Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2005, 11:12
murwari
murwari is offline
Citaat:
Ik ben niet van diëten, niet van het sporten en zeker niet anti-snack. Ik lees geen etiketten in de supermarkt en weet niet waar nu precies koolhydraten inzitten of wat de typische 'eiwitbommen' zijn. Mijn motto: leef nu, lijn later. Leve de gezelligheid! Nou, fijn voor mij? Inderdaad. Want als ik sommige opmerkingen hoor ("Als ik een banaan eet, heb ik het gevoel dat ik gesnoept heb." Of: "Stukje taart? Lekker, ik ga vanavond toch sporten.") denk ik wel eens: goh, het lijkt wel alsof ik de enige ben die nog normaal met eten omgaat.

Naar aanleiding van dit stukje uit het tijdschrift 'Viva' dit discussietopic over onze visie op ons eetgedrag. Laten we naast het uitwisselen van recepten en delen van eetgewoonten nu ook eens samen wat dieper ingaan op hoe wij als mens tegenwoordig met iets elementairs als deze basisbehoefte omspringen:

Eten zou onbekommerd moeten zijn, lekker, het bevredigen van een basisbehoefte. Of is het niet langer alleen een basisbehoefte? Is het waar dat we allen steeds meer en meer eten, dikker en zwaarder worden? Welke plaats neemt eten in ons leven in? De laatste jaren horen we van alle kanten dat we bewuster met ons eten moeten omgaan, gezonder moeten leven, minder vet moeten eten etc.

Maar hoe zit dat nu bij jullie? Hoe denken jullie erover?
Is nadenken over eten een norm geworden? Leidt al die negatieve aandacht rond onze voedinsgewoonten tot obsessief diëten? Of is dat afwegen en rekenen er zo ingesleten, dat we het niet als obsessief ervaren en zien het eerder als bewust en gezond met ons lijf bezig zijn?

Vinden jullie het misschien eens tijd dat we ons de vraag gaan stellen of het hier allemaal nog wel om gezondheid gaat? Gaat het niet eerder om het nastreven van het ideaalbeeld (Het ideaalbeeld van de vrouw is nooit eerder zo dun geweest. ) En kunnen we dan eigenlijk nog wel over gezond spreken? Of denken jullie dat het allemaal wordt opgeblazen, en het eigenlijk wel goed gaat met ons eetgedrag?

We sporten meer en zorgen dat we gezonde voeding binnenkrijgen Toch blijven de berichten klinken dat we steeds zwaarder en dikker worden. Hoe kan dat? Is de norm veranderd? Of komt het net door al die aandacht die we gaan besteden aan onze voedingsgewoonten? Kunnen we stellen: Hoe meer er over gesproken en geschreven wordt, hoe meer we ermee bezig zijn. En: Hoe dikker we worden.

Enkele punten om jullie er over te doen nadenken:
  • Eetgedrag is meer en meer een lifestyle geworden: je bent wat je eet.
  • Is dat afwegen en rekenen er zo ingesleten, dat we het niet als obsessief ervaren en zien het eerder als bewust en gezond met ons lijf bezig zijn?
  • Het ideaalbeeld (van de vrouw) is nooit eerder zo dun geweest. Maar toch vinden de meesten onder ons dit gewoon, of proberen we het iig wel na te streven. We zien steeds dunne mensen in reclames etc en de norm verschuift, maar zou dit wel de norm moeten zijn? Moeten we die norm wel accepteren?
  • Kunnen we na een eerste ronde aan tafel en tijdens een feestje die tweede keer en zelfs derde keer echt niet opscheppen zonder uitspraken als: 'Nu hou ik echt op hoor' of 'Ach lijnen komt morgen wel weer'.
  • En bedenkt bij dit alles: is er een verschil in jou denken en doen? Denk je inderdaad dat dit alles net iets te ver gaat maar laat je je in het dagelijkse leven ook wel eens betrappen op het nakijken van de etiketten of is jouw motto echt: 'leef nu, lijn later'?

Laatst gewijzigd op 09-09-2005 om 11:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2005, 11:20
Roos
Roos is offline
Ik kijk wel eens naar calorieen, maar meer gewoon omdat ik nieuwsgierig ben.
Ik kijk wel serieus naar het aantal vezels dat ik per dag binnenkrijg (moet wel uit medische overwegingen).

Verder schaam ik mij niet voor wat ik eet en kan ik ongegeneerd pakken wat ik lekker vind.

Overigens is het niet waar, dat het ideaalbeeld van de vrouw nog nooit zo dun is geweest. Al sinds een paar jaar zijn ronde vormen weer helemaal terug en zie je juist in bladen en op tv wat meer gevulde vrouwen (Beyonce, Shakira, etc. maar ook de onbekende "videomeisjes" in clips zijn niet zo mager meer!).
Oud 09-09-2005, 11:25
Bloem
Bloem is offline
Soms let ik op wat ik eet, in periodes van 'ik wil afvallen'. Soms let ik er helemaal niet op, dan eet ik zonder er uberhaupt bij na te denken ijs of chocolade ofzo, ook in het openbaar.

Ik heb trouwens het hele artikel gelezen, en wat ze daar zeiden, dat het steeds moeilijker wordt om 'gewoon' te eten zonder er bij na te denken, dat geloof ik wel. Er is zoveel keus uit 'slechte' en 'gezonde' producten en in elke media lees/hoor/zie je wel weer iets over de te dikke wereldbevolking of het nieuwste dieet, dat je haast vanzelf wel er bij na gaat denken. Ik vind ook niet dat dat erg is, zolang het maar geen obsessie wordt, dat je helemaal van slag bent als je 's avonds iets anders eet dan dat je verwachte bijvoorbeeld.

Btw Roos, vind jij Beyonce nou echt zo rond Ik hoor zoveel mensen zeggen dat J.Lo echt een dikke kont heeft, en dat Beyonce ook de dunste niet is, maar imo zijn die juist hartstikke slank! Ze zien er gezond uit, niet de wallen/haar in de war/ingevallen gezichten heroine look van een paar jaar terug, maar 'gevuld'...?! Als dat al gevuld is, ben je natuurlijk erg snel dik als 'normale vrouw' zijnde.

(Ik smul trouwens wel van al die programma's over afvallen, wat je eet ben jezelf ed

Laatst gewijzigd op 09-09-2005 om 11:28.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 11:33
murwari
murwari is offline
Citaat:
Roos schreef op 09-09-2005 @ 12:20 :
Ik kijk wel eens naar calorieen, maar meer gewoon omdat ik nieuwsgierig ben.
Ik kijk wel serieus naar het aantal vezels dat ik per dag binnenkrijg (moet wel uit medische overwegingen).

Verder schaam ik mij niet voor wat ik eet en kan ik ongegeneerd pakken wat ik lekker vind.

Overigens is het niet waar, dat het ideaalbeeld van de vrouw nog nooit zo dun is geweest. Al sinds een paar jaar zijn ronde vormen weer helemaal terug en zie je juist in bladen en op tv wat meer gevulde vrouwen (Beyonce, Shakira, etc. maar ook de onbekende "videomeisjes" in clips zijn niet zo mager meer!).
Leuk dat je Beyoncé net als voorbeeld aangeeft. Daarop wil ik met een quote uit hetzelfde artikel reageren:

Citaat:
Als je iets maar lang genoeg krijgt voorgeschoteld, wordt het vanzelf normaal. Kijk maar naar Beyoncé: iedereen vindt het prachtig dat zij met haar 'volle' billen draait. Hallo, het is gewoon een slanke meid! Onze standaard is zo goed als onhaalbaar geworden.
Dit leidt terug naar de vraag: Leiden de reclame en de beelden die men ons voorschotelt dan werkelijk tot zo'n vertekend beeld dat we dun en dik heel anders bekijken, dat wat eigenlijk (als we puur objectief durven te kijken) dun is, toch nog als 'rond' en 'een goed en gezond figuur' gaan beschouwen. En net dat wat eigenlijk een normaal gezond figuur zou moeten zijn als dik bekijken?
Oud 09-09-2005, 12:01
Roos
Roos is offline
Beyonce was maar een snel voorbeeld. Zij en Shakira (bijvoorbeeld) zijn in ieder geval niet zo mager als popsterretjes van een paar jaar geleden. Natuurlijk zijn ze niet dik, duh.

De norm verandert dus wel degelijk. Dat zie je toch ook in rapclips waar echt wel een paar dikke konten in te zien zijn.

Maar goed, dat ging 't topic niet echt over.
Oud 09-09-2005, 19:57
zeep007
zeep007 is offline
Ik zie nog steeds geen dikke konten in clips. Dat men dat dik vindt of dikker, zegt al heel wat over de maatstaven die we voor de hedendaagse maatschappij hanteren.

Verder, ben ik heel erg tegen dieeten etc geweest. Ik heb een moeder en een zus die obsessief daarmee bezig zijn en omdat ik daar niet aan mee wou doen bleef ik eten wat ik wou. Leef nu , lijn later, kon door mij bedacht zijn!

Maar helaas; ik heb door dat het zo niet meer langer kan, simpelweg omdat ik op deze manier niet gelukkig ben met mezelf. Komt dit door maatschappelijke factoren? Vast en zeker, bij mij iig. Als "mijn figuur" algemeen geaccepteerd zou zijn, dan zou ik er tot op heden nog steeds geen moeite mee hebben. Maar als ik nu wat eet met ook maar iets van vet erin, voel ik me automatisch schuldig achteraf.
En helemaal als klasgenoten tijdens datgene wat je eet gaan vertellen hoeveel kalorieen erin zitten en dergelijke.

Nu wou ik ook niet doorslaan zoals bij mijn moeder en zus, dus ik heb een vreselijk gezonde koelkast en er wordt alleen maar gezond gekookt. Tussendoortjes bestaan alleen maar uit fruit of een mueslireep of wat dan ook. En iets lekkers wat vettigs moet nog steeds kunnen alleen minder vaak. ( veel minder vaak in mijn geval)
Maar okey, ik eet nog steeds met plezier, weliswaar gezonder.

Mijn mening over de maatschappij die daarin een rol speelt;
Ik vind het ronduit belachelijk dat je tegenwoordig niets meer kan eten zonder een schuldgevoel te krijgen of gecfonfronteerd te worden door al die obsessieve dieetmiepen met hun astronautenvoer. Ik vind ze nog irritanter dan de rokers/nietrokers discussie.
Ik heb zoiets van; prima dat jij het doet, maar val anderen er niet mee lastig die wel van hun eten willen genieten.
Ik doe dat dus ook, ik hou het lekker voor me allemaal. Wat ik dan ooknog eens zo irritant vind is dat de dieetmiepen helemaal op hol slaan als ze doorhebben dat je gezonder gaat eten.
Zo heb ik 2 uur naar mijn schoonmoeder moeten luisteren om te horen wat het beste is om te eten, hoeveel pond je al kwijt bent en hoeveel pond zijn wel op welke manier dan ook is afgevallen. Dit soort dingen laat me trek hebben in een hamburger. Ze praten ook alleen maar in ponden omdat het dan "meer" lijkt.

Nu genoeg frustratie geuit.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:37
ikkuh15
ikkuh15 is offline
hmm...
ik let zelf ook heel erg op wat ik eet...tel ook calorieen en alles! maar ben dan ok wel 20 kilo afgevallen
wil gewoon zo dun zijn als iedereen in de clips...het liefst dat je je botten van je heupen enzo ziet! maar dat snappen ze hier thuis geloof ik niet
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 19:08
Bloem
Bloem is offline
Is ook niet echt gezond he?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 20:57
***ailá***
***ailá*** is offline
ik geniet wel van eten. Ik ga nu een groot stuk taart pakken Heb ook nog nooit gelijnd ofzo. Ik hou gwn van eten, en dat laat ik me niet afpakken
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 08:20
Roos
Roos is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 09-09-2005 @ 20:57 :
Ik zie nog steeds geen dikke konten in clips. Dat men dat dik vindt of dikker, zegt al heel wat over de maatstaven die we voor de hedendaagse maatschappij hanteren.
Je vraagt er zelf om

Oud 12-09-2005, 10:38
murwari
murwari is offline
Citaat:
Roos schreef op 12-09-2005 @ 09:20 :
Je vraagt er zelf om

[afbeelding]
Dik? Uitstekende botten zie je, lijkt misschien groot omdat het zo frontaal op de camera zit
Oud 12-09-2005, 10:54
Verwijderd
nou dat is toch wel een dikke kont hoor haha
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 13:10
Verwijderd
nee, dat is een groothoeklens. De camera waarmee die foto gemaakt is dan.

En ja, ik kan nog ongeremd genieten van eten. Ik eet wel vrij gezond, maar ik vind gezond eten lekker. Als ik eens zin heb ik iets ongezonds, dan neem ik dat.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 08:47
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 12-09-2005 @ 14:10 :

En ja, ik kan nog ongeremd genieten van eten. Ik eet wel vrij gezond, maar ik vind gezond eten lekker. Als ik eens zin heb ik iets ongezonds, dan neem ik dat.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 16:09
Verwijderd
Natuurlijk blijft eten ik zeker zin een basisbehoefte. Wel denk ik door dat gigantische aanbod van tussendoortjes, koekjes, ditjes en datjes dat het onderhand wel echt meer is dan die basisbehoefte. Het eten van maaltijden is een basisbehoefte, alles wat daarom heen komt, is mijn inziens wel een beetje overdreven westerse gewoonte.

En ja mensen worden dikker. Dat zie je toch wel overal om je heen. Laatst was ik in de Efteling; en echt veel, ook jonge mensen zijn dik, dan niet steving, maar wel echt dik. Nou kan dit te maken hebben met een ziekte, maar het kan ook gewoon door totaal verkeerd en ongezond eetpatroon.

Opzich is dit niet raar; als je kijkt wat je allemaal in de supermarkt kan krijgen. Tientalle soorten koekjes, een groot aanbod aan chips... En daarnaast, als je bijvoorbeeld op het station kijkt naar het aanbod, automaat hier, snackbar daar, pizzahut daar, AH to go voor een snelle snack. Het lijkt allemaal wel uit de kluiten te groeien.

Natuurlijk kan eten ook nog gezellig zijn. Met zijn alle aan tafel eten, kletsen, samen zijn. Verder wordt er bij mijn moeder thuis, en eigenlijk mensen met wie hier eet ook niet, nooit iets gezegd als je een tweede keer opschept, maar ja dat kan ook toeval zijn ofzo...
Als ik naar mezelf kijk ben ik wel vaak raar met eten bezig vaak. Maar waarschijnlijk heeft dit ermee te maken dat ik echt veel zwaarder ben geweest (slikte de diane pil), toen gelijnd, echt bijna niks meer at, maar niks afviel. Ik kan best wel gestoord met eten om gaan .
Ja ik ben echt constant bezig met zo gezond, en zo weinig mogelijk te eten. Als ik een mars heb gegeten kan ik me dagenlang schuldig voelen, tsjaa ook niet helemaal normaal hoor!

Maar goed, ik denk dat wel echt veel mensen rekening houden met wat ze eten. Alhoewel je dan van de andere kant ook weer wel eens mensen hoort die het normaal vinden om iedere dag chips te eten. Het lijkt allemaal een beetje tegenstrijdig
Iedereen is van de ene kant bezig met gezond eten, maar van de andere kant ook met lekker eten heb ik het idee.

Wel denk ik dat het bij nog veel mensen wel om gezondheid gaat. Tenminste van wat ik terug zie in mijn omgeving. Wel kan ik me voorstellen dat wanneer je pubert, je je wel gaat vastklampen aan dit ideaalbeeld. (zelf heb ik dat nooit gedaan, mss was dat in mijn tijd nog wel wat minder allemaal..).

Verder denk ik dat er bijvoorbeeld in hoger opgeleide groepen wel meer gesport wordt, en gezonder gegeten, maar in sociaal zwakke milieu's er toch vaak wel vet en ongezond gegeten wordt, en minder gesport. Gewoon een gewoonte die erin geslopen is (of die er mss altijd geweest is??)... (maar goed dit is iets wat echt nergens op gebasseerd is, en dus eigenlijk onzin is!).
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 16:18
Verwijderd
Het klopt wel dat mensen die minder verdienen, vaker te dik zijn, was een keer een artikel over in de Volkskrant. Dat vind ik ook niet zo vreemd; voor bij het avondeten is een speklapje goedkoper dan een biefstuk, als je jezelf wil verwennen is een reep chocola goedkoper dan een verzorgingsdagje, ter vrijetijdsbesteding is tv kijken goedkoper dan tenissen, enzovoort.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 16:41
Verwijderd
Maar ja dat is toch volgens mij niet helemaal de oorzaak. Als je gewoon bij een avondmaaltijd speklapje en gehakt zou eten omdat het goedkoop is, word je echt niet zo erg dik. Natuurlijk geeft het wel iets meer calorieen dan biefstuk, maar als je gewoon 3 maaltijden zou eten, zou dat volgens mij weinig verschil uitmaken.

Wat betreft sporten heb je wel gelijk, sporten is namelijk echt best wel duur. Van de andere kant zijn daar ook geen potjes voor, dat mensen in de bijstand goedkoper kunnen sporten??

Ik denk meer dat het probleem ligt dat mensen die intelligent wat zwakker zijn, moeilijker de consequenties van dingen kunnen overzien, en daarnaast ook moeilijker uit hun bestaande gedrag kunnen komen (maar ja dat heeft dan indirect weer te maken met geen consequenties kunnen overzien).

bv. iemand haalt iedere dag een frikandel uit de muur, omdat het lekker is. Een sociaal sterker iemand zou tegen zichzelf kunnen zeggen, kan het beter niet doen, wordt er dik van, en kan zich uit dat gedrag halen.
Een sociaal zwakkere overziet de consequentie minder goed, en vind het toch wel erg lekker; blijft daarom gewoon die lekkere frikandel trekken, en haalt daar naar verloop van tijd ook een kroket bij, omdat die toch ook wel erg lekker is. Overziet daar weinig consequenties van, of overziet ze wel, maar denk dat dat een zorg van later is, en dat het nu wel erg lekker is...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 10:40
Veen
Veen is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 13-09-2005 @ 17:41 :
Wat betreft sporten heb je wel gelijk, sporten is namelijk echt best wel duur. Van de andere kant zijn daar ook geen potjes voor, dat mensen in de bijstand goedkoper kunnen sporten??
hardlopen is niet echt duur. het enige wat het je kost is wat extra water om weer je vochttekort bij te drinken.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 11:48
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Veen schreef op 14-09-2005 @ 11:40 :
hardlopen is niet echt duur. het enige wat het je kost is wat extra water om weer je vochttekort bij te drinken.
En goede schoenen als je echt langere afstanden wilt lopen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 12:39
irritant
irritant is offline
Hm, ligt eraan wat ik eet..
maar ik kan me niet verloven 3 zakken chips op eten
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 12:42
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
irritant schreef op 14-09-2005 @ 13:39 :
Hm, ligt eraan wat ik eet..
maar ik kan me niet verloven 3 zakken chips op eten
Daar gaat het niet om, het gaat erom of je nog eet zonder er bij na te denken
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 12:52
Jolt
Jolt is offline
Het is mijn werk, dus ik ben er steeds mee bezig
Oud 14-09-2005, 13:38
KiMZz
KiMZz is offline
Ik let niet op de calorieen en wat er allemaal op een verpakking staat, ik eet waar ik zin in heb. Soms heb ik een ongezonde bui, en eet ik chips/koekjes/chocola enz., soms heb ik zin in iets gezonds en eet ik fruit ofzo, ik schep niet nog een keer op omdat ik geen honger meer heb, niet omdat ik anders denk dat ik dik word. Natuurlijk wíl ik niet tonnetje rond worden maar ik laat geen lekkere dingen liggen omdat ik het niet mag van mezelf. Ik eet wat ik op dat moment wil/op kan.
Oud 16-09-2005, 16:31
Verwijderd
Nee, ik ben zo'n stereotype zeikwijf. Ik vind mezelf al 6 jaar lang te dik, maar heb totaal geen zelfdiscipline om echt gezond te gaan eten. Onlangs ben ik zo'n 14 kilo afgevallen, maar ik ben nog steeds niet tevreden. (59 kilo bij 1.65) Ik eet sinds een jaar geen vlees meer, ben wel bewuster met eten omgegaan. Ik lees altijd alle verpakkingen (ingrediënten en calorieën) maar trek me er uiteindelijk niet veel van aan. Ik moet altijd heel hard huilen van die types als Tara Reid met zwaar ondergewicht omdat ik stiekem jaloers ben, en omdat in ieder tijdschrift wel artikelen over afvallen en diëten staan wordt ik continu met 'dat wereldje' geconfronteerd en voel ik me schuldig dat ik er niet beter op let en niet sport. Ik eet vrij veel chocola & koekjes, wat ik compenseer door weinig brood & avondeten te nemen. Verder heb ik de hele dag het idee dat ik word uitgelachen door de hele wereld omdat ik zo dik en lelijk en zielig ben. Ook vind ik het moeilijk om vast te stellen hoeveel calorieën ik nou eigenlijk binnenkrijg per dag, en hoeveel het er zouden moeten zijn.

Als ik het zo nalees is het best ernstig met me gesteld wat een confession
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 15:11
chen
chen is offline
ik eet best veel, niet alleen de normale maaltijden, maar ook veel dingen ertussen door, want dat vind ik lekker.
ik heb er geen problemen mee, ik kom niks aan en voor veel mensen zal dit klinken als de hemel op aarde, maar zo leuk is het echt niet.
ik weeg veel te weinig terwijl ik wel veel eet, broeken vinden die mij passen is moeilijk (vooral omdat ik én dun ben én lang ben)
maargoed ik vind wel dat er steeds meer "voloptueuze" mensen komen en denk dat dat vooral ook komt door amerika, die zijn gewoon een voorbeeld hoe het niet moet.
natuurlijk komt t ook doordat mensen steeds ongezonder gaan eten, terwijl "gezond" voedsel ook heel erg lekker is, niet dat ik op zn tijd een vette hamburger van de mac niet lekker vind.

sporten doe ik niet, zoals veel mensen, om af te vallen ofzo, maar gewoon omdat ik me daar goed bij voel (is ook maar 1x in de week 1 uurtje)

het beeld dat er word getoond van de "perfecte vrouw" vind ik echt belachelijk, ze laten alleen maar superdunne modellen overal zien, ik vind het dan ook niet raar dat veel mensen lijnen enzo omdat ze daar op willen lijken, want je ziet dat overal en natuurlijk raken mensen dan beïnvloed daardoor.
eigenlijk is het niet eens mooi, maar doordat je het zoveel ziet gaan mensen het toch mooi vinden, alleen omdat het "in de mode is" of omdat "alle beroemde mensen t zijn" (dat laatste is trouwens niet waar, want er zijn ook best veel "dikke" sterren)

lekker eten moet kunnen, zónder op de calorieën/vetten enzo te letten.
Oud 22-09-2005, 11:33
Flijn
Flijn is offline
Ik vind van mezelf dat ik nog wel normaal met eten omga; ik eet redelijk gezond/normaal en (daardoor) voel ik me niet schuldig.
Aan de andere kant zie ik snoepen steeds vaker als 'zondigen' i.p.v. als 'genieten'.

Het 'ideaal' is voor veel mensen niet haalbaar, maar als je het niet nastreeft krijg je al gauw het stempel lui/ongezond. Tegelijkertijd is het zaak om niet op de lijn te letten en gezellig te eten en drinken als je daar zin in hebt. Dat is gewoon te tegenstrijdig, veel mensen slaan dan denk ik door naar één kant. Of, om het nog ingewikkelder te maken, ze doen het één en denken het ander.

Pfff, wat een heisa rond eten
Oud 27-09-2005, 11:55
Naru
Naru is offline
Citaat:
Flijn schreef op 22-09-2005 @ 12:33 :
Ik vind van mezelf dat ik nog wel normaal met eten omga; ik eet redelijk gezond/normaal en (daardoor) voel ik me niet schuldig.
Aan de andere kant zie ik snoepen steeds vaker als 'zondigen' i.p.v. als 'genieten'.

Pfff, wat een heisa rond eten
Hier kan ik mij helemaal in vinden..
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 10:27
Roadrunner
Roadrunner is offline
Ik eet opzich heel gezond, maar als ik een dag bijvoorbeeld heel veel heb gesnoept, hebik de neiging de volgende dag bijna niets meer te eten om het te compenseren. Ik kijk dan niet naar calorieeen, wat ik nooit doe, want dan word ik gek, maar ik sla gewoon een hele maaltijd over. En ik weet ook dat dat niet goed is maar ik moet dan van mezelf ofzo

ik kan dus niet echt genieten van eten. Ik heb inderdaad ook van als ik iets lekkers aangeboden krijg van: ach, vanavond ga ik nog sporten kan best. Anders wijs ik het gewoon af.

Dat ideaalbeeld vind ik nergens op slaan. Ik vind vaak dat mensen die niet bezig zijn met het lijnen veel beter in hun vel zitten. Lijkt me toch wat belangrijker dan maar steeds zorgen dat je dun blijft. Ik vind heel dun soms ook niet eens mooi. Je ziet er vaak zo breekbaar uit.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 13:46
AC Milan 7
AC Milan 7 is offline
Ik kan absoluut genieten van eten, meestal erna denk ik van shit, had ik mss beter niet kunnen doen. Maar dan ga ik soms wat sporten om dat gevoel weg weg te halen.

Ik kijk soms naar wat er allemaal in een product zit, maar meestal eet ik waar ik zin in heb, komt ook omdat ik weet dat ik niet snel, veel aankom. Heb al 2 jaar t zelfde gewicht.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 17:20
blurred
blurred is offline
Laten we eerst even duidelijk stellen dat er een groot verschil is tussen wat écht dik is, en waar veel mensen vandaag de dag naar toe gaan qua gewicht (Amerika) en wat er vandaag de dag gezien wordt als slank.

Mensen die vrouwen als Beyonce en Jennifer Lopez zijn een goed voorbeeld van wat voor een vertekend beeld er tegenwoord heerst van het "ideale figuur". Dat zij toevallig allebei wel borsten en een kont hebben betekent niet meteen dat ze niet slank zijn. Niet alleen vrouwen die vrijwel geen borsten of een platte kont hebben zijn dun, dat kun je ook best zijn als je wel vrouwelijke vormen hebt. Dat maakt het alleen maar moeilijker om aan dat ideaalbeeld te voldoen; de meeste meisjes die gaan lijnen en afvallen, verliezen daarmee ook vet op hun borsten en billen. En hebben dan niet het figuur dat ze op MTV voorgeschoteld krijgen. De vrouw op de foto die hier geplaatst is heeft trouwens ook geen dikke kont. Juist een mooie, welgevormde bips met weinig vet.

Ik denk inderdaad dat de zwakkere mensen in deze maatschappij zich te buiten gaan aan vette dingen, omdat het tegenwoordig zo makkelijk is. Als je jezelf eventjes rot voelt kun je jezelf heel makkelijk troosten met bijvoorbeeld een kilo chocola, bij de HEMA te krijgen voor 5 Euro. Eten is niet meer iets wat je lichaam nodig heeft om door te gaan, het is iets dat in overvloed aanwezig is en waar veel mensen niet mee om kunnen gaan. Mensen gaan eten als troost zien, of iets dat je doet wanneer je niks beters te doen hebt. Dat leidt tot te zwaar worden.

Daartegenover staat het ideaalbeeld in de media, dat is onhaalbaar. En heeft tot resultaat dat mensen de andere kant op gaan; juist niet meer eten. Die zien eten ook niet meer als een noodzakelijk iets om de motor te laten branden, die zien het als een vijand die hen lelijk maakt. En dat leidt tot eetstoornissen.

Ik laat mezelf teveel leiden door het beeld in de media. Ik zie het ideale lichaam ook altijd voorbijkomen op MTV, terwijl ik weet dat het eigenlijk niet ideaal, maar onhaalbaar is. Daar botsten verstand en gevoel dan. Ik eet gezond, let er heel erg op. Iemand hier zei dat snoepen nu niet meer genieten is, maar zondigen. Zo zie ik het ook, helaas. En ik denk dat er aan dat beeld niet veel meer veranderd gaat worden de komende tijd.
Oud 07-10-2005, 10:35
slaagroom
slaagroom is offline
ik zou opzich best gewoon kunnen snoepen iedere dag en vet beleg kunnen eten etc, ik kom toch niet snel aan

maar als ik bezig ben met gezond eten en niet snoepen en sporten een paar keer in de week geeft me dat een gevoel van controle ofzo..

dat ik dan savonds in mijn bed lig van: yes vandaag gezond gegeten de hele dag en een uurtje gesport

en als ik wel gesnackt heb is het meer zo van shit.. morgen beter opletten

maar dat gevoel vind ik zo fijn dat je het volhoud om gezond te eten en te leven
Oud 11-10-2005, 21:10
Meadow
Meadow is offline
Ik eet gewoon wat ik lekker vind wanneer ik er trek in heb, het mode ideaal kan de schijt krijgen. Volgens die norm zou ik mezelf beschrijven als mollig. En daar ben ik heel erg tevreden mee. Ik vind een mooi klein buikje veel leuker dan zo'n strak porno-lijf. Ik ben veel zachter, en ik hoef lekker niet te letten op wat ik eet!
Oud 13-10-2005, 23:39
Lorelei
Lorelei is offline
Ik let er zelden op. Af en toe drink ik een glas melk als ik merk dat ik te weinig zuivel binnen heb gekregen maar dat is alles. Ik eet sowieso vrij gezond. Ik vind fruit lekker en eet dat veel en meer dan 1 avond per week vet eten vind ik niet fijn. Ik ben eerder te dun dan te dik dus daar let ik wel een beetje op, maar je zal mij geen calorien zien tellen oid. Ik eet wat goed voelt en meestal klopt dat ook wel.
Oud 13-10-2005, 23:48
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik ben er absoluut niet mee bezig wat ik eet en hoeveel ik eet. Wel ben ik in de laatste jaren steeds ongezonder geworden en ook flink aangekomen, vooral doordat ik gestopt ben met sporten. Nu sport ik echter weer een paar keer per week en het zal wel weer goedkomen. Ik houd van lekker en veel eten en wil dat ook blijven doen.
Oud 14-10-2005, 07:19
Jolt
Jolt is offline
Hoe belangrijk is het trouwens alsof het eten goed op smaak is, dat is echt een fucking belangrijke rol.
Oud 14-10-2005, 12:39
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 14-10-2005 @ 08:19 :
Hoe belangrijk is het trouwens alsof het eten goed op smaak is, dat is echt een fucking belangrijke rol.

Oud 17-10-2005, 13:06
*meizz*
*meizz* is offline
Ik ben van mn 2e tot en met mn 14e heel allergisch geweest voor kippenei. Daardoor moest ik goed opletten wat er in allerlei producten zat, maar ik heb eigenlijk niet het idee dat ik er heel erg op let van: zitten hier veel calorieen in enzo.
Doordat ik ook nog eens astma heb, ben ik vroeger op zwemles en later wedstrijdzwemmen gegaan.
Ik denk wel dat sporten goed voor je is.
En ook ALS je wil afvallen, dat je niet alleen op gaat letten wat je eet, maar dat je ook sport.

Citaat:
Ik let niet op de calorieen en wat er allemaal op een verpakking staat, ik eet waar ik zin in heb. Soms heb ik een ongezonde bui, en eet ik chips/koekjes/chocola enz., soms heb ik zin in iets gezonds en eet ik fruit ofzo, ik schep niet nog een keer op omdat ik geen honger meer heb, niet omdat ik anders denk dat ik dik word. Natuurlijk wíl ik niet tonnetje rond worden maar ik laat geen lekkere dingen liggen omdat ik het niet mag van mezelf. Ik eet wat ik op dat moment wil/op kan.
Hier ben ik het ook mee eens
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 23:26
Balance
Balance is offline
Ik kan niet ongeremd genieten van eten nee. In ieder geval niet van eten dat 'fout is'. En het feit dat ik het al zo noem, zegt al genoeg, denk ik. Het schuldgevoel komt al gauw naar boven. Is het niet tijdens het eten, dan is het wel erna.
En bij 'fout voedsel' eten in het openbaar komt daar ook nog eens schaamte bij. Stom eigenlijk, je hebt het idee dat iedereen afkeurend naar je kijkt als je bijvoorbeeld een patatje pakt, terwijl ik nooit afkeurend naar een ander kijk als hij/zij een patatje pakt.

Ik tel btw niet altijd calorieën. Heb van die vlagen waarin ik heel intensief op m'n voedsel let. Totdat ik het niet meer volhou en het weer helemaal mis gaat
Oud 23-10-2005, 23:39
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 14-10-2005 @ 13:39 :
Het is dat ik er nu mee bezig bent, maar een beetje zout en peper zegt al genoeg in bepaalde dingen.

Je proeft echt het verschil.
Oud 27-10-2005, 21:07
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Jolt schreef op 24-10-2005 @ 00:39 :
Het is dat ik er nu mee bezig bent, maar een beetje zout en peper zegt al genoeg in bepaalde dingen.

Je proeft echt het verschil.
Het gaat hier volgens mij niet om de smaak, of om de kwaliteit van eten, maar om of je zonder schuldgevoel en lijngevoel kunt genieten van eten, of dat je bij alles aan de calorieën denkt
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 24-10-2005 @ 00:26 :
En bij 'fout voedsel' eten in het openbaar komt daar ook nog eens schaamte bij. Stom eigenlijk, je hebt het idee dat iedereen afkeurend naar je kijkt als je bijvoorbeeld een patatje pakt, terwijl ik nooit afkeurend naar een ander kijk als hij/zij een patatje pakt.
Ja dat heb ik idd ook. Als je in het openbaar iets vets zou eten. Maar eigenlijk koop ik dan ook vrijwel nooit een patatje ofzo, om zomaar op straat op te eten.
Ik kijk daarin tegen wel eens afkeurend naar mensen die zomaar een patatje eten op straat. Zeker wanneer mensen ook nog stevig zijn; dan kan ik echt denken, waarom eet je dat nu?! Ik eet dat al niet omdat het ongezond is, waarom doe jij dat wel.
Eigenlijk best wel gemeen, maar goed. -ik moet mensen niet zo beoordelen-

Zo had ik een meisje in mijn klas die dagelijks een vette hap op haar brood at (te koop op school). Zij was dik, maar er was niks mis met haar; ik kon het goed met haar vinden.
Zij vroeg dan altijd aan mij ach nee ook wat lekkers. Tsjaa mss dat er bij haar ook een soort schaamte voor was ofzo. Nou ja, na de zoveelste keer heb ik haar maar eens gezegd dat ik dat niet eet omdat je daar dik van wordt. Een beetje onsubtiel, maar ik wist het anders ook niet meer.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 14:31
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik doe niet aan afvallen en eet gewoon wat ik lekker vind. wel let ik er op dat ik niet al te veel op een dag snoep. Lijnen zou ik toch niet kunnen. Dan moet ik alsmaar maar meer aan eten denken. Nee, laat mij maar lekker van het eten genieten!
Oud 02-11-2005, 14:23
Verwijderd
ik kan er eigenlijk ook niet echt goed van genieten , ik snoep eigenlijk nooit en als ik dat doe voel je je zo schuldig he ( dat het je niet lukt om gezond te eten)dan zie je zo weer op de achterkant al die calorien die je er weer moet afsporten ghehe ,

heb dat ook in het openbaar zo eten zit iedereen zo te kijken
van die dikke daar weer aant vreten.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 14:43
Meadow
Meadow is offline
Hehehe, ik snoep op dit moment van een vers broodje, met een beetje taartaar en ketchup . Gezonder dan alle troep, en veel lekkerder . (Being my lunch)
Oud 12-11-2005, 17:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb dagen dat ik alles eet wat in mijn bereik ligt en dagen dat ik bij alles nadenk over de lijn en gezond zijn etc. Het is ook wel zo dat als ik iets heel erg ongezonds eet, er meerdere dingen volgen omdat ik toch al gezondigd heb. Stomme gedachte.

Mja, een jaar geleden was ik de hele dag met eten bezig en hoeveel kcal ik al gegeten had. Nu is het niet zo erg meer. Gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2005, 10:48
the exploding boy
the exploding boy is offline
Ik dacht dat het over genieten van eten ging, en niet of jeer op let of je er dik van wordt? er zijn andere redenen waarom je op eten kan letten en dat doe ik wel; ik eet geen vlees etc. en wil gewoonzorgen dat ik wel genoeg vit. mineralen enzo binnenkrijg en ik let erop dat ik niet teveel suiker eet.

Maar ik eet echt wel chips enzo, alleen niet bergen per dag en ik kan er van genieten ook.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 15:01
langejongen
langejongen is offline
Ik eet mijns inziens gezond, maar kom helaas met moeite een kilo aan. Ik begin met een stevig ontbijt waar ik erg van geniet. Ik kan ook tijdens de koffiepauze genieten van een kop koffie met een gevulde koek of sausijzenbroodje, evenals van een broodje kroket naast een broodtrommel vol brood met gezond beleg. Ik geniet van elk diner incl. patat met snacks op zaterdag.
Op feestjes rem ik mezelf niet qua eten. Nootjes en toastjes gaan er prima in zonder schuldgevoel, maar een zak chips leegeten zit er bij mij niet in.Thuis drink ik zelden frisdrank en eet zelden chips. Liever een halve bak kwark met cruesli.
Ik snoep vrij weinig maar als ik het wel doe kan ik dat zonder schuldgevoel.Ik ben wel gestopt met suiker in koffie en thee.
Sporten doe ik voor m'n conditie,kracht- en spieropbouw en voor ontspanning. Niet voor afvallen.
Oud 06-12-2005, 22:14
Femic
Femic is offline
Ik let op wat ik eet, omdat ik enigszins gevarieerd wil eten. Als student komt dat er niet altijd van, maar wel een paar keer per week fruit, bijna elke dag groenten, af en toe melk of yoghurt. Maar dan gaat het niet om de lijn, maar omdat ik het belangrijk vind om de benodigde vitaminen/mineralen etc. binnen te krijgen.
Ik sport veel, maar dat is omdat ik gek ben op basketbal, ik zou echt niet minder willen sporten. Toch is dit voor mij de 'redding', want ik snoep ook best veel. Ik kom al tijden niet meer aan (dankzij de sport, naar ik aanneem), maar ik val ook niet af
Oud 07-12-2005, 12:42
Skilly
Skilly is offline
Ik let er niet op. Want iuk weet niet eens precies wat caloriën zijn. En wanneer het teveel is voor je lichaam of niet.

Ik eet van nature al gezond want ik hou niet veel van snoep en vlees en al dat vette spul. Dus ik eet er vanzelf al heel weinig mee. 1 keer per maand ofzo sta ik op de weegschaal. Maar verder doe ik niks.
Oud 07-12-2005, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 13-09-2005 @ 17:18 :
Het klopt wel dat mensen die minder verdienen, vaker te dik zijn, was een keer een artikel over in de Volkskrant. Dat vind ik ook niet zo vreemd; voor bij het avondeten is een speklapje goedkoper dan een biefstuk, als je jezelf wil verwennen is een reep chocola goedkoper dan een verzorgingsdagje, ter vrijetijdsbesteding is tv kijken goedkoper dan tenissen, enzovoort.
Ik denk eerder dat minder rijke mensen gemiddeld dommer zijn en minder over hun gezondheid nadenken/niet verstandig genoeg zijn om matig te leven en een goed leefpatroon op te stellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten