Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2005, 20:14
dwight88
dwight88 is offline
mensen, niet lachen, maar ik kook dus nooit.. en komende zaterdagavond wel, voor een hele goede vriendin van me.

Ook al weet ze dat ik niet vaak kook, vroeg ze me toch om bovenstaande te maken, omdat ze zelf heel druk is en dat toch een manier is om even te kunnen ouwehoeren.

Hoe zorg ik ervoor dat dit mislukt? voor zover ik het nu in mijn hoofd heb:

biefstuk: klont roomboter (doet mn pa iig altijd) in de pan, en ze daarin bakken. Dit heb ik al wel 's eerder gedaan, en was toen goed gegaan. Toen heb ik 'm voor mezelf op een gegeven moment wel opgesneden, om te kijken hoever hij was. Zijn er nog andere manieren om dit te "bepalen", of is dat echt meer gevoel?

sperziebonen: wil ik met spekjes doen. dus mijn idee was: eerst sperziebonen in het water laten koken, totdat ze gaar zijn (hoelang duurt dat ongeveer ?). Daarna afgieten, en de spekjes (die ik al heb opgewarmd in een ander pannetje op het vuur, gewoon zonder olie of iets) erbij doen. dat even husselen en misschien even op het vuur laten staan (zachtjes), terwijl ik de biefstuk klaarmaak.

Geb. aardappeltjes: in een pan wat van die olie doen, de krieltjes daarin gooien, en roerbakken totdat ze er bruinig uitzien (en lekker smaken).

Iemand hierop aanvulling, suggesties e.d.? het mag niet te moeilijk zijn...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-08-2005, 20:39
Limoen
Limoen is offline
Biefstuk bak-tips:

http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/tips/biefstuk.htm

http://www.keukentips.nl/tips.php?details=32

Sperziebonen:

Sperziebonen met spekjes en champignons

Als je even op Google kijkt, kun je nog wel meer recepten vinden.

Succes trouwens
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 21:10
jd
jd is offline
Neem ruim de tijd voor de gebakken aardappeltjes, ik zelf denk altijd dat ze eerder klaar zijn dan ze horen te zijn...Proef af en toe, en niet te hoog anders wordt de buitenkant zwart en is de binnenkant ala rauwe aardappel. (hoewel Raw-eten in is, schijnt rauwe aardappel nietzo goed te zijn )

Sperzieboontjes met spek is wel lekkerder, krijgen de sperziebonen die vette/spek smaak. Maar hoe je dat precies moet doen. Ik ben niet zo'n sperziebonen maker.... Kijk i-net wat die ander zei: ...
Oud 03-08-2005, 21:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Gebakken aardappels: ik heb het liefst van die diepvriesschijfjes. Trek er voldoende tijd voor uit want het gaat trager dan je denkt. Als ze ontdooid zijn doe ik er meestal iets van paprikapoeder of kipkruiden ofzo over en dan bakken tot ze bruin zijn en hard zodat ze niet zo papperig zijn van binnen.

Sperziebonen: in gekookt water gooien en vooral niet te lang koken. Ik zorg meestal dat het water kookt, gooi ze er dan in en wacht tot het water terug kookt en dan nog heel even. Dit ligt er ook aan of je ze lekkerder vind als ze hard of wat zachter zijn.

Biefstuk heb ik weinig verstand van maar zet het vuur niet te hoog want anders is de buitenkant zwart maar de binnenkant nog heel erg roze.

Succes
Oud 03-08-2005, 22:10
Jolt
Jolt is offline
Aardappelschijfjes: makkelijkste is gewoon ergens al gesneden en gekookt te halen. En dan gewoon in genoeg boter bakken met een beetje zout eroverheen.

Anders aardappelen een dag van te voren koken, dag erna snijden. En dan gewoon weer bakken in boter.

Sperzieboontjes: kook ze eerst gaar, water dus laten koken, zout erin, boontjes erin, na ongeveer 5 minuten eventjes kijken hoe gaar ze zijn, gewoon voelen en/of proeven, vind jij ze zo hard of zacht genoeg eruit. Dan spek bakken, eventueel uitje erbij, boontjes erbij, peper erop, eventueel afblussen met azijn, klaar

Biefstuk: pan met boter heet laten worden, boter mag best bruin worden. Biefstuk erin, mooi aan alle kanten bruin bakken, op laag vuur laten garen voor ongeveer 10 minuten, eventjes voelen hoeveel spanning erop staat, wil je hem door en door gaar, dan moet er veel spanning opstaan, dus snel terug veren.
Vergeet daar ook niet peper en zout op te doen.
Oud 04-08-2005, 10:22
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Tip voor als je niet zo vaak kookt: vergeet het zout niet!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 11:09
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 03-08-2005 @ 23:10 :

Biefstuk: pan met boter heet laten worden, boter mag best bruin worden. Biefstuk erin, mooi aan alle kanten bruin bakken, op laag vuur laten garen voor ongeveer 10 minuten, eventjes voelen hoeveel spanning erop staat, wil je hem door en door gaar, dan moet er veel spanning opstaan, dus snel terug veren.
Vergeet daar ook niet peper en zout op te doen.
biefstuk op laag vuur 10 minuten laten garen?
ooit wel eens biefstuk gebakken?
Oud 04-08-2005, 15:03
Roos
Roos is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 03-08-2005 @ 21:14 :
Daarna afgieten, en de spekjes (die ik al heb opgewarmd in een ander pannetje op het vuur, gewoon zonder olie of iets) erbij doen. dat even husselen en misschien even op het vuur laten staan (zachtjes), terwijl ik de biefstuk klaarmaak.
Als je dan pas begint met je biefstuk, zijn die boontjes echt verpieterd. Als je de boontjes al gekookt hebt, moet je ze niet nog minutenlang op het vuur zetten.

Dus houd je timing goed in de gaten
Oud 04-08-2005, 15:09
Verwijderd
Citaat:
dwight88 schreef op 03-08-2005 @ 21:14 :

Hoe zorg ik ervoor dat dit mislukt? voor zover ik het nu in mijn hoofd heb:
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 18:00
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 04-08-2005 @ 12:09 :
biefstuk op laag vuur 10 minuten laten garen?
ooit wel eens biefstuk gebakken?
Jah, nadat ik hem heb aangezet laat ik hem altijd rusten. Daarna langzaam garen, ligt eraan hoe ik hem wil of rosé of blue of wat dan ook.
Oud 04-08-2005, 20:36
jd
jd is offline
En gelukt?
Oud 05-08-2005, 10:24
dwight88
dwight88 is offline
vanavond...

doe ook champignons bij de biefstuk, moet ik die in dezelfde pan bakken?

en.. biefstuk in roomboter, aardappeltjes in van die olie denk ik?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 10:29
Jolt
Jolt is offline
Alles in roomboter .

Zit de meeste smaakstoffen aan. Champignons moet je gewoon bij de biefstuk doen, nadat je hem aan alle kanten bruin heb gebakken.
Oud 05-08-2005, 15:31
dwight88
dwight88 is offline
1000 maal dank.

ik ga mn best doen!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 12:31
Jolt
Jolt is offline
En hoe is het gegaan?
Reageren

Regels voor berichten