Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2002, 21:54
D@mien
D@mien is offline
Als ik Linux Mandrake 8.1 wil installen, dan kan ik niet verder als ik et menu krijg waar ik em wil installen(opties: Format disc+install, zet em naast Windows, maak een nieuwe partitie aan.)Als ik dan aangeef dattie em naast Windows op de C moet zetten, dan gaat ie ff scannen naar de bestandsgrenzen (oid) van Windows, als ie klaar is, dan geeft ie juist aan dat de 'partitie is mislukt' en dan krijg ik et keuzescherm weer...mot ik van te voren nog wat doen in DOS ofsow om et te laten werken? (ik wil dus géén extra partitie aanmaken maar via een dualboot opstarten)
Et is dattik nu blut ben anders kocht ik ff een boek dr bij, maar die komt later wel...
Oud 05-01-2002, 21:56
Marc S
Marc S is offline
1) Welke Windows versie heb je?
2) Wat is je partitie indeling momenteel?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 22:07
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Marc S schreef:
1) Welke Windows versie heb je?
2) Wat is je partitie indeling momenteel?

1)Windows 98SE
2)ik heb 2 hardeschijven, C: en D:, beide zijn niet gepartitioneerd C: is 6Gb en D: is 1GB
Oud 05-01-2002, 22:11
Marc S
Marc S is offline
1)Windows 98SE

Okay, mag geen probleem vormen.

2)ik heb 2 hardeschijven, C: en D:, beide zijn niet gepartitioneerd C: is 6Gb en D: is 1GB

Dit vind ik vaag. Je hebt dus 2 hardeschijven? Waarvan er op eentje Windows staat (die MOET dan wel gepartitioneerd zijn, deels iig).

Wil je Linux installeren op die 2e HD?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 22:16
D@mien
D@mien is offline
mn 2e HD is een netwerk-schijf(is te klein voor fatsoenlijke data en = handig tegen broers die via et netwerk je compu inwilen..maargoed)Mn C: bestaat echt maar uit 1 deel..en daat staat windows ook op...ik wil dus op de C ook Linux zetten.
Oud 05-01-2002, 22:20
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
D@mien schreef:
mn 2e HD is een netwerk-schijf(is te klein voor fatsoenlijke data en = handig tegen broers die via et netwerk je compu inwilen..maargoed)Mn C: bestaat echt maar uit 1 deel..en daat staat windows ook op...ik wil dus op de C ook Linux zetten.
Dat is minder fijn. Je moet dus je fat-32 partitie verkleinen

Ik weet niet of diskdrake dat wel kan...

*denkt*
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 22:24
Marc S
Marc S is offline
http://www.linux-mandrake.com/diskdrake/

Het schijnt wel te kunnen, maar of het veilig is *pfff*

Met het resizen van partities heb ik geen ervaring, aangezien ik dingen altijd zorgvuldig voorbereid (ik heb het dus nooit nodig)...

Zoals ik het zie: backup maken, Windows opnieuw installeren en ruimte met fdisk vrijmaken voor Linux...

Misschien dat iemand een betere oplossing heeft. Ik weet dat er utilities bestaan zoals Partition Magic, maar heb er geen ervaring mee...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 22:25
Koen
Koen is offline
Citaat:
Misschien dat iemand een betere oplossing heeft. Ik weet dat er utilities bestaan zoals Partition Magic, maar heb er geen ervaring mee...
Dat lijkt me de beste oplossing. Schijven verkleinen gaat met PM heel erg makkelijk, zodat je ongepartioneerde ruimte over houdt die je met Diskdrake weer in kan vullen.

Lijkt mij dus in dit geval het meest voor de hand liggend, tis niet handig om voor Mandrake alleen eerst heel windows weg te smijten
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 22:29
D@mien
D@mien is offline
tenx, ik zal es kijken wat ik kan doen met PM. (of ik eerst een grotere schijf koop zal ik ook nog wel ff zien) iig bedankt voor de moeite.
Oud 06-01-2002, 00:52
Verwijderd
Nu heb ik een vraag, Die Mandrake zou die kunnen draaien op een Pentium 1 166Mhz MMX?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 01:16
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
heb van me oude redhat 6.2 een simple programmatje dat o.a. fat32 partitties in tweeen kan delen. de grote is heel makelijk in te stellen.

zal hem zo effe uploaden.

Groeten

Edwin
Oud 06-01-2002, 08:29
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
jdiezrequejo schreef:
Nu heb ik een vraag, Die Mandrake zou die kunnen draaien op een Pentium 1 166Mhz MMX?
Euhm, hangt ervan af... als je een snelle en kleine WM gebruikt misschien wel...

Beter daarvoor is denk ik www.slackware.com of www.debian.org , beide te downloaden bij www.linuxiso.org

Die distro's zijn iets ingewikkelder, maar draaien veel beter op oude hardware.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 14:51
LB06
LB06 is offline
Mandrake 8.1 is redelijk veeleisend.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 14:53
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Misschien dat iemand een betere oplossing heeft.
GNU Parted. Ook voor Linux en werkt erg lekker.
Oud 06-01-2002, 15:06
Koen
Koen is offline
Citaat:
dystopia schreef:
GNU Parted. Ook voor Linux en werkt erg lekker.

Allemaal leuk en aardig, maar hoe gaat ie dat installeren zonder dat ie uberhaupt een Linux install heeft? Want z'n enige partitie is Fat32. Als ie nou alleen een Linux install had ipv alleen een Windows install, was 't een ander verhaal geweest
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 15:16
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Koen schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar hoe gaat ie dat installeren zonder dat ie uberhaupt een Linux install heeft? Want z'n enige partitie is Fat32. Als ie nou alleen een Linux install had ipv alleen een Windows install, was 't een ander verhaal geweest
En ik quote:

Citaat:
Currently, Parted only runs under GNU/Linux. If you don't have GNU/Linux, then a boot disk image is available on all mirrors in the /gnu/parted/bootdisk directory.
Bootdisks
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 15:16
Marc S
Marc S is offline
http://www.gnu.org/software/parted/

Dat is de link btw
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten