Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2005, 08:48
Verwijderd
Situatieschets;

de school heeft op eigen terrein een fietsenstalling staan, waarin zij graag hebben dat wij onze fietsen zetten, maar zij zegt niet aansprakelijk te zijn voor de fietsen in de stalling. Buiten het schoolterrein zetten sommige leerlingen hun fietsen tegen een lantaarnpaal. Dit stuk hoort niet bij de school. Nu legt de school daar een ketting omheen, omdat in de schoolregels staat dat zij dat niet toestaan. Mav: alle fietsen die buiten het schoolterrein staan, en dus niet in de fietsenstalling staan, waar de school niet verantwoordelijk voor is, worden aan een ketting gelegd.

Mag dit?
Ik vroeg het me af.. want voor de leerlingen maakt het niet uit waar zij hun fiets zetten. Want zowel voor de school als op schoolterrein, is de school niet verantwoordelijk voor de fietsen.
Maar, als ik mijn fiets ergens anders neerzet, waar het naar mijn idee slimmer is hem neer te zetten, omdat er dan niemand mijn fiets molt, waar de school ook niet verantwoordelijk voor is, dan ligt hij aan een ketting.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2005, 08:52
chocomelsletje
chocomelsletje is offline
Ik denk niet dat dat mag, want die fietsen zouden toch ook van mensen buiten de school kunnen zijn
Oud 09-09-2005, 09:18
MB
MB is offline
Het lijkt me sterk dat dat mag en ik zou ook gewoon naar de leiding toestappen en als dat niet werkt een keer uit protest een leuke kniptang menemen en die ketting gewoon elke keer doorknippen
Oud 09-09-2005, 10:35
JCG
JCG is offline
betonschaar meenemen
Oud 09-09-2005, 10:59
Verwijderd
Ik laat me niet uit over de vraag of dat mag of niet, maar voor het gemak kun je ervan uitgaan dat ze het wel kunnen doen
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 11:09
Roos
Roos is offline
Als je nou gewoon je fiets in de fietsenstalling zet....?
Oud 09-09-2005, 11:48
Verwijderd
Haha kansloosheid alom. Buiten het schoolterrein dus heeft de school daar natuurlijk niks over te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 09-09-2005 @ 12:09 :
Als je nou gewoon je fiets in de fietsenstalling zet....?
Kan me voorstellen dat je dat liever laat. Meestal zijn het drukke, krappe fietsenstallingen waarbij je maar moet hopen dat je je achterlicht nog hebt als je aan het eind van de dag je fiets weer ophaalt. Niets dan ellende.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 12:01
Verwijderd
Lijkt me niet dat ze dat mogen doen, aangezien ze onmogelijk kunnen weten of de fiets van een leerling is of van een passant. Daarnaast is de stoep ook helemaal niet van de school, dus ik denk dat iedereen daar ze fiets gewoon mag neerzetten.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 12:10
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
als nou in de schoolregels staat dat de leerlingen hun fiets in de stalling moeten zetten, en ervan uitgaande dat de leerlingen of wettelijk gezagvoerders van de leerlingen impliciet akkoord gaan met de schoolregels, dan mag de school van de leerlingen verwachten dat de leerlingen de fietsen ook daar neerzetten, en volgens mij dan ook sancties treffen als dat niet gebeurt.

maar personeel van een school dat eigendommen die buiten de school staan - van welke in principe niet bekend is van wie deze eigendommen zijn - vastzet met een ketting lijkt me eerlijk gezegd strafbaar.

kort gezegd : de school mag verplichten de fietsen in de stalling te zetten en actie ondernemen als dat niet gebeurt, maar mag niet zomaar fietsen die buiten het terrein staan in eigendom nemen. (een ketting om een fiets zetten lijkt me een, nogal zinloze, vorm van diefstal).

(offtopic : bij de basisschool hiero zet de postbode zn fiets vaak tegen een lantaarnpaal aan; zetten ze daar ook een ketting omheen...?)
Oud 09-09-2005, 12:27
Dannemann
Dannemann is offline
Het lijkt mij vrij logisch dat de school geen enkele bevoegheid over jou fiets heeft als die gewoon op de openbare weg staat.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 14:09
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Mag ook gewoon niet, vind ik natuurlijk, toen ik nog op school zat hadden we ook een keer fietsen opgetilt en in iemands achtertuin het slot van de school door gezaagt. Betonschaar kost wel iets van 40 euro.

Je moet een brief schrijven en pleiten dat het totaal het recht van de school niet is om die fietsen vast te zetten, maar dat ze natuurlijk wel straf kunnen uitdelen aan iedereen die zijn fiets niet in het fietsen hok zet. De school zoekt gewoon de makelijkste weg uit haar problemen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 15:10
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
De school heeft wel een verantwoordelijkheid naar omwonenden en passanten. Daarom mogen en moeten ze jou verplichten je fiets in de stalling te plaatsen. Doe je dat niet, dan kunnen daar weldegelijk sancties aan verbonden worden (dat is aan de school). Bij ons op school was het bijvoorbeeld zo dat een concierge de boel een beetje in de gaten hield en je op het matje riep als je je fiets op een verkeerde plaats neerzette. Lukte hem dat nou niet, dan werd je fiets verplaatst en kon je je fiets na 17:00 uur ophalen in de stalling van de medewerkers.

En als ik heel eerlijk ben, boeit het me niet zo heel erg of dat wel of niet mag, er is een stalling, gooi hem daar dan ook neer.
Oud 09-09-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
JCG schreef op 09-09-2005 @ 11:35 :
betonschaar meenemen
Nou.. dat hebben we ook gedaan ja, maar ik was daar niet voor omdat het in principe dan weer vernieling van schooleigendommen is, maar ik zwichtte omdat ik toch al tot 15.50 op school zat en nog eens een halfuur zou moeten corveen. Het verhaal bespaar ik jullie, maar ik heb ook meteen mn fiets in de stalling gezet.

Het probleem bij mijn school is, dat vrijwel niemand, buiten leerlingen, zijn fiets op de stoep voor de school zet. Een fiets die daar staat, is bijna automatisch er 1 van een leerling.

De school eist de verantwoordelijkheid van de stalling niet op, de leerlingen horen kennelijk zelf genoeg fatsoen te hebben om fietsen niet te schaden. Nu weten we allemaal dat dat niet altijd gebeurt. Dus; ik heb een plek gevonden, waar mijn fiets niet gemolt wordt, hij niemand in de weg staat, aan de openbare weg, maar waar de school kennelijk toch wel dat stukje verantwoordelijkheid voor heeft, dat ze hem aan de ketting leggen.

Juist.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 21:42
Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-09-2005 @ 11:59 :
Ik laat me niet uit over de vraag of dat mag of niet, maar voor het gemak kun je ervan uitgaan dat ze het wel kunnen doen
Op jou zaten we juist te wachten, en dan kom je hiermee . Ja, school kan inderdaad buiten haar terrein een fiets aan de ketting zetten, maar waar het ons juist om gaat dat is de vraag of dat rechtmatig is of niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten