Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2002, 11:50
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
iemand schreef:

Iedereen is simpel. En toch is iedereen het niet.
Dit vond ik in een ander topic en volgens mij is het een nieuw topic waard.

In sommige dingen is (bijna) iedereen hetzelfde, en voorspelbaar enzo. Maar zijn er ook dingen waarin iedereen anders is? Of iig niet zo simpel, zo voorspelbaar?

Wat denken jullie?
Oud 15-06-2002, 12:57
Verwijderd
Anno 2002 moeten we het stellen met hersenen die zijn ontwikkeld voor het leven van jager-verzamelaars. De mens is een aangeklede aap, een wildeman in een modern jasje. Maar zijn we werkelijk een slaaf van onze genen?

We zijn simpel in die zin dat we allemaal dezelfde oorsprong hebben en daardoor, vanuit het evolutionair oogpunt gezien, grotendeels door onze genen gevormd worden.

Ikzelf ben het met veel evolutiepsychologen eens wat dat betreft. Heel veel dingen die wij al dan niet bewust doen, komen werkelijk voort uit eeuwenlange biologische selectie.

Nog een stukje:

De evolutie schetst een vrij negatief mensbeeld. We zijn in de kern egoisten, die als het erop aankomt onze naasten in de steek laten. Liefde is slechts een slimme evolutionaire truc om voorplanting te laten slagen. Proberen te veranderen heeft geen zin, alles ligt vast. Voor veel mensen is dat een vervelend idee.

Het is in feite de cultuur / maatschappij die onze genen onderdrukt. Dus zijn we aan de ene kant allemaal simpel en voorspelbaar, aan de andere kant tamelijk ingewikkeld. Dit laatste omdat iedereen in de loop van zijn leven werkelijk talloze ervaringen opgedaan heeft, en daarop zijn / haar gedrag baseert. Je kunt imho nooit voorspellen hoe die mix in elkaar zit..

Dus zijn we simpel, maar ook weer niet

Laatst gewijzigd op 15-06-2002 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 13:59
She_me
She_me is offline
We zijn op die manier 'simpel' dat we allemaal handelen vanuit bepaalde oerdriften laat maar zeggen (voortplanting, DNA doorgeven). Onze basis is hetzelfde, de manier waarop onze hersenen, biologisch gezien, werken is hetzelfde. Als je je gaat verdiepen in de psyche van de mens en gedragsleer, zul je inderdaad bepaalde basis principes, regels, tegen komen.

Maar als je om je heen kijkt zie je dat iedereen 'anders' is. Dat heeft te maken met karakter en natuurlijk omstandigheden. Om het maar even ingewikkeld simpel te zeggen: Iedereen handelt vanuit hetzelfde basisprincipe, maar deze uit zich bij iedere persoon anders.

Tja, ik leg het allemaal een beetje knullig uit. Maarre dit is hoe ik het zie

't Is allemaal ook een beetje abstract.
Oud 15-06-2002, 14:04
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
She_me schreef:
We zijn op die manier 'simpel' dat we allemaal handelen vanuit bepaalde oerdriften laat maar zeggen (voortplanting, DNA doorgeven). Onze basis is hetzelfde, de manier waarop onze hersenen, biologisch gezien, werken is hetzelfde. Als je je gaat verdiepen in de psyche van de mens en gedragsleer, zul je inderdaad bepaalde basis principes, regels, tegen komen.

Maar als je om je heen kijkt zie je dat iedereen 'anders' is. Dat heeft te maken met karakter en natuurlijk omstandigheden. Om het maar even ingewikkeld simpel te zeggen: Iedereen handelt vanuit hetzelfde basisprincipe, maar deze uit zich bij iedere persoon anders.

Tja, ik leg het allemaal een beetje knullig uit. Maarre dit is hoe ik het zie

't Is allemaal ook een beetje abstract.
Ik ben zelf als wiskundige wel gewend om met abstracties om te gaan, dus het kan wat mij betreft niet abstract genoeg zijn.
Oud 15-06-2002, 16:04
Gothic
Gothic is offline
Voor de bovenste laag, intellectuelen met inzicht, mensenkennis is iedereen simpel. De mens zit simpel in elkaar, alleen kan niet iedereen dat snappen of zien, daarom is de mens simpel en niet simpel...
Oud 15-06-2002, 17:27
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Voor de bovenste laag, intellectuelen met inzicht, mensenkennis is iedereen simpel. De mens zit simpel in elkaar, alleen kan niet iedereen dat snappen of zien, daarom is de mens simpel en niet simpel...
Bedoel je daarmee dat het met inzicht te maken heeft of je de mens als simpel of niet simpel ziet???

Leg ff uit asjeblieft!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 20:16
Verwijderd
Voor simpele mensen is het leven heel moeilijk, omdat zij een hoop dingen niet kunnen verklaren. Ze hebben gevoelens waar ze weinig mee kunnen, omdat ze niet weten waar die gevoelens vandaan komen en niet weten wat die gevoelens betekenen, laat staan hoe ze ze zouden kunnen beschrijven.

Gecompliceerde mensen kunnen die gevoelens wel beschrijven en snappen, zowel bij zichzelf als bij anderen, maar zij kampen weer met een ander probleem: namelijk met het feit dat je nog zo ruimdenkend, nog zo intellectueel en nog zo gecompliceerd kunt zijn, maar dat je altijd tegen het probleem aanloopt dat elk antwoord weer een nieuwe vraag oproept (dat is een bekend feit in de filosofie). Dus zij worstelen met dezelfde problemen van het niet kunnen verklaren van iets, alleen bij hun duurt het wat langer voor die grens bereikt is.

Zoals je kunt lezen ben ik het dus niet eens met de uitspraak dat alle mensen simpel zijn en tegelijkertijd niet simpel. Er zijn wel mensen die écht simpel zijn, zo heerlijk ongecompliceerd, die echt niet over dingen nadenken...die 100% simpel zijn
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 21:03
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
dreen schreef:

Bedoel je daarmee dat het met inzicht te maken heeft of je de mens als simpel of niet simpel ziet???

Leg ff uit asjeblieft!
Er bestaan slimme mensen met inzicht en mensenkennis. Voor die mensen in de mens gewoon simpel, omdat ze kunnen berederen en snappen hoe de mens in elkaar zit. Voor de simpele zielen, die snappen vaak zichzelf niet helemaal, laat staan anderen, daarom is iedereen simpel maar toch weer niet...
Oud 15-06-2002, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef:
Er bestaan slimme mensen met inzicht en mensenkennis. Voor die mensen in de mens gewoon simpel, omdat ze kunnen berederen en snappen hoe de mens in elkaar zit.
Zouden slimme mensen begrijpen waarom ze slimmer zijn?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 21:06
Verwijderd
Als ik me niet vergis waren dat mijn woorden.

Maar goed, het doet er niet toe van wie het is. Ik denk dat het idd zo is. Iedereen mens is uiteindelijk mens en 'bestaat' uit dingen die ook in andere mensen zitten, niemand is dus bijzonder. Maar ieder mens is uniek en dus weer wel bijzonder.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 21:10
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
******** schreef:
Zouden slimme mensen begrijpen waarom ze slimmer zijn?
omdat wij allemaal moeders hebben die chaostheorie boeken in de kinderkamer bewaart?

misschien, sommmige, of gewoon wel van zichzelf tegenover minder slim mens voor zich, in concrete situaties bedoel ik
Oud 15-06-2002, 21:21
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef:
*bla*
Nope, ik vind het klinkklare onzin dat 'slimmere' mensen de mens kunnen begrijpen. Feit is en blijft voorlopig, dat de mens zichzelf niet doorgronden kan.

We weten niet eens hoe de hersenen eigenlijk werken .. laat staan dat we kunnen bepalen door wat intelligentie bepaald wordt.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 21:25
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
We weten niet eens hoe de hersenen eigenlijk werken .. laat staan dat we kunnen bepalen door wat intelligentie bepaald wordt.
Om die reden hebben ze de omschrijving van het begrip 'psychologie' ook aangepast naar 'wetenschap van het menselijk gedrag'. Omdat de hersens idd niet te bestuderen zijn ed.

Door wat intelligentie bepaald wordt heeft daar weer niet altijd veel mee te maken. Het is aangeboren, maar moet nog ontwikkeld worden en dat doet het alleen als het gestimuleerd wordt ed (kee, tis maar een (grote?) stroming die d'r zo over denkt). Maar is dat niet weer iets voor een heel andere topic?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Om die reden hebben ze de omschrijving van het begrip 'psychologie' ook aangepast naar 'wetenschap van het menselijk gedrag'. Omdat de hersens idd niet te bestuderen zijn ed.

Citaat:
Maar is dat niet weer iets voor een heel andere topic?
Ik zag het niet zozeer als een discussiepunt .. vond het alleen een kortzichtige uitspraak dat de mens 'simpel' is voor de 'slimmere' mensen
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 21:33
Miracle
Miracle is offline
Okay!
Ik heb ff jullie reacties gelezen en nou snap ik het ook een beetje

Maar ik dacht eerst dat jullie bedoelde dat doordat iemand intelligent is dat tie dan ook meteen de mens als simpel beschouwd. Dat zou nogal raar zijn omdat ik de mens juist absoluut niet als simpel beschouw, maar wel vrij intelligent ben (mm sorry dat ik het zo zeg, et lijkt wel of ik eigendunk krijg )

iig bedankt voor de uitleg

Kuzzzz
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 14:00
Demi
Demi is offline
De mens zal nooit zo slim worden dat het zijn eigen domheid kan inzien!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 14:08
Rocaliaan Lieke
Rocaliaan Lieke is offline
commic sans MS

Nou ik denk dat mensen gewoon kuddedieren zijn.
Iedreen volgt zijn eigen "kudde" dus de kudde waar jij graag bij zou willen horen.

De mensen die niet achter iemand aan lopen lopen wel degelijk achter iemand aan.
Ze lopen achter hun vrienden aan, Ze zitten in een bepaald groepje vrienden en die doen allemaal hetzelfde en kleden zich hetzelfde.

Dus ik denk dat we allemaal wel een beetje simpel zijn (geworden)
Oud 16-06-2002, 15:38
Dissolute
Dissolute is offline
Citaat:
nare man schreef:
Voor simpele mensen is het leven heel moeilijk, omdat zij een hoop dingen niet kunnen verklaren. Ze hebben gevoelens waar ze weinig mee kunnen, omdat ze niet weten waar die gevoelens vandaan komen en niet weten wat die gevoelens betekenen, laat staan hoe ze ze zouden kunnen beschrijven.
Voor simpele mensen is het leven heel moeilijk??? MMMZ ik ken genoeg simpele mensen die juist heel gelukkig zijn.

Het is voor mij net andersom. Soms denk ik, waarom ben ik niet zo'n simpele ziel en ben blij met de dingen die ik heb.

Het kan zijn dat iedereen weer iets anders verstaat onder simpel en er daardoor verschillen van mening zijn

Simpel voor mij betekent. Niet open-minded (geen breed blikveld), blijven zitten waar ze zitten. Roddelen de hele dag over anderen (vrouw), bier, wijven, neuken, uitkering (man).

PS: Wil niet denigrerend overkomen, van mij mag iedereen zijn wat hij/zij wil zijn.
Oud 16-06-2002, 16:01
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Omdat de hersens idd niet te bestuderen zijn ed.
Wat bedoel je met "inderdaad"? Om iets te kunnen bestuderen moet je weten welk aspect je wilt bestuderen. In het geval van de hersenen gaat het dus om de vraag of je je bijvoorbeeld alleen op het fysiologische aspect van de hersenen toe wilt leggen of dat je ook andere aspecten wilt onderzoeken. Het feit dat deze aspecten nog niet volledig bepaald zijn hoeft nog niet te betekenen dat een nadere studie daarvan niet mogelijk zou zijn.
Oud 16-06-2002, 16:09
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Wat bedoel je met "inderdaad"?
Ghehe daar las ik overheen tuurlijk kunnen we het menselijke brein bestuderen .. maar volledig doorgronden doen we het nog lang niet
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 17:49
Frida
Frida is offline
Citaat:
******** schreef:

Men weet al best veel over onze hersentjes he
En intelligentie is zo relatief... Kan je idd niet bepalen, een deel van de intelligentie ( en dan vooral op cognietoef vlak dacht ik) wordt erfelijk bepaald
Maar het blijft moeilijk om dit te zgegen idd
Oud 16-06-2002, 17:50
Frida
Frida is offline
Tis maar wat je simpel noemt btw.

Sommige gedragingen zijn id voorspelbaar maar dat komt omdat ook elk gedrag geleerd is of een oorzaak heeft. En over gedragsdetermintanten kan men heel lang disscusiëren.
Oud 17-06-2002, 12:47
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
nare man:Gecompliceerde mensen kunnen die gevoelens wel beschrijven en snappen,
Misschien... Maar ik denk eigk dat dat 'snappen' een vorm van versimpelde weergave is, die best ver naast de waarheid kan zitten. Of zouden echt intelligente mensen helemaal snappen 'hoe ze zelf werken'? Eerlijk gezegd geloof ik er nix van! Ik denk meer in de richting die ******** ook volgt zo te zien:
Citaat:
********: Nope, ik vind het klinkklare onzin dat 'slimmere' mensen de mens kunnen begrijpen. Feit is en blijft voorlopig, dat de mens zichzelf niet doorgronden kan.

We weten niet eens hoe de hersenen eigenlijk werken
Oud 17-06-2002, 12:47
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Leonoor: Als ik me niet vergis waren dat mijn woorden.
Klopt

Citaat:
Maar goed, het doet er niet toe van wie het is. Ik denk dat het idd zo is. Iedereen mens is uiteindelijk mens en 'bestaat' uit dingen die ook in andere mensen zitten, niemand is dus bijzonder. Maar ieder mens is uniek en dus weer wel bijzonder
Maar waar zit het verschil dan in, waardoor mensen uniek worden?
Oud 17-06-2002, 15:47
Verwijderd
Citaat:
John Sickbock schreef:
Maar waar zit het verschil dan in, waardoor mensen uniek worden?
Mensen worden uniek geboren. Niemand is hetzelfde, iedereen is samengesteld uit dingen die andere mensen hebben, maar je zult nergens op de wereld iemand tegen komen die 100% hetzelfde is. (denk ik dan tenminste)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2002, 16:01
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi,
De domme mensen breken de eenheid tot veelheid... en eerlijk gezegd kom ik dat hierboven enorm vaak tegen... niet lullig maar wel serieus bedoeld...
Liefs en Bb,
Darknezzz
Oud 20-06-2002, 02:48
miep
miep is offline
Iedereen is simpel.
Dit leven slaat nergens op.
Onze gevoelens slaan nergens op.
----
M'n depri kant
----
Iedereen is ingewikkeld.
Dit leven kan heel mooi zijn.
Ik wil psychologie gaan studeren omdat het me allemaal heel erg interessert.

Leuk hoor zulke dubbele gevoelens...

sorrie
Reageren

Regels voor berichten