Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2005, 12:02
strawberry
strawberry is offline
Ik wil graag wat bestellen bij otto (postorderbedrijf).

Helaas ben ik nog geen 18 jaar en moet je om te kunnen bestellen 18 zijn. Nu kan ik natuurlijk eenvoudig een getalletje in mijn geboortedatum veranderen, maar ik heb geen idee of deze gegevens gecontroleerd worden, en je bestelling dan alsnog geweigerd kan worden.

Iemand ervaring?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2005, 12:04
Pluis
Pluis is offline
lijkt me stug dat ze t controleren.. en anders gebruik je toch je moeders naam ofzo?
Oud 12-08-2005, 12:14
Verwijderd
inderdaad gewoon bestellen op naam van een van je ouders of een oudere broer/zus/vriend/vriendin ofzo en dan wel ook op het adres van diegene. Ik denk niet dat ze het controleren maar je weet maar nooit.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 12:25
wr_faya
wr_faya is offline
Geloof me, dat schrijven ze meestal omdat het staat in de 'wetten'(dat je 18 moet zijn).
Ze verdienen geld; dus heey, waarom niet.
Oud 12-08-2005, 13:15
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
wr_faya schreef op 12-08-2005 @ 13:25 :
Geloof me, dat schrijven ze meestal omdat het staat in de 'wetten'(dat je 18 moet zijn).
(...)
In welke wet staat dat dan?
Oud 12-08-2005, 14:16
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
Wawl schreef op 12-08-2005 @ 14:15 :
In welke wet staat dat dan?
Geen Idee; maar het was bij 'wijze van spreken'.
Er zullen vast wel dingen erbij zitten die alleen aan meerderjarigen verkocht mogen worden; volgens de 'wetten'.

Maar kijk maar eens naar het verkoop van sigaretten om een voorbeeld van te geven. Sigarenboeren/sigarettenwinkels verkopen ze makkelijk aan kinderen onder de 16 jaar zonder naar ID te vragen. Die mensen draaien erop.
Oud 12-08-2005, 14:25
Morri
Morri is offline
Misschien dat ze dat doen omdat iemand onder de 18 minderjarig is en de ouders daarom de koopovereenkomst kunnen verbreken?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 15:44
Verwijderd
Citaat:
strawberry schreef op 12-08-2005 @ 13:02 :
Ik wil graag wat bestellen bij otto (postorderbedrijf).

Helaas ben ik nog geen 18 jaar en moet je om te kunnen bestellen 18 zijn. Nu kan ik natuurlijk eenvoudig een getalletje in mijn geboortedatum veranderen, maar ik heb geen idee of deze gegevens gecontroleerd worden, en je bestelling dan alsnog geweigerd kan worden.

Iemand ervaring?
Dat gaan ze echt niet controleren. Dan vul je toch alleen je achternaam in?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Morri schreef op 12-08-2005 @ 15:25 :
Misschien dat ze dat doen omdat iemand onder de 18 minderjarig is en de ouders daarom de koopovereenkomst kunnen verbreken?
Bijna. Een minderjarige is eigenlijk zoals dat heet onbekwaam om rechtshandelingen te verrichten. Hij kan dus wel overeenkomsten aangaan, maar die zijn zoals dat heet vernietigbaar. Die vernietiging kan ingeroepen worden door de ouders. Als die toestemming geven en niets doen is er dus niets aan de hand. En voor overeenkomsten waarvan het normaal is dat een minderjarige van die leeftijd ze aangaat, wordt de toestemming van de ouders verondersteld. Bijvoorbeeld wanneer een zestienjarige een paar CD's bestelt via internet, dan kan geen beroep op de vernietigbaarheid worden gedaan: het is heel normaal dat iemand van zestien CD's koopt voor eigen gebruik.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 09:37
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-08-2005 @ 18:26 :
(...)
Bijvoorbeeld wanneer een zestienjarige een paar CD's bestelt via internet, dan kan geen beroep op de vernietigbaarheid worden gedaan: het is heel normaal dat iemand van zestien CD's koopt voor eigen gebruik.
Maar wanneer kan er dan wel beroep worden gedaan op de vernietigbaarheid? Met andere woorden, waar ligt die grens?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 09:49
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
mrboot schreef op 13-08-2005 @ 10:37 :
Maar wanneer kan er dan wel beroep worden gedaan op de vernietigbaarheid? Met andere woorden, waar ligt die grens?
Het gaat over rechtshandelingen waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat zij door minderjarigen van dezelfde leeftijd zelfstandig wordt verricht. Deze regel sluit aan bij hetgeen in het dagelijkse leven gebruikelijk is, namelijk dat minderjarigen tal van rechtshandelingen in feite zelfstandig verrichten. Hierin wordt ook vaak gekeken naar het criterium of de financiële last door de minderjarige te dragen is in relatie tot zijn/haar inkomen.

Al met al kan je concluderen dat het antwoord op de vraag of er sprake is van toestemming van de wettelijke vertegenwoordig (ouders) in sterke mate afhankelijk is van de omstandigheden van het geval. Hierin spelen dus ook de verschillende stadia van persoonlijke ontwikkeling van een minderjarige een belangrijke rol. Hoe ouder de minderjarige bijvoorbeeld is, hoe eerder kan worden verwacht dat hij zelfstandig in staat is om rechtshandelingen te verrichten.

Laatst gewijzigd op 13-08-2005 om 09:52.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 10:08
Verwijderd
Citaat:
mrboot schreef op 13-08-2005 @ 10:37 :
Ja, dat hangt dus van de omstandigheden van het geval af

De grens is er niet, alleen een omschrijving ervan: zie Wawl.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten