Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2005, 16:57
Tovenaar
Tovenaar is offline
Ik neem aan dat elke ''vaste'' Letteraar net als ondergetekende graag vele euro's uitgeeft voor het vergroten van zijn verzameling, waarbij soms tegelijk een nieuwe plank voor de boekenkast (of waarom niet gelijk een hele nieuwe kast) moet worden aangeschaft. Alleen, 20 euro voor een boek is behoorlijk duur, zeker voor arme scholieren en studenten. En dat zijn wel de prijzen die je bij elke boekwinkel zal moeten betalen, immers er is in Nederland een wet die zegt dat Donner, Broese, Bruna enzovoort hun boekenprijzen niet mogen veranderen, daarom geldt voor elk boek een vaste prijs. Tenzij je natuurlijk de boekenmarkten bezoekt, of beter nog, veel tweedehands boekwinkeltjes kent.

Nu leek het mij aardig om eens te peilen waar de Letteraars hun boeken vinden, wellicht kunnen we elkaar helpen bij het laten instorten van de boekenkast. Een lijst met kleine boekwinkeltjes zou bijvoorbeeld voor een forum als dit erg handig zijn.
Oud 20-08-2005, 17:08
Verwijderd
Citaat:
Tovenaar schreef op 20-08-2005 @ 17:57 :
Ik neem aan dat elke ''vaste'' Letteraar net als ondergetekende graag vele euro's uitgeeft voor het vergroten van zijn verzameling, waarbij soms tegelijk een nieuwe plank voor de boekenkast (of waarom niet gelijk een hele nieuwe kast) moet worden aangeschaft.
Nee.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 17:14
I C U
I C U is offline
Ik koop maar weinig boeken, dat laat ik aan mijn moeder over... (natuurlijk verdwijnen die boeken in mijn boekenkast )
Oud 20-08-2005, 18:08
Verwijderd
Ik koop het liefst boeken bij de Slegte, als ik ze al koop. De Ilias en de Odyssee voor vijf euro, ja, daar doe ik het wel voor . Verder heb ik laatst in een Deense boekhandel The Ultimate Hitchhikers Guide gekocht van Douglas Adams voor een tientje ofzo. Ik wil wel graag veel boeken kopen maar ik heb daar gewoon het geld niet voor. Verder kocht ik voor mn verzameling altijd Arendsoogboeken () op Internet, is me ook wel goed bevallen.
Ohja en ik kreeg ook altijd boeken van de Lijsters-serie... ik heb niet zoveel met mooie kaften, meer met de letters die erin staan. Ik koop ook altijd paperbacks, die zijn goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 18:45
Verwijderd
Ik koop mijn boeken toch meestal bij Donner...die heeft gewoon veel en ik betaal eigenlijk liever wat meer voor een mooi nieuw boek, dan minder voor een tweedehands boek. Ik ga ook wel eens naar De Slegte, maar ook daar koop ik meestal nieuwe boeken...heel soms wel eens een tweedehands boek, maar dat moet er dan wel 'als nieuw' uit zien.

Verder was er een keer een boekenmarkt in de bieb (waar ik heel soms ook wel eens afgeschreven boeken koop btw), daar waren de boeken ook echt goedkoop...maar ik weet helaas niet waarvan die boekenmarkt was ed.

Begin september ga ik naar het boekenfestijn in Utrecht...hopelijk kan ik daar ook het één en ander kopen.

Verder let ik gewoon op aanbiedingen (en die Donner tegenwoordig ook behoorlijk ).
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 20:15
duivelaartje
duivelaartje is offline
Bruna, Slegte en natuurlijk nog de Lijsters via school.

Wanneer is dat boekenfestijn in Utrecht?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 20:17
Nolos
Nolos is offline
Tweede Hands de Slegte om vier redenen,
Ten eerste vind ik persoonlijk half vervallen boeken een bepaalde charme hebben;
Ten tweede ruiken tweedehands boeken enorm lekker;
Ten derde kun je de meeste boeken niet zo gemakkelijk eerste hand kopen.
Ten vierde: het is veel goedkoper
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 20:43
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Bol.com
Amazon.de
De Slegte
The American Bookstore
Bruna
Stumpel
en de Donner

en heel af en toe de minder bekende boekwinkeltjes die ik tegenkom. Als ik de tijd heb snuffel ik altijd even rond.
Oud 20-08-2005, 20:47
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 20-08-2005 @ 21:15 :
Wanneer is dat boekenfestijn in Utrecht?
http://www.boekenfestijn.com/
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 20:59
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
1. NBC (Mn pa is er lid van.)
2. BOL (Net zo duur als NBC en meer keus.)
3. Donner (Als ik dan toch in de buurt ben....)
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 21:14
brinta
brinta is offline
Ik koop veel Lijsters bij De Slegte en pockets. Meestal tweedehands want wat ze daar nieuw hebben is meestal niet de literatuur die ik zoek ( Vaste Boekenprijs-gedoe. Laat ze die na de verkoop van een bepaald aantal exemplaren annuleren ofzo ). Maar ik heb veel tweedehands boeken daar gekocht die er nog erg goed/nieuw uitzien.

aanrader: via de site van Lijsters kun je ook Engelse, Duitse, Franse Lijsterpakketten bestellen, Kroonlijsters, Toplijsters etc http://webhost.wolters.nl/lijsters/servlet/lijsters

verder is Boektoppers een soortgelijk systeem als Lijsters
http://www.boektoppers.nl/pakketover...?IDcategorie=5
Nadeel is dat je op deze site met machtigingen moet betalen.

Ik ben wel van de koopjes he
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 21:25
Verwijderd
Ik koop nooit nieuwe boeken, dat vind ik veel te duur en te naar. Nieuwe boeken zijn zo nieuw dat je je schuldig voelt als je erin leest en ze openvouwt. Geef mij maar een tweedehands die stinkt.

Dus, ik betrek mijn leesvoer meestal bij de Slegte, maar jammergenoeg hebben die sinds de Euro vrijwel geen boeken meer onder de twee euro en vijf gulden per boek is niet echt de bedoeling van tweedehands, naar mijn idee. Het is inderdaad nog steeds goedkoper, maar kleinere antiquaren zijn vaak goedkoper (en een stuk sfeervoller).

Nog goedkoper zijn de kringloopwinkels die feitelijk in alles handelen en achterin een boekenplank hebben staan. Er staan vaak een boel boeken op waar niemand wat aan heeft, maar als je iets vindt, is het vaak spotgoedkoop en zonder enige kennis geprijst.

Als allergoedkoopste heb je de uitverkoop van afgeschreven boeken in de bibliotheek. Nadeel is hier dat je niet de enige Hollander ben en dus de eerste dag, het liefst het eerste uur moet komen wanneer de verkoop begint, omdat je anders op een slagveld van goedkope boekenlezers terechtkomt. Dit geldt overigens niet overal; sommige bibliotheken verkopen het hele jaar door.
Een ander nadeel is dat de boeken die je hier koopt echt Godgruwelijk lelijk zijn. Uit elkaar gerukt en opnieuw in elkaar gezet met een harde kaft en voorzien van allerlei code-stickers die natuurlijk nooit overeenkomen met de stickering in je eigen boekenkast. Kuch.

Oh, en nog goedkoper dan het allergoedkoopste is aan buren vertellen dat je literatuurwetenschappen studeert en vervolgens het aanbod krijgen op hun zolder in een boekenkast te mogen snuffelen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 21:35
Nijn*
Nijn* is offline
Het liefste koop ik ze bij De Slegte of bij plaatselijke tweedehands boekwinkeltjes (of op een boekenmarkt).. Maar als ik ze daar niet kan krijgen koop ik meestal bij Broese of Bouwman.
Oud 20-08-2005, 22:56
Verwijderd
De kringloopwinkel natuurlijk. <3 Nieuwe boeken bij bol.com of Proxis. De bibliotheek hier heeft regulier niet zoveel afgeschreven boeken, en op de speciale verkoopdagen moet je je door enorme mensenmassa's heenwurmen om boeken aan te schaffen die van ellende uit elkaar vallen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 09:44
Fluke
Fluke is offline
Citaat:
Nolos schreef op 20-08-2005 @ 21:17 :
...
...
Hier kan ik me wel in vinden (met de rest eigenlijk ook )

De bieb blijft echter wel #1 bij mij. Meestal blijft het op lenen, en dan verleng ik het nog voor een aantal weken. En altijd even langs de verkoopbakken kijken of ze iets interessants dumpen.
Ik koop zelden "blind" en vertrouwend op de kaft, (daarvoor ben ik te arm voor ) maar als ik iets koop is het bij de slegte of boekenfestijn (of veilingsites, via Internet dus).
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 12:25
Verwijderd
Donner, Boekhandels in de stad.
En ik krijg graag boeken.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 12:36
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 20-08-2005 @ 22:25 :
voorzien van allerlei code-stickers die natuurlijk nooit overeenkomen met de stickering in je eigen boekenkast. Kuch.
Heb jij een ordesysteem in je eigen boekenkast?

Ontopic.. Ik koop eigenlijk bijna nooit boeken. Deels omdat ik er geen geld voor heb, deels omdat ik toch altijd naar de bibliotheek ga. En de laatste tijd lees ik ook echt niet veel meer.. het is een beetje een afgeleerde gewoonte geworden, en heel moeilijk om terug aan te leren
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 14:29
Verwijderd
Orde heb ik wel, maar dat gaat niet verder dan Nederlands / Vertaald apart en daarna op alfabeth. Ik werk niet echt met stickers en codetabellen. Hoewel een eigen kaartenbak natuurlijk wel stoer zou zijn.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 15:15
Sasbeest
Sasbeest is offline
De meeste boeken die ik koop komen van de kringloopwinkel hier en uit 1 in Eindhoven. Bij beiden hebben ze best veel goede boeken, en vaak ook nog van goede kwaliteit.
Oud 21-08-2005, 17:24
ragdoll
ragdoll is offline
Ik ben al jaren trouw fan van de penguinboekjes van The American Bookstore. Kosten per boek: 2 à 3 euro. Helaas wel alleen van de Oude Meesters :-/

Verder ben ik nog steeds verslingerd aan het fenomeen bibliotheek, hoewel mijn boetes vaak torenhoog oplopen
(ik ben te lui om terug te brengen. Of boeken raken kwijt.)

En verder...ach, donner ofzo.
Oud 21-08-2005, 17:38
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dank je! Misschien kan ik m'n moeder meekrijgen, lijkt me best leuk.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 21:32
Roosje
Roosje is offline
Ik jat boeken van mijn zus, mijn mama en ik lees Jip en Janneke. En als ik me dan ga vervelen, ga ik naar de bibliotheek. Geniale uitvinding.
Oud 22-08-2005, 11:41
Ieke
Ieke is offline
Donner en Slegte. (dan de 2e hands die ze hebben staan, maar vind ik toch vrij kostbaar voor 2e hands zo af en toe) Verder gewoon waar ik binnenloop en ze een boek hebben dat ik wil.
Oud 22-08-2005, 11:52
86dagreed
86dagreed is offline
Ik vind het geweldig om in oude literatuurzaakjes rond te kijken en af en toe te praten met van die totaal verliteratuurde mensen (waarbij het lijkt alsof ze al 200 jaar geen daglicht meer gezien hebben en niet van het bestaan van de euro etc. afweten).

Daarnaast als de bibliotheek uitverkoop houdt, slegte, en af en toe een nieuw boek (ik kan me enigzins in luh zijn standpunt vinden, dat het te nieuw en te naar is, maar van sommige personnen wil ik gewoon direct het nieuwe boek hebben).
Oud 25-08-2005, 07:52
Verwijderd
Ik koop ze meestal gewoon bij de Standaard of bij Bredero.
M'n moeder bestelt wel eens bij ECI (en dus ook af en toe iets voor mij ).
Pas nog hebben ik en mijn vriend een hele bestelling geplaatst bij Amazon, wat overigens héél goedkoop bleek te zijn. Dus als die bestelling een beetje "op tijd" binnenkomt en er goed uitziet, gaan we dat hoogst waarschijnlijk wel vaker doen!
En ik denk dat ik één van de dagen eens wat geld ga opdoen in een tweedehands-boekenwinkeltje een paar straten van mijn huis Ik heb me al zóóóóóó vaak voorgenomen "morgen spring ik hier eens binnen!" (zo'n beetje elke keer ik daar voorbij rijd...) maar het is me nog nooit echt gelukt...
Oh ja, en elke keer dat ik voorbij De Slegte loop, spring ik daar ook wel binnen, maar écht gekocht heb ik daar nog niet, omdat ik meestal als ik daar voorbij loop geen geld op zak heb Uit voorzorg Maar nu heb ik een maand vakantiewerk gedaan en dus geld genoeg om op te doen, dus volgende keer...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2005, 12:45
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
De Slegte en de plaatselijke boekhandel.
Oud 25-08-2005, 14:53
Maurice
Maurice is offline
Citaat:
Nolos schreef op 20-08-2005 @ 21:17 :
Tweede Hands de Slegte om vier redenen,
Ten eerste vind ik persoonlijk half vervallen boeken een bepaalde charme hebben;
Ten derde kun je de meeste boeken niet zo gemakkelijk eerste hand kopen.
Ten vierde: het is veel goedkoper
Oud 25-08-2005, 15:02
Verwijderd
Ik koop niet zoveel boeken, maar als ik ze koop meestal (vaak mee met mn moeder) bij 'de boekhandel met de ster' afhankelijk van welke plaats ik in ben (Broese, Verweijs, Donner etc.).
Af en toe de Slegte.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 15:23
Guenevery
Guenevery is offline
Ik koop eigenlijk nooit nieuwe boeken. Alleen de nieuwste Japins en Harry Potters wil ik nog wel eens kopen. Maar verder ben ik voor het tweedehands van de Slegte of andere goedkope tweedehands winkels. Natuurlijk heb je dan nog de rommelmarkt op 30 April, waar de laatste keer: 'De boeken der kleinen zielen' voor 1 euro heb gekocht. Dat boek zag ik gister in de Slegte van Rotterdam voor ruim negen Euro staan.

Verder ben ik een voorstander van afgeschreven boeken bij de bibliotheek. Daar was 'Gloed' van Marai maar 1,25 Terwijl die in de winkel nog iets van 17 Euro kost. Dat vind ik een besparing, vooral omdat het boek echt 'zo goed als nieuw' is. Afgezien van die vreselijke plastic laag van de bieb.

Zowiezo heeft de Slegte meestal meer boeken die in 'interesant' vind. Voor Duras en Yourcenar hoef je niet bji ons in de boekhandel te gaan zoeken. Terwijl je bij de Slegte grote kans maakt op Franse Literatuur.
Oud 25-08-2005, 15:39
Miroir
Miroir is offline
Ik koop ook afgeschreven boeken bij de Bieb, de afgelopen vier weken waren dat 15 boekjes...
Maar ja; Couperus, Dis, Slauerhoff en Sartre voor 2 euro bij elkaar was echt een ongelooflijke overmacht

En bij een boekantiqair (of hoe je dat schrijft) ben ik altijd erg gelukkig: een euro voor F. van Eeden
Oud 25-08-2005, 22:00
Alistar
Alistar is offline
De boekhandel waar ik werk.
Krijg ik lekker 30% korting
Maar daarvoor.......bij Verwijs, of de Slegte idd.
Oud 26-08-2005, 04:18
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Miroir schreef op 25-08-2005 @ 16:39 :
Ik koop ook afgeschreven boeken bij de Bieb, de afgelopen vier weken waren dat 15 boekjes...
Maar ja; Couperus, Dis, Slauerhoff en Sartre voor 2 euro bij elkaar was echt een ongelooflijke overmacht

En bij een boekantiqair (of hoe je dat schrijft) ben ik altijd erg gelukkig: een euro voor F. van Eeden
hoe zijn de boeken van frederik van eeden? ik zag er vandaag een paar van bij de plaatselijke slegte
Oud 26-08-2005, 07:44
WolterB
WolterB is offline
Als ik ze gewoon in Enschede koop ga ik naar boekhandel Broekhuis of naar de Slegte.
Wil ik op mn gemak in een grote boekhandel kijken, dan ben ik vaak in zwolle te vinden, in de Waanders. Een geweldig groete boekenzaak, waar ik me wel een paar uur kan vermaken
Oud 26-08-2005, 07:49
Miroir
Miroir is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 26-08-2005 @ 05:18 :
hoe zijn de boeken van frederik van eeden? ik zag er vandaag een paar van bij de plaatselijke slegte
Wel leuk (ik geef het een zeven, zijn dialogen zijn afschuwelijk ) en echt actueel taalgebruik is het natuurlijk niet! Als het een redelijke prijs is zou ik het gewoon kopen, het is wel literatuurgeschiedenis
Oud 26-08-2005, 11:40
Verwijderd
Sommige mensen zijn wil van Van Eeden en anderen walgen ervan. Van de koele meeren des doods is zijn meest bekende werk en persoonlijk behoor ik tot de walgende groep. Ik had een grondige kuthekel aan het hoofdpersonage en juichte iedere keer als ze een kutleven had, en ik denk niet dat dat de bedoeling van Frederik was.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 14:30
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 26-08-2005 @ 12:40 :
Sommige mensen zijn wil van Van Eeden en anderen walgen ervan. Van de koele meeren des doods is zijn meest bekende werk en persoonlijk behoor ik tot de walgende groep. Ik had een grondige kuthekel aan het hoofdpersonage en juichte iedere keer als ze een kutleven had, en ik denk niet dat dat de bedoeling van Frederik was.

LUH-3417
Idem. Hedwig is gewoon verschrikkelijk. Normaal gesproken vind ik die 'naturalistische' romans erg mooi om te lezen. "Eline Vere" en dergelijke, maar 'Van de Koele Meeren des Doods' is eigenlijk gewoon een zeikverhaal Maar er zijn ook mensen die het vast prachtig zullen vinden, al ken ik ze nog niet .
Oud 26-08-2005, 19:35
Verwijderd
Zoals veel mensen bij de Slegte omdat het daar gewoon goedkoop is. Mijn moeder koopt haar romans vaak bij de rommelmarkt van een plaatselijke christelijke school. Met als voordeel dat ze nog een beetje inhoud hebben maar toch spotgoedkoop zijn.
En natuurlijk de lijsters en bibiotheekuitverkoop.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 23:31
Droomz
Droomz is offline
De Slegte
Broese
Boekenmarkten
Oud 27-08-2005, 11:37
Renske
Renske is offline
Morgen is het boekenmarkt in Tilburg
Ik koop overal waar iets te krijgen is, als ik geld heb... Gianotten, Soeters (plaatselijke boekhandel), de Slegte, de bieb - niet eens zo heel druk... En op vakantie, in het buitenland, Engelse boeken in de internationale boekhandel.
Ik heb geen bezwaar tegen tweedehands boeken (behalve als ze zo erg uit elkaar vallen dat je er niet in kan lezen zonder voorzichtig te zijn), maar ik vind toch dat er haast niets mooiers bestaat dan een nieuw, vers geurend boek, nog helemaal onaangeraakt en glad...en van mij...

Probleem is alleen: ik koop sneller dan ik lees.
Oud 27-08-2005, 16:48
Nyawa
Ik koop bijna geen boeken, ik leen bijna alles bij de bieb. Als ik een boek wel koop, dan is dat gewoon bij de Bruna, of soms bij Bol.com als dat goedkoper is.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 19:43
Yerli
Yerli is offline
Ik leen bijna alles bij de bieb.
Verder koop ik afgeschreven boeken van de bieb
En bij de Slegte en Broekhuis.
Oud 28-08-2005, 08:16
Verwijderd
Broese en de Slegte. Maar eigenlijk koop ik nooit boeken, meestal leen ik ze bij de bieb.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 08:24
Sketch
Sketch is offline
Ik leen ze altijd van vrienden, en af en toe bij de bieb.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 11:20
Verwijderd
Mijn vader is op dit moment ook voor mij aan het rondneuzen bij 'Boeken rond het paleis' in Tilburg. Hij heeft al een interessant boek van Bertold Brecht op de kop weten te tikken
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 23:06
Saarah
Saarah is offline
Ik heb eigenlijk nog nooit boeken tweedehands gekocht, koop ze altijd nieuw. Hoewel dat natuurlijk niet erg goed is voor m'n portemonnee
Ik keek daarnet eens even rond op Ebay en zag daar wel wat interessante aanbiedingen. En ik denk ook wel dat Ebay betrouwbaar is nouja, de mensen die dingen aanbieden er op, dus ik ga eens even overleggen met m'n mama of ik er een paar boeken van mag kopen
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 14:47
RoxX
RoxX is offline
meestal loop ik even door de v&d en daar hebben ze vaak afgeprijsde boeken of bij de witte boeke markt of ik ga naar marktplaats om daar een stel boeken te kopen.. maar ik geef standaard niet meer uit als 20 euro aan een boek
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 12:11
86dagreed
86dagreed is offline
hans dorrestijn zei in 'finale kwijting':

'zoveel liefde voor de literatuur en dan naar de leenbibliotheek gaan'
Oud 30-08-2005, 16:18
anne89
anne89 is offline
als ik een enkele keer boeken koop is't bij de donner maar daar koop ik eigenlijk meer muziek
Oud 30-08-2005, 17:23
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Bij de ECI
Oud 31-08-2005, 08:07
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Het spijt me dat ik je droom moet verbreken, want ik geef geen cent uit aan boeken. Soms haal ik wat bij de bieb en soms lees ik iets van wat we al hadden, maar nee ik koop niets.

Of ben ik geen vaste letteraar meer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten