Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2005, 18:35
LoeLoe
LoeLoe is offline
Jaah, eindelijk ben ik geslaagd voor mijn rijbewijs een klein maandje terug en nu zou het toch wel fijn zijn als ik ook daadwerlkelijk mobiel kan zijn doormiddel van een auto vanwege stages en school. Nu is dat voor mij vaak nog een hoop gedoe met openbaar vervoer.

Er zullen op het forum vast wel mensen in het bezit zijn van een auto en ik vroeg me af wat zij ongeveer betalen aan de verzekering en belasting.

Ik weet van mezelf dat ik geen superdeluxe auto kan permiteren dus het zal een of ander goedkoop stuk blik worden wat niet super groot zal zijn. Kunnen jullie een schatting maken wat ik maandelijks ongeveer voor verzekering en belasting moet betalen?

Dan moet ik daarna maar even bepalen of ik het ook daadwerkelijk kan opbrengen
Oud 21-09-2005, 18:57
elledc
elledc is offline
Verzekering zal hoog oplopen, vooral als je jong bent en net je rijbewijs hebt gehaald. Maar kan je niet vragen de auto en de verzekering op naam van je ouders te zetten? Dat scheelt veel.
Verder, jah een auto kopen kost geld, tenzij je afbetaalt.
M'n vriend heeft een auto van slechts 700 euro, is wel 13 jaar oud maar rijdt steeds goed.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 19:00
PV
PV is offline
Ikzelf betaal voor een auto uit 1997, 1100 kg:
belasting €31 p/m
verzekering €37 p/m (dat is wel aan de goedkope kant dacht ik)
en dan komt er nog APK/onderhoud, benzine, eventueel tol en schade bij..
Ik zou per maand dus gemiddeld op 100 euro 'vaste lasten' rekenen, en dan heb je nog geen kilometer gereden.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 19:28
thunder110
thunder110 is offline
Verzekering is €70 per maand, maar ik val onder 'gti', wegenbelasting zal iets van €12 per maand zijn. Binnen een jaar tijd heb ik aan onderhoud €450,- uitgegeven (nieuwe uitlaat, apk, twee nieuwe achterbanden, nieuwe achterruitwisserbladen).
Oud 21-09-2005, 19:57
LoeLoe
LoeLoe is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 21-09-2005 @ 19:57 :
Verzekering zal hoog oplopen, vooral als je jong bent en net je rijbewijs hebt gehaald. Maar kan je niet vragen de auto en de verzekering op naam van je ouders te zetten? Dat scheelt veel.
Verder, jah een auto kopen kost geld, tenzij je afbetaalt.
M'n vriend heeft een auto van slechts 700 euro, is wel 13 jaar oud maar rijdt steeds goed.
Tis inderdaad een optie op naam van mijn vader te zetten
Verder tjah.. mijn budget is ook zo rond de 1000 euro want meer heb ik er nog niet voor bij elkaar kunnen sparen. Vandaar dus ook dat het een oud stuk blik zal gaan worden maar dat kan me verder niet zoveel schelen.

En eej.. bedankt voor dat andere topic! Helemaal over het hoofd gezien

Zoals ik tot nu toe kan concluderen is het dus inderdaad ongeveer 100 euro vaste lasten per maand en dan moet je nog benzine betalen.. Okay dan.
Oud 21-09-2005, 19:59
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 21-09-2005 @ 20:57 :
Verder tjah.. mijn budget is ook zo rond de 1000 euro want meer heb ik er nog niet voor bij elkaar kunnen sparen. Vandaar dus ook dat het een oud stuk blik zal gaan worden maar dat kan me verder niet zoveel schelen.

En eej.. bedankt voor dat andere topic! Helemaal over het hoofd gezien

Zoals ik tot nu toe kan concluderen is het dus inderdaad ongeveer 100 euro vaste lasten per maand en dan moet je nog benzine betalen.. Okay dan.
Mijn zus betaalt wel vrij weinig! Zo'n 9 euro aan wegenbelasting, 45 aan verzekering en rijdt bovendien ongeveer 1 op 16. Het scheelt ook als je bekenden hebt die aan auto's kunnen sleutelen .
Oud 21-09-2005, 20:13
LoeLoe
LoeLoe is offline
Mijn pa is heel handig
Me zus heeft een keer een loei van een deuk in der auto gereden. Had hij zomaar even gemaakt en het zag er weer helemaal tip top uit!

Maar tis zo.. woon nu op mezelf en ben heel zelfstandig. Wil me pa niet iedere maand opzadelen met mijn auto omdat daar weer awt aan mankeert

Maar als ik hem lief aan kijk.. dan komt het vast wel goed!

Ik zal eens aan mijn pa vragen wat het kost als ik mijn auto via hem kan verzekeren.. of hij dat ook wil. Wegenbelasting zal wel meevallen als ik dat andere topic lees. Ligt aan de auto, gewicht en dergelijke.

En benzine mjah.. ben nu ook weer niet van plan om er schandalig veel mee rond te rijden. Denk dat ik in totaal 40 km rijd om naar school te kunnen.. 20 naar mijn stage.

Stel dat ie 1 op 15 loopt... Moet te doen zijn. Maar bedankt voor de informatie!
Oud 22-09-2005, 06:17
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk toch meer als die 60 km zou rijden.

je moet ergens heen, laat ik toch maar de auto nemen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 07:28
LoeLoe
LoeLoe is offline
Jah dat is ook, dar heb je ook gelijk in.
60 Km per maand rijden is onrealistisch want ik ben inderdaad zo'n type van .. 'oww ik pak wel even snel de auto'.. als ik die eenmaal heb
Oud 22-09-2005, 14:10
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik denk dat je zeker rekening moet houden met € 200 per maand, als we het alleen nog maar over belasting, verzekering en benzine hebben. Misschien zelfs nog meer als je veel rijdt en dan dus meer moet tanken en nu de benzineprijzen heel hoog zijn. Ik weet natuurlijk niet hoeveel je wil gaan rijden en dus hoeveel keer je per maand moet tanken.

En wat te denken nog van reparaties, keuring, onderhoud en eventuele boetes.
Oud 22-09-2005, 15:45
Martin
Martin is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 21-09-2005 @ 20:57 :
Zullen we het wetboek eens pakken?

Artikel 251 WvK
Alle verkeerde of onwaarachtige opgave, of alle verzwijging van aan den verzekerde bekende omstandigheden, hoezeer ook te goeder trouw aan diens zijde hebbende plaats gehad, welke van dien aard zijn, dat de overeenkomst niet, of niet onder dezelfde voorwaarden zoude zijn gesloten, indien de verzekeraar van den waren staat der zaak had kennis gedragen, maakt de verzekering vernietigbaar.

Allereerst ben jij keihard in overtreding, ten tweede bouw je zelf op deze manier geen schadevrije jaren op.

Waarschijnlijk zie je de risico's niet helemaal, maar stel, jij rijdt iemand aan. Zwaar lichamelijk letsel, er volgt een gigantische claim richting jou. De politie geeft aan dat jij in die auto reed. Je zou de eerste niet zijn waarbij de verzekeraar de buurt in gaat om her en der aan te bellen om te vragen of iemand weet wie er in die auto rijdt. In veel gevallen komt dit uit en heb jij bedrog gepleegd in de zin van artikel 251 WvK. De verzekeraar zal de schade vergoeden aan de schadelijdende partij, maar ELKE euro boven het bestaansminimum mag jij de rest van je leven afdragen aan de verzekeraar. Have fun...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 15:51
Verwijderd
De term is verzwijging, geen bedrog, maar goed, boeiend. Ik kan niet wachten tot 1 januari 2006, dan zijn we eindelijk van dat achterlijke oude verzekeringsrecht uit 1838 af

Je hebt inderdaad gelijk. Daar komt gezeur van. Op zichzelf is het prima dat je de verzekering op naam van een ander zet, dat wil zeggen, de verzekeringnemer kan best een ander zijn dan de verzekerde. Waar het om gaat is dat de verzekeraar wil weten welk risico hij loopt door met jou of je vader een overeenkomst aan te gaan.

Hij zal dus in elk geval moeten weten wie er in die auto rijdt. Als je alles keurig doorgeeft dan hoor je vanzelf wel of het kan of niet, maar als jouw vader zowel als verzekeringnemer als verzekerde (= bestuurder) van de auto bekend staat en jij rijdt erin, dan krijg je inderdaad geheid gezeik. Dus doe niet moeilijk, wees gewoon eerlijk. Net je rijbewijs halen en daarna meteen jouw WA-verzekeraar bedonderen is niet echt een slim idee.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 15:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-09-2005 @ 16:51 :
De term is verzwijging, geen bedrog, maar goed, boeiend. Ik kan niet wachten tot 1 januari 2006, dan zijn we eindelijk van dat achterlijke oude verzekeringsrecht uit 1838 af

desalniettemin zal het ook na 1 januari nog een slecht idee zijn om niet door te geven wie de eigenaar van het voertuig danwel de regelmatige bestuuurder is.

overigens kreeg ik bij unive korting omdat mn ouders daar ook zitten.

maar goed, je kan natuurlijk altijd de zoekfunctie gebruiken, dr is al een topic over op V&E. om kort ff een antwoord te geven :

ik rij een suzuki swift 1.3 gti. (dat rij je niet om zuinig te rijden overigens, maar haalt nog steeds iets van 1 op 13/14.). benzine kost me vrij veel (ca. 800 km per maand, dus al gauw zo'n 100 e. per maand.). verzekering is 50 euro (WA), belasting 11 euro (33 per kwartaal). dan af en toe nog wat onderhoud, hoewel ik het hoognodige zelf doe kan ik ook niet alles. heb echter goede ervaringen met een garage hier in de buurt. zoek gewoon een universele garage, geen dealer, maar wel een wat bekender/groter bedrijf. die helpen je niet alleen goedkoop maar vaak ook nog goed, en da's wel zo handig.

ik zou idd op ca. 200 euro per maand rekenen.

ff wat anders : hoe kom je bij 60 km per maand ? dat is wel heeeel erg weinig namelijk.
Oud 22-09-2005, 16:02
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-09-2005 @ 16:59 :
desalniettemin zal het ook na 1 januari nog een slecht idee zijn om niet door te geven wie de eigenaar van het voertuig danwel de regelmatige bestuuurder is.
Dat is altijd een slecht idee
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 16:06
Verwijderd
op dit moment kost mn autotje aan vaste lasten (verzekering, wegenbelasting, afschrijving, rentederving, onderhoud en anwb enz lidmaatschap) €293,10 per maand. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik een wat duurder autotje heb en veel pech heb gehad met dingen die stuk gingen. Hij staat ook helemaal op mn eigen naam. Dan komt er dus nog benzine bij. K zou ook willen zeggen, reken het voor jezelf niet te positief uit! Deed ik ook en dan ga je op een gegeven moment op je bek..

suc6!
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 16:21
Martin
Martin is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-09-2005 @ 16:51 :
Verzwijging/bedrog, ach, haal het regelmatig door elkaar
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 16:28
Verwijderd
Och, we zullen in elk geval straks een heel mooi nieuw verzekeringsrecht hebben, zoals je weet zullen de ontwerp-titels 7.17 (verzekering) en 7.18 (lijfrente) eindelijk, na meer dan dertig fucking jaar, opgenomen worden als geldend recht in het BW, om precies te zijn als artikel 7:925 en verder. Yatta!
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 16:29
LoeLoe
LoeLoe is offline
Jah weet je, dat van die verzekering dat dat zo diep ging, daar stond ik nog niet eens bij stil.

Zoveel mensen van mijn leeftijd die rijden in auto's die op naam van ouders staan. Die vertelden mij allemaal niet wat er nou neer is gezet over het bedonderen van de verzekering en het gezeik dat ik ermee krijg als ik een ongeluk veroorzaak.

Nou goed, het gemiddelde dat men hier zo'n beetje noemt is dat je ongeveer 200 euro per maand kwijt bent.. maar dan eigenlijk nog niet echt aan het rijden bent.. Ik zal eens kijken wat ik per maand aan budget kan hebben voor een eventuele auto en dan bekijken of het verstandig is om er eentje voor mezelf aan te schaffen
Oud 23-09-2005, 10:00
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
die 200 euro van mij is inclusief rijden hoor. koop gewoon niet een al te dure en niet een al te grote auto. (een suzuki swift is nou eenmaal goedkoper om te rijden dan een bmw 730 )
Reageren

Regels voor berichten