Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2005, 15:49
Verwijderd
Mijn situatie:

Ik heb afgelopen jaar mijn MBO4 diploma Grafisch Vormgeven gehaald. Ik heb me daarna ingeschreven voor 1 extra jaar op die school, maar dan in de richting Multimedia. Dat is dus 1 jaar MBO erbij en je krijgt er een diploma voor waar anderen 3 jaar over doen.
Ik heb vooral voor nog 1 jaar school gekozen omdat ik op mezelf woon en dus niet lang zonder geld wil zitten (qua huur), en als je je inschrijft op een school krijg je iig nog de zomervakantie stufi enzo. Ik ben niet te lui om te werken, maar het extra jaar leek me ook gewoon wel handig en je bent dus zeker van inkomen en opleiding etc.
Maar... Nu heb ik pas geleden een intro dagje gehad waar ik informatie kreeg over het jaar en het lijkt me eigenlijk helemaal niet leuk! Ik twijfel al de hele zomervakantie of ik dit wel wil, en of ik niet beter gewoon werk kon gaan zoeken, maar ik was zo bang dat ik niks kon vinden en ik te lang zonder inkomen zou zitten en uit huis gezet zou worden ofzo.

Nu moet ik morgen voor het eerst naar school, en ik kijk het wel even aan, maar als het me echt niet bevalt wil ik dus gewoon een jaar gaan werken. Ik weet al dat ik de stufi niet terug hoef te betalen, alleen wat is slimmer: 1 periode naar school gaan en dan stoppen (ik heb immers al lesgeld betaald), of meteen na 2 weken school al stoppen. Krijg ik dan wel dat lesgeld terug dat ik al betaald heb? Dus is het slim of heel snel al te stoppen? Krijg je dan wel lesgeld terug?
Mag je je ook nog even ingeschreven laten staan op school (en dus stufi vangen) totdat je zeker weten een baan hebt? Of moet je je uitschrijven en dan pas kijken of je wel een baan kunt vinden?

A.u.b. niet zeggen dat ik moet bellen naar IBG, ik heb pre-paid GSM en geen geld om zo lang naar ze te bellen.

Laatst gewijzigd op 28-08-2005 om 15:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2005, 16:02
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Danique schreef op 28-08-2005 @ 16:49 :
alleen wat is slimmer: 1 periode naar school gaan en dan stoppen (ik heb immers al lesgeld betaald), of meteen na 2 weken school al stoppen. Krijg ik dan wel dat lesgeld terug dat ik al betaald heb? Dus is het slim of heel snel al te stoppen? Krijg je dan wel lesgeld terug?
Mag je je ook nog even ingeschreven laten staan op school (en dus stufi vangen) totdat je zeker weten een baan hebt? Of moet je je uitschrijven en dan pas kijken of je wel een baan kunt vinden?
Volgens mij krijg je in geen geval lesgeld terug, maar dat weet ik niet zeker..

Je mag je niet ingeschreven laten staan bij IBG als studerende, want ze kunnen er zo achter komen dat je niet meer studeert en dan moet je alles weer terugbetalen.
Als je besluit te stoppen (terwijl je net begonnen bent), moet je je meteen uitschrijven.

Dit kun je doen:
- Je zegt dat deze opleiding je niet leuk lijkt, misschien valt dat dus wel mee.
- Het jaar afmaken ook al vind je het niet superleuk. Het geeft je betere toekomstperspectieven.
- Als je de motivatie niet meer kunt opbrengen, zou ik meteen werk gaan zoeken om je kamer en vaste lasten te kunnen betalen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 16:09
Verwijderd
Ik wil me ook niet nog 3 maanden ingeschreven laten staan terwijl ik al werk heb ofzo, maar bv.: ik besluit half sept te stoppen, en begin werk te zoeken, dan laat ik mezelf nog 2 weken ingeschreven staan tot ik eind sept. stufi ontvang en dan schrijf ik me uit. Zodat ik zeker nog 1 maand huur kan betalen en de tijd heb om een baan te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 16:11
Verwijderd
Citaat:
*Juliah* schreef op 28-08-2005 @ 17:02 :

- Het jaar afmaken ook al vind je het niet superleuk. Het geeft je betere toekomstperspectieven.
Maar dan krijg ik als ik HBO wil doen ooit, maar 3 jaar stufi i.p.v. 4.

Als ik nu stop na een paar weken, dat telt toch niet als een jaar? Dus dat ze dan zeggen dat ik een jaar stufi heb gekregen en in mijn vervolgopleiding mij maar 3 jaar geven?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 16:15
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Danique schreef op 28-08-2005 @ 17:11 :
Maar dan krijg ik als ik HBO wil doen ooit, maar 3 jaar stufi i.p.v. 4.

Als ik nu stop na een paar weken, dat telt toch niet als een jaar? Dus dat ze dan zeggen dat ik een jaar stufi heb gekregen en in mijn vervolgopleiding mij maar 3 jaar geven?
Ik dacht dat op MBO stufi geheel gezien wordt als een gift?

en dat wanneer je HBO gaat doen, je dan nog steeds recht hebt op 4 jaar stufi?

Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 16:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
hoezo krijg jij 5 jaar stufi eigenlijk ?
Oud 28-08-2005, 16:28
Verwijderd
MBO is idd een gift dus ik mag hierna nog 4 jaar stufi ontvangen.

Maar ik vraag me dus af of als ik nu stop na een paar weken of maanden, of dat gezien wordt als een geheel jaar stufi ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 17:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Danique schreef op 28-08-2005 @ 17:09 :
Ik wil me ook niet nog 3 maanden ingeschreven laten staan terwijl ik al werk heb ofzo, maar bv.: ik besluit half sept te stoppen, en begin werk te zoeken, dan laat ik mezelf nog 2 weken ingeschreven staan tot ik eind sept. stufi ontvang en dan schrijf ik me uit. Zodat ik zeker nog 1 maand huur kan betalen en de tijd heb om een baan te zoeken.
Is het daar niet ook zo dat ze kijken naar je situatie op de eerste van de maand? Dus dat als je 1 september nog ingeschreven staat je nog stufi krijgt over september?
Oud 28-08-2005, 17:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan de IB-Groep trouwens ook mailen als je bellen te duur vindt. Als je correspondentienummer en postcode enzo vermeldt heb je best snel antwoord.
Oud 28-08-2005, 23:02
Verwijderd
Ik zie nu dat er in oktober voor het eerst lesgeld wordt afgeschreven. Dus als ik daarvoor stop hoef ik hopelijk geen lesgeld te betalen.

Ik ben er eigenlijk wel zeker van dat ik wil stoppen. Ik heb gewoon totaal geen enthousiasme en motivatie. Hmmm, dan zou ik eigenlijk morgen op mn 1e dag gelijk uit moeten schrijven Raar, maar ja, des te sneller... Het lijkt me dat ik dan ook geen lesgeld hoef te betalen in oktober, 200 nogwat euro voor 1 dag les lijkt me wat veel.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 23:05
Verwijderd
trouwens:

Hoeveel kun je terugkrijgen van het betaalde lesgeld

Als je je uitschrijft in de periode van:
1 augustus 2005 tot en met 30 september 2005 wordt het volledige lesgeld terugbetaald
1 oktober 2005 tot en met 31 december 2005 wordt 7/12 van het betaalde lesgeld terugbetaald
1 januari 2006 tot en met 31 maart 2006 wordt 4/12 van het betaalde lesgeld terugbetaald
1 april 2006 tot en met 31 juli 2006 vindt geen terugbetaling plaats
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 17:46
mysecret
mysecret is offline
Citaat:
Danique schreef op 28-08-2005 @ 16:49 :
Mijn situatie:

A.u.b. niet zeggen dat ik moet bellen naar IBG, ik heb pre-paid GSM en geen geld om zo lang naar ze te bellen.
Kan je nou serieus nergens anders bellen??
Oud 31-08-2005, 18:02
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Volgensmij is stufi nu wel een prestatiebeurs. Opleiding niet afmaken is geld terug geven
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 31-08-2005 @ 19:02 :
Volgensmij is stufi nu wel een prestatiebeurs. Opleiding niet afmaken is geld terug geven
dat is alleen als je dit jaar pas voor het eerst stufi krijgt. ik heb al 4 jaar gedaan.

anyway, ik heb het allemaal al uitgezocht. Als ik me nu na 1 sept uitschrijf, krijg ik eind sept ook nog stufi en mag ik mn OV begin okt inleveren.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Danique schreef op 01-09-2005 @ 12:02 :
dat is alleen als je dit jaar pas voor het eerst stufi krijgt. ik heb al 4 jaar gedaan.
Hij bedoelt dat jíj terug moet betalen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 11:11
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 01-09-2005 @ 12:05 :
Hij bedoelt dat jíj terug moet betalen.
Ja dat snapte ik wel Maar dat is dus niet zo. Als je voor 30 sept uitschrijft betaal je geen lesgeld en mag je ook je gekregen stufi houden.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Danique schreef op 01-09-2005 @ 12:11 :
Ja dat snapte ik wel Maar dat is dus niet zo. Als je voor 30 sept uitschrijft betaal je geen lesgeld en mag je ook je gekregen stufi houden.
? Lijkt me nogal gek... Maar goed, als dat zo is...
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 01-09-2005 @ 12:16 :
? Lijkt me nogal gek... Maar goed, als dat zo is...
ja, staat op de site en ik heb ook gebeld. als je 2 sept uitschrijft krijg je zelfs nog eind sept stufi. ze zijn eigenlijjk best redelijk
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Danique schreef op 01-09-2005 @ 12:29 :
ja, staat op de site en ik heb ook gebeld. als je 2 sept uitschrijft krijg je zelfs nog eind sept stufi. ze zijn eigenlijjk best redelijk
Dan krijg je dus gewoon geld voor een opleiding die je niet af hebt gemaakt? Lijkt me gek hoor
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 11:55
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 01-09-2005 @ 12:36 :
Dan krijg je dus gewoon geld voor een opleiding die je niet af hebt gemaakt? Lijkt me gek hoor
Het is MBO, denk dat dat r mee te maken heeft. Daar hebben ze pas later een prestatiesysteem ingevoerd waar ts waarschijnlijk nog niet in valt.
Oud 01-09-2005, 14:50
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
een aantal jaar geleden was dat de normaalste zaak van de wereld.

maar goed, nederlanders worden massaal blij van 'gekregen' centjes terwijl ze feitelijk gewoon hun belastingcentjes terugkrijgen, dus zo heel erg raar zou ik t niet vinden.
Oud 01-09-2005, 15:47
Verwijderd
Citaat:
dit is pas het 1e jaar en ik heb pas 3 lesdagen gehad. denk je dat ik daar dan 1 heel semester voor ga betalen? En dat de IBG mensen nog 1 maand stufi geeft als ze aan het begin v.d. maand nog ingeschreven staan kan ik ook niks aan doen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten