Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2005, 13:40
irisjuh18
irisjuh18 is offline
Willen jullie deze vragen proberen te beantwoorden?
Ik doe samen met een groepje van 6 mensen een onderzoek hoe de maatschappij tegen doelgroepen: gehandicapten, psychiatrie en ouderen aankijken.
Wij zijn heel benieuwd naar jullie standpunten!!!

1. Is het goed dat de regering en instanties voor gehandicapten/psychiatrie/ouderen deze mensen willen laten integreren in de samenleving?

2. Mag je een gehandicapt kind doden als dat er toe leidt dat een ander kind geboren wordt met betere vooruitzichten op een gelukkig leven? En wordt de totale hoeveelheid geluk groter als het gehandicapte kind gedood wordt? (aldus filosoof Peter Singer)

3. Moet er nu wel zoveel geld worden gegeven aan instanties voor ouderen? is dat geen geldverspillig?

4. Mag je euthenasie 'plegen' bij psychiatrische patiënten die dit leven niet meer zien zetten? Kun je dit toestaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2005, 16:21
firelizzard
firelizzard is offline
Ja hoor ik wil die vragen wel beantwoorden:

1. Is het goed dat de regering en instanties voor gehandicapten/psychiatrie/ouderen deze mensen willen laten integreren in de samenleving?

Tuurlijk! Ook zij hebben het recht op een leuk leven of niet dan.

2. Mag je een gehandicapt kind doden als dat er toe leidt dat een ander kind geboren wordt met betere vooruitzichten op een gelukkig leven? En wordt de totale hoeveelheid geluk groter als het gehandicapte kind gedood wordt? (aldus filosoof Peter Singer)

Hangt er vanaf hoe zwaar gehandicapt dat kind is. Als blijkt dat de levensverwachting bij wijze van spreken 1 jaar is, zou je ervoor kunnen kiezen om er een eind aan te maken. Waar alleen voor gewaakt moet worden is de mate van handicap. Ik bedoel hiermee natuurlijk dat het niet de bedoeling is dat we een kind met een arm maar meteen moeten doden.

3. Moet er nu wel zoveel geld worden gegeven aan instanties voor ouderen? is dat geen geldverspillig?

Nee het is geen geldverspilling, die mensen hebben alles, wat we nu hebben, opgebouwd. Het zou erg egoïstisch zijn als we zouden zeggen: "Nou je bent nu bejaard, netjes in deze stoel gaan zitten en niet zeuren, dat bespaard geld" Nee ik vind dat die zorg gewoon moet doorgaan

4. Mag je euthenasie 'plegen' bij psychiatrische patiënten die dit leven niet meer zien zetten? Kun je dit toestaan?

Psychiatrische patienten nee, terminale patienten die nog toerekeningsvatbaar zijn en het zelf willen ja. Psychiatrische patienten moet je helpen en dat bereik je niet met euthanasie.

Graag gedaan . Maarûh vanwaar deze vragenlijst? Voor wie doen jullie onderzoek? Gewoon nieuwsgierigheid hoor. Veel succes verder.

F.
Oud 09-10-2005, 18:59
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
irisjuh18 schreef op 08-10-2005 @ 14:40 :

Ja, tot op zekere hoogte. Sommige mensen zullen nooit goed kunnen functioneren in de maatschappij (zwaar gehandicapten, sommige kindermoordenaars etc), maar een zeer grote groep, en dan met name de ouderen, wel. De overheid moet trouwens wel uitkijken dat ze mensen niet onderwaarderen door ze onder hun niveau te laten werken, dat vind ik minachten tegenover de persoon.

- Dat ligt er maar net aan wat voor leven dat kind tegemoet gaat. Zwaar gehandicapt, altijd aan de beademing enz. is natuurlijk geen leven. Het zal per geval moeten worden afgewogen, en dan nog is het een hele zware keuze.
- Dat vraag ik me af. Misschien dat je als ouder het gevoel hebt: Zo moest het zijn, het is uiteindelijk beter voor het kind. Dan is het goed. Of je er gelukkiger van wordt waag ik te betwijfelen.

Ja, de babyboomers worden ouder, en gaan dus met pensioen. Ze zijn rijk, en gaan nu een mooie periode tegemoet. Maar tegen de tijd dat ze 80 zijn, en in bejaardenhuizen belanden, moet alles gewoon op orde zijn. Dat kost nu veel geld, maar daar heb je in de toekomst alleen maar profijt van. Eigenlijk had dat geld er al ingestoken moeten zijn, gezien de omstandigheden in verpleegtehuizen, maar daar is het helaas te laat voor.

Nee, dat vind ik eigenlijk niet. Euthanasie is voor ondraaglijk en uitzichtloos lijden, nergens anders voor. Sorry dat ik het wat bot uitdruk, maar als ze dood willen plegen ze maar zelfmoord. De staat kan niet aan de gang blijven met het uitbreiden van de euthanasiewetgeving.
Oud 09-10-2005, 22:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Willen jullie deze vragen proberen te beantwoorden?
Ja, dat kan best.

Citaat:
Soms, maar veel te vaak niet omdat dit een enorme last voor de omgeving betekent, en de gehandicapten ongelukkig maakt door een onvermogen tot aanpassen.

Citaat:
2. Mag je een gehandicapt kind doden als dat er toe leidt dat een ander kind geboren wordt met betere vooruitzichten op een gelukkig leven? En wordt de totale hoeveelheid geluk groter als het gehandicapte kind gedood wordt?
Hangt er van af, als je prenataal onderzoek en abortus op (zwaar) gehandicapte kinderen bedoelt: by all means.

Eenmaal geboren zit het lastiger in elkaar en moet zo'n kind zelf beslissen over leven of dood, tenzij het kind geen bewustzijn heeft (het spreekwoordelijke kasplantje) in welke de keus aan de ouders blijft.

Citaat:
Wat voor alternatief is er als mensen nooit de moeite hebben genomen een pensioen op te bouwen? Mensen die hun leven hebben uitgevreten, of met een andere reden op alleen AOW zitten hebben niet veel mogelijkheden zichzelf te onderhouden.

Citaat:
Tenzij ze totaal ontoerekeningsvatbaar zijn. Met daarop de uitzondering voor gevallen die niet te genezen zijn, ik zie geen reden mensen te dwingen tot leven als ze dat zelfs niet willen, en er geen mogelijk is dat ze gelukkig worden.
Oud 11-10-2005, 17:35
Pierreke
Pierreke is offline

Dat valt te betwijfelen. Op het eerste gezicht lijkt het natuurlijk een geweldig idee. Ik heb zelf op een instelling gewerkt voor gehandicapten die ook in een wijk lag. Dat was mooi want ze werden bij de samenleving betrokken. Keerzijde is echter dat deze mensen nergens kunnen bewegen in de wijk zonder begeleiding, dus nergens op bezoek bij een vriend/vriendin. Hoog niveau-bewoners kunnen dit, maar iets lagere niet. Het lijkt op t eerste gezicht dus allemaal mooi, maar misschien zijn deze mensen zelf wel gelukkiger als ze onder elkaar zijn!

Nee, in mijn ogen is dat moord. Of ja moord is een groot woord, een gehandicapt kind is net zoveel als een ander (gezond) kind! de totale hoeveelheid geluk wordt er niet minder onder. Mijn ouders en mijn omgeving zijn niet ongelukkiger als iemand anders die toevallig geen gehandicapt kind/broertje heeft!

Dat is zeker geen geldverspilling. Veel ouderen hebben opgebouwd wat wij nu hebben; welvaart, vrijheid etc. Daarvoor mogen ze gerust wat terughebben, al moet er geen geld over de balk worden gesmeten!

Lastig..... Ik denk van niet, of onder zeer zeer strikte regels! Weet goed dat psychiatrische patienten vaak zelf ook niet alles meer 100% op een rijtje hebben en dat hun standpunt op een dag kan veranderen!
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 18:14
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
1. Is het goed dat de regering en instanties voor gehandicapten/psychiatrie/ouderen deze mensen willen laten integreren in de samenleving? Jaa, vind ik wel. Ze zijn nheus niet anders dan anderen, dus waarom niet?

Nee, ik vind van niet! Heb zelf ook een broer die gehandicapt is. Ik snap niet dat sommige mensen zoiets gruwelijks kunnen doen!

Nee, want iedereen heeft recht op leven en verzorging. Als je zelf ouder bent, wil je ook in goede handen zijn.

Als zij dat zelf willen..
Oud 11-10-2005, 18:30
irisjuh18
irisjuh18 is offline
Deze vragen zijn inderdaad voor een soort onderzoek. Wij (groepje van 8 leerlingen) hebben een opdracht van school gekregen en ons onderwerp is De maatschappij en jij, jij en de maatschappij. We gaan onderzoeken hoe de maatschappij over doelgroepen als; psychiatrie, gehandicapten, ouderen denkt en hoe zij over de maatschappij denken...
heel interessant om te horen wat jullie vinden!
Iedereen die nu al gereageerd heeft, Bedankt!

Iris
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 15:16
Verwijderd
Ja. Ik vind het jammer dat het nodig is om dat op een dergelijke manier te moeten regelen: die mensen horen toch net zo goed bij de samenleving? (Ik bedoel hier dus niet mee dat ze net als ieder ander moeten functioneren in de maatschappij, maar wel dat deze mensen, als ze dat willen, gewoon gebruik moeten kunnen maken van de faciliteiten die er voor 'de gemiddelde mens' zijn ed en dat ze niet angstvallig in een instelling 'opgesloten' moeten worden.)

Een kind doden? Ik vind dat niet kunnen...een gehandicapt kind is ook een kind en heeft dus ook recht op leven. Moord is in Nederland niet toegestaan (en in mijn beleving ook niet), dus ook niet op een gehandicapt kind.

Er moet zoveel geld naar instanties voor ouderen dat zij in staat zijn ouderen goede zorg te bieden en als dat dan veel geld is, dan is dat maar zo. Zij hebben idd (mede-)opgebouwd waar wij nu in leven. Daarnaast vind ik dat mensen gewoon recht hebben op een verzorgde oude dag (en niet dat ze bv. maar één keer per twee weken gedoucht worden en dat ze alleen maar vastgebonden in bed liggen, enz. dat zijn omstandigheden die niet in kunnen).

Als er een soort van regels voor opgesteld kunnen worden en er een goede controle op uitgeoefend wordt/kan worden wel. Behalve lichamelijk kun je ook (of misschien wel juist) psychisch ondraaglijk en uitzichtloos lijden.

Laatst gewijzigd op 12-10-2005 om 15:18.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 15:44
Femic
Femic is offline
Absoluut, voor zover dat mogelijk is. Sommige mensen worden ten onrechte buiten de samenleving gehouden; ze zouden best kunnen integreren, maar krijgen daartoe de kans niet. Een verandering daarin zou zeker wenselijk zijn.

Nee, wat een ontzettend 'nare' opmerking/stelling. Een gehandicapt kind heeft net zo goed recht op leven en ook aan een gehandicapt kind kun je veel geluk beleven. En vanuit het perspectief van het kind: kinderen die niet heel zwaar gehandicapt zijn, kunnen ook hartstikke gelukkig worden. Niemand heeft het recht om het leven van een ander te nemen of te oordelen of iemand het recht heeft om te bestaan.

Nee, ik hoop dat die instanties ook nog bestaan tegen de tijd dat ik er een beroep op kan/wil doen. Bovendien hebben die mensen er zelf jarenlang voor betaald (in de vorm van belastingen). Nu is het even vervelend, omdat vergrijzing een rol speelt, maar dat betekent niet dat je ouderen hun rechten mag ontnemen.

Ik vind euthanasie alleen acceptabel wanneer een persoon daar bewust, dus zich de consequenties volledig beseffend, voor kiest (en dan alleen onder zware omstandigheden: iemand leidt dus een mensonwaardig bestaan). Als iemand zodanig geestlijk 'in de war' is, is euthanasie in mijn ogen dan ook niet acceptabel.

Ik kom wel verschrikkelijk links over zo. (A)
Oud 18-10-2005, 15:56
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik weiger zulke vragen te beantwoorden: ze bevatten zowat elke fout die een enquete of vragenlijst kan hebben.
Vooral vraag 2 en 4 zijn schandalig geformuleerd.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 18:09
.......
1. natuurlijk, bij ons in het dorp wonen groepjes verstandelijk gehandicapten in een gewoon huis onder begeleiding. Ze maken zo deel uit van de maatschappij, geweldig goed systeem. Ze houden schoon, doen boodschappen, koken, wassen en soms doen ze nog tal van andere dingen.

2. dit bedoel je neem ik aan met betrekking tot medisch onderzoek?? Wat mij betreft mag het in ieder geval niet. De totale hoeveelheid geluk gaat dan ten koste van een, en dan spreek je niet over gelijkheid.

3. Nee dat is geen geldverspilling, deze mensen hebben hun hele leven hard gewerkt en nu ze niet meer 'nodig' zijn voor de maatschappij moet je ze zeker afdanken? Niet echt menswaardig

4. Nee, hooguit als volgens doktoren er sprake is van uitzichtloos, ondragelijk lijden zonder kans op genezing.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 10:06
irisjuh18
irisjuh18 is offline
Levitating Nun, ik heb jouw berichtje gelezen in mijn forum...
jammer dat mijn onderzoek je niet aanstaat.

Vat mijn onderzoek niet op als een onderzoek van wetenschappers...

Het zijn gewoon een paar vragen die je kunt beantwoorden, je hoeft en moet helemaal niks.

toch fijn dat je mijn vragen zo goed gelezen hebt. Vraag me alleen wel af of je ook naar de inhoudt van de vragen hebt gekeken of alleen naar de fouten...

Iris
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 11:37
Keith
Keith is offline

[B]Ja voor zover dat kan, maar je brengt mensen met een handicap alleen maar meer leed als je ze gaat dwingen deel te nemen aan de maatschappij terwijl dat voor hun te veel moeite kost.[B]

Nee, ik vind een (ongeboren) kind doden om eigenschappen die je niet aanstaat verkeerd. Met een handicapben je ook in staat tot een gelukkig leven. Wij moeten onze maatschappij zo maken dat er ook plek voor hun is, de wereld is geen elitaire club enkel voor mensen die in ons ideaalbeeld passen.

Ja, dat is geen geldverspilling. De nu werkende generatie betaald aan de generatie boven zich omdat zij hetzelfde van ons verwachten. What goes around comes around.

Als iemand echt zelfmoord wil plegen zal die dat wel doen, tenminste proberen, dan kan je zo iemand beter de middelen geven om dat netjes te doen dan ze het zelf laten uitzoeken, dan springen wze weer voor een trein, is er een hoop vertraging, wordt er een machinist gek van, moet er een ploeg van 20 man de overblijfselen opruimen etc.. Ik vind dat zorgverleners die keuze best kunnen maken.
Reageren

Regels voor berichten