Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2005, 20:47
kalinho
kalinho is offline
ik reed vandaag met nog een maat over een weg. en die weg zit bochttechisch vrij kut in mekaar, je ziet niet echt wat er achter een bocht aankomt. dus ik neem op een gegeven moment een bocht naar links, en automatisch ga ik dan al een beetje in het midden rijden(da vind ik zelf makkelijker om de bocht te nemen) anyway, aan de andere kant komt eer een kerel aan op een scooter die de bocht naar rechts neemt, en ook naar het midden gaat. Dus we moeten allebei uitwijken. Ik ben een kerel van 17, dus ik heb mn reflexen en rijvaardigheid genoeg om gewoon te blijven rijden. maar mn tegemoetkomer is een man van in de 70 en die heeft niet die vermogens meer. dus die raakt in de berm en kukelt zo omver de weg op. volgens mij zat ik nog net op mn eigen helft v.d. weg, maar volgens mn maat zat ik toch echt al op de linkerhelft, dus het is dan mijn schuld.
Hij had zelf alleen een beetje koppijn en wat schrammen op zn hand. maar op zn scooter zaten toch een paar aardige krassen. Dus ik maar gezegd: hier heeft u me gegevens, mocht u het toch nog willen verhalen kan het as het goed is via de verzekering.
maar nu vraag ik me dus af: valt schade zoals hierboven beschreven ook onder WA-verzekering???
en hoe zit het met: "een opgevoerde bromfiets is niet verzekerd" de mijne gaat 60 ofzo, maar in die bocht ging ik dat bij lange na niet. Dus doen ze daar nog moeilijk over, komen ze kijken of hij opgevoerd is...hoe gaan ze dat doen???
Oud 16-10-2005, 21:42
Verwijderd
Het lijkt mij dat die vent eerst maar eens moet gaan kijken of hij die schade kan verhalen via zijn eventuele eigen cascoverzekering, als hij die niet heeft kan hij eens gaan kijken naar jouw WA-verzekering. Het is überhaupt maar de vraag of jij wel aansprakelijk bent, maar laten we ervan uitgaan dat dat wel zo is, voor vijftig procent van zijn schade ofzo.

Het lijkt mij dat je wel dekking hebt op een aansprakelijkheidsverzekering, aangezien er geen sprake is van opzet en jij verder niet op groffe wijze roekeloos bezig bent geweest. Dat die scooter is opgevoerd kan wel een probleem opleveren, maar ik denk dat het in de praktijk wel meevalt, aangezien het waarschijnlijk om niet al te grote bedragen gaat. Ik zou eerst maar eens gewoon afwachten wat die vent doet, of hij überhaupt wel naar jou toekomt.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 22:03
MTpower
MTpower is offline
is je scooter opgevoerd (boven de 0,7kw op de politie rollerbank) dan dekt de verzekering NIET!!
Meestal testen ze je vermogen alleen bij gevallen waar dat van belang zou zijn. Dat is aan de verzekeringsmaatschappij om te beslissen...
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 19:58
kalinho
kalinho is offline
der is trouewns geen politie bijgeweeest...dus hoe gaat de verzekering dan ooit testen of mijn scooter al dan niet te hard gaat??
trouwens, ik zit me net te bedenken (wel vrij asociaal trouwens), maar stel de verzekering dekt niet, en de politie was er neit bij: dan is het zijn woord tegen het mijne dat ik uberhaupt daar reed. dan zou ik het gewoon glashard kunnen ontkennen. kan dat ook? (niet dat dat mijn bedoeling is, maar STEL)
Oud 17-10-2005, 20:23
Verwijderd
Sterker nog, jij bent krachtens jouw verzekeringspolis verplicht je te onthouden van alles dat de belangen van de verzekeraar kan schaden. Dus zodra jij bij een ongeluk betrokken bent moet je praktisch wel ontkennen (of je mond dichthouden, dat is netter). In elk geval zorgt een bekentenis dat het (deels) jouw fout was voor grote problemen, want dat vinden verzekeraars niet leuk.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 13:05
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
als ik dit verhaaltje zo lees, is het niet echt duidelijk of dit uberhaupt wel jouw verantwoordelijkheid is. (als het wel jouw schuld is, dan is je verplichtte WA-verzekering er om de schade te dekken, en die zal dat in de meeste gevallen ook doen.)

die kerel rijdt niet rechts op zijn weghelft, en jij ook niet. strikt genomen dien je zoveel mogelijk rechts te houden, maar als jullie allebei links op je 'eigen' weghelft reed, (en je raakt elkaar niet), is het niet per definitie zo dat jij dan schuldig bent.

reed jij op 'zijn' weghelft, dan nog is het niet per-se zo dat jij schuldig bent, maar wel een stuk waarschijnlijker. echter, het lijkt me sterk dat jij (nogmaals, enkel aan de hand van je verhaal) alleen schuldig bent, een deling van de schade is eerlijker.

het wordt een wat ander verhaal als de wegbelijning duidelijk aangaf dat je op je eigen weghelft zou moeten blijven. dat kan een ononderbroken streep zijn, maar ook strepen die in en/of voor de bocht dichter bij elkaar liggen dan de lengte van de streep (dus dicht op elkaar) geven ook aan dat je op je eigen weghelft hoort te blijven (hoewel dat slechts een adviesmarkering is).

als er helemaal geen belijning op de weg aangebracht was (afgezien van kantmerkeringen), is het vrij duidelijk (m.i., maar ik ben geen rechter) dat jij niet schuldig bent.
Oud 18-10-2005, 14:25
MB
MB is offline
Als dat ding 60 kan op de teller is de kans wel heel erg klein dat hij teveel vermogen heeft, wass heb je niet eens een andere uitlaat ofzo, dusop het eerste gezicht zullen ze sowieso wel denken dat het in orde is. Als ze hem zouden gaan keuren, dan moet je hem daarheen brengen of komen ze hem halen en dan zetten ze hem op de rollerbank. Die kans is echt extreem klein, maar als je er bang voor bent, dan meot je ff een ring met een kleine doorlaat tussen je cilinderpoort en je uitlaat zetten, is zo gebeurd
Oud 18-10-2005, 15:28
remy476
remy476 is offline
ik zou helemaal nix vergoeden! Jij hebt gezegd dat je op je eigen weghelft zat en hij is het dus zelf schuld ...hij moet dan ook maar alles zelf vergoeden.

als je je verzekering laat betalen doen die meestal geen onderzoek naar opvoeren want dan zou 80% van de scooterrijders niet meer verzekerd zijn aangezien bijna alle scooters ( soms vanuit de fabriek al ) te hard lopen ( en 60 is daarbij geen uitzondering).

Bij mijn scooterverzekering zit het zo dat ik al no-claim (=korting op premie) opbouw voor al ik straks een auto ga rijden....als ze nou gaan betalen kun je weer overnieuw beginnen met het opbouwen van je no-claim.
Oud 18-10-2005, 17:01
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
remy476 schreef op 18-10-2005 @ 16:28 :
ik zou helemaal nix vergoeden! Jij hebt gezegd dat je op je eigen weghelft zat en hij is het dus zelf schuld ...hij moet dan ook maar alles zelf vergoeden.

...als ze nou gaan betalen kun je weer overnieuw beginnen met het opbouwen van je no-claim.
1) Dit is een nederlandstalig forum.

2) Wat heb jij een kutverzekering, als je na 1 klein ongevalletje meteen helemaal opnieuw zou moeten beginnen.
Oud 18-10-2005, 17:04
remy476
remy476 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 18-10-2005 @ 18:01 :

2) Wat heb jij een kutverzekering, als je na 1 klein ongevalletje meteen helemaal opnieuw zou moeten beginnen.
aangezien ik ( en hij) 17 zijn wel ja
Oud 18-10-2005, 18:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
remy476 schreef op 18-10-2005 @ 18:04 :
aangezien ik ( en hij) 17 zijn wel ja
nou heb ik geen ervaring met brommerverzekeringen, maar de link met de leeftijd zie ik ff niet. wel als je doelt op dat t duur is, maar dat is met auto's net zo, tot je 23e betaal je veel te veel. maar ik zou niet helemaal terugvallen naar '0' (gelukkig) na 1 ongelukje, dat zou me erg vervelend lijken.
Reageren

Regels voor berichten