Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2005, 16:41
Vash112
Vash112 is offline
Hey ik heb een vraagje, ik weet niet precies hoe de activeringsenergie tot stand komt, zorgen de enzymen daar nu voor of iets anders. Want ik dacht dat de enzymen juist ervoor zorgen dat de energiedrempel omlaag gaat en dat je zo dan minder activeringenergie nodig hebt voor een stofwisseling reactie (substraat----->product). Mijn volgende vraag is, stel je hebt een gragiek, een bergparabool, komen er in de gedeelte voor de bergtop meer enzymen voor of er na. Ik denk zelf erna, want enzymen verbruik je niet maar gebruik je, dus er moeten weer net zoveel enzymen zijn als in het begin, dus na de bergtop komen er minder enzymen voor, beter gezegd er komen dan geen enzymen meer bij. KAn iemand mij met die vraagstuk helpen, is nodig voor me tentamen. Alvast bedankt.
Oud 01-10-2005, 17:03
sdekivit
sdekivit is offline
ga het niet tot in detail uitleggen, want dat maakt het alleen nog maar onduidelijker voor je en is ook helemaal niet van belang om uit te leggen hoe de activeringsenergie tot stand komt.

Voor idere reactie is een zogenaamde energie nodig om de reactie te starten, de activeringsenergie. Voor zeer veel reacties is bijvoorbeeld de temperatuur in het lichaam te laag, waardoor vele reacties niet spontaan zullen verlopen in het lichaam (dit is thermodynamica en dus achterwege gelaten). Om ervoor te zorgen dat deze zeer belangrijke reacties wel kunnen verlopen, zijn er enzymen aanwezig. Deze brengen de reagerende stoffen dermate gunstig bij elkaar (lees: in de juiste ordening zodat een reactie gemakkelijk kan verlopen), waardoor de energie die benodigd is om de reactie plaats te laten vinden een stuk lager komt te liggen en dat dus de reactie wel plaatsvindt.

Over de bergparabool:

ik neem aan dat je hiermee optimumkrommen bedoelt. Dan zit je er helaas naast. Juist voor de bergparabool zijn er meer enzymen aanwezig. Waarom:

Bij te hoge temperatuur vindt er bij eiwitten denaturatie plaats doordat intermoleculaire waterstofbruggen worden verbroken en het molecuul dus ontvouwd. Ook enzymen denatureren en na de parabool is de temperatuur dermate hoog dat er geen enzymactiviteit aanwezig is. Alle enzymen zijn hier gedenatureerd.

Echter voor de parabool zijn de eiwitten inactief omdat ze juist inactief zijn gemaakt door een te lage temperatuur. In tegenstelling tot een te hoge temperatuur denatureert een eiwit bij te lage temperatuur niet, maar is het niet actief (te lage energie). De enzymen zijn echter WEL intact aanwezig en dus zijn er voor de curve meer enzymen aanwezig dan erna.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 13:55
remy476
remy476 is offline
juist
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten