Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2005, 17:42
kopspijker87
kopspijker87 is offline
Heb een tijdje in Belgie gewerkt. Hier ben ik m'n paspoort vergeten mee te nemen.
toen ik vroeg om deze op te sturen mocht dat niet omdat ik eerst 25 euro aan boete moest betalen omdat ik m'n tent niet netjes had achtergelaten....
Mogen hun (volgens het rechtssysteem) mijn paspoort daar achter houden? Dit zijn toch persoonlijke bezittingen en op dit moment heb ik m'n paspoort heel hard nodig!
Als hier iemand commentaar op heeft of iets in de wet over kan vinden, graag doorgeven.

ALVAST BEDANKT
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2005, 17:51
Verwijderd
Citaat:
kopspijker87 schreef op 31-08-2005 @ 18:42 :
Mogen hun
Het is 'mogen zij'.

Maar ik begrijp bar weinig van je verhaal... je hebt in België gewerkt, daar had je geen paspoort... en wat heeft die tent en het opsturen etc daar mee te maken?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 18:03
kopspijker87
kopspijker87 is offline
- ik heb daar gewerkt
- maar paspoort vergeten mee naar huis te nemen
- krijg hem pas terug als ik 25 euro heb betaald voor het niet opruimen van m'n tent
- mag dat?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 18:36
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
kopspijker87 schreef op 31-08-2005 @ 19:03 :
- ik heb daar gewerkt
- maar paspoort vergeten mee naar huis te nemen
- krijg hem pas terug als ik 25 euro heb betaald voor het niet opruimen van m'n tent
- mag dat?
Als jij je tent niet netjes hebt achtergelaten moet je die boete gewoon betalen lijkt me. Dat heeft verder weinig met je paspoort te maken toch? En het lijkt me dat ze niet verplicht zijn om je paspoort op te sturen, jij bent het vergeten dus dan ga je het ook maar lekker zelf ophalen. Al zou het natuurlijk wel netjes zijn als ze het gewoon even opstuurden. Dat is mijn mening althans

+ik heb moeite met het bedenken van werk waarbij je je tent netjes moet achterlaten? Maar dat ligt vast aan mij
Oud 31-08-2005, 18:39
Verwijderd
Het is natuurlijk een beetje flauw, maar wat doet het ertoe als het niet zou mogen naar Belgisch recht? Als jij die vijfentwintig eu niet betaalt krijg je je paspoort niet terug, zo simpel ligt het.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 19:23
Unexplained
Unexplained is offline
Het is erger: je mag je paspoort helemaal niet afgeven!
Oud 31-08-2005, 19:39
Verwijderd
Gewerkt op een camping misschien?

Verder weet ik niet precies hoe het zit en of ze het mogen doen, maar ik denk dat gewoon betalen het makkelijkste is. Dan maar geen principes. En volgende keer dus je paspoort niet afgeven

poging twee was al een stuk duidelijker, dank u.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 20:09
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 31-08-2005 @ 20:23 :
Dan ben ik wel benieuwd wat je moet doen als ze op een camping je paspoort willen gebruiken als borg ofzoiets.
Oud 31-08-2005, 20:33
Roos
Roos is offline
Je moet die 25 euro sowieso betalen: dus betaal dat nou maar gewoon, dan krijg je ook gelijk je paspoort terug.

Of het achteraf niet had gemogen, weet ik niet
Oud 31-08-2005, 20:55
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Miracle schreef op 31-08-2005 @ 21:09 :
Dan ben ik wel benieuwd wat je moet doen als ze op een camping je paspoort willen gebruiken als borg ofzoiets.
Dat mogen ze dus gewoon niet.
Oud 31-08-2005, 21:27
Go
Go is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 31-08-2005 @ 20:23 :
Ter beschikking stellen...

dan kun je niet veel visa aanvragen...
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 06:09
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Konijn schreef op 31-08-2005 @ 21:55 :
Dat mogen ze dus gewoon niet.
Gezellig als je dat in het Italiaans mag uitleggen.

Is die regelgeving verandert ofzo? Of is het in Italië niet verboden?
Oud 01-09-2005, 07:28
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Dat mogen ze niet want je moet je kunnen legitimeren in het buitenland als je op straat loopt.
Dus gebruiken ze maar wat anders
Oud 01-09-2005, 14:17
Martin
Martin is offline
Citaat:
Miracle schreef op 01-09-2005 @ 07:09 :
Is die regelgeving verandert ofzo? Of is het in Italië niet verboden?
Als Nederlandse burger mag je het staatseigendom (dat is het paspoort) niet zomaar afgeven. Ik dacht dat het zo zat...
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 15:27
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Martin schreef op 01-09-2005 @ 15:17 :
Als Nederlandse burger mag je het staatseigendom (dat is het paspoort) niet zomaar afgeven. Ik dacht dat het zo zat...
Zo heb ik het inderdaad ook begrepen.

Maar een borgsom betalen of iets dergelijks kan natuurlijk altijd. Contact of met credit card.
Oud 01-09-2005, 19:04
juno
juno is offline
Ik begrijp dat jouw werkgever zich op iets beroept wat lijkt op het retentierecht. Winkeliers hebben dat. Als een horlogemaker het door jou afgegeven horloge van 200 euro voor een tientje heeft gerepareerd en jij betaalt dat tientje niet, heeft hij het recht om dat horloge te houden totdat jij zijn rekening betaald hebt.

Dit recht strekt (in Nederland) niet zover dat iedereen die nog geld van je krijgt zonder daartoe strekkend gerechtelijk vonnis een willekeurige bezitting mag achterhouden als een waarborg.

Trouwens ONTZETTEND STOM om je paspoort in bewaring af te geven aan een gewone burger, al is het dan je werkgever. Je bent toch geen illegale oostblokprostituee? Hij mag er een kopie van maken en moet hem dan onmiddelijk weer teruggeven.

Het makkelijkst is het om die boete van 25 euro te betalen. Je zou hem wel terug kunnen eisen, want wat hij doet mag niet, maar dat kost echt onevenredig veel tijd en moeite en waarschijnlijk ook geld.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 10:40
Lucas[RA]
Lucas[RA] is offline
Citaat:
Niet mogelijk, gezien er in België ook identificatieplicht v/a 14 jaar is

-Lucas
Oud 02-09-2005, 10:52
ganralph
ganralph is offline
of was het paspoort een van de niet-opgeruimde voorwerpen in zijn tent?
(ik zie ts nergens zeggen dat hij het als borg in bewaring heeft gegeven)
kan toch dat hij het echt vergeten is (lijkt me dat als een baas paspoorten bewaard hij het ook mee geeft als je vertrekt); dat het dus gewoon in zn tent lag?

in dat geval kun je het misschien zelfs als diefstal of zo aangeven? hij heeft iets wat jou toebehoort en hij perst je nu min of meer af om het terug te geven...

zou het iig aan politie laten weten. met een beetje mazzel kom je dan niet in de problemen met de nederlandse identificatieplicht.

Citaat:
juno schreef op 01-09-2005 @ 20:04 :
Je bent toch geen illegale oostblokprostituee?
dat weten we natuurlijk niet zeker...
Oud 02-09-2005, 10:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wat heb je met die tent gedaan eigenlijk, dat ie niet netjes genoeg was?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 17:24
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Lucas[RA] schreef op 02-09-2005 @ 11:40 :
Niet mogelijk, gezien er in België ook identificatieplicht v/a 14 jaar is

-Lucas
Ik heb nog nooit op een camping gestaan in het België, maar bedankt voor je info. (Het was een camping in Italië waarbij dat 'moest'.)
Oud 03-09-2005, 21:05
Go
Go is offline
Citaat:
Miracle schreef op 02-09-2005 @ 18:24 :
Ik heb nog nooit op een camping gestaan in het België, maar bedankt voor je info. (Het was een camping in Italië waarbij dat 'moest'.)
Dan hebben ze vast wel wat anders, en trouwens, ze zullen waarschijnlijk ook genoegen nemen met de OV-jaarkaart. En anders waarschijnlijk een bepaald bedrag aan borg.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 10:28
Breg
Breg is offline
Citaat:
Miracle schreef op 02-09-2005 @ 18:24 :
ik heb inderdaad vorig jaar ook mn paspoort af moeten geven als borg op een Italiaanse camping. Met als gevolg dat ik nergens meer korting kreeg, omdat ik niet meer aan kon tonen dat ik onder de 18 was.
Reageren

Regels voor berichten