Ik heb ook een SiS748 (Asrock K7S8XE+) en daarop staat busmaster uit, ik heb verder geen PCI devices. Ik weet ook niet of de IDE controller op de PCI bus zit (soms hebben ze hun eigen bus). Anyway, busmaster staat bij mij uit en mijn HDD doet toch echt Ultra DMA mode 5 (ATA/100 snelheid). PIO zou oneindig traag zijn, dat is het absoluut niet. Krijg netjes 62MB/s sequential snelheid.
Maar kloten met BIOS settings kan helpen, en nare man, misschien kun je eens een Linux ISO proberen om te kijken of je daar problemen mee hebt? Ik kwam erachter dat mijn hardeschijf dood was omdat deze in PIO bleef in windows, met Linux geprobeerd: bij het booten allemaal DMA errors, errors die je in windows niet te zien krijgt. Daarom, altijd handig. Als het in Linux perfect werkt (je kunt bonnie gebruiken om te benchmarken), dan lijkt het eerder aan een driver-iets aan je windows install te liggen.
Als het niet blijft werken, switch dan gewoon hardeschijven. Hardware is soms vaag, sommige dingen werken somehow niet lekker, dan kun je maar beter improviseren en een workaround verzinnen, zoals wisselen met hardware.