Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat mij betreft stemmen alleen bekwame mensen, maar dan rijst natuurlijk de vraag wie dat zijn. |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() om niet verder off topic te gaan zie: http://www.forum.scholieren.com/show...highlight=test
||
Citaat:
Stemmingsrecht op basis van kennis valt wel wat voor te zeggen.. maar wat voor kennis wil je dan dat iemand nodig heeft? De partijpunten van alle partijen kennen? Weten wat voor opvallende dingen een partij in z'n verleden heeft gedaan? etc .. leuk idee maar denk ik niet realiseerbaar..
||
![]() |
Citaat:
Wat ik voornamelijk getest zou zien is inderdaad wat kennis over partijprogramma's, en daarnaast enige kennis van het Nederlandse politieke stelsel. Voor verdere discussie hierover, zie de link van autodropje.
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik wist 10 jaar geleden ook waar ik voor stond... Auto's heb ik altijd gehaat, ik hield van de natuur. Dat wist ik toen ik 6 was ook al. ![]() Maar goed, ik vind dat er alléén voor de hogere niveaus een stemrecht moet komen. Alleen voor HAVO- en VWO-scholieren, bijvoorbeeld. Niet voor MAVO- en VBO-scholieren, want die weten niet waar ze over praten; die stemmen bijvoorbeeld op de NNP 'omdat dat cool is'. ![]() Uiteraard mogen er uitzonderingen zijn: wie op de MAVO of het VBO zit mag dan bijvoorbeeld een psychologische test doen waarin je word beoordeeld op je 'kennis van zaken'. Om zo te voorkomen dat het type 16-jarige criminele neo-nazi óók gaat stemmen; ik ben er zeker van dat die met een psychologische test onderschept kunnen worden. ![]() Overigens, ik ken heel wat MAVO-scholieren die slimmer zijn dan ik. ![]() Laatst gewijzigd op 13-06-2002 om 20:58. |
![]() |
||
Citaat:
voorstel: alleen intellectuele elite (of tenminste alleen iedereen die verstand heeft van politiek en waar politieke partijen voor staan enz.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mijn voorstel is dat alleen word getest dat je weet wát je stemt. Daarna is het je eigen probleem.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
CU is trouwens links-conservatief.
Laatst gewijzigd op 14-06-2002 om 13:17. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dit vind ik dus ff onzin, heb je zelf ooit op vbo/mavo gezeten? zo niet dan mag je dit niet zeggen en anders trouwens ook niet. het is een groot vooroordeel dat mensen met dat niveau niks erover zouden weten en zomaar ergens op zouden stemmen omdat het cool is, er zijn genoeg mensen op de mavo die al wel mogen stemmen of mensen die alleen mavo hebben gedaan die mogen stemmen, zouden die volgens jou dan ook een test moeten doen? als je scholieren wil laten stemmen, dan allemaal, of niet dan? Ik weet trouwens waar ik over praat, zit nu op havo en kom van de mavo, mag ik strax ook niet stemmen? ach ja, laat maar ieder zijn eigen opvattingen en meningen zullen we maar zeggen. groetjes mij
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind dat mensen gewoon mogen stemmen. 18 jarige hebben allicht een betere kennis van zaken en een groter verantwoordelijkheidsgevoel. Je moet ergens de grens trekken en ik denk dat veel 16-jarige nog niet serieus genoeg zijn, om te kunnen bepalen welke politieke partijen goed zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Veel jongeren (en vooral de laaggeschoolde) vinden het 'cool' om op extreem-rechtse partijen te stemmen. Wanneer 16-jarigen stemrecht krijgen, zouden we straks de NVU, NNP, en Stormfront in de 2de kamer hebben zitten. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Maar ik weet wél dat ik vroeger altijd met een bus ging die van mijn locatie (HAVO en VWO) via de andere locatie (MAVO, VBO en IVBO) naar het station ging. En ik weet óók héél goed wat het verschil was tussen de kinderen die bij die twee haltes instapten. De gemiddelde VWO-scholier (of HAVO) is meestal iets verder ontwikkeld, van een wat hoger niveau, dan de VBO-scholieren. Die denken nog aan andere dingen: sex, drugs, alcohol en extreem-rechts, om maar wat steekwoorden te noemen. Overigens zie je die hier op het forum ook nauwelijks, vraag mij niet waarom. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
xxx mij
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vind ook verhoog het maar tot 21, ben zelf 18 en vond fijn dat ik zelf kon stemmen, maar ik zie ook dat veel mensen (van 18) niet geintereseert zijn in politiek en maar wild stemmen.
Ben tegen wildstemmen, stemmen op een idee of niet stemmen, maar ja iedereen is vrij wat ie met zijn stemrecht doet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet niet of daar al een woord voor bestond, dus gebruik ik sofiecratie. De leuke vraag is dan natuurlijk wie bepaalt wie die wijzen zijn. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Misschien intereseren veel jongeren zich ook wel niet in politiek omdat ze niet mogen stemmen. Leeftijd is denk ik ook lang niet altijd een goed kriterium om aan te kunnen zien of iemand zich in politiek intereseerd of zich laat beinvloedden.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
stemrecht voor 16 en 17 jarige. bassiebe | 7 | 26-04-2012 21:16 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #88 Geel | 500 | 21-09-2011 19:47 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Stemrecht voor 16-jarigen ganralph | 71 | 21-01-2011 13:13 | |
Spanning in coalitie België om stemrecht migrant Gatara | 6 | 31-01-2004 16:13 | |
De Kantine |
Moeten jongeren vanaf 16 jaar stemrecht krijgen? Buzzzfuzzz.vs | 4 | 28-07-2002 16:00 | |
gedetineerden en stemrecht jnieuwelaar | 3 | 02-03-2002 00:57 |