Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2005, 21:05
Verwijderd
Ik wil dus graag een gewone, analoge noemt dat geloof ik , camera. Het mag niet té veel kosten, dus tweedehands mag ook wel. Het probleem is dat ik er dus eigenlijk zo goed als niks van afweet (van digitale camera's wel), kan er dus iemand mij vertellen waar ik zoal op moet letten qua technische dingen en merken en waar ik er één kan vinden.

Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2005, 21:38
JCG
JCG is offline
Wat voor analoge camera wil je? Mik en klik (je hoeft dus niet scherp te stellen alleen maar klikken) of alles instellen (zelf sluitertijd instellen scherpstellen)
Oud 22-08-2005, 21:47
Verwijderd
Ik ben wel bereid om boeken en handleidingen door te spitten en ik wil ook wel deftige foto's dus doe maar alles zelf instellen.

Ondertussen heb ik op ebay gekeken maar daar was niet echt iets te vinden vond ik. Wat is een spiegelreflexcamera btw?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 21:53
woezel
woezel is offline
duitse ebay is je vriend

Laatst gewijzigd op 23-08-2005 om 07:04.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 12:18
Tom Violence
Tom Violence is offline
ik heb een aantal camera's van marktplaats gehaald.
gewoon oude spiegelreflex EOS canons, altijd goed.
Oud 24-08-2005, 00:42
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Waarom nog een spiegelreflex? Pas als je een hele goede wil wordt dat interessant. Neem gewoon een digitaaltje van zo'n 200 euro. Met 3 Megapixel zit je wel goed. Merken als Casio, Canon, Minolta, Sony, allemaal goed.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 06:13
Tom Violence
Tom Violence is offline
Ze wil een analoge camera. Tweedehands spiegelreflex is net zo duur of zelfs goedkoper dan zo'n lullig digitaal cameraatje.
Oud 24-08-2005, 09:15
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 24-08-2005 @ 01:42 :
Waarom nog een spiegelreflex? Pas als je een hele goede wil wordt dat interessant. Neem gewoon een digitaaltje van zo'n 200 euro. Met 3 Megapixel zit je wel goed. Merken als Casio, Canon, Minolta, Sony, allemaal goed.
Ik heb al een digitale.. of ja, eigenlijk is hij niet van mij maar ik mag hem wel gebruiken. Ik wil gewoon graag een spiegelreflex hebben, een vriendin van mij zegt ook dat de kwaliteit daarvan nog altijd beter is dan bij digitaal (al zal je daar wel veel geld voor moeten uitgeven) en gewone fototoestellen hebben iets
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 14:22
w
w is offline
Hoi,

Ik heb laatst zelf net spiegelreflex camera gekocht. (Wel digitaal) maar het voordeel daarvan is dat je echt direct ziet wat je op de foto zet en niet zoals gewone digitale camera via het schermpje.

Voor de rest kan je van lenzen verwisselen (nou weet ik niet of dat bij gewone analoge ook zo is), je kan dat vaak in een pakket erbij kopen of later nog los. En zelf dingen in stellen maar ook automatisch (althans bij mij)
Maar die van mij was behoorlijk prijzig.

Wij zijn gewoon veel winkels langs gegaan en laten informeren. Dat is heel belangrijk.

Ons werd de nieuwste van canon aangeraden en nikon D50 (die wij uiteindelijk dus ook gekozen hebben)

Het is niet zo dat ie net zoals andere digitale camera's is en dat je dus alle beelden op de display ziet. Want je kijkt gewoon door de zoeker en dan achteraf kun je de foto op de display zien

groetjes
w
Oud 24-08-2005, 14:59
JCG
JCG is offline
Citaat:
w schreef op 24-08-2005 @ 15:22 :
Hoi,Voor de rest kan je van lenzen verwisselen (nou weet ik niet of dat bij gewone analoge ook zo is), je kan dat vaak in een pakket erbij kopen of later nog los.
Kan bij een analoge spiegelreflex ook (attans die van mij)
Oud 24-08-2005, 15:31
woezel
woezel is offline
ja , en het kan ook bij niet-spiegelreflexcamera's (sommige dan he)
Oud 25-08-2005, 20:50
Tom Violence
Tom Violence is offline
volgens mij kun je niet bij alle spiegelreflexcamera's lenzen verwisselen. maar hallo, de analoge spiegelreflex is natuurlijk de voorloper van de digitale spiegelreflex en dat lenzen verwisselen al heel lang meegaat blijkt uit het tijdperk voor het ontwikkelen van de wisselbare zoomlens.
Oud 25-08-2005, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Tom Violence schreef op 24-08-2005 @ 07:13 :
Ze wil een analoge camera. Tweedehands spiegelreflex is net zo duur of zelfs goedkoper dan zo'n lullig digitaal cameraatje.
en dan leer je nog eens fotograferen ook. Digitale camera's zijn leuk om kiekjes te maken. Spiegelreflex is echt wel beter.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 18:43
Verwijderd
Nouja, eigenlijk wil iedereen gewoon een Canon 350D, maar die is digitaal, ik zou zeggen, zoek eens op marktplaats op ebay naar Hasselblad
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 08:01
Verwijderd
Canon EOS serie vind ik wel fijn.. het is heel simpel maar je kan het zelf ook zo moeilijk maken als je wilt.. alles is apart in te stellen, gedeeltijk of vol-automatisch...

en had er hier nou al iemand een uitleg gegeven van een spiegelreflex?

eigenlijk niets meer dan dat het beeld via een spiegeltje op de film wordt geprojecteerd? of hebbik dat nou fout
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 08:56
Verwijderd
Dat heb je fout, het beeld wordt direct op de film geprojecteerd, alleen als je dor de zoeker kijkt kijk je via spiegeltjes door de lens, in plaats van door een apart raampje, dus je ziet alles precies zoals het op de foto komt en kan dus veel beter met scherptediepte spelen enzo. Het grote voordeel van spiegelreflex camera's is dat het ook bijna allemaal camera's met een gordijnsluiter zijn, in plaats van een iris. Dit zorgt er voor dat de foto veel gelijkmatiger belicht wordt, bij alle goedkopere camera's wordt het midden meer belicht dat de zijkanten.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 09:33
Nietzman
Nietzman is offline
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Sokkendrager schreef op 27-08-2005 @ 09:56 :
Dat heb je fout, het beeld wordt direct op de film geprojecteerd, alleen als je dor de zoeker kijkt kijk je via spiegeltjes door de lens, in plaats van door een apart raampje, dus je ziet alles precies zoals het op de foto komt en kan dus veel beter met scherptediepte spelen enzo. Het grote voordeel van spiegelreflex camera's is dat het ook bijna allemaal camera's met een gordijnsluiter zijn, in plaats van een iris. Dit zorgt er voor dat de foto veel gelijkmatiger belicht wordt, bij alle goedkopere camera's wordt het midden meer belicht dat de zijkanten.
owja dat was het.

khad beter op moeten letten met die fotocursus
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 09:05
Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
kimmie schreef op 27-08-2005 @ 09:01 :
Canon EOS serie vind ik wel fijn.. het is heel simpel maar je kan het zelf ook zo moeilijk maken als je wilt.. alles is apart in te stellen, gedeeltijk of vol-automatisch...

en had er hier nou al iemand een uitleg gegeven van een spiegelreflex?

eigenlijk niets meer dan dat het beeld via een spiegeltje op de film wordt geprojecteerd? of hebbik dat nou fout
Ik ben het met je eens. De canon eos serie is heel fijn je kan alles lekker instellen maar je hebt ook gewoon portret enzo als instellingen, ideaal...
Oud 29-08-2005, 10:58
ekki
ekki is offline
Citaat:
Sokkendrager schreef op 26-08-2005 @ 19:43 :
Nouja, eigenlijk wil iedereen gewoon een Canon 350D, maar die is digitaal, ik zou zeggen, zoek eens op marktplaats op ebay naar Hasselblad
Hasselblad . Beetje duur, niet? En in de meeste gevallen onnodig groot/ingewikkeld voor een beginner.
Oud 29-08-2005, 11:10
ekki
ekki is offline
@TS: Als ik jou was zou ik beginnen met een simpele analoge spiegelreflexcamera. De dingen die je tegenwoordig in de winkel koopt (Canon of Nikon zou ik overigens doen) kunnen alles automatisch, maar je kunt ook handmatig instellen. Sommige kun je trouwens niet handmatig instellen, dus let daar op bij het kopen.

Als ik jou was zou ik niet een hele geavanceerde nemen. Ik denk dat je al genoeg hebt aan het zelf in kunnen stellen van diafragma (lensopening) en sluitertijd (hoe lang de foto wordt belicht). Dat is het belangrijkste en als je dat nog niet kunt, hoef je echt geen geavanceerde camera met tweedegordijnsynchronisatie, bracketing, flitser on/overbelichten (heb ik zelf ook nog nooit gebruikt), enzovoorts. Pas als je de basisdingen onder de knie hebt kun je dat gaan gebruiken en dan is het nog maar de vraag of je dat zult gaan doen.

Als je tweedehands wilt kopen heb ik misschien nog een tweedehands camera voor je liggen. Je hebt dan zelfs keuze . Ik heb namelijk ondertussen 4 analoge camera's, waarvan ik er 2 wil houden. 1 daarvan kun je niet kiezen (de nikon f80, die hou ik graag zelf ), maar ik heb nog wel twee wat oudere die ook prima zijn en waar ik zelf ook mee begonnen ben. Als je geinteresseerd bent, kun je me pm'en/mailen (liever mailen, ekki at scholieren dot com).

In ieder geval is dus de tip: koop een goedkope Nikon of Canon. Die kunnen tegenwoordig alles. Let wel op dat je ook zelf sluitertijd en diafragma kunt instellen en laat je niet gek maken door verkopers die zeggen dat de duurdere beter is en dat je er zooooooooooooo veel meer mee kunt. Ja, of je moet dat willen natuurlijk, maar ik raad het niet aan.

Succes!
Oud 29-08-2005, 18:32
Verwijderd
Ik heb een Canon EOS 300v.
Gewoon simpel ding, kan automaat maar ook alles handmatig.
heb je al voor iets boven de 100 euro soms op marktplaats.

Het maakt op zich weinig uit bij analoge welk merk enzo, het belangrijkste is dat de body het nog doet, dus de spiegel enzo in tact, en verder maakt de lens een groot verschil he. Maar die kan je altijd los kopen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 00:02
Augustus
Augustus is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 25-08-2005 @ 21:53 :
en dan leer je nog eens fotograferen ook. Digitale camera's zijn leuk om kiekjes te maken. Spiegelreflex is echt wel beter.
Met een digitaal spiegelreflex is het uiteindelijk goedkoper en makkelijker om goed te leren fotograferen - en geen kiekjes te maken wat je met een analoge camera ook maakt als je geen inzicht hebt of de techniek niet beheerst - aangezien je je foto's (vrijwel) direct kan bekijken, op je preview scherm of je pc/laptop.
Oud 02-09-2005, 19:30
ekki
ekki is offline
Citaat:
Augustus schreef op 31-08-2005 @ 01:02 :
Met een digitaal spiegelreflex is het uiteindelijk goedkoper en makkelijker om goed te leren fotograferen - en geen kiekjes te maken wat je met een analoge camera ook maakt als je geen inzicht hebt of de techniek niet beheerst - aangezien je je foto's (vrijwel) direct kan bekijken, op je preview scherm of je pc/laptop.
Alleen wel jammer dat de afdrukkwaliteit nog steeds een beetje matig is van digitaal (hoewel dat ook discutabel is ). Ik heb zowel digitaal als analoog (spiegelreflex) en gebruik voor foto's die ik uit zou willen kunnen vergroten of uit wil printen nog steeds analoog. Digitaal is ook geweldig, maar voor printen gewoon niet echt geschikt.
Oud 02-09-2005, 21:50
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
ekki schreef op 02-09-2005 @ 20:30 :
Alleen wel jammer dat de afdrukkwaliteit nog steeds een beetje matig is van digitaal (hoewel dat ook discutabel is ). Ik heb zowel digitaal als analoog (spiegelreflex) en gebruik voor foto's die ik uit zou willen kunnen vergroten of uit wil printen nog steeds analoog. Digitaal is ook geweldig, maar voor printen gewoon niet echt geschikt.
wat een enorme onzin, ik heb een Canon printer met 6 inktpatronen en die is echt fantastisch. als je een goede camera hebt met genoeg pixels kan je je foto op cd-r aanleveren en heel groot laten printen met goede kwaliteit.

ik zou analoog beginnen want dan leer je het meeste.
je moet kunnen fotograferen zonder alles steeds te 'previewen'.
Oud 02-09-2005, 22:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Mijn vader heeft nog een hele mooie met lenzen en al... Maar ik weet geen specificaties... Heb geen verstand van analoge nml...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 22:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Sigma zoom 35-70 mm F2.8-4...? Kan iemand mij toevallig vertellen of dat wat is? De lens ziet er wel groot uit, haha
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 21:54
Soron
Soron is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 02-09-2005 @ 22:50 :
wat een enorme onzin, ik heb een Canon printer met 6 inktpatronen en die is echt fantastisch. als je een goede camera hebt met genoeg pixels kan je je foto op cd-r aanleveren en heel groot laten printen met goede kwaliteit.

I agree

Maar vind je dan dat ze ook zelf moet ontwikkelen en afdrukken enz? Het fotografisch proces stopt niet bij alleen het belichten van je film of sensor. Bij digitaal dus ook niet. Digitaal heeft wel een snellere leercurve geloof ik. Dat previeuwen op je lcd is misschien leuk, maar het echt beoordelen van je eigen foto's doe je pas in de nabewerking, in de doka of op de pc. Ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt, digitaal of analoog.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 10:02
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-09-2005 @ 23:21 :
Sigma zoom 35-70 mm F2.8-4...? Kan iemand mij toevallig vertellen of dat wat is? De lens ziet er wel groot uit, haha
Dat ligt er natuurlijk aan wat je ermee wilt fotograferen en hoe hoog jouw eisen zijn. Anders moet je je eerst verdiepen in diafragma's en sluitertijden.

En ik neem aan dat je bedoelt dat je geen verstand hebt van spiegelreflexcamera's (eerste post), deze kunnen zowel analoog als digitaal zijn.
Oud 04-09-2005, 11:41
brinta
brinta is offline
Citaat:

Betekent dat dat een analoge camera met LCD-scherm af te raden is?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 11:47
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
brinta schreef op 04-09-2005 @ 12:41 :
Betekent dat dat een analoge camera met LCD-scherm af te raden is?
uh?
LCD scherm kan zijn een scherm waarop je de foto ziet (preview)
dat heb je dus niet bij analoge camera's.
het kan ook zijn dat je een LCD scherm hebt waarop je de instellingen terug vindt. oudere analoge camera's hebben dat niet, maar je kan sowieso altijd zien welk diafragma etc je ingesteld hebt.
Oud 04-09-2005, 21:38
ekki
ekki is offline
Citaat:
Ik vind het geen onzin. Ik heb nog geen print gezien waarbij ik NIET zag dat het digitaal was. Maar het wordt ooit vast beter met afdrukken. Nu is het in ieder geval niet super. Als het een beetje schemerig is zie je het overigens al niet meer. Uitvergroten zou ik al helemaal niet doen met digitaal.

Citaat:
Ben ik het helemaal mee eens.
Oud 04-09-2005, 23:24
brinta
brinta is offline
Citaat:
Tom Violence schreef op 04-09-2005 @ 12:47 :
uh?
LCD scherm kan zijn een scherm waarop je de foto ziet (preview)
dat heb je dus niet bij analoge camera's.
het kan ook zijn dat je een LCD scherm hebt waarop je de instellingen terug vindt. oudere analoge camera's hebben dat niet, maar je kan sowieso altijd zien welk diafragma etc je ingesteld hebt.
ach so

ik dacht bij LCD-scherm gelijk aan een scherm met afbeelding, maar het gaat dus alleen om de instellingen
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 23:39
Tom Violence
Tom Violence is offline
Citaat:
ekki schreef op 04-09-2005 @ 22:38 :
Ik vind het geen onzin. Ik heb nog geen print gezien waarbij ik NIET zag dat het digitaal was.
Mensen met verstand van zaken kunnen bijna altijd wel zien wat voor print het is. Kwalitatief is er echter geen verschil. Als dat wel zo is, dan ligt dat aan jouw printer of aan je vaklab. Of zo'n pauperafdrukmachine bij bijv. Dixons.
Oud 05-09-2005, 06:53
evanescence
evanescence is offline
ik heb vanuit duitsland een nieuwe spiegelreflex gekocht vorig jaar....voor 100 euro...op zich niet echt duur voor een nieuwe camera...je kan alles zelf instellen of gewoon automatisch doen...
ik zou daarvoor kiezen..
Oud 05-09-2005, 10:00
Augustus
Augustus is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-09-2005 @ 23:21 :
2.8 is wel fijn, voorderest, zoals Tom Violence al zegt, hangt het ervan af wat jouw wensen en onderwerpen zullen zijn.
Oud 05-09-2005, 11:12
Meninna
Meninna is offline
Hee allemaal,

ik heb geen idee waar ik dit moest posten, maar ik heb een brandende vraag.
Ik sta op het punt om een Canon Eos 3000n te kopen, maar ik ben eerst benieuwd of sommige van jullie hem hebben, of jullie mij er meer over kunnen vertellen qua kwaliteit?
Reageren

Regels voor berichten