Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2005, 16:50
J-roenn
J-roenn is offline
ik ben op dit moment voor een maat van me een budgetsysteempje aan het samenstellen, en zat een beetje te kijken op i-net voor onderdelen.

ik zag dat socket A steeds duurder en minder goed leverbaar word, hoe komt dit ?

die gast wilt liever een AMD dan een intel, welke socket kan ik dan het best nemen ( moet echt zo goedkoop mogelijk, soort asrock boardje + goedkoopste cpu )

mijn 2de vraag is of socket A een langzame dood aan t sterven is, want ik vind dat eigenlijk best snel daar er nog gewoon op 3400+ cpu's te werken is...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2005, 16:54
M@rco
M@rco is offline
Nieuwe Socket A processoren worden niet meer gemaakt, dus het gaat er idd uit en wordt vervangen door Socket 754. Dat is op dit moment gewoon ook al goedkoper dan Socket A, dus er is eigenlijk geen enkele reden om nog Socket A te kopen.

Goedkoop S754 nForce 3 bordje (~50 euro)
AMD Sempron 64 2600+ CPU (~60 euro)

Laatst gewijzigd op 11-09-2005 om 16:58.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 17:33
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
M@rco schreef op 11-09-2005 @ 17:54 :
Nieuwe Socket A processoren worden niet meer gemaakt, dus het gaat er idd uit en wordt vervangen door Socket 754. Dat is op dit moment gewoon ook al goedkoper dan Socket A, dus er is eigenlijk geen enkele reden om nog Socket A te kopen.

Goedkoop S754 nForce 3 bordje (~50 euro)
AMD Sempron 64 2600+ CPU (~60 euro)
ok, thnx.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:56
Reemface
Reemface is offline
Ik ben persoonlijk helemaal geen fan van de Sempron (is eigenlijk die iets goedkopere/meer uitgekleede versie van de échte AMD64).

939 is de socket van de 'volle' AMD 64bit.
Hier zijn tegenwoordig zeer veel moederborden voor te krijgen. succes!
Oud 11-09-2005, 18:58
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Reemface schreef op 11-09-2005 @ 19:56 :
Ik ben persoonlijk helemaal geen fan van de Sempron (is eigenlijk die iets goedkopere/meer uitgekleede versie van de échte AMD64).

939 is de socket van de 'volle' AMD 64bit.
Hier zijn tegenwoordig zeer veel moederborden voor te krijgen. succes!
dat gaat met ons budget totaal niet lukken, daarom hoopte ik ook nog een socket A met athlon xp te kunnen vinden ergenst voor een goede prijs, maar helaas...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 19:59
Reemface
Reemface is offline
Probeer marktplaats.

Als je daar een moederbord zoekt, zoek Socket A, en bied nooit meer dan 50,-
Oud 12-09-2005, 03:17
Jolt
Jolt is offline
www.tweakers.net en dan vraag en aanbod.

Maja een Athlon XP is gewoon weg bout en zeer slechte performance.
Daar maak ik geen woorden meer aan vuil.
Oud 13-09-2005, 11:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Socket A processoren worden ongeveer een maand al niet meer gemaakt maar ze worden nog wel verkocht. Gezien de prijzen is het niet echt interessant meer, tenzij je om wat voor reden echt een Socket A proc/mobo moet hebben.

Een Sempron K8 icm goedkoop moederbord zal je behoefte wel vervullen voor een goedkoop systeem. Het enige verschil tussen S754 en S939 is dat laatstgenoemde dual channel memory heeft, waardoor je geheugen sneller is bij gebruik van 2 repen. Qua snelheid maakt het niets uit.

Socket 939 zal overigens ook verdwijnen, dus zo toekomstzeker zijn de sockets niet meer. Socket A is echter definitief afgelopen nu er geen producten meer voor worden gemaakt.
Oud 13-09-2005, 11:47
Verwijderd
Dat Socket-A 'eruit gaat' is logisch. De Athlon-XP productlijn is niet meer winstgevend voor AMD en is aan het eind van zijn levenscyclus, we doen al vanaf minstens 2001 met de XP. AMD ziet liever de 64 verkocht worden omdat die grote winstmarges oplevert.

De voorraden Socket-A moederborden en chips die nu nog in de winkel liggen moeten er dus uit. Op is op. Er zijn nog altijd mensen die per se een XP willen hebben, dus daar valt nog wel wat op te verdienen voor de detaillist zelf. Vaak worden die dingen verkocht voor een prijs die technisch volstrekt absurd is gezien de prestaties van de XP in verhouding tot de 64.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 12:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Klopt. Echter zie ik vaak genoeg dat de performance van de snellere XP's wel erg wordt afgekraakt. Zet een XP 3000+ FSB 400MHz en een Athlon 64 3000+ 1.8GHz 512KB S939 naast elkaar en de verschillen zijn echt niet wereldschokkend. De XP zal in taken waar kloksnelheid (FPU/ALU) belangrijker is dan geheugen bandbreedte/latency prima zijn mannetje kunnen staan. Het is niet alsof de Athlon 64's opeens twee keer zo goed zijn geworden.

Maar gedateerd zijn de XP's wel, met weinig spannende geheugenbandbreedte, geen heatspreader, geen SSE2/3, geen Cool'N'Quiet, geen on-die memorycontroller, geen 64-bit, geen NX (No eXecute) en ga zo maar door.

Laatst gewijzigd op 13-09-2005 om 12:10.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 12:21
Verwijderd
Daar heb je ook gelijk in. Ik heb voor mijn broer een tijd geleden een PC gebouwd op basis van een Athlon 64 2800+ 512 KB S754. Als ik dat ding vergelijk met mijn eigen XP 2400+ 256 KB dan is hij echt verschrikkelijk veel sneller, maar in vergelijking met een XP 3000+ 512 KB valt het inderdaad reuze mee wanneer je naar synthetische benchmarks kijkt. Het verschil is echter ook dat je aan die 64 gewoon 'voelt' dat je met een generatie hoger werkt, wat ook logisch is gezien de veel nieuwere techniek die in het moederbord is gebruikt, de on-die geheugencontroller en daaruit voortvloeiende geheugensnelheid (een single-channel AMD64 haalt betere geheugendoorstroomsnelheden dan een dual-channel XP op dezelfde geheugensnelheid).
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 15:18
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-09-2005 @ 12:08 :
Socket A processoren worden ongeveer een maand al niet meer gemaakt maar ze worden nog wel verkocht. Gezien de prijzen is het niet echt interessant meer, tenzij je om wat voor reden echt een Socket A proc/mobo moet hebben.

Een Sempron K8 icm goedkoop moederbord zal je behoefte wel vervullen voor een goedkoop systeem. Het enige verschil tussen S754 en S939 is dat laatstgenoemde dual channel memory heeft, waardoor je geheugen sneller is bij gebruik van 2 repen. Qua snelheid maakt het niets uit.

Socket 939 zal overigens ook verdwijnen, dus zo toekomstzeker zijn de sockets niet meer. Socket A is echter definitief afgelopen nu er geen producten meer voor worden gemaakt.
S754 heeft ook als voordeel mobile, S939 heeft als voordeel Dual Core.
Maja M2 vervangt alles weer, maar zo blijf je wachten, komt toch wel weer wat nieuws uit. S939 word alleen meer voor gemaakt, moederborden, etc, meer support.
Oud 13-09-2005, 17:28
J-roenn
J-roenn is offline
dus socket 939 gaat er eerder uit dan 754 ?
754 bestaat naar mijn weten al langer dan 939, dus wat is de logica hierachter ?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 23:43
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 13-09-2005 @ 18:28 :
754 bestaat naar mijn weten al langer dan 939, dus wat is de logica hierachter ?
Vanwege de mobile-cpu support vertelde jolt net!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 08:02
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 13-09-2005 @ 18:28 :
Ze gaan er niet uit, nog niet, op de roadmap van AMD staat dat er socket M2 aankomt (FX Dual Core, gewone Dual Core, etc) met een hogere TDP, c.q wattage, dat resulteert op een andere socket.

Er worden wel nog cpu's voor S939 gemaakt, geloof nog een keer Dual Core en laatste FX-59 op 3,0 Gigahertz, en natuurlijk de Opterons 1xx serie.
Reageren

Regels voor berichten