Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Is t oud
nee, ik vind 22 niet (te) oud om te beginnen 84 95.45%
ja, ik vind t eigenlijk wel erg oud. 3 3.41%
anders : graag wel ff posten wat je dan vind 1 1.14%
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2005, 15:26
Verwijderd
Ik wist niet helemaal wat ik dit topic moest noemen . (Kan dus naar gelang aangepast worden)

Ik wil graag volgend jaar naar Nederland toe komen om mijn studie af te maken. Ik ben dan 20, en word in Oktober 2006, 21.

Ik heb de afgelopen 4 jaar in Canada gewoon en zodoende hier mn Highschool diploma gehaald, en heb net een twee-jarige opleiding Toerisme en Reis Mgmt afgerond. Ik heb wel een idee van wat ik ongeveer wil doen, maar weet nog niet welke school, ik wil graag de management kant in Toerisme/Hotel, maar niet specifiek de hotelschool, ik wil dus graag een Business degree hebben.

In Nederland moet ik dus wss nog 3 jaar naar school om m'n BA te halen. Ik zit te kijken naar de Hanze Hogeschool (Groningen) en daar hebbben de dus bv de IBMS, International Business Mgmt. Met een beetje mazzel kan ik bv die studie in 3 jaar doen ipv 4 omdat ik een aantal vakken al gehad heb. Mijn vraag is dus, ben ik dan oud vergeleken met mijn toekomstige studiegenootjes?

Ik zie hier veel mensen die 18 zijn enzo vragen stellen over scholen en ik heb natuurlijk al die andere studie, en wil geen tig jaren meer in school zitten maar met deze studie kan ik niet zoveel... (die heb ik min of meer gedaan omdat ik niet wist wat ik wou doen en omdat het me interessant leek) Hoe oud zijn mensen gemiddeld in Nederland als ze met een Hbo-studie of Uni beginnen? Wat is jullie ervaring en wat is ongeveer de leeftijd in jullie klassen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2005, 15:30
Verwijderd
In de eerste zitten (natuurlijk) wel aardig wat mensen die 18 zijn, maar er zitten ook genoeg mensen die ouder zijn.

En er zijn vrij veel mensen die voordat ze HBO gaan doen eerst iets anders hebben gedaan. Bv. mensen die via het MBO komen, zij zijn vaak ook een jaar of 19/20 als ze met het HBO beginnen. Of ze zijn een keer blijven zitten en/of ze komen van het vwo, enz. Er zijn zoveel redenen waarom mensen niet als 18-jarige al HBO gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 15:51
Balance
Balance is offline
Bij mijn studie (uni) zou je echt totaal niet opvallen hoor. Ik denk dat slechts de helft van de studenten van mijn lichting onder de 24 jaar is. De rest is allemaal 25+ waarvan zelfs best een aantal nog 40+
Oud 06-09-2005, 15:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Misschien wel 1 van de oudste, maar wat maakt dat uit. Bij mij in de klas zit ook iemand van 22 en ik ben pas eerstejaars.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 16:19
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-09-2005 @ 16:58 :
Misschien wel 1 van de oudste, maar wat maakt dat uit. Bij mij in de klas zit ook iemand van 22 en ik ben pas eerstejaars.
Inderdaad. Op mijn nieuwe opleiding zijn ook wel mensen van 20/21/22. Er komen zoveel van 't mbo ed. die hebben ook vertraging opgelopen. Het maakt mij niet zoveel uit hoe oud iedereen is. Wel is het zo dat ik vanzelf wat meer om ga met mensen van m'n leeftijd. Maar ik kan het ook prima vinden met de 'ouderen'.

Dus eigenlijk: maak je niet druk om je leeftijd en doe gewoon wat je wilt!
Oud 06-09-2005, 16:29
Verwijderd
Op mijn opleiding zitten mensen van 17 tot 25.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 16:34
Rachel
Rachel is offline
Bij mij in de klas ben ik de jongste {wordt morgen overigens 18}
Voor de rest is het gemiddelde 20/21 en zijn er 2 mensen van 24 en 1 van 29
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 17:35
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
zo heel oud ben je dan echt nog niet hoor, dat valt reuze mee.
Oud 06-09-2005, 18:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb vwo gedaan, was 18 toen ik daaraf kwam, ben toen eerst een jaar biomedische wetenschappen gedaan maar doe nu ook HBO en ben 19 maar zoveel maakt dat echt niet uit hoor. Ik zit in een klas met allemaal mensen die van het vwo of het MBO afkomen (verkort traject) en daar zijn de meeste mensen denk ik een jaar of 19/20.
Oud 06-09-2005, 18:51
Baka-san
Baka-san is offline
qau omgang met studiegenoten maakt het niet zoveel uit, iedereen heeft zich anders ontwikkeld. Zie je in gedrag, mentaliteit enzo, er zijn jonge mensen die hun studie zeer serieus nemen en anderen weer niet. Het is ook niet meer de basisschool of middelbaar, iedereen doet zijn eigen ding buiten school/en op school.
Ja en aan de buitenkant ziet er iedereen ook heel anders uit, vergeleken met mijn studiegenoten lijk ik wel 16
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 19:29
Sneaksie Thief
Sneaksie Thief is offline
Je bent nooit te oud vind ik; in mijn klas heb ik vandaag kennisgemaakt met een 21-jarig meisje, twee jongens van 23, een jongen van 26; allemaal hartstikke aardig ; de leeftijdsverschillen heb ik (qua omgang) nauwelijks gemerkt (ik ben 18).

En er zitten er nog wel meerdere bij, maar de rest is rond de 18/19.
Oud 07-09-2005, 01:37
Verwijderd
18 tot 75
Maak je niet druk, er loopt echt vanalles rond
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 09:34
Qamra
Qamra is offline
In het eerste jaar was de jongste 16 (uh, ik) en de oudste 26.

20 is echt niet oud om te beginnen hoor!
Oud 07-09-2005, 11:46
Verwijderd
Dat loopt echt enorm uiteen. De meerderheid bestaat toch uit gewone, blije eerstejaars die vers van het VWO komen. Die zijn meestal achttien of negentien. Maar er loopt ook een grote groep mensen die van het HBO komt, mensen die dus ouder zijn, zeker als ze niet via de HBO-P route komen maar eerst een volledige HBO hebben afgerond. Ook loopt er nog vanalles rond dat op een colloquium doctum de universiteit is binnengekomen, deeltijders, mensen die enkele vakken moeten volgen van hun werkgever, ouderen die voor de lol bijzitten, et cetera. Je valt écht niet op, of je nu zeventien of zeventig bent.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 12:19
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 07-09-2005 @ 12:46 :
Je valt écht niet op, of je nu zeventien of zeventig bent.
Als ik iemand van 70 zou zien op school/universiteit, dan zou me dat toch wel opvallen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 07-09-2005 @ 13:19 :
Als ik iemand van 70 zou zien op school/universiteit, dan zou me dat toch wel opvallen.
lolbroek

Bedankt voor alle reacties! Waar ik idd bang voor ben/was, is dat ik dan in een hele andere belevings wereld zou zitten, en de reden dat ik naar Nederland ga is omdat dat toch wel mijn thuis is, niet omdat ik me er dan anders wil voelen, altjid net anders dan de rest, zoals hier vaak. Bovendien heb ik geen idee hoe het er daar natuurlijk aan toe gaat... We zullen zien! Ik ben in Okt in nederland en ga dan weleens kijken bij verschillende scholen/uni's... en kijken of ik bv een afspraak kan maken met 1tje die me wel wat lijkt.

@quamra: Hoe belandde jij op je 16de al op hoger onderwijs? Ik was destijds in mijn eerste jaar 17, en toen de jongste. Heb jij een klas overgeslagen? (En waar ben je nu dan?)
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 12:41
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ik zat 3 jaar geleden in de werkgroep met iemand van 65 en dat ging helemaal prima.

zelf ben ik op mn 18e begonnen met studeren en op mn 20e met de opleiding waar ik nu mee bezig ben. ik ben nu echter nog steeds niet bepaald de oudste. veel "jaargenoten" (derde jaar) zijn 22-28 (met mn 23 zit ik dus nog redelijk onderaan)
Oud 07-09-2005, 12:43
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 07-09-2005 @ 13:41 :
ik zat 3 jaar geleden in de werkgroep met iemand van 65 en dat ging helemaal prima.
Ik zeg toch ook niet dat het niet prima zou gaan?

Alleen dat het me op zou vallen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 12:44
ganralph
ganralph is offline
ok

maar het viel ook niet op dat hij 65 was

hooguit 62...
Oud 07-09-2005, 13:11
Verwijderd
Ik ben zelf 19 (bijna 20) en derdejaars op de universiteit. Leeftijd doet er niet zo toe, er loopt ook een gast rond van een jaar of 35-40. Prima kerel overigens.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 23:15
Briseïs
Briseïs is offline
Ik ben nu tweedejaars maar zelfs vergeleken met de eerstejaars ben ik jong.
Oud 10-09-2005, 06:32
Verwijderd
Ik ben nu 19 (word 20 dit schooljaar) en ben begonnen aan een opleiding fysiotherapie, na een jaar HBO Psychologie gedaan te hebben. In mijn klas zitten niet alleen maar jonge mensen. Voor mijn gevoel juist minder jonge mensen. Er zit zelfs een jongen van 27 in mijn klas! En diegenen die al 18 zijn gedragen zich niet heel jong ofzo, dus het sluit wel goed aan
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 08:57
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ach, als alles 'volgens plan' verloopt ben ik volgend jaar (op de respectabele leeftijd van 22) 1e jaars op de uni. en daar zie ik helemaal niet tegenop; het wordt een ander verhaal als je op je 22e in de brugklas van de mavo zou zitten lijkt me.
Oud 10-09-2005, 09:22
zeep007
zeep007 is offline
iK heb ook op de hanze gezeten. Er zitten mensen op die net van havo komen en 17/18 zijn, maar er zijn ook mensen die tal van studies hebben gedaan en nu pas weten wat ze echt willen etc.
Ik zit nu in klas bijvoorbeeld ( ben ook net met een nieuwe begonnen), met 2 van 27 en 1 van 29. Ik ben dus lang niet de oudste.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 09:25
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Qamra schreef op 07-09-2005 @ 10:34 :
In het eerste jaar was de jongste 16 (uh, ik) en de oudste 26.

20 is echt niet oud om te beginnen hoor!
haha ja bij mij was het ook 16 (ik) en dan eentje van 28.
Ik dacht toen ook van; Hmm die zullen mij wel als kleintje gaan zien en heeél anders gaan doen, maar dat is echt niet zo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2005, 09:40
Wawl
Wawl is offline
Bij ons in college zit zelfs iemand waarvan ik schat dat hij de 70 ruim gepasseerd is.
Oud 10-09-2005, 11:46
Verwijderd
Bij ons zitten heel veel mensen die ouder zijn dan 20. Maak je niet druk.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 14:42
Verwijderd
iemand die meteen na de HAVO begint met het HBO is 17... maar er zijn altijd mensen die eerst een andere studie hebben gedaan, of eerst een andere studie hebben geprobeerd, mensen die een of twee keer zijn blijven zitten, mensen die eerst MBO hebben gedaan voor ze aan het HBO begonnen, mensen die eerst een paar jaar hebben gewerkt, mensen die eerst een jaar hebben gereisd, enzovoort...

Bij mij in het eerste jaar (WO) was de jongste 16 en de oudste 36 de gemiddelde leeftijd was 20.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 14:49
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
ik ben bijna 18 en zit in VWO 5 en ben zowat de oudste
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 15:43
Verwijderd
Bij mij zitten er veel HBO-doorstromers in het eerste jaar (of ja; die volgen eerstejaars vakken), die zijn allemaal zo rond de 24. Van de mensen die alle eerstejaars vakken volgen (dus zeg maar de 'echte eerstejaars') zijn er een paar mensen 17 en 18 (die komen van het VWO), maar meer mensen zijn rond de 20 (die komen van een andere opleiding). De gemiddelde leeftijd van de 'echte eerstejaars' zal dan ook rond de 20 liggen.
Dan zijn er ook nog mensen die een andere studie doen en een paar keuze vakken bij mijn studie volgen, soms mensen die 7de jaars zijn.

Echt veel leeftijden bij elkaar, je zal er echt niet opvallen, samenwerken hoeft ook geen probleem te zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 11:56
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
om maar ff voor mezelf, geheel persoonlijk en vol zelfoverschatting een poll te beginnen : ik ben wellicht van plan om volgend jaar (in september dus) met een nieuwe opleiding te beginnen. ik ben dr nog niet helemaal over uit wat en waar (gaat t ook niet om), maar journalistiek of een andere media/entertainment-gerichte opleiding maken een hoge kans, maar een management-opleiding ook (hoewel dat vaak vrij inhoudsloze opleidingen zijn, zoals ik nu op mn huidige deeltijdopleiding al merk helaas).

dan komt de vraag : is dat (te) oud ? zal ik erg uit de toon vallen met mn dan 22 jaar, of valt dat wel mee ? en aangezien ik zelf daar geen ervaring mee heb, vraag ik t aan de experts : de scholieren (!) .
Oud 11-09-2005, 12:01
Verwijderd
nee je bent niet te oud.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 12:08
0oFZo0
0oFZo0 is offline
zeker niet te oud, ik doe CMD in Heerlen en zit nu in het eerste jaar. Ik ben 18 jaar en ik ben de één na jongste, ik mijn klas zitten mensen van 25 en 26 jaar, je bent nooit te oud om te leren!
Oud 11-09-2005, 14:25
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
zit dr nou, wat leeftijd betreft, veel verschil tussen hbo-ers en mensen op de uni ?
Oud 11-09-2005, 14:29
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-09-2005 @ 15:25 :
zit dr nou, wat leeftijd betreft, veel verschil tussen hbo-ers en mensen op de uni ?
Ik denk dat er op de universiteit nog meer variatie in leeftijd is...ook omdat mensen die een universitaire studie in deeltijd vaak een aantal college's overdag met de voltijd studenten volgen. Op het hbo is voltijd en deeltijd veel meer gescheiden (en mensen die wat ouder zijn kiezen sneller voor deeltijd en die zie je dan dus amper op het hbo).
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 14:48
MB
MB is offline
Op de hotelschool beginnen iig ook mensen na hun MBO en diie zijn ook minstens 20, de oudste die dit jaar begonnen is is al 27. Lijkt me niet zo raar dus
Oud 11-09-2005, 14:52
Verwijderd
Achja, bij mij op de opleiding is het meerendeel wel ouder dan ik, maar je merkt het niet echt zo.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 15:12
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-09-2005 @ 15:25 :
Ik denk dat je grote verschillen in leeftijd eerder op een universiteit ziet, maar als we het over 22-jarigen hebben, denk ik dat 't vrij gelijk op zal gaan. Mensen van 25 die eerste jaars zijn zal je op de uni eerder tegenkomen dan op het HBO, hoe hoger de leeftijd, hoe groter het verschil tussen uni en HBO denk ik...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 15:17
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Je bent nooit te oud om te studeren!
Oud 11-09-2005, 15:21
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Bovendien vind ik het zonde om je af te houden van een studie omdat je jezelf te oud vind.
Oud 11-09-2005, 16:57
kikounette
kikounette is offline
ik ben nu 19 en zit in mijn derde jaar van mijn studie Frans. in mijn klas ben ik de aller-aller jongste de rest zijn allemaal 23/24 jaar, en zelfs ook flink wat van 25-30 jaar.
maak je dus niet druk.
je bent nooit te oud om te leren
Oud 11-09-2005, 17:02
Verwijderd
Nee ik vind het zeker niet te oud.. je moet het gewoon doen vind ik. Er zijn heel veel mensen die boven de 20 zijn en nog beginnen met een (nieuwe) opleiding.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 09:46
mysecret
mysecret is offline
ik ben 21 al ben ik klaar met me 4-jariga HBO studie ik vind het wel wat oud.. bij mij in de klas zitten alleen maar mensen van 18 ( en zelfs 17)
Oud 16-09-2005, 10:14
Verwijderd
Citaat:
Wij hadden een man van 70 die college's volgde, maar die viel altijd in slaap en dan ging hij liggen snurken

OT: ik vind 22 niet te oud om te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 10:38
ganralph
ganralph is offline
de oudere studenten (40+) hebben overigens wel het nadeel dat ze vaak heel bijdehand gaan knikken bij de colleges en keuvelen met de docenten. zo van: ik weet het allemaal al, en jullie (jonge mensjes) nog niet. erg irritant
Oud 16-09-2005, 11:42
Timothy
Timothy is offline
Ik ben 37... dus nee, ik vind 22 niet te oud om te beginnen...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 11:56
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Bij mij is driekwart 22+ dus nee, je bent helemaal niet te oud.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 12:17
Rachel
Rachel is offline
nee, ik vind 22 niet (te) oud om te beginnen

Ik ben de jongste uit mijn klas (ben net 18) en dan zitten er nog 2 van 1 en 4 van 19-20 in de klas. Voor de rest zijn ze allemaal 21+ (en 1 iemand is 29)

Ik zit in de 2e van het HBO
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 10:35
Gatara
Gatara is offline
Nee.

En ik denk persoonlijk dat ik gemotiveerder was geweest als ik op mijn 22e was begonnen ipv 18.
Oud 17-09-2005, 10:47
Onlyme
Onlyme is offline
Ik hoop niet dat je de beslissing om te gaan studeren of niet laat afhangen van wat andere mensen (hier) vinden.
Reageren

Regels voor berichten