Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2005, 16:01
coopergirl
coopergirl is offline
Hallo forummers!

Wie van jullie heeft ervaring met (zelfzorg)medicatie tegen migraine? Ikzelf heb redelijk frequent en hevig (minimaal 3 keer per maand) migraine.. Mijn huisarts wil geen medicijnen voorschrijven omdat daar erge bijwerkingen aankleven.
Als ik migraine heb gebruik ik aan zelfzorgmedicatie:
4 x 1000 mg paracetamol + coffeine
Aan het begin van de aanval Domperidom-zetpil..
Naproxen en brufen heeft net zo weinig effect als paracetamol. (Ik prefereer paracetamol omdat het beter voor je maag e.d. is)
De enige tip die de huisarts kon geven was onder de dekens kruipen en de gordijnen dicht doen. (Dat doe ik sowieso al omdat ik op dat moment geen geluid/ licht wat dan ook kan verdragen).

Ik word er enigszins desperate van
Oud 12-10-2005, 16:06
Verwijderd
Wil jij zelf andere medicijnen? Dat lijkt me toch ook wel belangrijk...

Zelf heb ik geen ervaring met dergelijke medicijnen, maar ik ken wel mensen die profijt hebben van medicijnen tegen migraine. Je zou eventueel een andere (huis)arts om een second opinion kunnen vragen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:10
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-10-2005 @ 17:06 :
Wil jij zelf andere medicijnen? Dat lijkt me toch ook wel belangrijk...

Zelf heb ik geen ervaring met dergelijke medicijnen, maar ik ken wel mensen die profijt hebben van medicijnen tegen migraine. Je zou eventueel een andere (huis)arts om een second opinion kunnen vragen.
Ikzelf wil wel medicatie.. 2 jaar geleden ben ik naar mijn toenmalige huisarts gegaan. Hij diagnostiseerde het als migraine maar zij er verder niks aan te willen doen. Vorig jaar ben ik verhuist, kort erna bezocht ik mijn nieuwe huisarts die ongeveer hetzelfde zei. Allebei zijn ze het erover eens dat het migraine is, helaas zijn ze allebei ook geen voorstander van medicatie.. Ik ken op mijn moeder en oma na niemand die medicatie heeft gebruikt en er baad bij had. (Mijn moeder heeft vanalles geprobeerd, tot subcutane injecties toe.. Ze kon er niet tegen, viel er flauw van).
Oud 12-10-2005, 16:12
Verwijderd
Die medicijnen zijn geen wondermiddelen, maar je zou iig aan kunnen geven dat je het graag wilt proberen (als dat zo is)...dan kun je zelf merken hoe ze bij jou uitpakken?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:15
coopergirl
coopergirl is offline
Daar zit wel wat in.. Ik verwacht er overigens geen wonderen van, maar zoals het nu gaat werkt het ook niet Het belemmerd mijn functioneren gewoon.. Misschien moet ik (tegen mijn principes in) maar eens de huisarts bezoeken en vragen om een recept..

Bedankt voor je (snelle) respons!
Oud 12-10-2005, 16:22
zeep007
zeep007 is offline
Hey, ik weet hoe irritant het is. Heb het ongeveer nu min. 1x per week. Ik slik heel veel paracetamol. Maar dat kan ik je niet aanraden.
Mijn huisarts wou me ook geen medicijnen voorschrijven terwijl ze er wel zijn. Nu ga ik dus proberen om mezelf door te laten verwijzen naar een neuroloog. Als die migraine constateert, van ik iig heb begrepen, kunnen ze je ook medicijnen uitschrijven. ( dat was bij mijn modere iig het geval) Daarbij is het ook fijn daarin erkenning te hebben, want bij mij is het nog steeds niet officieel geconstateert. ( terwijl ik al vanaf mijn 9e daarmee kom, anywho)
Huisartsen willen jonge mensen nou eenmaal geen medicijnen meegeven, wat aan de ene kant begrijpelijk is, aan de andere kant op sommige momenten ondragelijk.
Vandaag kreeg ikde tip om eens homeopathische middelen te gaan proberen, dus ik denk dat ik daar ook maar eens mee ga experimenteren.

anywho, ik weet het dus ook nog niet zo goed, maar wens je veel succes! ps... als je HET wondermiddel vindt, pm me dan.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:31
Verwijderd
Ik heb ook migraine aanvallen, en dat hangt een beetje samen met mijn menstruatie... Ongeveer een week voordat ik ongesteld moet worden heb ik last van migraine aanvallen. Ik ben wel naar de dokter geweest, en hij schreef me Maxalt Smelt 10 (rizatriptan 10mg) voor. Ik heb het nog niet geprobeerd, want ik heb geen nieuwe aanvallen meer gehad. De bijwerkingen die er op staan zijn:
Vaak (tussen 1 op de 10 en 1 op de 100 mensen)
tintelend gevoel
hoofdpijn
verminderde gevoeligheid
verminderde scherpheid van de geest
trillen
hartkloppingen
snelle hartslag
opvliegers
keelklachten
moeilijk ademen
middelijkheid
droge mond
overgeven
diarree

Soms (tussen de 1 op de 100 en 1 op de 1000
gestoorde coördinatie van de bewegingen
verwardheid
slapeloosheid
nervositeit
duizeligheid
wazig zien
hoge bloeddruk
maagstoornis
jeuk
galbulten
nekpijn
plaatselijk gevoel van beklemming
stijfheid
spierzwakte

Zelden (tussen 1 op de 1000 en 1 op de 10000 mensen)
Slechte smaak
flauvallen
piepende ademhaling
allergische reachtie waaronder zwelling van het gelaat, lippen tong en of keel (mogelijk met moeiljk ademen en/of slikken)
uitlslag
plotselinge reactie gepaard gaande met koorts en blaren op de huid/vervelling van de huis
aangezichtspijn

Dit staat allemaal op de bijsluiter, maar ik denk dat het wel heel ernstig moet zijn, wil je dit helemaal krijgen....
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:32
Nebel
Nebel is offline
Tsja, ik doe precies hetzelfde als jij, alleen slik soms nog extra domperidon erbij (dus niet extra zetpil).
Een (andere) pil schijnt ook te kunnen helpen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 16:35
coopergirl
coopergirl is offline
Vervelend zeg dat jouw huisarts ook zo moeilijk doet! Ik loop momenteel stage op de afdeling neurologie, kan wel met een smoes vragen of ze (= neurologen) voorstander van medicijnen bij migraine zijn.

Aan de ene kant begrijp ik wel dat artsen niet te snel medicijnen willen voorschrijven. In het kader van de ziektekosten te drukken is dat ook prima.. Ik vind het alleen wel jammer dat ze doorslaan in 'helemaal niks voorschrijven'.

Sterkte he!! Stel dat jij het miraculeuse medicijn treft, geldt hetzelfde
Oud 12-10-2005, 16:38
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 12-10-2005 @ 17:32 :
Tsja, ik doe precies hetzelfde als jij, alleen slik soms nog extra domperidon erbij (dus niet extra zetpil).
Een (andere) pil schijnt ook te kunnen helpen.
Door de pil komt het denk ik niet, die slik ik nog maar sinds een half jaar. Ik heb sindsdien niet frequenter last van migraine. (Behalve toen ik microgynon 50 slikte had ik elke dag migraine. Die heb ik 9 dagen gebruikt).. Of bedoel je juist dat migraine kan overgaan door de pil?
Oud 12-10-2005, 16:44
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Secret Agent schreef op 12-10-2005 @ 17:31 :
Ik heb ook migraine aanvallen, en dat hangt een beetje samen met mijn menstruatie... Ongeveer een week voordat ik ongesteld moet worden heb ik last van migraine aanvallen. Ik ben wel naar de dokter geweest, en hij schreef me Maxalt Smelt 10 (rizatriptan 10mg) voor. Ik heb het nog niet geprobeerd, want ik heb geen nieuwe aanvallen meer gehad. De bijwerkingen die er op staan zijn: ><kniplijst><
Het is inderdaad wel een indrukwekkende lijst. Maar goed, ik heb zoiets van 'ik kan het altijd proberen'. Bij mij hangt het (ook) samen met menstruatie, te weinig slaap, en soms stress. (De ene keer krijg ik spanningshoofdpijn door stress, de andere keer migraine.. Iets wat ik nog steeds best raar vind.)
Oud 12-10-2005, 18:00
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 12-10-2005 @ 17:38 :
Door de pil komt het denk ik niet, die slik ik nog maar sinds een half jaar. Ik heb sindsdien niet frequenter last van migraine. (Behalve toen ik microgynon 50 slikte had ik elke dag migraine. Die heb ik 9 dagen gebruikt).. Of bedoel je juist dat migraine kan overgaan door de pil?
het kan allemaal: verergeren, verminderen en geen invloed hebben.
Van microgynon 50 is wel bekend dat het migraine verergerd, dus dat kan kloppen met je verhaal!
Ik ga binnenkort het pil-gedoe bespreken met mijn huisarts, die dus ook geen medicijnen wil voorschrijven. Ik meld het nog wel als er iets boeiends uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 18:02
Verwijderd
Volgens mij kunnen de meeste pillen migraine verergeren...in de bijsluiter van de pillen die ik heb gehad staat iig wel altijd iets dat als je plotseling meer of ergere hoofdpijn krijgt je met de pil moet stoppen/naar de huisarts moet gaan oid.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 18:21
Freestyler*
Freestyler* is offline
over die preventieve medicatie
ik wou er zelf niet aan beginnen vanwege de bijwerkingen.
Maar ik slik het inmiddels wel en vooralsnog geen migraine of bijwerkingen
Oud 12-10-2005, 19:54
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 12-10-2005 @ 19:21 :
over die preventieve medicatie
ik wou er zelf niet aan beginnen vanwege de bijwerkingen.
Maar ik slik het inmiddels wel en vooralsnog geen migraine of bijwerkingen
Mag ik vragen hoevaak je last van migraine had en hoe lang je welk middel nu slikt? Hartstikke fijn dat je er nu geen hinder meer van ondervindt
Oud 12-10-2005, 19:58
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 12-10-2005 @ 19:00 :
het kan allemaal: verergeren, verminderen en geen invloed hebben.
Van microgynon 50 is wel bekend dat het migraine verergerd, dus dat kan kloppen met je verhaal!
Ik ga binnenkort het pil-gedoe bespreken met mijn huisarts, die dus ook geen medicijnen wil voorschrijven. Ik meld het nog wel als er iets boeiends uitkomt.
Graag! Misschien kan ik er dan ook iets mee De huisarts heeft bij mij Trygynon voorgeschreven omdat dat weinig hormonen zou bevatten en daardoor waarschijnlijk de migraine niet zou triggeren..
Oud 12-10-2005, 21:27
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik heb t gelukkig niet meer zo vaak, 1x in de paar maanden nu. Bij mij helpt eigenlijk alleen een pijnstiller pakken en naar bed. en soms moet ik overgeven, en dan voel ik me daarna wel al wat beter.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 09:00
blauwpotlood
blauwpotlood is offline
Ikzelf heb een a-typische migraine. dat is dus hevige hoofdpijnen, kortademigheid, trillen, zweten, overgeven, duizelig en bloedneuzen. Mijn aanvallen zijn altrijd vrij heftig. Van de dokter heb k toen morfine voorgeshcreven gekregen. Ik krijg echter wel maar 2 pillen per keer, om verslaving en overdosering tegen te gaan. Zodra de pillen op zijn (mag er 1 per 24 uur) moet k de dok gewoon laten weten en dan krijg k nieuwe, als er tenminste niet te veel te snel geslikt wordt.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 17:23
Sortjuh
Sortjuh is offline
Ik heb zelf ook last migraine, soms heb ik het wel 2x in de week.
Mijn dokter wil mij ook geen andere medicatie geven omdat ik het zo vaak heb en het dan een "levensonderhoudend" middel wordt.
Ik heb wel uitgelegd, dat wanneer ik het 's ochtends heb ik niet naar school kan, wanneer ik het 's avonds heb ik mn huiswerk niet kan maken en wanneer ik het 's middags (op school) heb ik alsnog naar huis moet. Als nog wil ze niks geven

Wat ik doe als ik migraine heb is:

Licht/Geluid uit
Natte theedoek om mn kop
2x Brufen Bruis 600mg(oplosbare ibuprofen)
Proberen te slapen.

Als ik wakker word is de hoofdpijn meestal bijna helemaal over. Maar mijn rechteroog valt meestal ook weg als ik het heb en het duurt wel een tijdje voordat ik weer kan zien..

Binnenkort naar de neuroloog..
Oud 13-10-2005, 18:00
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Sortjuh schreef op 13-10-2005 @ 18:23 :
Ik heb zelf ook last migraine, soms heb ik het wel 2x in de week.
Mijn dokter wil mij ook geen andere medicatie geven omdat ik het zo vaak heb en het dan een "levensonderhoudend" middel wordt.
Ik heb wel uitgelegd, dat wanneer ik het 's ochtends heb ik niet naar school kan, wanneer ik het 's avonds heb ik mn huiswerk niet kan maken en wanneer ik het 's middags (op school) heb ik alsnog naar huis moet. Als nog wil ze niks geven

Wat ik doe als ik migraine heb is:

Licht/Geluid uit
Natte theedoek om mn kop
2x Brufen Bruis 600mg(oplosbare ibuprofen)
Proberen te slapen.

Als ik wakker word is de hoofdpijn meestal bijna helemaal over. Maar mijn rechteroog valt meestal ook weg als ik het heb en het duurt wel een tijdje voordat ik weer kan zien..

Binnenkort naar de neuroloog..
*herkenning *
Succes bij de neuroloog!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 20:03
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
blauwpotlood schreef op 13-10-2005 @ 10:00 :
Ikzelf heb een a-typische migraine. dat is dus hevige hoofdpijnen, kortademigheid, trillen, zweten, overgeven, duizelig en bloedneuzen. Mijn aanvallen zijn altrijd vrij heftig. Van de dokter heb k toen morfine voorgeshcreven gekregen. Ik krijg echter wel maar 2 pillen per keer, om verslaving en overdosering tegen te gaan. Zodra de pillen op zijn (mag er 1 per 24 uur) moet k de dok gewoon laten weten en dan krijg k nieuwe, als er tenminste niet te veel te snel geslikt wordt.
Zo, dat is heftig als ze je er morfine voor geven.. Maar, voordat morfine echt werkt, moet je toch een soort van spiegel hebben opgebouwd? Althans, alvorens het optimaal werkt...?
Oud 13-10-2005, 20:56
Verwijderd
Ik heb zelf met enige regelmaat ook last van migraine (maar meestal ''maar'' 1 keer per 2 maanden). Ik heb er echter geen medicatie voor. Ik slik er ook nooit paracetamol of iets voor, omdat ik zoveel kan slikken als ik wil, maar op dat moment werkt het toch niet! Het enige wat werkt is op bed liggen (niet in slaap kunnen komen), nat washandje op mijn hoofd, stilte en donker. En dan wachten tot het over is...

Heb je niet in bepaalde situaties meer last van migraine; ik heb het bijvoorbeeld snel als ik een stressvolle week achter de rug heb. Het weekend daarna krijg ik dan vaak migraine. Ook krijg ik het als ik te weinig drink (of eet) (dat komt nogal eens voor). Ik let nu dus extra goed op drinken.
Heb jij neit een soort situatie waarin je er meer last van hebt? Mss zou je anders kunnen kijken of je daar iets aan kan veranderen.

Nou heb ik een dirigente van orkest die echt best wel vreemd is. Zij blijkt ook last te hebben van migraine, en zij slikt daar moederkruid voor. Dat is dus gewoon zelfmedicatie.
Moet je maar eens op google zoeken op migraine en moederkruid, dan krijg je best wat resultaten waarin beschreven wordt dat het werkzaam is.
Opzich een ''simpele'' oplossing toch?! (ik heb het zelf overigens echt gebruikt).
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 20:56
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 12-10-2005 @ 20:54 :
Mag ik vragen hoevaak je last van migraine had en hoe lang je welk middel nu slikt? Hartstikke fijn dat je er nu geen hinder meer van ondervindt
niet regelmatig
de weken voor medicatie 1 a 2 keer per week.
Aanvallen met aura.

Slik het pas een paar weken. Het is propanol
Oud 14-10-2005, 10:12
Verwijderd
ik heb al 3 soorten medicijnen geprobeerd. Nu heb ik Imigran en dat helpt best goed, ik word er wel een beetje paniekerig van en suf.

Ik zou zeker als ik jou was medicijnen ertegen proberen, 3 keer een aanval per maand is veel! Je kunt ook naar de neuroloog gaan maar probeer eerst medicatie. (een neuroloog schrijft je waarschijnlijk beta-blokkers voor om je bloeddruk te verlagen) Als die huisarts dat niet wil geven, zoek dan een andere huisarts, want normaal gesproken krijg je dat gewoon voorgeschreven, vooral als je er zo vaak last van hebt.

Er zijn gewoon goede middelen voor dus maak er gebruik van.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 10:28
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 14-10-2005 @ 11:12 :
ik heb al 3 soorten medicijnen geprobeerd. Nu heb ik Imigran en dat helpt best goed, ik word er wel een beetje paniekerig van en suf.
Juist, Imigran, dat gebruikt iemand die ik ken ook, en zij zegt dat het echt heel goed werkt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 17:09
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 13-10-2005 @ 21:56 :
Ik heb zelf met enige regelmaat ook last van migraine (maar meestal ''maar'' 1 keer per 2 maanden). Ik heb er echter geen medicatie voor. Ik slik er ook nooit paracetamol of iets voor, omdat ik zoveel kan slikken als ik wil, maar op dat moment werkt het toch niet! Het enige wat werkt is op bed liggen (niet in slaap kunnen komen), nat washandje op mijn hoofd, stilte en donker. En dan wachten tot het over is...

Heb je niet in bepaalde situaties meer last van migraine; ik heb het bijvoorbeeld snel als ik een stressvolle week achter de rug heb. Het weekend daarna krijg ik dan vaak migraine. Ook krijg ik het als ik te weinig drink (of eet) (dat komt nogal eens voor). Ik let nu dus extra goed op drinken.
Heb jij neit een soort situatie waarin je er meer last van hebt? Mss zou je anders kunnen kijken of je daar iets aan kan veranderen.

Nou heb ik een dirigente van orkest die echt best wel vreemd is. Zij blijkt ook last te hebben van migraine, en zij slikt daar moederkruid voor. Dat is dus gewoon zelfmedicatie.
Moet je maar eens op google zoeken op migraine en moederkruid, dan krijg je best wat resultaten waarin beschreven wordt dat het werkzaam is.
Opzich een ''simpele'' oplossing toch?! (ik heb het zelf overigens echt gebruikt).
Dankjewel voor je nuttige reply! Ikzelf ondervind wel dat stress, weinig slaap en m'n menstruatie migraine kunnen triggeren.. Zoals ik al eerder typte uit stress zich bij mij de ene keer in spanningshoofdpijn en een andere keer weer in migraine. Ik zal dadelijk absoluut google'en op moederkruid, het is zeker het proberen waard!
Als ik paracetamol slik (of rectaal inbreng ), heb ik in ieder geval het gevoel dat ik er wat aan doe. Het wordt er bij niet minder van, maar helemaal zonder zie ik niet zitten...
Oud 14-10-2005, 17:14
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
bugge schreef op 14-10-2005 @ 11:12 :

Ik zou zeker als ik jou was medicijnen ertegen proberen, 3 keer een aanval per maand is veel! Je kunt ook naar de neuroloog gaan maar probeer eerst medicatie. (een neuroloog schrijft je waarschijnlijk beta-blokkers voor om je bloeddruk te verlagen) Als die huisarts dat niet wil geven, zoek dan een andere huisarts, want normaal gesproken krijg je dat gewoon voorgeschreven, vooral als je er zo vaak last van hebt.

Er zijn gewoon goede middelen voor dus maak er gebruik van.
Op zich heb ik wel een nette tensie: 122 over 78 (gemiddeld. In tijden van stress is mijn bovendruk wel eens hoger) Ik zal volgende week eens telefonisch contact opnemen... Als het terug zou kunnen worden gebracht naar 1 keer per maand ben ik al 'blij'. Welke bijwerkingen ondervond je van je vorige medicatie? Of, werkte ze niet voldoende?

Dank voor je antwoord!!
Oud 16-10-2005, 11:17
TLO
TLO is offline
Toen ik voor de eerste keer migraine kreeg (ongeveer 3 jaar geleden) schreef de dokter mij Maxalt (zelfde als Secret Agent in deze topic) voor.
Een migraine aanval verloopt bij mij met de volgende stappen:
- Vlekken voor m'n ogen, zichtbeperking
- Misselijkheid (waarschijnlijk door die vlekken)
- Hele zware hoofdpijn (meestal bij m'n slapen en voorhoofd)

Zodra ik die vlekken zag, moest ik zo'n Maxalt innemen.
Het heeft de migraine meestal goed onderdrukt, vooral in combinatie met slaap. Het verlicht de pijn, en verwijdt (of vernauwd..weet ik zo niet) de bloedvaten in je hoofd, waardoor een betere doorbloeding ontstaat.
De 'vlekken' gaan door de Maxalt na ongeveer een uurtje weg, waardoor ik weer beter kan zien.
Als ik ga slapen, is het meestal na 3-4 uur over.
Van bijwerkingen heb ik niets gemerkt. (Misselijkheid een beetje, maar dat is niet zo erg, dat komt toch i.c.m. migraine)

Laatst (half jaar geleden) kreeg ik een telefoontje van de huisarts dat ik eigenlijk helemaal geen Maxalt mag hebben, omdat ik nog geen 18 ben. Als 'alternatief' heb ik een zware pijnstiller gekregen: Diclofenac (zetpil). Deze heb ik nog nooit gebruikt, omdat ik vanaf dat de huisarts gebeld had nog geen migraine had gehad.

Tot een week geleden, toen ik op school zat en ineens allemaal vlekken zag. Ik besloot om even mijn ogen dicht te doen, en rustig aan te doen.
Toch ging ik naar huis, want ik had een erg pijn in mijn rechterslaap (nog niet eerder voorgekomen tijdens de 'vlekkenopkomst'.
Ik ging voor de zekerheid naar de huisarts, en die zei dat ik maar weer een Maxalt moest nemen. Verder is de bloeddruk gemeten (niks aan de hand), en wat spieren in de nek onderzocht.

Ik heb toen een Maxalt ingenomen (de 1e voor die dag), en ging slapen. De pijn in mijn slapen werd erger, en ik mocht er nog 1 nemen. Nog steeds hielp het niet, en zo'n erge migraine had ik tot nu toe nog niet gehad. Het leek echt of je hoofd tussen een bankschroef wordt aangedrukt (op de plaats van je slapen).

De volgende dag was het pas minder aan het worden, en de gebruikelijke 'druk' in mijn hoofd bleef die dag. (Vooral bij het bukken).

Het hangt dus af van het soort migraine dat je hebt, want vroeger hielp Maxalt goed bij mij, en nu waarschijnlijk niet meer.
Binnenkort krijg ik nóg een alternatief: een soort neusspray.
Zodra ik hier meer van weet zeg ik het wel...

Succes ermee
Oud 16-10-2005, 18:26
mirnie
mirnie is offline
migrinal. even halen bij de drogist.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 12:01
toemba
toemba is offline
Medicatie tegen migraine, misschien interessant om door te lezen..

klik

zoeken op indicatie in geneesmiddelenteksten naar migraine.
Oud 18-10-2005, 14:38
souriceau
souriceau is offline
Zelf heb ik ook behoorlijk last van migraine. Daarom heb ik het afgelopen half jaar sandomigran geslikt, dit is een preventief medicijn tegen migraine. Ik heb elke dag twee pilletjes moeten slikken zodat het de aanvallen zou voorkomen.
Dit heeft ook redelijk goed geholpen, eerst had ik een paar keer per maand migraine (en minstens 3 keer per week lag ik in bed met erge hoofdpijn die nog net geen migraine werd) en nu is het misschien zo'n 1 of 2 keer per maand (sowieso altijd tijdens mijn menstruatie, daar helpen de medicijnen niet tegen bij mij)

Ik ben wel blij dat ik deze medicijnen heb gekregen, want het belemmerde ook heel erg mijn functioneren. Ik moest echt vaak van school naar huis omdat het niet meer ging.

Maar goed, nu ben ik aan het afbouwen. Afgelopen maand hoefde ik er nog maar eentje per dag te slikken, en deze maand nog maar om de dag. Vanaf volgende maand helemaal niet meer, dus ik ben benieuwd hoe het dan zal gaan, moet er niet aan denken dat het weer zo erg wordt als eerst.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 15:44
Verwijderd
Ik heb een vraagje aan degene die voor onderzoek naar een neuroloog is gegaan. Hoe stelde de arts vast dat het migraine is? Stelt hij alleen vragen net als de huisarts of kan hij dat ook op een andere manier zien dmv scans of wat dan ook?

Mijn huisarts en ik denken namelijk ook dat ik migraine heb, maar dit in combinatie met spanningshoofdpijn. Ik heb nu dus vrijwel dagelijks last van zo'n druk op mijn hoofd.

Ik denk er dus over om naar een neuroloog te gaan, dus zou graag eens horen hoe dat bij jullie is gegaan.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 15:55
toemba
toemba is offline
Ik ben niet voor onderzoek naar de neuroloog gegaan, maar ik kan het wel voor je beantwoorden:

De diagnose migraine wordt gesteld op grond van de anamnese. Indien er geen alarmsymptomen zijn, is nader onderzoek niet geindiceerd.

Dat wil zoveel zeggen als: Als het geen levensbedreigende dingen meer kunnen zijn, doen ze geen scan. Een scan doen ze wel op het moment dat ze twijfelen aan de diagnose migraine.

Alternatieve diagnoses bij migraine zijn: spierspanningshoofdpijn, TIA, n. V neuralgie, medicatie-hoofdpijn, KNO-aandoeningen, clusterhoofdpijn, afwijkingen in de hals wervel kolom, hersentumor, arteriitis temporalis, oog/refractie afwijkingen, tandheelkundige problemen, hersenbloeding (subarachnoidaal).

De diagnose migraine wordt gesteld op grond van de anamnese/patroonherkenning, bij patienten die ten minste 2 typische aanvallen met een auro of ten minste 5 aanvallen zonder auro doormaakten. Alarmsymptomen die een andere diagnose doen vermoeden:

- verandering in het voor de patient gebruikelijke hoofdpijnpatroon (toename frequentie, ernst)
- aanvangsleeftijd > 50 jaar
- aura zonder hoofdpijn
- koorts
- focale neurologische symptomen, verwardheid, bewustzijnsdaling, insult.

(bron: diagnostisch kompas)
Oud 19-10-2005, 13:03
Akilina
Akilina is offline
Mijn zus heeft al jaren migraine en in sommige periodes heeft ze daar echt verschrikkelijk last van en dan heeft ze het soms wel 2 keer per week en dat gaat dan ook echt gepaard met overgeven en alles. Ze heeft in de loop van de jaren ook al van alles geprobeerd wat betreft medicatie tegen migraine en heel veel hielp niet of gaf hele nare bijwerkingen. Maar nu neemt ze al een paar jaar Maxalt (of Imigran als de Maxalt niet helpt) en dat helpt in de meeste gevallen goed om de migraine te verminderen. Daarnaast neemt ze met een migraine-aanval overigens vaak ook nog wel Ibuprofen of Paracetamol in. En daarnaast smeert ze ook altijd tijgerbalsem op haar hoofd, want dat gaat dan zo branden dat de pijn daardoor ook wat minder heftig gevoeld wordt.

Ik weet ook doordat m'n zus al jaren Migraine heeft dat artsen soms echt heel bagatelliserend doen, alsof het niets voorstelt. Zo van: ja meisje, neem maar een paracetamolletje en ga maar op bed liggen en dan komt het wel weer goed. Je moet opkomen voor je rechten, jij als patient hebt toch recht op medicatie voor migraine als je dit hebt. Ik zou gewoon net zo lang blijven zeuren totdat je het krijgt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 13:19
toemba
toemba is offline
Zeuren is niet de juiste tactiek.
Overleg is een beter woord. Vaak kunnen artsen goed uitleggen wat ze doen, en waarom ze het doen. Probeer er eerst eens op die manier achter te komen.

Tijgerbalsem, best een goed idee! Daar had ik nog nooit van gehoord..
Oud 24-10-2005, 11:09
Nebel
Nebel is offline
trouwens een van de oorzaken van migraine is dat je vocht vasthoudt. een tip van mijn huisarts: merk je dat je vocht vast houdt (dat doe je zoiezo voor je menstruatie) neem dan een pilletje dat vocht afdrijft (schijnt homeopatisch verkrijgbaar te zijn, ga er straks naar op zoek)
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 14:29
Stefanie
Stefanie is offline
Ik slikte een paar jaar geleden Migravin, maar dan was het eigenlijk al te laat. Ik begon dan vlekken te zien en dat trok pas weg na een paar uur in het donker slapen en daarna opstaan met barstende koppijn en een lijkwit gezicht.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Sassiefje schreef op 24-10-2005 @ 12:09 :
trouwens een van de oorzaken van migraine is dat je vocht vasthoudt. een tip van mijn huisarts: merk je dat je vocht vast houdt (dat doe je zoiezo voor je menstruatie) neem dan een pilletje dat vocht afdrijft (schijnt homeopatisch verkrijgbaar te zijn, ga er straks naar op zoek)
Is dat zo? Ik krijg namelijk (oa) migriane als ik juist te weinig drink. Of heeft dat er dan weer weinig mee te maken. Bij menstruatie dacht ik dat je er last van krijgt door hormoneale veranderingen.

- het was zaterdag weer feest; ik had migraine... -
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 17:07
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
toemba schreef op 18-10-2005 @ 16:55 :

Alternatieve diagnoses bij migraine zijn: spierspanningshoofdpijn, TIA, n. V neuralgie, medicatie-hoofdpijn, KNO-aandoeningen, clusterhoofdpijn, afwijkingen in de hals wervel kolom, hersentumor,
Van een hersentumor krijg je geen hoofdpijn.. Dat is pas in het allerlaatste stadium, dan zijn er al zoveel andere, ergere symptomen aan vooraf gegaan..

Verder een nuttige post
Oud 24-10-2005, 17:17
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
toemba schreef op 19-10-2005 @ 14:19 :
Zeuren is niet de juiste tactiek.
Overleg is een beter woord. Vaak kunnen artsen goed uitleggen wat ze doen, en waarom ze het doen. Probeer er eerst eens op die manier achter te komen.

Tijgerbalsem, best een goed idee! Daar had ik nog nooit van gehoord..
Artsen praten in vakjargon tegen patienten, hebben nooit tijd en vinden dat ze zich aanstellen Dit baseer ik op de gebeurtenissen die ik nu gedurende een paar maand op de neurologie afdeling tijdens m'n stage tegenkom
Oud 24-10-2005, 17:22
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 24-10-2005 @ 18:07 :
Van een hersentumor krijg je geen hoofdpijn.. Dat is pas in het allerlaatste stadium, dan zijn er al zoveel andere, ergere symptomen aan vooraf gegaan..

Dat is echt onzin. Van een hersentumor kan je wel hoofdpijn krijgen, ook in een vroeger stadium.

De verschijnselen van een hersentumor hangen enerzijds samen met de groei van de tumor waardoor verhoging van de druk in het hoofd ontstaat, anderzijds met de plaats waar de tumor groeit. Verschijnselen van drukverhoging kunnen zijn: hoofdpijn, vooral bij activiteiten die zelf nog eens de druk laten toenemen (b.v. bukken, niezen, persen), eventueel gepaard gaande met misselijkheid en braken. Wanneer de tumor groeit in een neurologisch "stil" gebied, d.w.z. een deel van de hersenen waar uitval van functie minder snel opvalt, kan deze enige tijd onopgemerkt groeien. bron

Nou is het niet zo dat ze wanneer je hoofdpijn hebt meteen aan een hersentumor denken, maar het kan dus wel.
Bij mijn vader werd de hoofdpijn gegooid op overspannen zijn. Niet dus.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:19
Sortjuh
Sortjuh is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 13-10-2005 @ 19:00 :
*herkenning *
Succes bij de neuroloog!
Dankjewel.
Oud 25-10-2005, 07:25
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 24-10-2005 @ 17:16 :
Is dat zo? Ik krijg namelijk (oa) migriane als ik juist te weinig drink. Of heeft dat er dan weer weinig mee te maken. Bij menstruatie dacht ik dat je er last van krijgt door hormoneale veranderingen.

- het was zaterdag weer feest; ik had migraine... -
Het is een van de oorzaken, er zijn er meerdere, helaas
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 15:20
Nebel
Nebel is offline
Een vriendin van mij (die ook migraine heeft), heeft bij de kruidvat een migrainestick (ofzo) gekocht. Ze zegt dat het wel verlicht.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 15:23
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Bestaan er ook medicaties tegen oculaire migraine? Dat is migraine waarbij je alleen iets aan je ogen hebt en verder niet echt hoofdpijn of andere klachten ofzo.

Bij mij gaat het als volgt:

Ik zie een trillend dingetje in beeld. Dat dingetje wordt steeds groter (een soort halve boogscotoom met trillende driehoekjes erin). Op de plek waar dat ding zit zie ik niks, heb ik dus gaten in mn beeld.
Het is meestal in het ene oog erger dan het andere en trekt vaak eerst bij het ene oog weg en dan bij het andere.
Als ik mn ogen dichtdoe is het er nog.

Na ongeveer 20 minuten of iets langer trekt het weg. Naderhand ben ik soms heel licht btje misselijk/ last van overhoop liggende maag, moe, heb ik soms lichte hoofdpijn (achter mn ogen of als ik buk dat het lijkt alsof mn hersenen mee naar voren vallen, of een gevoel in mn neus/ hoofd alsof ik zout water heb opgesnoven), btje gevoeliger voor licht -niet echt erg-, btje stijve nek/ schouders.

En wat ik ook heb is dat ik dagen tot weken na de aanval nog spikkeltjes en vlekjes in beeld zie (lichtflitsjes).

Gelukkig heb ik niet vaak een aanval, maar stel dat ik het vaker krijg dan is het wel erg lastig (laatst kreeg ik het terwijl ik SLIEP, werd er wakker van) en vraag ik me af of er medicijnen of alternatieve behandelingen voor zijn.

Oja tis trouwens niet zeker of het wel migraine is hoor. Maar dat is iets wat ik zelf denk want ik zou niet weten wat het anders kan zijn.
(Ik heb ook hele rare ernstige oogklachten sinds maart 2004 (daarvoor ook al 9 jaar lang rare oogklachten) -ik mis stukken beeld, en dit dus echt 24/7- maar aan mijn ogen is niks te zien. De huisarts en oogarts zeggen dat het stress is en ik er gewoon niet op moet letten want er is immers niks maar zelf geloof ik daar niet veel van. Maar miss dat die migraine hier dan ook mee samenhangt ofzo weet ik niet)

Laatst gewijzigd op 25-10-2005 om 15:35.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten