Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2005, 14:58
Enkie
Enkie is offline
Hallo allemaal,
ik zit nu in 4gymnasium en ik heb het profiel C&M met bio erbij. Ik heb alletwee de klassieke talen nog, maar ik wil Grieks laten vallen.
Vorig jaar heb ik niet zoveel van Latijn opgestoken, omdat we toen een vervelende leraar hadden en nu ben ik er niet zo goed in, in Grieks wel.
De meeste vierdeklassers hebben Latijn gekozen, omdat de grammatica daarvan er bijna op zit en van Grieks niet. Ook zeggen ze dat je bij Latijn voortaan een woordenboek mag gebruiken, waarin ook een grammatica-overzicht in staat.
Ik weet voor 90% zeker dat ik Grieks laat vallen, maar op de achtergrond zit de twijfel toch...

Zit iemand toevallig in de vierde klas van het gymnasium en kent dit probleempje ook?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2005, 16:38
Anno2007
Anno2007 is offline
ik zelf heb 1 jaar grikes gehad in de 3e en heb t daarna laten vallen, (bij ons kon het ook niet langer) maar als ik had kunnen kiezen had ik ook alsnog voor latijn gekozen. Omdat ik grieks veel en veel lastiger vindt doorvoor al het alfabet. voor mij zit latijn veel logischer in elkaar. in de vierde kreegk nog een btje grammatica, maa rnu alleen nog herhaling van die dingen die je echt nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 18:37
Belgarath
Belgarath is offline
Waarom voor latijn kiezen als je goed bent in grieks???

Zie ook
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1190538
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1109229
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1072147
Oud 13-10-2005, 20:34
Verwijderd
Wat vind je leuker om te lezen? Dat is het belangrijkste. Qua moeilijkheidsgraad ontlopen de twee elkaar niet erg bij het CSE. Je hebt nog bijna drie jaar om achterstanden in de grammatica in te halen, dat telt ook niet. Laat dat grammaticakatern in je woordenboek (dat van Pinkster) alsjeblieft ook niet meewegen bij je besluit, die appendix sla je tijdens je examen misschien twee of drie keer open. Het lijkt me sterk dat er zoiets niet voor Grieks bestaat (misschien een los katern).
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 10:33
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Snees schreef op 13-10-2005 @ 21:34 :
Laat dat grammaticakatern in je woordenboek (dat van Pinkster) alsjeblieft ook niet meewegen bij je besluit, die appendix sla je tijdens je examen misschien twee of drie keer open. Het lijkt me sterk dat er zoiets niet voor Grieks bestaat (misschien een los katern).
Het (nieuwe) woordenboek van Eisma heeft dat ook, dacht ik
Oud 14-10-2005, 15:12
Sanctus
Sanctus is offline
Aargh. Je zult nu eenmaal grammatica moeten kennen om een goed cijfer te halen. Of dacht je dat je met een woordenboek en een grammatica appendix opeens allemaal negens zult halen? Bij Grieks mag je er trouwens ook een woordenboek bij dat ook een grammatica appendix bevat (Eisma).

Als je goed bent in Grieks en als je het kunt, waarom zou je er dan ffs mee stoppen?
Oud 17-10-2005, 00:16
Verwijderd
Hmm daar heb ik nog een leuk verhaal over
Ik heb Grieks eerder laten vallen (aan het begin van de vijfde), mede omdat ik in de vierde teveel door ziekte had gemist.
Maar ik kreeg al snel spijt. Dus nu heb ik afgelopen zomervakantie weer alles ingehaald en heb ik weer lekker Grieks !!
Nu moet je niet denken: oh, dan laat ik het gewoon vallen, want ik kan het toch altijd weer oppakken. Dit kon bij mij alleen omdat ik goeie cijfers had voor alles en ze wel dachten dat ik het wel aankon, niet op iedere school kan dat.
Dus als je het leuker vindt, gewoon houden.
Enne het woordenboek van eisma is super fijn! (veel fijner dan woordenboek latijn ).

Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 16:36
Verwijderd
In principe hoef je ook niet zoveel meer te leren voor Grieks. Als het goed is ben je qua grammatica na de vierde (bijna) klaar en moet je vooral aan je vertaalvaardigheden gaan werken. En slimme dingen leren zeggen over een verhaal.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 00:03
Verwijderd
Nou Grieks is echt makkelijker dan Latijn qua grammatica, want je hoeft alleen ongeveer de praesens en het imperfectum te kennen, en het perfectum te herkennen en verder alleen de con. en de ind. Trouwens je mag bij Grieks ook een woordenboek EN een los grammaticakatern gebruiken. In dat grammaticakatern staan trouwens ook vaak ongeregelmatige werkwoorden. Daarnaast is een kleine klas juist leuker omdat de docent dan meestal relaxter is.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 09:30
Femic
Femic is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 13-10-2005 @ 19:37 :
Waarom voor latijn kiezen als je goed bent in grieks???
Dat.

Daarbij is Grieks veel leuker
Oud 20-10-2005, 19:49
Keith
Keith is offline
HOeveel van deze threads bestaan er al wel niet? Misschien kan een fb er een keer eentje bovenaan zetten als sticky.
Oud 24-10-2005, 17:17
Mahonie
Mahonie is offline
Ik heb destijds de keuze ook moeten maken. En ik heb voor Grieks gekozen.

Citaat:
Belgarath schreef op 13-10-2005 @ 19:37 :Waarom voor latijn kiezen als je goed bent in grieks???
Citaat:
Femic schreef op 20-10-2005 @ 10:30 :
Dat.

Daarbij is Grieks veel leuker
Mee eens.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 09:55
Verwijderd
Grieks \o/

Als je er goed in bent (en als je het leuk vindt!) moet het natuurlijk niet laten vallen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 12:55
Nyawa
Je bent goed in Grieks, je vindt het ook leuk, dus waarom zou je dan niet gewoon Latijn laten vallen?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 14:00
Belgarath
Belgarath is offline
Ik vraag me af of de TS'er haar thread nog wel eens bekijkt.
Oud 26-10-2005, 15:17
Keith
Keith is offline
Ze heeft al bijna 2 weken niet meer gepost op het forum, dus denk het niet . Al kan ji jdat als fb volgens mij veel beter zien.
Oud 26-10-2005, 21:44
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Keith schreef op 26-10-2005 @ 16:17 :
Ze heeft al bijna 2 weken niet meer gepost op het forum, dus denk het niet . Al kan ji jdat als fb volgens mij veel beter zien.
Of jij leest niet goed, of ik heb uberopties op dit forum Ze heeft vandaag nog gepost.
Oud 26-10-2005, 23:20
Keith
Keith is offline
Wellicht nadat ik keek of ze had gepost dan .
Oud 30-10-2005, 13:06
Enkie
Enkie is offline
Ik hoor een mailtje te ontvangen als er een reactie is gekomen, maar er is blijkbaar iets misgegaan ofzo. Bovendien was ik een week op vakantie.

Bedankt voor jullie tips! Ik weet nu zeker dat ik toch voor Grieks ga kiezen Is inderdaad veel leuker dan Latijn, ook qua cultuur.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Enkie schreef op 30-10-2005 @ 14:06 :
Bedankt voor jullie tips! Ik weet nu zeker dat ik toch voor Grieks ga kiezen Is inderdaad veel leuker dan Latijn, ook qua cultuur.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 16:27
Belgarath
Belgarath is offline
Breekt in jubelzangen uit
Oud 31-10-2005, 16:00
Caligo
Caligo is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 17-10-2005 @ 01:16 :
Enne het woordenboek van eisma is super fijn! (veel fijner dan woordenboek latijn ).

HEt Eisma-woordenboek van Hupperts is inderdaad geweldig! Zeker voor eindexamen, maar ik heb er al 2 foutjes uit gehaald

En ik zou voor je keuze ook vooral kijken welke eindexamenauteurs je hebt, want daar ben je wel bijna je hele laatste jaar mee bezig, en dat zal toch maar Cicero zijn ofzo..
Oud 13-11-2005, 19:56
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 19-10-2005 @ 01:03 :
Nou Grieks is echt makkelijker dan Latijn qua grammatica, want je hoeft alleen ongeveer de praesens en het imperfectum te kennen, en het perfectum te herkennen en verder alleen de con. en de ind. Trouwens je mag bij Grieks ook een woordenboek EN een los grammaticakatern gebruiken. In dat grammaticakatern staan trouwens ook vaak ongeregelmatige werkwoorden. Daarnaast is een kleine klas juist leuker omdat de docent dan meestal relaxter is.

Heh huh?! Wij krijgen ook gewoon futurum, futurum atticum, exactum, perfectum, plusquam perfectum, etc? Verder heeft het Grieks de optativus en de conjunctivus, moet je ook allemaal leren...?
Het Griekse werkwoord vind ik veeeel moeilijker dan het Latijnse, maar in het Grieks is het zelfst/bijv nw. weer veel makkelijker.
Oud 15-11-2005, 07:00
Caligo
Caligo is offline
Ach jah, vanaf het moment dat je dat woordenboek mag gebruiken vergeet je het toch allemaal..
Achterin dat woordenboek zit zelfs een lijst met onregelmatige woorden, dus stel, je ziet een woord en hebt geen flauw idee welke tijd van welk werkwoord het is, dan kijk je even in die lijst en dan zie je bijvoorbeeld dat het een 3e ev ind aor med is van ...
Dat is nog het allerhandigst..
Veel makkelijker dan het Latijn woordenboek van Pinkster lijkt me..
Oud 16-11-2005, 20:31
geriber
geriber is offline
Hoii, ik heb ook latijn en ik heb in de vierde ontzettend kut les gehad. Ik heb latijn gekozen omdat ik er meer woorden van herkende in andere talen en er dus meer aan dacht te hebben dan aan grieks, bovendien was ik ook beter in latijn.
Maar nu, na een jaar vrijwel niets gedaan te hebben, heb ik het gevoel dat ik totaal geen vat heb op latijn. Als ik een poging doe tot het vertalen van een zin krijg ik niet eens wat op papier...
Maargoed, even als tip dus, weet wat je doet als je niet meer doet wat je zou moeten doen voor latijn, want voor dat je het weet verpest je het voor jezelf
Oud 18-11-2005, 15:02
hasseltboy
hasseltboy is offline
Niet zo aanstellen en alletwee de talen gewoon houden
Oud 22-11-2005, 18:36
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 18-11-2005 @ 16:02 :
Niet zo aanstellen en alletwee de talen gewoon houden
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 20:30
Dennis05
Dennis05 is offline
ik heb latijn gekozen, leek mij het makkelijkst maar valt nog tegen
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 11:04
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Dennis05 schreef op 29-11-2005 @ 21:30 :
ik heb latijn gekozen, leek mij het makkelijkst maar valt nog tegen
Is makkelijker dan Grieks. Kut-aoristus.
Oud 30-11-2005, 13:13
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 30-11-2005 @ 12:04 :
Is makkelijker dan Grieks. Kut-aoristus.
Valt toch wel mee?
Oud 01-12-2005, 14:07
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 30-11-2005 @ 14:13 :
Valt toch wel mee?
Nee!
Oud 01-12-2005, 20:33
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 18-11-2005 @ 16:02 :
Niet zo aanstellen (...)
Oud 08-12-2005, 14:26
huugjj
huugjj is offline
haai allemaal,

k sit nu p 2gym n k hep nu voor t eerste jaar grieks, ma k weet nu tog al bijna ckr da k latijn ga kiese mda k nu al nix meer snap vn grieks.
k ho0p da je keuse n beetjj lukt enne lieve sgatte allemaal

kusj huugjj
Oud 08-12-2005, 14:33
Verwijderd
Hallo allemaal,

ik zit nu op 2 gymnasium en ik heb nu voor het eerste jaar Grieks, maar ik weet nu toch al bijna zeker dat ik Latijn ga kiezen, omdat ik nu al niks meer snap van Grieks.
Ik hoop dat je keuze een beetje lukt en lieve schatten allemaal.

Kusje huugjj
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 22:37
Dynamico
Dynamico is offline
Die Snees is me wel een taaltoppertje, hoor.
Oud 09-12-2005, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 08-12-2005 @ 23:37 :
Die Snees is me wel een taaltoppertje, hoor.
Morgen ga ik Lineair-A ontcijferen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 15:10
MickeyV
MickeyV is offline
Knap hoor.
Oud 16-12-2005, 11:09
remy476
remy476 is offline
bij ons op het vwo zijn 2 leerlingen die grieks hebben gekozen
de rest heeft alleen latij
Oud 30-12-2005, 04:37
Unique Clone
Unique Clone is offline
spaans
Oud 02-01-2006, 13:02
Silverchoice
Silverchoice is offline
Ik denk niet dat je je moet laten leiden door 'de grammatica zit er bijna op' en 'ik mag hier een woordenboek gebruiken'. Kies wat je het leuks/meest interessant vind.
Ik heb gekozen voor Latijn destijds en daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik vind het handig dat ik de griekse letters kan lezen (en dan heb je aan 2 jaar grieks meer dan genoeg), maar Latijn kom je meer tegen op gebouwen e.d.; is denk ik nog iets levender onder de dode talen.
Reageren

Regels voor berichten