Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2005, 15:38
Verwijderd
Een kort vraagje wat hopelijk een ervaringsdeskundige voor mij kan beantwoorden. Ik werk nu op een PC met daarin een moederbord met VIA KT266A chipset (dus de 8233A southbridge). Dat ding ondersteunt tot ATA-133, en de Maxtor Diamondmax 10 die daaraan hangt staat dan ook in ATA-133.

Nu is de performance van die schijf echt laag te noemen. In Atto Disk Bench en HD Tach haal ik niet meer dan zo'n ~22 MB/sec continu transfer rate, terwijl dat makkelijk tot ~60 MB/sec moet kunnen oplopen (ik bench de C-schijf, dus al de outer tracks).

Nou staat hier ook een PC met een MSI K8N Neo Platinum (dus een nForce3 250Gb chipset) met daaraan een Diamondmax Plus 9 (ook PATA). Die schijf presteert wel 'gewoon' (dus ~55 MB/sec sustained transfer rate). Deze PC heeft een AMD64 2800+, de eerste PC een AMD XP 2400+.

Mijn vraag is dus eigenlijk als volgt. Is die VIA KT266A met een 2400+ ook nog te langzaam om die schijf echt 'tot zijn recht' te laten komen? Zit ergens anders de fout? Ik heb al de nieuwste drivers geïnstalleerd (4-in-1 van VIA), schijf staat keurig in ATA/6 etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2005, 16:15
M@rco
M@rco is offline
Je kunt eens in het BIOS op zoek gaan naar een optie 'PCI IDE Busmaster' oid - en zorgen dat die aan staat. Staat dat namelijk op disabled, dan draait je schijf in PIO mode, met als gevolg traagheid.

Je chipset en/of CPU kunnen toch haast het probleem niet zijn. Heb hier een Sempron 2200+ systeem staan met een of andere SiS-chipset (en een Hitachi 7K80 IDE schijf) en die haalt met HD Tach al gauw rond de 50MB/sec. average read.

Laatst gewijzigd op 28-07-2005 om 16:22.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 17:10
Verwijderd
Nouja, ik weet wel dat VIA-southbridges, vooral de wat oudere, gewoon minder zijn dan die van Intel. Als ik dezelfde schijf aan mijn ouwe MSI 6523 Pro2 hang (dus met Intel 850) dan gaat de performance van de schijf echt stukken omhoog, terwijl dat ook nog een controller is die maar maximaal ATA-100 aankan.

Zal eens kijken naar die instellingen, maar voor zover ik weet heb ik alles al goed ingesteld (PCI Busmaster natuurlijk aan). Kan nog even met de latency gaan kloten denk ik. Bedankt iig
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 17:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wordt er niet toevallig PIO mode gebruikt? Dat is een veel voorkomend probleem bij lage hdd performance, vaak ook te merken aan schokkende muis (door hoog interrupt verbruik van PIO > 100%).

En ik bedoel dus niet in het BIOS, maar echt in windows, je kunt met de utility van die VIA 4-in-1 misschien wel de huidige modus zien, of anders in eigenschappen van je prim. ide controller in device manager.

@Marco, mijn PCI Busmaster staat op disabled maar toch draai ik gewoon in UDMA/100, dus Busmaster is iig geen voorwaarde, misschien bij sommige chipsets zo?
Oud 28-07-2005, 18:06
Verwijderd
Ja, dat had ik al gecheckt. Die schijf staat in het BIOS op auto (dus UDMA133) en ook Windows XP geeft in Device Management aan dat de schijf op Ultra DMA 6 staat (is trouwens primary master als enige aan de kabel, twee DVD-drives hangen als master en slave aan de secondary, beide in Ultra DMA 2).

Wat me opvalt is dat tijdens het benchen met ATTO de CPU ook 100% belast is, vandaar dat ik ook de indruk kreeg dat mijn CPU/moederbord gewoon niet snel genoeg zou zijn voor die schijf. Maar of dat zo is, dat lijkt me wel heel sterk. Zo archaïsch en traag is een 2400+ ook weer niet
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 18:34
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-07-2005 @ 18:16 :
@Marco, mijn PCI Busmaster staat op disabled maar toch draai ik gewoon in UDMA/100, dus Busmaster is iig geen voorwaarde, misschien bij sommige chipsets zo?
Hm, misschien toch maar eens aanzetten:
Citaat:
When this BIOS feature is enabled, the BIOS loads up the 16-bit busmastering driver for the onboard IDE controller. This allows the IDE controller to transfer data via DMA, resulting in greatly improved transfer rates and lower CPU utilization in real mode DOS and during the loading of other operating systems.

When this BIOS feature is disabled, the BIOS will not load up the 16-bit busmastering driver for the onboard IDE controller. The IDE controller will then transfer data via PIO.
(http://www.rojakpot.com/default.aspx...ar1=0&var2=128)

Ik heb het zelf gehad bij de computer van m'n ex, vond hem zo traag totdat ik in het BIOS PCI IDE Busmaster aanzette. Was een SiS 748-chipset, maar misschien dat het idd per chipset verschilt
Oud 28-07-2005, 18:40
Verwijderd
Ik kan niet eens een optie voor PCI IDE busmaster vinden
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 05:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb ook een SiS748 (Asrock K7S8XE+) en daarop staat busmaster uit, ik heb verder geen PCI devices. Ik weet ook niet of de IDE controller op de PCI bus zit (soms hebben ze hun eigen bus). Anyway, busmaster staat bij mij uit en mijn HDD doet toch echt Ultra DMA mode 5 (ATA/100 snelheid). PIO zou oneindig traag zijn, dat is het absoluut niet. Krijg netjes 62MB/s sequential snelheid.

Maar kloten met BIOS settings kan helpen, en nare man, misschien kun je eens een Linux ISO proberen om te kijken of je daar problemen mee hebt? Ik kwam erachter dat mijn hardeschijf dood was omdat deze in PIO bleef in windows, met Linux geprobeerd: bij het booten allemaal DMA errors, errors die je in windows niet te zien krijgt. Daarom, altijd handig. Als het in Linux perfect werkt (je kunt bonnie gebruiken om te benchmarken), dan lijkt het eerder aan een driver-iets aan je windows install te liggen.

Als het niet blijft werken, switch dan gewoon hardeschijven. Hardware is soms vaag, sommige dingen werken somehow niet lekker, dan kun je maar beter improviseren en een workaround verzinnen, zoals wisselen met hardware.
Oud 29-07-2005, 09:04
Jolt
Jolt is offline
Test het eens met HD tool, wat je speeds zijn.
Oud 29-07-2005, 10:15
Verwijderd
Nouja, in HD Tach ziet het er op zich redelijk uit (STR begint bij ~60 MB/sec en loopt aan het eind terug naar ~35 MB/sec). Het enige dat me opvalt is dat de grafiek van mijn PC behoorlijk 'rafelig' is, redelijk wat scherpe pieken en dalen in de STR, terwijl bij de DMax+9 van mijn broer het echt perfect gladde stapjes zijn. Vaag.

(ATTO Disk Bench geeft nu trouwens een maximumwaarde van ~10 MB/sec voor schrijven en ~8 MB/sec voor lezen )
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 20:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Doet me toch vermoeden dat ie misschien soms een fallback naar PIO mode doet. Ik raad je aan om eens met een Linux ISO te proberen.

Heb je al eens geprobeerd de IDE kabel te verwisselen?
Oud 30-07-2005, 14:29
Patch
Patch is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-07-2005 @ 21:08 :
Heb je al eens geprobeerd de IDE kabel te verwisselen?
Dat kan het best weleens zijn, vooral sommige ronde IDE kabels doen het wat minder.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 17:06
Verwijderd
Nouja, ik heb onlangs wel mijn gewone kabel verwisseld met een roundcable. Maar dat had er geen invloed op, het was altijd al twijfelachtig. Maar ik zie nu in de reference stats van HD Tach dat vrijwel alle schijven een min of meer 'jagged' STR-verloop hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 17:19
Kevin D.
Kevin D. is offline
is hij op de juiste kant van de kabel aangesloten?

is er geen slave drive op het zelfde kanaal waardoor je HD minder kan presteren ?

Probeer hem altijd op Primairy master te testen, zonder andere apparaat, en het eerste apparaat moet op het einde van de kabel.
Oud 30-07-2005, 17:20
Verwijderd
Ja ^3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten