Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2005, 17:00
hardhitter
hardhitter is offline
Ik heb laatste tijd zitten zoeken naar een andere studie omdat economie me niet helemaal bevalt. Toen kwam ik terrecht op de website van de KMA te Breda.

Zijn er hier mensen die extra info hebben over de bachelor opleidingen die te volgen zijn op deze militaire school/ uni? Bijvoorbeeld omdat ze er zelf studeren/ werken of al informatie hebben gehad op opendagen of door folders?

Op de site staan wel het soort officierenopleidingen dat je kan volgen maar ik las in een advertentie iets over de bachelor opleiding bedrijfs/ bestuurskunde maar daar kan ik weinig over vinden.

Alvast bedankt!
Oud 24-09-2005, 21:27
Spoonie
Spoonie is offline
volgens mij start 5 october the studiebeurs in Utrecht, daar heb je altijd een grote stand van de Landmacht en ook KMA, vraag daar je info. Je hebt wel geen baanzekerheid meer bij de KMA, want op je 35 word je hergekeurd of je voor een hogere functie nodig geacht wordt, zoniet dan kun je vertrekken. Hou er rekening mee dan je een zeer goeie conditie moet hebben, leidingservaring en dat niet zo vaak jongen mensen aannemen.
Oud 03-10-2005, 12:05
remy476
remy476 is offline
ik heb gehoord dat als je officiersopleiding wil gaan doen dat er een w8lijst is van minimaal 2 jaar
Oud 04-10-2005, 18:40
Verwijderd
Ik raad je aan om naar een open dag te gaan, omdat je daar pas echt goede en concrete informatie krijgt.

Een vriend van mij is dat jaar begonnen op het KMA aan z'n opleiding officier technische dienst bij de luchtmacht.

Zelf ben ik momenteel aan het solliciteren bij het KIM (de marine variant van het KMA) en volgende week zijn mijn keuringen (ik heb al een positief advies van de Aannemings Advies Commissie, met wie ik een sollicitatiegesprek had).
Ik kan je dus eigenlijk weinig vertellen over de KMA.
Maar echt, ga kijken. De voorlichting daar is goed.
Vraag desnoods een brochure aan.

Onthoud wel dat als je bij de KMA gaat je echt in dienst gaat.
Als je de volledige officiersopleiding (lange tijd) doet, heb je waarschijnlijk 5 jaar opleiding en daarna 7 jaar dienst.

Denk dus goed na als je wilt beginnen.

Met de wachtlijsten zal het wel meevallen, hoewel er natuurlijk wel een beperkt aantal plaatsen zijn.
Stel dat je nu solliciteert en gaat keuren, dan zou je volgend jaar augustus al kunnen beginnen.
Dit jaar niet meer, want het militaire opleidingsjaar van dit jaar is ook al in augustus begonnen.

Laatst gewijzigd op 04-10-2005 om 18:42.
Oud 06-10-2005, 16:10
Johnns
Johnns is offline
KMA:

lang model:

4 jaar studeren, 6 jaar dienst
na afronden krijg e een Bachelor diploma

kort model:

1,5 jaar studeren, 2,5 jaar dienst
na afronden van het korte model krijg je in het begin dezelfde rang als iemand die het lange model heeft afgerond, maar je kan maar beperkt doorgroeien binnen defensie, max. tot majoor dacht ik zo

met het lange model kan je dus tot aan de top komen (generaal etc)

je bent na het afronden van het lange EN korte model 2e Luitenant, maar je kan dus promoveren. meer kansen om te promoveren natuurlijk met het lange model, gezien er aardig wat 2e luitenanten zijn.
Oud 07-10-2005, 14:47
Gadje
Gadje is offline
Ik weet er niet zo heel veel van, alleen dat mn pa les geeft/gaf op de KMA, dus die weet precies hoe t zit.
Als je wil kan ik t wel eens wat vragen ofzo.
Oud 22-10-2005, 18:52
hardhitter
hardhitter is offline
Ik ga inderdaad naar een opendag op 4 november, ben erg benieuwd.
Heb er al aardig wat over gelezen enzo, tis wel bikkel: je krijgt 1 herkansing voor je tentamen en als je het dan niet haalt lig je eruit.

Ben verder ook benieuwd hoe zwaar die keuring is en wat je er allemaal moet doen. Mn rechter enkel is een btje fucked up vandaar.
Oud 30-10-2005, 09:51
Verwijderd
Als je wat over de keuring wilt weten moet je me even PM-en.

Ik heb 2,5 week terug mijn keuring voor het KIM (marine variant van KMA) afgerond, en die keuringen zijn gewoon hetzelfde.

Het is niet echt zwaar, je kunt er zelf ook weinig aan doen verder, maar het is wel erg grondig.
Het lastigste vond ik het sollicitatiegesprek met de AAC (aannemings adviescommissie, een selectie hoge officieren die proberen te bepalen of je wel geschikt bent om officier te zijn).

Het is allemaal goed gelukt though, nu alleen nog het veiligheidsonderzoek van de MIVD.
Oud 01-11-2005, 14:04
Experiment
Experiment is offline
Hehe uit de zesde klas van mijn school vorig jaar zijn drie jongens naar de KMA gegaan, en inmiddels allemaal weer gestopt.

Hou er rekening mee dat het gewoon heel hard is, super gedisciplineerd, voor een kritische houding is geen ruimte.

Word je later uitgezonden, dat betekent dus over alle wantoestanden (verkrachtingen bijvoorbeeld) je mondje houden. Dat is wat hen wel tegenviel geloof ik.
Oud 01-11-2005, 15:04
hardhitter
hardhitter is offline
Wat bedoel je precies dat met uitzendingen over verkrachtingen je mondje dicht moet houden?

Nouja ik ga in elk geval vrijdag naar de open-dag en zal daarna hier wel posten wat ik ervan vond. Het lijkt mij nog steeds wel oke. Alleen vraag ik me af of ik door de selectie-rondes heen zou komen.
Maar als ik hoor dat er uit 1 klas 3 man zijn aangenomen... en die toch niet goed genoeg wisten wat het inhield (want ze zijn alledrie gestopt) vraag ik me weer af wat voor selectie ze dan gehad hebben.
Oud 01-11-2005, 17:22
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
hardhitter schreef op 01-11-2005 @ 16:04 :
Wat bedoel je precies dat met uitzendingen over verkrachtingen je mondje dicht moet houden?

Tsja dat zeiden die jongens dus. Dat je dus nooit kritiek mag leveren of je mond opendoen over misstanden. Maargoed, heb het dus van horen zeggen .
Oud 03-11-2005, 15:11
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Experiment schreef op 01-11-2005 @ 15:04 :
Hehe uit de zesde klas van mijn school vorig jaar zijn drie jongens naar de KMA gegaan, en inmiddels allemaal weer gestopt.

Hou er rekening mee dat het gewoon heel hard is, super gedisciplineerd, voor een kritische houding is geen ruimte.

Word je later uitgezonden, dat betekent dus over alle wantoestanden (verkrachtingen bijvoorbeeld) je mondje houden. Dat is wat hen wel tegenviel geloof ik.
Hmm, welke 3 dan? Nick, Dirk en..?
Oud 03-11-2005, 16:48
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 03-11-2005 @ 16:11 :
Hmm, welke 3 dan? Nick, Dirk en..?
Daan Schaap
Oud 06-11-2005, 15:34
hardhitter
hardhitter is offline
Ik ben afgelopen vrijdag 4 november op de Orientatie dag van de KMA geweest. En vond het echt heel cool.

Ze hadden op plekken wat bivak tenten neergezet en ze deden aanvalsoefeningen voor. Er was de hele dag door genoeg te zien en te doen. Dit geeft al aan wat voor opleiding het is.
Terwijl de bezoekers rondliepen over het terrein waren de cadetten die in september begonnen zijn ook gewoon aan het 'trainen'.

Je kon overal op het terrein kijken, zo heb ik de sportschool bekeken. En ook door het kasteel gelopen, waar je bijvoorbeeld ook een slaapzaal kon zien.
Naast de informatieve voorlichtingen was dit leuk om te zien en doen. Overigens wist ik het grootste gedeelte van de praatjes al uit folders en websites enzo.
Wat wel erg nuttig was, was een voorlichting van een lid van de AAC (Aanname en Advies Commissie) die vertelde waar ze op letten tijdens dat gesprek en hoe je je het beste voor kunt bereiden.

Vond het heel leuk om te zien hoe vriendschappelijk iedereen met elkaar omgaat, en dat er veel gelachen wordt.
Het meeste heb ik toch gehad aan gesprekken met Cadetten die over hun eigen ervaringen vertelde.

Wat de opleiding zelf betreft twijfel ik nog tussen de Bachelor Bestuurs- en Bedrijfswetenschappen of Krijgswetenschappen. Ik vraag me nog wel enigzins af in welke functies je terrecht komt na het afronden van beide bachelors. Waarschijnlijk ga ik dus nog een dag bezoeken, om hier beter achter te komen.
Oud 08-11-2005, 15:19
Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
hardhitter schreef op 06-11-2005 @ 16:34 :
Wat de opleiding zelf betreft twijfel ik nog tussen de Bachelor Bestuurs- en Bedrijfswetenschappen of Krijgswetenschappen. Ik vraag me nog wel enigzins af in welke functies je terrecht komt na het afronden van beide bachelors. Waarschijnlijk ga ik dus nog een dag bezoeken, om hier beter achter te komen.
Moet je ff hier kijken: http://www.kma.mindef.nl/kma/opleidi...kma/index.html , kies een officiersfunctie je je aanspreekt (beschrijving staat erbij) en kijk dan 'hoe zit mijn opleiding eruit'... Want als je bijvoorbeeld bij de infanterie wil moet je krijgswetenschappen, en zo moet je om Officier Genie te worden Civiele Techniek studeren...
Oud 10-11-2005, 11:43
hardhitter
hardhitter is offline
Bedankt voor de link, maar daar had ik idd al gekeken. Maar ik ben meer benieuwd naar de bezigheden die je hebt als je eenmaal een bepaalde officiersfunctie hebt.

Dacht eerst namelijk dat ik persé bedrijfs- en bestuurskunde wilde gaan doen maar op zich lijkt krijgswetenschappen me ook wel interessant. Alleen wil ik wel weten in wat voor baan ik later terrecht komt, want daar baseer je dan uiteindelijk toch je keuze op denk ik.

Maar hierover kan ik weinig vinden op de Site. En ook op de site van de landmacht staan geen duielijk verwijzingen.
Oud 10-11-2005, 14:47
hasseltboy
hasseltboy is offline
Toelating is vrij zwaar
Oud 10-11-2005, 15:19
Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
hardhitter schreef op 10-11-2005 @ 12:43 :
Bedankt voor de link, maar daar had ik idd al gekeken. Maar ik ben meer benieuwd naar de bezigheden die je hebt als je eenmaal een bepaalde officiersfunctie hebt.

Dacht eerst namelijk dat ik persé bedrijfs- en bestuurskunde wilde gaan doen maar op zich lijkt krijgswetenschappen me ook wel interessant. Alleen wil ik wel weten in wat voor baan ik later terrecht komt, want daar baseer je dan uiteindelijk toch je keuze op denk ik.

Maar hierover kan ik weinig vinden op de Site. En ook op de site van de landmacht staan geen duielijk verwijzingen.
Nou mocht je besluiten na je contract weg te gaan bij het leger kan je niet zoveel met een bachelor Krijgswetenschappen volgens mij..

Dan als je officier bent ben je 'degene die de lijnen uitzet. Je krijgt de dagelijkse leiding over een eigen eenheid. Je analyseert situaties, geeft je mensen opdrachten, zorgt ervoor dat je mensen gemotiveerd zijn', aldus een boekje die ik heb gekregen bij de KMA. Manager dus. Maarja, dat beantwoord jou vraag niet dus misschien moet je contact leggen met zo'n banenwinkel

Citaat:
hasseltboy schreef op 10-11-2005 @ 15:47 :
Toelating is vrij zwaar
Je loopt er niet zomaar binnen nee. Maar als je te laag scoort op de sporttest, betekend dat niet dat je helemaal geen officier meer kan worden... Je kan volgens mij ook een maand extra trainen en dan nog een keer proberen en wie weet haal je het dan wel. Maargoed, het blijft een zware keuring
Oud 10-11-2005, 16:19
hardhitter
hardhitter is offline
In principe moet je die keuring als je gewoon gezond bent kunnen halen.

Die 'psychische' test moet volgens mij gewoon te doen zijn als je lekker in je vel zit. En het gesprek met de Aanname en Advies Commissie is grotendeels een kwestie van voorbereiding. Dat is tenminste wat ik daar hoorde.

Maarja zolang mn enkel me in de steek laat kan ik er alleen maar over praten
Oud 10-08-2008, 17:22
hendrogi
hendrogi is offline
Moet je kop kaal tijdens de opleiding ?
en na de opleiding ? mag je dan gewoon bepalen wat je doet of moet het wel kort ?
Oud 10-08-2008, 21:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ik heb gehoord dat als je officiersopleiding wil gaan doen dat er een w8lijst is van minimaal 2 jaar
Niet echt. Het hangt van je studierichting af. Mijn studievereniging heeft een vacature staan in hun databank voor iemand die met ArcGIS om kan gaan. Ga je daarop in, dan wordt je ook eerst opgeleid bij de KMA, en daarna direct als luitenant aan de slag. Direct beginnen, 10 weken KMA, daarna 3-4 functiegerichte opleiding. Maar dan moet je wel iets in de richting van aardwetenschappen hebben. Het is maar precies wat ze nodig hebben.
Oud 09-09-2008, 11:51
BEZ´er
BEZ´er is offline
Citaat:
Tsja dat zeiden die jongens dus. Dat je dus nooit kritiek mag leveren of je mond opendoen over misstanden. Maargoed, heb het dus van horen zeggen .
Vraag me af wat die jongens jou verteld hebben en hoe groot hun aandacht tekort was op dat moment. Zit zelf in het 3e jaar van de opleiding bedrijfswetenschappen en dat je je mond dicht moet houden over verkrachtingen e.d. is echt onzin. Je wordt hier als officier niet voor niets academisch opgeleid! Er wordt dus een bepaald denkniveau van je verwacht en je bent zelf s verplicht zulke misdragingen e.d. aan de kaak te stellen mochten ze voorkomen. Het beste is gewoon om naar de infodagen te gaan als je infotmatie/verduidelijking wil hebben. Zoek dan gewoon een paar cadetten op, die geven je graag antwoord op je al je vragen.
Oud 09-09-2008, 13:07
Verwijderd
Hij had al bij de vorige up gesloten moeten worden, bij deze dus.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten