Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2005, 17:19
Verwijderd
Bloemengeur en rozenschijn

Gereflecteerd in mijn woorden ben je
er met de betekenis vandoor gegaan
ik wilde enkel liefhebben, met zinnen
die tot voorkort niet hadden bestaan
een daverend applaus onthalen met
de schreeuw die ik je toe zou sturen
ik wist niet dat je weg zou lopen
met de kernzinnen van mijn lippen

het leek zo mooi, de lentebloemen
wuifden in de wind en kilte was niets
dan enkel een verstikte ademtocht
ik hulde mij in jouw handen, verlegen
wond jij je vingers als bescherming
om mijn ogen, zodat ik niet zien zou
dat je mijn richting verdraaide en
met het stille noorderlicht vertrok

F.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2005, 18:55
Bloementje
Bloementje is offline
mooi emotioneel werk
de titel is erg passend.

Je gebruikt dure zinsdelen zoals:
"kernzinnen van mijn lippen"
dat geeft het gedicht weer een bijzondere sfeer en het is er dan ook wel mooi neergezet, hoewel ik moet zeggen dat ik niet zo van die dure zinsdelen hou omdat ze heel vreemd toch vaak cliche over komen....
maar dat gevoel heb ik nu niet

"kilte was niets
dan enkel een verstikte ademtocht"

wat is een verstikte ademtocht?

en ik vind persoonlijk een gedicht meer af met interpunctie. Hoofdletters hoefd niet perse, hoewel altijd wel mooi, maar af en toe een punt is wel zo mooi.
bv:

"wuifden in de wind en kilte was niets
dan enkel een verstikte ademtocht
ik hulde mij in jouw handen, verlegen"

als je achter ademtocht een punt zet, lees je een betere rust en hakkel je de volgende zin ook niet....

maarja volgens mij is het wel eerder ter discussie geweest dat de een juist wel houdt van interpunctie en de ander niet.

pfffff wat houd ik een lang verhaal

kortgezegd dus: MOOI
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 10:32
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Mooi gedicht.

De eerste strofe loopt niet zo lekker, hier en daar schokt het nog een beetje, zoals bijvoorbeeld regel 5, die ik aan het begin en aan het eind van de zin niet lekker vind overlopen met/op de vorige/volgende regel.
Je woord gebruik vind ik vrij goed, het past er allemaal goed in. Wel mis ik soms, vooral in de eerste strofe wat 'zoetere' woorden. In het midden van die strofe vertel je hoe het was en/of hoe je het wil hebben, dan vind ik er wel wat zoete/zachte/lieve woorden bij passen. Al is het slechts een detail, het zou het wel verbeteren.

De tweede strofe vind ik beter als je eerste, nog beter en mooier woordgebruik. Goede zinnen, het loopt lekker, gewoon prima .

Ik stoor me trouwens wel een beetje aan dat het cursief is gezet, dat lijkt me vrij onnodig?

Laatst gewijzigd op 15-10-2005 om 15:34.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 15:18
Napoleonfan
Napoleonfan is offline
Ik vind het geweldig dat het zo doorloopt achter elkaar, het leest voor mij wel fijn. En je beeldspraak roept bij mij vele beelden en verwarring op. Wat mij goed doet in een gedicht hoor, verwarring. Een open stukje blijft in mijn gedachten, dat open stukje (in dit geval) van jouw gedicht, en dat doet me goed.
Oud 15-10-2005, 15:28
Verwijderd
Voor bloementje:

Dankjewel voor je reactie, doch, ik heb gekozen voor geen interpunctie ( en dan zeggen sommigen: er staan toch komma's in? Dat is voor het aangeven van het ritme)
Waarom? Omdat ik vind dat de lezer dat zelf mag invullen, sommige zinnen zijn als 1 zin te lezen, en ook als losse zinnen..
Een beetje open laten dus.

Voor Diary of Dreams:

ik weet niet of ik het mag zeggen, maar ik vind strofe één juist goed ( als je de juiste manier van lezen eruit haalt )
Ik houd van ritme, van afgebroken zinnen die dan weer doorlopen in een volgende.

Mocht je dit nog lezen wil ik je vragen wat je dan bedoelt met de "zoute" woorden, geef eens een voorbeeld? Ik snap 't niet helemaal namelijk

En , cursief, dat is gewoon een voorkeur van mij ;-)

Verder bedankt voor je reactie,

jij ook Napoleonfan,
Ik ben iemand die graag verwarrende gedichten schrijft, en ook leest, zodat er nog over nagedacht kan worden

Liefs, Fri..
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 15:35
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Fri.. schreef op 15-10-2005 @ 16:28 :
Mocht je dit nog lezen wil ik je vragen wat je dan bedoelt met de "zoute" woorden, geef eens een voorbeeld? Ik snap 't niet helemaal namelijk
Oh, ik bedoelde 'zoetere' woorden, ik denk dat je me nu wel begrijpt .
Oud 15-10-2005, 15:36
Verwijderd
wat meer lief'lijke woorden?
zoals? ( ik kan veel vragen, sorry voor dat ;-))
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 14:15
Porcelain
Porcelain is offline
Had iemand al wat gezegd van 'tot voor kort', waar een spatie moet tussen voorkort? Bij deze. Ik lees de kritiek die men voor mij heeft gegeven even niet door (blijf ik objectief), dus misschien herhaal ik wat.

Ik vind het mooi, misschien dat ik alleen in de eerste strofe een nog vlekkelozer ritme zou willen zien, alsof ik eroverheen kan varen.

Het is leuk dat je niet overal rijm gebruikt, zodat je niet in een vast schema zit, terwijl het er toch strak uitziet. Nou ja, de eerste strofe, het eerste gedeelte is strak, daarna wordt het een soort van chaotisch en dat vind ik leuk.

Alleen in de eennalaatste zin vind ik 'verdraaide' geen mooi woord. Ik weet niet of het juist nederlands is, de richting verdraaien, maar het klinkt me wat scheef in de oren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten