Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2005, 20:17
LoeLoe
LoeLoe is offline
Op het allerlaatste moment krijg ik vandaag te horen dat ik mijn P niet gehaald heb. Ik had een toets moeten herkansen waar ik in eerste instantie een 5 voor had. Die zou ik moeten ophalen naar een 6, maar helaas is dit me niet gelukt. Met als gevolg dat ik nu mijn P niet heb gehaald.

Maandag begint bij ons het nieuwe schooljaar en zou ik eigenlijk, net als de rest van mijn klasgenoten aan het derde jaar mogen beginnen van de PABO. Maar dit gaat nu dus niet door (ik deed verkort traject PABO, heb jaar 1 en 2 in een jaar gedaan vandaar).

En nu komen de twijfels. Wat wil ik? Wat kan ik?
Sinds begin mei woon ik op mezelf in een appartementje.

Ik kan op dit moment voor 2 dingen kiezen:
- Of ik stop met mijn studie en ga werken (en een hoop geld terug betalen aan de IB en me hele leven in de fabriek werken .. tenminste zo'n beeld heb ik nu even, moedeloos).

- Of ik blijf als het ware 'zitten'. Dit betekent dat ik leerjaar 2 opnieuw moet doen en dat ik in leerjaar 4 geen studiefinanciering meer ontvang.

En daar zit het probleem een beetje. Ik wil mijn studie toch afmaken omdat daar mijn toekomst ligt. En ik kan nu alvast gaan sparen voor het collegegeld etc. Daar ben ik niet bang voor en dat kan ik ook opbrengen voor het 4e leerjaar.
Alleen ben ik bang dat ik mijn huur dan niet meer kan betalen etc.
Nu ontvang ik studiefinanciering en een utiwonende beurs. Verder werk ik daar nog bij en ontvang huursubsidie. Op dit moment kan ik dus goed rondkomen.
Maar ik ben er heel bang voior dat me dat in het vierde leerjaar niet meer gaat lukken aangezien ik dan geen studiefinanciering meer ontvang.

Zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande? Hoe hebben jullie het opgelost? Hebben jullie tips voor mij?

Want als ik toch uiteindelijk niet doorga met de studie, dan is het omdat ik bang ben dat ik anders mijn appartement niet meer kan opbrengen in het vierde leerjaar. Dat is nu het enige wat mij tegenhoudt om toch door te gaan met mijn studie. Alvast bedankt voor de tips!

PS: Wat het ook rottig maakt is dat ik maar maximaal 10duizend euro per jaar mag bijverdienen van de ib. Als ik nu doorga met mijn studie, dan betkeent dat voor mij dat ik alleen een paar lessen aan het einde van volgend jaar hoef te volgen. De rest van de tijd ben ik thuis en wil ik graag werken.. maar ik moet dus aan dat maximaal bedrag denken wat ik mag bijverdienen van de IB.

HELP!
Oud 26-08-2005, 20:23
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 26-08-2005 @ 21:17 :
PS: Wat het ook rottig maakt is dat ik maar maximaal 10duizend euro per jaar mag bijverdienen van de ib. Als ik nu doorga met mijn studie, dan betkeent dat voor mij dat ik alleen een paar lessen aan het einde van volgend jaar hoef te volgen. De rest van de tijd ben ik thuis en wil ik graag werken.. maar ik moet dus aan dat maximaal bedrag denken wat ik mag bijverdienen van de IB.
Kun je dan niet beter je studiefinanciering voor een jaar stopzetten?
Oud 26-08-2005, 20:23
Tom Poes
Tom Poes is offline
Volgens mij kan je beter 1 jaar krom liggen, dan de rest van je leven. Ik zou doorgaan met de studie, en inderdaad nu al zoveel mogelijk sparen. Misschien kan je een lening afsluiten, of ergens anders geld vandaan halen voor dat ene jaar.

Ik lees nu pas dat je een bijverdiengrens hebt. Dat maakt het wel lastig. Zwart werken geen optie?
Oud 26-08-2005, 20:29
Rachel
Rachel is offline
Mja dat van dat geld {met die maximale grens} is wel lastig, maar ik zou wel doorgaan en het dan maar zien. Het is natuurlijk wel je toekomst en dan kan je {wat hier boven ook gezegd wordt} beter 1jaartje krom liggen dan de rest van je leven {waar je dan waarschijnlijk nog spijt van krijgt}
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 20:50
Verwijderd
Kan je niet gewoon dat ene vak waar je onvoldoende voor staat herkansen dan? Zo kan je gewoon naar het derde jaar en loop je verder geen vertraging op...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 21:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je geen recht meer hebt op studiefinanciering mag je nog wel drie jaar lenen. Nou wil je dat misschien niet maar als dat nou net de oplossing is om je studie wel te kunnen afmaken dan zou ik toch daarvoor kiezen
Oud 26-08-2005, 22:09
@Moon
@Moon is offline
Als ik jou was zou ik gewoon doorgaan met je studie en wanneer je in de 4e leerjaar echt financiële moeilijkheden ondervindt bij de IB een lening afsluiten.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 22:14
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Als je dit jaar zoveel gaat werken, kun je toch wel sparen voor dat jaar dat je geen studiefinanciering krijgt? Dan hoef je echt niet boven het maximum bedrag uit te komen...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 22:28
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
@Moon schreef op 26-08-2005 @ 23:09 :
Als ik jou was zou ik gewoon doorgaan met je studie en wanneer je in de 4e leerjaar echt financiële moeilijkheden ondervindt bij de IB een lening afsluiten.
Oud 26-08-2005, 23:21
Liss
Liss is offline
Is (zoals eerder gezegt) je stufi een jaar stop zetten geen optie? Zo kan je dit jaar veel werken en heb je je vierde jaar recht op stufi.
En als je jaar 1 en 2 in een hebt gedaan, heb je dan niet gewoon recht op 4 jaar stufi en het vierde jaar dus ook of heb je ervoor ook al iets gestudeerd?
En anders is lenen een optie, doen er zat en je kan het erna terug betalen
Oud 27-08-2005, 07:02
LoeLoe
LoeLoe is offline
Citaat:
Liss schreef op 27-08-2005 @ 00:21 :
Is (zoals eerder gezegt) je stufi een jaar stop zetten geen optie? Zo kan je dit jaar veel werken en heb je je vierde jaar recht op stufi.
En als je jaar 1 en 2 in een hebt gedaan, heb je dan niet gewoon recht op 4 jaar stufi en het vierde jaar dus ook of heb je ervoor ook al iets gestudeerd?
En anders is lenen een optie, doen er zat en je kan het erna terug betalen
Neej helaas ik doe verkort traject en daar krijg ik tocxh maar echt 3 jaar studiefinanciering voor
Jullie hebben me wel al een stuk meer overtuigd om toch mijn studie af te maken. Komt ook omdat ik gisteren echt even door de bomen het bos niet meer zag. Alles leek tegelijkertijd op me af te komen.

Dat van dat jaartje stopzetten van studiefinanciering, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht! Dat geeft me inderdaad de mogelijkheid om nog meer bij te verdienen. Ik denk dat dat wel een goede optie is.

Lenen op het einde vind ik zeker geen probleem, gezien de voorwaarden van het terugbetalen daarvan bij de IB en de rente van de lening. Dus dat zit er zeker aan te komen en dat vind ik niet erg.

Ik denk dus toch dat ik vanaf vandaag flink ga sparen, en dan inderdaad maar 'zie' hoe ik het laatste jaar ga redden.
Ik heb aanstaande maandag gesprek op school hierover en ik kan ze vragen of ik het toch niet nog een keerm ag herkansen of misschien alvast wat vakken kan volgen voor het derde jaar, zeker gezien de rest van mijn eindlijst (die bevat namelijk voornamelijk 7ens, 8en en 9ens, zeker in die modulegroep waar die vijf in staat).

Ik wacht het gesprek maandag nog even af maar anders denk ik dat ik het gewoon ongeveer zo ga aanpakken
Oud 27-08-2005, 09:23
Go
Go is offline
Zet je studiefinanciering een jaartje stop, je zit dat jaar dus niet meer met die bovengrens van 10.000 euro, je hebt voor je laatste jaar (uitgaande dat je het dan wel in een keer haalt ) dan nog gewoon recht op studiefinanciering en bovendien heb je een leuk extraatje door het geld dat je dit jaar verdient.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 09:54
Verwijderd
Geld lenen via de IB groep. Wat je op dat moment leend is relatief weinig aan je toekomstige salaris. Dus waarom je helemaal rot werken voor die 1500 euro terwijl als je echt werk hebt het in 1 maand verdiend!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 09:59
Verwijderd
Doorgaan, goed sparen nu, dan kijken of je het red, als dat niet gaat, kun je best bijlenen bij de IBG, 't is voor een erg goed doel (jouw toekomst) dus dat moet het wel waard zijn. Beter dan een schuld van 1 jaar en een baan, dan nu een schuld van 2 jaar (?) en een baan die je eigenlijk niet wil.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 09:59
Verwijderd
Citaat:
renee182 schreef op 27-08-2005 @ 10:54 :
Geld lenen via de IB groep. Wat je op dat moment leend is relatief weinig aan je toekomstige salaris. Dus waarom je helemaal rot werken voor die 1500 euro terwijl als je echt werk hebt het in 1 maand verdiend!
Precies, dat jaartje heb je er zo uit wanneer je werk hebt.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 27-08-2005 @ 10:59 :
Precies, dat jaartje heb je er zo uit wanneer je werk hebt.
En een grotere kans dat je je studie eerder afrond. Waardoor je een jaar eerder kan gaan werken. Dat is dus ook nog minimaal 1200 * 12 = 14400 euro die je ook nog eens mis loopt als je naast je studie gaat werken en daardoor vertragin oploopt
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 10:40
Gaea
Gaea is offline
Er zijn toch zoveel mensen die niet in 4 jaar afgestudeerd zijn en die dan ook nog bij moeten lenen om hun studie af te ronden? Ik ken genoeg mensen die nu al 5e of 6e jaars zijn. Zo'n probleem is dat echt niet.

[edit] of mensen die eerst een jaar iets anders hebben gedaan, die hebben ook bij aanvang van iets nieuws ook nog maar 3 jaar stufi over. Gewoon bijlenen bij de IBG, dat heb je later als je een baan hebt er zo weer uit

Laatst gewijzigd op 27-08-2005 om 10:42.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 16:57
Verwijderd
Ik snap het probleem niet echt. Ik heb in het eerste jaar 51 van de 60 studiepunten gehaald en heb die vakken gewoon in het tweede jaar herkanst. Nu is mijn opleiding ook wel een opleiding waarbij je P niet in één jaar halen eerder regel is dan uitzondering, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 17:09
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-08-2005 @ 17:57 :
Ik snap het probleem niet echt. Ik heb in het eerste jaar 51 van de 60 studiepunten gehaald en heb die vakken gewoon in het tweede jaar herkanst. Nu is mijn opleiding ook wel een opleiding waarbij je P niet in één jaar halen eerder regel is dan uitzondering, maar goed.
Volgens mij is dat bij een verkorte opleiding toch anders hoor {iig, dat heb ik een keer gehoord}. Bedoel; bij een normale opleiding mag je er 2 jaar over doen, maar zij doet jaar 1 en jaar 2 tegelijk, dus dat is eigenlijk wel 2 jaar
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:06
LoeLoe
LoeLoe is offline
Jah da's inderdaad het verrotte bij een verkort traject. Daar gelden die regels niet zo zoals bij een reguliere voltijd opleiding.

Maandag ga ik praten op school of ik alvast wat vakken kan volgen van het derde jaar (waar ik eigenlijk naartoe had gemoeten )

En mijn studiefinanciering gooi ik voor een jaar stil en dan kan ik makkelijk fulltime werken omdat ik dan geen rekening hoef te houden met die grens van de ib groep. Bedankt voor de adviezen!!
Oud 27-08-2005, 18:13
Stepsje
Stepsje is offline
Ik doe de Pabo in Hengelo en daar is het helemaal geen probleem als je in de derde je P nog niet hebt. Zolang je hem maar wel hebt voordat je aan je LIO - stage (afstudeerstage) begint

Ik moet nu ook een jaar overdoen (stage niet voldoende) Ik heb dit jaar extra tijd om erbij te gaan werken en wil daarmee een beetje gaan sparen, maar het meeste ga ik gewoon leven van de IB- groep het laatste jaar.

Wat moet je het hele jaar gaan doen dan, alleen dat ene vak herkansen of moet je alle punten van het jaar nu overnieuw doen?

Ik had niet je hele bericht goed doorgelezen, je moet dus alleen dit vak overdoen.
Misschien kun je een regeling met school treffen. Als je nu een jaar stopt zit je denk ik het jaar erna weer met hetzelfde kwa niet meer erbij mogen werken.
Of je werkt dit jaar en doet je studie, maar zonder stufi (dat is denk ik wat je bedoelt met stufi stopzetten)

Laatst gewijzigd op 27-08-2005 om 18:16.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:19
Stepsje
Stepsje is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 27-08-2005 @ 19:06 :
Jah da's inderdaad het verrotte bij een verkort traject. Daar gelden die regels niet zo zoals bij een reguliere voltijd opleiding.

Maandag ga ik praten op school of ik alvast wat vakken kan volgen van het derde jaar (waar ik eigenlijk naartoe had gemoeten )

En mijn studiefinanciering gooi ik voor een jaar stil en dan kan ik makkelijk fulltime werken omdat ik dan geen rekening hoef te houden met die grens van de ib groep. Bedankt voor de adviezen!!
Dat vakken van de derde mogen doen moet ik ook gaan regelen, bij ons op school kan dat wel, maar ervaring van een vriendin is dat je er wel meteen achteraan moet gaan aan het begin van het jaar.
Zij had dat niet gedaan en heeft uiteindelijk niks van de derde kunnen doen
School doet niks uit zichzelf voor je.

Heel veel succes maandag!
Oud 27-08-2005, 18:42
Roos
Roos is offline
Ik zou sowieso doorgaan met je studie, als dat is wat je wilt.

Het ergste wat er kan gebeuren, is dat je in jaar 4 geen cent te makken hebt: dan kun je altijd lenen bij de IBG.

Je bent lang niet de enige die studievertraging oploopt
Oud 27-08-2005, 19:35
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Je kunt tijdens het laatste studiejaar toch ook lenen bij de IB-groep? Je mag het bedrag daarvan zelf bepalen en na afloop van je studie kun je deze lening rentevrij terugbetalen in 15 jaar. En als je dan werk hebt gevonden, moet die lening dan toch wel makkelijk terug te betalen zijn, niet?
Oud 29-08-2005, 07:56
Verwijderd
Misschien kun je in het derde jaar duaal gaan studeren? Dan krijg je ook een salaris? (Al is je LIO is tegenwoordig vaak ook betaald.)

En anders misschien idd dit jaar je studiefinanciering stopzetten, veel werken, veel geld verdienen en dan in het vierde jaar wel gewoon studiefinanciering ontvangen.

En anders idd lenen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2005, 07:58
Verwijderd
Citaat:
Stepsje schreef op 27-08-2005 @ 19:13 :
Ik doe de Pabo in Hengelo en daar is het helemaal geen probleem als je in de derde je P nog niet hebt. Zolang je hem maar wel hebt voordat je aan je LIO - stage (afstudeerstage) begint
Jullie hebben geen regeling met spelling en rekenen verplicht halen binnen twee jaar? Bij ons kon je als je dat na twee jaar nog niet had oprotten. (En volgens mij moesten wij ook gewoon binnen twee jaar je P hebben, anders kon je ook weg. (Voor je P had je ook rekenen en spelling nodig.)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Rachel schreef op 27-08-2005 @ 18:09 :
Volgens mij is dat bij een verkorte opleiding toch anders hoor {iig, dat heb ik een keer gehoord}. Bedoel; bij een normale opleiding mag je er 2 jaar over doen, maar zij doet jaar 1 en jaar 2 tegelijk, dus dat is eigenlijk wel 2 jaar
Dan heb ik zeker geen normale opleiding. Bij ons mag je er zo lang over doen als je wilt, er worden geen bindende studieadviezen uitgegeven.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 17:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-08-2005 @ 18:12 :
Dan heb ik zeker geen normale opleiding. Bij ons mag je er zo lang over doen als je wilt, er worden geen bindende studieadviezen uitgegeven.
Dat is ook nog niet overal zo, maar dat zit er wel aan te komen. Sinds dit jaar heeft de erasmus ook zo'n bindend studieadvies. Meer universiteiten hebben het al (de VU als ik me niet vergis?).
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 17:21
Verwijderd
Alle hogescholen die ik ken hebben al een aantal jaar een bindend studieadvies (ik zeg dus niet dat alle hogescholen het hebben, voor het geval iemand dat denkt).
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 29-08-2005 @ 18:16 :
Dat is ook nog niet overal zo, maar dat zit er wel aan te komen. Sinds dit jaar heeft de erasmus ook zo'n bindend studieadvies. Meer universiteiten hebben het al (de VU als ik me niet vergis?).
Ik denk dat het aantal aanmeldingen bij ons een paar honderd procent moet stijgen voor ze aan bindende studieadviezen gaan beginnen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 21:59
Stepsje
Stepsje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-08-2005 @ 08:58 :
Jullie hebben geen regeling met spelling en rekenen verplicht halen binnen twee jaar? Bij ons kon je als je dat na twee jaar nog niet had oprotten. (En volgens mij moesten wij ook gewoon binnen twee jaar je P hebben, anders kon je ook weg. (Voor je P had je ook rekenen en spelling nodig.)
Rekenen, spelling, grammatica (en informatica) moet je dacht ik wel in de tweede halen. Anders krijge je wel een negatief studieadvies. En die is dacht ik ook bindend. (je hebt die deficienties wel nodig om je p te halen bij ons)
Maar ik ken nog wel een aantal studenten uit de derde die de eerstejaars vakken (dus voor je P) nog niet gehaald hebben en die mogen wel gewoon aan het derde jaar beginnen.
Je moet alleen wel al je vakken hebben voor je aan je afstudeerstage begint. Daar kun je dus uiteindelijk wel vertraging mee oplopen.
Oud 29-08-2005, 22:09
LoeLoe
LoeLoe is offline
Zo, ik heb vanavond nog eens goed gepraat met mijn ouders en vrienden. En ik sta er nu helemaal achter dat ik toch doorga met school. Zeker ook de adviezen die hier stonden hebben me erg geholpen! Bedankt daarvoor.

Vandaag ook nog een gesprek op school gehad. In het begin beviel het me niet helemaal. Er was nog niets duidelijk maar degene waarmee ik sprak zou het programma wat ik dan zou gaan volgen vanmiddag krijgen. Daarna zou hij dit naar mij mailen en dat is inmiddels gebeurd.

Komend blok heb ik 11 uur per week. Voor de rest krijg ik allemaal vrijstelling. De blokken die nog zullen volgen zullen nog minder uren bevatten. Daarom kan ik er dus lekker bij gaan werken, ik ga me morgen ook afmelden bij de studiefinanciering voor een jaartje. Dat spaart me een hoop als ik naar de 4e ga.

Een paar dagen geleden zag ik door de bomen het bos niet meer .. En nu heb ik er tenminste weer zin in! Het komt wel goed.
Oud 30-08-2005, 21:32
Stepsje
Stepsje is offline
Dat is mooi
Oud 31-08-2005, 08:04
LoeLoe
LoeLoe is offline
Om het nu helemaal ingewikkeld te maken......

Gister stond ik me om te kleden zodat ik kon gaan werken, gaat de telefoon ineens.

Mijn school...
'Ja hallo ik heb een mail van jou gekregen dat je naar de 2e moest en ik wilde even vertellen dat je je P wel hebt hoor! Dus je kan gewoon naar de 3e!'

Ik dacht: Dat kan nooooit
Hebben ze bij een vak schijnbaar toch nog wat puntjes weten te verzamelen voor me zodat dat vak uiteindelijk een 6 werd, net genoeg om mijn P te halen.

Dus als de sodemieter me weer omgekleed om naar school te gaan. Al die zorgen voor niks dit weekend. Helemaal voor niks in de stress gezeten. Alle problemen zijn in 1 keer de wereld uit.. mijn P kan ik komen afhalen en mijn opleiding gaat gewoon door zoals ik al aan het begin van mijn studie geplanned heb. Toch bedankt voor alle adviezen!!

Ben echt opgelucht nu.
Oud 31-08-2005, 09:17
Rachel
Rachel is offline
oo Gefeliciteeérd!
Echt beter! hihi
Kan me wel voorstellen dat er nu een hele grote last van je schouders valt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten