Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2005, 20:36
phi
phi is offline
hoi

Ik weet niet echt waar dit bericht hoort, dus post ik 't maar op 2 plaatsen.
Op werelddierendag is mijn kat 'Poespoes' gestorven. Ze was slechts 1 jaartje oud. Ze was heel speels, heel lief, echt begripvol voor alles, ze luisterde heel goed. Toen ze enkele maanden oud was, heeft ze haar bekken gebroken. Door die breuk waren we nog meer aan haar gehecht, omdat we echt heel veel geld hebben uitgegeven aan haar.

We zitten natuurlijk met gemengde gevoelens nu. Enerzijds bedroefd, een serieus gemis in ons gezin, anderzijds heel nieuwsgierig naar de doodsoorzaak.
De kat had ik 's avonds naar binnen geroepen, ze zat gewoon aan de achterdeur. Ze kwam binnen, liep wat achter me aan, ging aan haar melk ruiken, maar dronk er niet van. Ik ging naar boven, me omkleden. Plotseling hoorden we haar schreeuwen. Mijn vader is naar haar toe gelopen, ze heeft nog n paar kokhalsbewegingen gemaakt, en dood neergevallen...
De dierenarts is gekomen naar ons thuis, ze heeft haar dan ook meegenomen en onderzocht.

Haar maag was heel groot, er zaten gistingen in en de maag was gekeerd. Dit is natuurlijk de doodsoorzaak, de gekeerde maag, waardoor de bloedvaten afgesnoerd werden, maar we weten nog steeds niet hoe ze aan die gisting komt... Volgens de dierenarts is't geen gif voor muizen of ratten of iets dergelijks.

Kan iemand me alsjeblief helpen, zeg wat je denkt wat 't kan zijn, want't houdt ons heel erg bezig (stel je voor dat't kwaad opzet is...) Mijn moeder is huisarts, en dacht persoonlijk aan epilepsie,maarja, die maag die gekeerd was...

Alsjeblief!Help ons!
Oud 05-10-2005, 20:41
wizkid
wizkid is offline
Ik denk wel dat dit op f&f hoort.

Tja het kan vanalles zijn maar ik dacht ook toen ik het zag aan vergiftiging. Het hoeft niet met opzet te zijn gebeurt (maar wat natuurlijk wel kan), je kat kan bijv. ook van een giftige plant hebben gegeten. Maar als het iets van gif is geweest zou de dierenarts misschien sporen in de maag / het bloed hebben gevonden.
Misschien dat iemand anders hetzelfde al eens heeft meegemaakt...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 20:46
phi
phi is offline
Citaat:
wizkid schreef op 05-10-2005 @ 21:41 :
Ik denk wel dat dit op f&f hoort.

Tja het kan vanalles zijn maar ik dacht ook toen ik het zag aan vergiftiging. Het hoeft niet met opzet te zijn gebeurt (maar wat natuurlijk wel kan), je kat kan bijv. ook van een giftige plant hebben gegeten. Maar als het iets van gif is geweest zou de dierenarts misschien sporen in de maag / het bloed hebben gevonden.
Misschien dat iemand anders hetzelfde al eens heeft meegemaakt...
We hebben de maaginhoud meegekregen, maar een analyse kost heel veel geld, dus gaan we 't nt uitvoeren tenzij er nog een kat zou sterven in de buurt... De dierenarts heeft niets gevonden in het bloed of iets speciaals in de maag.
Oud 05-10-2005, 20:51
wizkid
wizkid is offline
Hmm google anders eens op maagtorsie (maagdraaiing), ik weet niet zeker of dit ook bij katten voorkomt maar bij honden is het zo dat de maag zich draait, het bloed wordt afgesneden, de hond doet pogingen tot overgeven en raakt in shock, hierna volgt de dood. Maar als het zoiets is zou ik het vreemd vinden als je dierenarts dat niet wist, maar dat is ook meestal als ze nadat ze iets hebben gegeten veel rennen.

Laatst gewijzigd op 05-10-2005 om 20:53.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 23:23
AngelLena
AngelLena is offline
kunt autopsie laten doen bij het beestje, maar dat moet wel vrij snel na het overlijden. Dat is eigenlijk de enige manier waarop er evt gif of sporen van gif in het bloed kunnen worden getraceerd en herkent.
Oud 06-10-2005, 14:01
meisjke
meisjke is offline
jeej wat erg ik weet niet cker of dit het zelfde is.. Maar een paar jaar geleden is onze hond gestorven, ook helemaal nog niet echt oud (8), en die is gestorven door een maagkantelling. 's middags was er nog niks aan de hand, maar 's avonds werd ze heel sloom en leek heel ziek, en na een uur werd dr buik heel erg dik.. we zijn er die avond nog mee naar de dierenatrs geweest, maar werd niks aan gedaan. Die nacht was de buik zo vreselijk dik geworden dat het niet meer te redden was! we waren snachts nog wel naar de dierenarts geweest maar in de auto was ze al gestorven.. Wij dachten eerst dus ook dat ie iets verkeerds gegeten had ofzo, maar het was dus wel echt een maagkanteling.

Maar ik weet niet of dat bij je poes ook zo gebeurt kan zijn.. maar er wordt wel gezegd dat dat onstaat doordat ze na het eten heel veel bewegen, en dan kantelt de maag ofzo iig komen er wel veel gassen in, die door de opstopping er niet meer uit kunnen
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 14:04
meisjke
meisjke is offline
oow sorry lees nu t berichtje van wizkid... maar wij waren nog wel naar de dierenarts geweest en zeiden toen nog van, 'zou het geen maagkanteling kunnen zijn?' maar toen hadden ze gezegt van niet.. terwijl dus achteraf bleek dat het wel een maagkanteling was geweest .. maja nu nix meer aan te doen ..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 14:48
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
meisjke schreef op 06-10-2005 @ 15:01 :
we zijn er die avond nog mee naar de dierenatrs geweest, maar werd niks aan gedaan.

Ik zou niet meer terug gaan naar die dierenarts, jezus, bij een maagkanteling moet er meteen iets worden gedaan anders gaat het dier dood. Jullie zijn nog op tijd naar de dierenarts gegaan maar de dierenarts zelf was te laat
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 18:29
Verwijderd
Citaat:
meisjke schreef op 06-10-2005 @ 15:01 :
zielig verhaal
Wij hebben schapen en daar kan het gebeuren dat een lammetje melk in z'n pens krijgt (die nog niet werkt) wat dan gaat gisten, of dat z'n darmen gewoon niet goed zijn en dan krijg je inderdaad ook zo'n opgeblazen buik.
Het nare is dat je er dan gewoon niets aan kunt doen en zo'n lammetje van hooguit een paar dagen oud dood ziet gaan
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 18:54
phi
phi is offline
Het was idd een maagtorsie, maar de vraag is natuurlijk hoe dit tot stand zou kunnen komen, want er waren gistingen in de maag. Deze gistingen hebben daarvoor gezorgd. De autopsie is gebeurd, maar de analyse kost meer dan 300 euro, wat we er nt echt voor over hebben. Daarom dat ik wou weten of niemand een product kent die dit zou kunnen veroorzaken...
Oud 06-10-2005, 19:06
wizkid
wizkid is offline
Een hond mag bijv. na het eten niet te veel gaan bewegen, hierdoor kan het al gebeuren, maar ik heb ook een keer ergens iets gelezen van zetmeel en kalk...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 22:28
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Misschien heeft je kat buiten iets ingenomen of gegeten wat de oorzaak kan zijn.
Oud 07-10-2005, 10:10
MarijkeB
MarijkeB is offline
Maagdraaiing: in dit geval braakt het dier voortdurend slijm en wordt de buik snel dikker door gasvorming. Een maagdraaiing kan ontstaan na te gulzig eten of het eten van producten met gist
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 13:10
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
wizkid schreef op 06-10-2005 @ 20:06 :
Een hond mag bijv. na het eten niet te veel gaan bewegen, hierdoor kan het al gebeuren, ...
Idd, en puppy's mogen ook niet teveel eten achter elkaar, omdat hun maag dan te zwaar wordt ofzo, dan kan dat ook gebeuren.

Misschien heeft je kat ergens restjes eten zitten eten, en zichzelf toen te vol gegeten?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten