Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2005, 21:15
Kimisa
Kimisa is offline
Dit is een lang en voor sommige misschien oninteressant verhaal, maar ik wil weten wat ik moet doen.

Mijn ouders liggen al sinds december in een scheiding. De uitspraak wordt steeds maar weer uitgesteld omdat mijn vader niet echt meewerkt. Er is nu een scheiding ingediend zoals normaal, dus elke partner krijgt de helft van de spullen. Mijn vader en moeder hebben samen een huis gekocht. Hij zou dus ook recht hebben op de helft van het huis. Mijn vader had ons echter gezegd dat wij het huis zouden krijgen. Mijn moeders advocaat heeft daar dus op gerekend en een gewone scheiding ingediend. Nu zegt mijn vader ineens dat hij wel de helft wil. Dat zou dus betekenen dat wij het huis uitmoeten. Er zitten nog een heleboel kanten en dingen aan dit verhaal, maar het is teveel om het allemaal op te noemen. Mijn vraag is; is er iets dat ik (of mijn moeder) kan doen om ervoor te zorgen dat we niet op straat kan komen te staan? Misschien een beetje een rare vraag voor een scholierenforum, maar zelfs mijn huilende zusje van 10 jaar kan mijn vader niets schelen, en ik moet gewoon iets doen nu.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2005, 21:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Op straat komen jullie sowieso niet te staan... Want mensen zoals jullie krijgen een urgentie en dus snel een woning toegewezen van de gemeente. Het gaat er dus eerder om dat jullie in dit specifieke huis willen blijven wonen? Kan me wel voorstellen.. Maar het is ook weer niet het einde om ergens anders te gaan wonen... Enige punt zou misschien kunnen zijn dat als jullie in dit huis blijven wonen, geen of weinig kosten hebben. Een nieuw huis zou of huur of een nieuwe hypotheek betekenen...

Naja, niet echt antwoord op je vraag... Maar ik vroeg me af wat nou precies het bezwaar is?

Ik denk trouwens dat je dit eventueel wel bij de rechter zou kunnen aanvechten, maar je vader heeft er wel recht op... Een rechtzaak zou veel geld kunnen kosten en dat kun je wel beter gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 21:29
iamcj
iamcj is offline
Jullie komen niet op straat te staan, jullie worden dan een urgent geval en zouden snel een huurwoningn aangewezen kunnen krijgen.

Maar ja dan moet je dus verhuizen, wil je moeder dat voorkomen zal ze zich waarschijnlijk diep in de schulden moeten steken (lees volledige hypotheek dragen + je vader uitkopen)

Wordt het huis echter verkocht, is de helft van de opbrengsten - de schulden voor je moeder. Als je moeder een baan heeft zou ze met dan geld als basis misschien toch weer een huisje kunnen kopen.

Andere mogelijkheid is rijke familie die het huis koopt waaran jullie het bestaande huis kunnen huren.

Maar misschien weet iemand anders nog wat.
Oud 26-08-2005, 21:35
Verwijderd
Juist om dat soort situaties te voorkomen is er in geval van een scheiding voorzien in een recht om het huis te mogen bewonen, in elk geval gedurende een bepaalde periode. Je wordt dus sowieso niet zomaar op straat gezet. Maar dat weet ik verder ook niet, ik heb mijn huwelijksvermogensrechtboek uitgeleend. Je zou overigens toch wel verwachten dat een beetje advocaat zoiets weet en daar rekening mee houdt. En dat soort dingen (beloftes om iets te geven) altijd op schrift stellen zodat ze bewijsbaar en afdwingbaar zijn ingeval van boedelverdeling.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 22:07
MB
MB is offline
Die urgentie is er niet meer, toen mijn moeder een helder moment had en bij haar vriend weg wilde kreeg ze dat iig te horen, terwijl het wel zo was dat hij zijn helft van het huis zou opeisen als ze weg ging.
Oud 26-08-2005, 22:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MB schreef op 26-08-2005 @ 23:07 :
Die urgentie is er niet meer, toen mijn moeder een helder moment had en bij haar vriend weg wilde kreeg ze dat iig te horen, terwijl het wel zo was dat hij zijn helft van het huis zou opeisen als ze weg ging.
Volgens mij verschilt dat ook per gemeente en per woningbouwvereniging.
Oud 26-08-2005, 22:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Bij ons is die urgentie er iig wel...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 22:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Lijkt mij trouwens dat zo'n urgentie er sowieso is als er kinderen in het spel zijn? Verder neem ik aan dat die vader wel wacht todat er een andere woonruimte gevonden is.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 22:20
Kimisa
Kimisa is offline
We zouden dan nog 6 maanden in dit huis mogen blijven wonen. Mijn moeder wil dit huis gewoon niet kwijt, ze is al zes jaar bezig met verbouwen enzo, en mijn vader heeft ook geen interesse in ons huis. Hij wil gewoon niet dat wij het hebben.

Denk maar niet dat mijn vader daarop wacht. Hij wil gewoon niet dat mijn moeder het huis krijgt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 22:22
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Of hij wil gewoon geld om een nieuw leven op te kunnen starten.

En kan je moeder het huis wel betalen dan? Of is het al afbetaald?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 22:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Vaders worden ontzettend vaak gezien als de boosdoender trouwens... En dat is in de meeste gevallen helemaal niet terecht. Misschien in dit geval wel, maar denk er eens over na...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 01:12
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 26-08-2005 @ 23:23 :
Vaders worden ontzettend vaak gezien als de boosdoender trouwens... En dat is in de meeste gevallen helemaal niet terecht. Misschien in dit geval wel, maar denk er eens over na...
Precies, je vader heeft waarschijnlijk ook altijd moet betalen voor dat huis...

Als jullie het huis verkopen kunnen jullie altijd iets goedkopers gaan kopen of iets huren voorlopig.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 14:11
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Kimisa schreef op 26-08-2005 @ 23:20 :
We zouden dan nog 6 maanden in dit huis mogen blijven wonen. Mijn moeder wil dit huis gewoon niet kwijt, ze is al zes jaar bezig met verbouwen enzo, en mijn vader heeft ook geen interesse in ons huis. Hij wil gewoon niet dat wij het hebben.

Denk maar niet dat mijn vader daarop wacht. Hij wil gewoon niet dat mijn moeder het huis krijgt.
Jullie ouders hebben samen dat huis gekocht. Ze hebben er samen hard voor gewerkt. Je vader moet nu weer een nieuw leven op gaan bouwen, waar hij waarschijnlijk wel wat geld voor nodig heeft. Het halve huis is van hem dus is het aan je moeder om je vader uit te kopen (de halve waarde van het huis aan hem betalen). Vaak is dat niet te doen, waardoor het huis verkocht wordt en beiden een nieuw huis moeten zoeken.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 15:08
FaZ
FaZ is offline
Je moeder kan bij een hypverstrekker gaan bekijken of ze op basis van haar bruto jaarinkomen de overgebleven hyp kan dekken? eventueel..
Oud 27-08-2005, 17:00
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 26-08-2005 @ 23:16 :
Lijkt mij trouwens dat zo'n urgentie er sowieso is als er kinderen in het spel zijn? Verder neem ik aan dat die vader wel wacht todat er een andere woonruimte gevonden is.
Bij ons is het ook niet meer en een kennis van mij kwam op straat te staan met 2 kinderen van 8 en 4 (!) jaar oud. Dus ik zal maar niet te snel op die urgentie rekenen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 18:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Rachel schreef op 27-08-2005 @ 18:00 :
Bij ons is het ook niet meer en een kennis van mij kwam op straat te staan met 2 kinderen van 8 en 4 (!) jaar oud. Dus ik zal maar niet te snel op die urgentie rekenen.
Vreemd... Hier krijg je al een urgentie als je van woonplaats A naar B wil omdat je kinderen in woonplaats B op school zitten. Zo zijn wij binnen een maand aan een huurhuis gekomen hier in dit dorp. Dus op zo'n een urgentie kun je hier wel rekenen. En de wachttijd is hier normaal gesproken 6 jaar (als je niet kieskeurig bent misschien 4 jaar).
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 22:15
Vanilia
Vanilia is offline
De kans dat jullie op straat komen te staan is nog niet zo groot. Je ouders liggen nog midden in scheiding. Wat ik begrijp is dat je in precies het zelfde verhaal zit als mij. Je woont bij je moeder en je vader werkt niet mee bij de scheiding. Zo gaat het bij ons ook, alleen willen wij best weg uit dit huis maar om mijn vader te irriteren doen we dat niet. Onze advocaat wou eerst druk in verweer gaan om te regelen dat de waarde van het huis wat van mijn vader is om te zetten in alimentatie. Klinkt heel vreemd maar dan kunnen jullie in het huis blijven wonen en hoeft je vader geen alimentatie te betalen (ligt trouwens wel aan de waarde van het huis) kan ook zijn dat het in jullie geval maar alimentatie is voor een paar jaar ofzo. Maar zoiets kan je ook regelen dat je vader ergens onder uit komt en jullie het huis kunnen houden..
Oud 30-08-2005, 08:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Vanilia schreef op 29-08-2005 @ 23:15 :
De kans dat jullie op straat komen te staan is nog niet zo groot. Je ouders liggen nog midden in scheiding. Wat ik begrijp is dat je in precies het zelfde verhaal zit als mij. Je woont bij je moeder en je vader werkt niet mee bij de scheiding. Zo gaat het bij ons ook, alleen willen wij best weg uit dit huis maar om mijn vader te irriteren doen we dat niet. Onze advocaat wou eerst druk in verweer gaan om te regelen dat de waarde van het huis wat van mijn vader is om te zetten in alimentatie. Klinkt heel vreemd maar dan kunnen jullie in het huis blijven wonen en hoeft je vader geen alimentatie te betalen (ligt trouwens wel aan de waarde van het huis) kan ook zijn dat het in jullie geval maar alimentatie is voor een paar jaar ofzo. Maar zoiets kan je ook regelen dat je vader ergens onder uit komt en jullie het huis kunnen houden..
Wie werkt er hier nou niet mee?!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 11:36
Kimisa
Kimisa is offline
Hmm nee, jullie begrijpen het niet helemaal. Dat had ik er ook bij moeten vertellen.

Het huis is nog niet afbetaald. Mijn moeder betaald al 10 jaar de hypotheek, de leningen, gewoonweg alle kosten van het huis. Mijn vader zorgde dus alleen voor het eten, en voor dingen als benzine of soms uitjes enzo. Daarom klinkt het misschien alsof ik alles op hem afschuif, omdat ik vind dat het niet eerlijk gaat zo. Je moet samen de kosten van het huis betalen. Dat deed hij niet, dus waaorm is de helft van het huis nog steeds van hem.

Mijn moeder is nu ook aan het kijken of ze mijn vader kan afkopen met iets, bv dat zij alle leningen neemt ofzo. Ze heeft toch altijd al alle leningen betaald, dus waarom zou ze het nu niet kunnen. En mijn vader heeft zijn eigen bedrijf, dus hij heeft in principe genoeg geld om zichzelf te onderhouden. Hij heeft ook al langer dan een jaar een huurhuis van €750 per maand.

Oh, en de scheiding zou morgen worden uitgesproken trouwens, ze zitten er niet echt middenin meer. Het ligt er nu alleen aan of mijn vader meewerkt.

Laatst gewijzigd op 30-08-2005 om 11:38.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 12:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hm dat klopt niet wat je nu zegt. Je ouders hebben blijkbaar die afspraak gemaakt, maar ze hebben wel beide mee betaald. Het is toch niet zo dat je vader al zn geld voor zichzelf hield? Dat je moeder de kosten van t huis betaalde en je vader andere dingen, betekent nog niet dat het huis dan ook van je moeder is. Dat is onzin. Hoe werkt dat dan als mensen gaan scheiden waarbij de moeder niet werkt en de vader alles betaalt? Dan gaat toch ook niet de complete inboedel naar de vader?

Mijn moeder en haar man hebben ook zo'n afspraak. Zij betaalt de benzine en hij de rest. Het geld dat van mijn moeders salaris overblijft, is voor extra's voor haarzelf en de kosten voor mij en mn zusje. Dat is gewoon zo eerlijk verdeeld, aangezien hij een stuk meer verdient. Maar het huis is wel van hun samen.

Maar dat bedoel ik dus: voor mijn gevoel snap je het niet helemaal... Of je vertelt alsnog iets niet (dat je vader bijv. een enorme egoist is en altijd al zn geld voor zichzelf heeft gehouden). Aan de hand van jouw verhaal vind ik dat jouw vader ook onterecht zwart wordt gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 20:26
Linker
Linker is offline
Ach ja, het kan nog erger hoor, mijn ouders zijn al twee jaar bezig met scheiden.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 21:48
Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-08-2005 @ 09:26 :
Wie werkt er hier nou niet mee?!
Je weet het hele verhaal niet dus flikker op met je rolleyes.
Oud 01-09-2005, 21:56
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Vanilia schreef op 01-09-2005 @ 22:48 :
Dat weet niemand :x
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 22:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Vanilia schreef op 01-09-2005 @ 22:48 :
Toch heb ik gelijk dat jullie ook niet meewerken Kan wel zo zijn dat je vader ook moeilijk doet... Maar ik heb gewoon moeite met verhalen waarbij de vader zwart wordt gemaakt... Maar dat heeft weer te maken met de man van mn moeder die ook onterecht wde pineut is (zeg niet dat dat in deze gevallen ook onterecht is hoor... maar sommige mensen moeten gewoon wat verder kijken, volwassener denken en alle kanten van het verhaal horen).

Laatst gewijzigd op 01-09-2005 om 22:23.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 23:02
Kimisa
Kimisa is offline
@ Chloe Siere
Welke afspraak bedoel jij nu? Mijn ouders hebben helemaal geen afspraak gemaakt over de verdeling van de kosten. Mijn vader heeft voor de wet geen inkomen omdat de administratie van zijn bedrijf een grote rotzooi is. Daarom kan mijn moeder hem ook niet 'dwingen' om mee te betalen.

Nja ik snap wel dat je het zo bekijkt want tenslotte ken jij mijn ouders niet. Maar er zit nog veel meer achter het verhaal, niet alleen dit. Ik vind dat alleen net iets te prive om op een forum neer te zetten.. Je moet me er maar op vertrouwen dat mijn vader niet zonder reden zwart wordt gemaakt. Je zou btw wel kunnen zeggen dat mijn vader het grootste gedeelte van zijn geld voor zichzelf hield. Ik weet momenteel ook niet wat ik met mijn vader aanmoet eigenlijk.

Btw.. dat ik meer naar mijn moeder toehang heeft te maken met dat het niet mijn biologische vader is. Hij trouwde met mijn moeder toen ik 4 was, dus voor mij is het zo goed als mijn vader..

Ik ben verder ook geen expert over hoe het gaat bij een scheiding, daarom opende ik dit topic ook. Bedankt voor de reacties iig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2005, 10:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Mijn vader is ook niet mijn biologische vader, mijn moeder trouwde met hem toen ik 5 was
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 18:22
Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 01-09-2005 @ 23:20 :
Toch heb ik gelijk dat jullie ook niet meewerken Kan wel zo zijn dat je vader ook moeilijk doet... Maar ik heb gewoon moeite met verhalen waarbij de vader zwart wordt gemaakt... Maar dat heeft weer te maken met de man van mn moeder die ook onterecht wde pineut is (zeg niet dat dat in deze gevallen ook onterecht is hoor... maar sommige mensen moeten gewoon wat verder kijken, volwassener denken en alle kanten van het verhaal horen).
Mijn vader had al maanden een andere vrouw. En ik denk niet dat je zomaar kan zeggen dat mijn vader zwart wordt gemaakt. Het is niet dat je zomaar er voor kiest die handelingen te doen bij zo'n proces. Heel veel beslist de advocaat. Ik heb ook wel eens moeite met iets maar dat doet er niet toe. Elk verhaal is weer anders dus ik vind jouwn opmerking onterecht.
Oud 03-09-2005, 18:23
Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
Rachel schreef op 01-09-2005 @ 22:56 :
Dat weet niemand :x
Nee daarom moet ze ook niet zo'n opmerking maken, dat heet logisch nadenken.
Oud 03-09-2005, 18:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Vanilia schreef op 03-09-2005 @ 19:23 :
Nee daarom moet ze ook niet zo'n opmerking maken, dat heet logisch nadenken.
Een incompleet verhaal zorgt ervoor dat ik andere dingen denk. En ik zei 'Maar dat heeft weer te maken met de man van mn moeder die ook onterecht wde pineut is (zeg niet dat dat in deze gevallen ook onterecht is hoor... maar sommige mensen moeten gewoon wat verder kijken, volwassener denken en alle kanten van het verhaal horen).'

Lees eens goed, denk logisch na.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten