Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2005, 22:05
]{ing
]{ing is offline
Ik ken alleen nog Raidsonic/Starbox (onder deze merknaam verkopen ze ook de bekendere ICY Box behuizingen) en ben op zoek naar een goede oplossing voor externe opslag met twee harddrives in raid 1.

Om een idee te geven van wat ik bedoel;

http://www.raidsonic.de/de/pages/pro..._objectID=4081

http://www.raidsonic.de/de/pages/pro..._objectID=2651

Helaas verschillen de prijzen nogal en ik kan niet zo makkelijk veel leveranciers vinden. Prijs mag max rond de 250-275 euro liggen. Misschien heeft iemand een suggestie voor nog een ander merk/type of opmerkingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2005, 11:25
Jolt
Jolt is offline
http://tweakers.net/nieuws/39419

is dit niks voor je?

Trouwens heb je niet ergens nog een pctje liggen, gooi er een raid controller en en 2x 250 GB.
Oud 17-10-2005, 12:03
]{ing
]{ing is offline

Ziet er goed uit die Maxtor, alleen minder dat je zelf geen carriers kunt wisselen. De prijs is in dollars nog redelijk. Ben ook benieuwd naar het aantal jaar garantie dat ze erop geven. Heb liever geen dedicated PC ervoor, dan zou het al een Mini-ITX of Shuttle barebone moeten zijn. Als Shuttle nou betaalbaar was..?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 19:01
Jolt
Jolt is offline
Tja, maar zo een shuttle is wel ideaal, je kan hem zelfs als file server gebruiken, of back up of wat dan ook.

Nadeel hogere prijskaart:
Aanschaf HDD's circa 200 euro voor 500GB
Aanschaf barbone of Shuttle a 200 euro?
Aanschaf raid kaartje
Oud 17-10-2005, 19:32
Verwijderd
200,- voor 500GB is wel erg aan de lage kant

Maar als het toch een fleserver wordt zou ik geen barebone kopen maar gewoon een goedkope desktop en ergens in een kast stoppen..
Goedkoper en veel beetr uit te breiden..
Een barebone kan maar 2 hdd's in..
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 20:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Waarom bouw je zelf geen dedicated fileserver? Ik heb er zelf twee met verschillende RAID levels en gigabit interface, werkt echt super.
Oud 17-10-2005, 20:43
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
********** schreef op 17-10-2005 @ 20:32 :
200,- voor 500GB is wel erg aan de lage kant

Maar als het toch een fleserver wordt zou ik geen barebone kopen maar gewoon een goedkope desktop en ergens in een kast stoppen..
Goedkoper en veel beetr uit te breiden..
Een barebone kan maar 2 hdd's in..
250 GB kost maar 100 euro hoor
Oud 17-10-2005, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 17-10-2005 @ 21:43 :
250 GB kost maar 100 euro hoor
Ja, maar wat heb je aan een fileserver met maar 250 GB
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 22:08
Jolt
Jolt is offline
2x 250 = 500 = 200 euro

Oud 17-10-2005, 22:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Houd overigens wel in gedachte dat "100GB" in werkelijkheid maar 93GB is, en daar gaat nog overhead aan partitioneren af. Zeg dat je 10% kwijt bent aan slack. Dus 500GB is in werkelijkheid 450GB.
Oud 17-10-2005, 22:26
Jolt
Jolt is offline
Ik denk dat King dat heus wel weet

En sow wat?Koop je er gewoon nog een schijfje bij
Oud 17-10-2005, 22:37
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nouja, genoeg mensen die dus iets kopen en minder overhielden dan ze verwachten. Het is ook lullig gewoon, 10 gigabyte hoort ook gewoon 10 gigabyte te zijn. Stel je koopt een dildo van 20cm en hij blijkt maar 15cm te zijn, balen!
Oud 17-10-2005, 22:44
Jolt
Jolt is offline
Voor jouw balen, voor mij niet.

Dan moet je bij die sukkel zijn die bytes en megabytes en gigabytes heeft uitgevonden.
Oud 17-10-2005, 23:00
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 17-10-2005 @ 23:08 :
2x 250 = 500 = 200 euro

Ja, maar je wilt wel in raid natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 23:37
]{ing
]{ing is offline
Een beetje fileserver in hetzelfde formaat kost al snel het dubbele denk ik. Misschien kan ik maar beter gewoon twee externe drives kopen ipv zo'n externe raid bak. Die via s-ata verbinden naar mn PC en ook handig bij gebruik met mn laptop aangezien die s-ata aansluiting heeft dmv cardbus. Misschien toch maar geen RAID 1 draaien. In het geval van Lacie en Maxtor schijven scheelt het evenveel als zo'n Raidsonic apparaat in de eerste post. 200 euro.. daarvan koop je nog eens 500GB extra
Zag bij 1to0.nl Maxtor Maxline III schijven, misschien is dat wat ivm betrouwbaarheid?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 01:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Maxline III schijven zouden gebouwd zijn volgens 24/7 gebruik en kennen 5 jaar garantie geloof ik. Ze presteren heel netjes. Enige jammere is dat ze drie platters bevatten, wat zorgt voor iets hoger energieverbruik en dus warmteproductie. Ze zijn ook wel aardig stil.

Die maxtor onetouch dingen worden echter veels te warm, dus beter bouw je je eigen externe 3,5" case als je een externe schijf wilt.

En jij hebt het over mirroring? Dus je wilt maar 250GB qua capaciteit? Dan loont een fileserver zich niet natuurlijk. 4x 250GB Maxline III in RAID1 was anders geweest. Of je gaat meteen voor 6 schijven in RAID5.
Oud 18-10-2005, 07:24
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-10-2005 @ 02:40 :
Maxline III schijven zouden gebouwd zijn volgens 24/7 gebruik en kennen 5 jaar garantie geloof ik. Ze presteren heel netjes. Enige jammere is dat ze drie platters bevatten, wat zorgt voor iets hoger energieverbruik en dus warmteproductie. Ze zijn ook wel aardig stil.
Die dingen zijn technisch gezien volledig gelijk aan de DiamondMax 10 schijven... ik geloof geen barst van dat 'gemaakt voor 24/7 gebruik'-verhaal, volgens mij is het een slim truukje van meneer Maxtor om centjes te verdienen
Oud 18-10-2005, 10:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Kan, kan ook zijn dat ze aan selectie doen; de beste platters in de MaxLine, de rest in de consumentenschijfjes. De garantieperiode is met 5 jaar in elk geval een stuk langer dan de 1 jaar die je normaal krijgt.
Oud 18-10-2005, 10:43
Verwijderd
Ja, dat verhaaltje hoor je wel eens. Ook een fabeltje over 'zweefhoogtes' doet de ronde: Maxtor zou bekijken bij welke schijven de koppen het dichtst op de platters zitten, die zouden het betrouwbaarst zijn, en die zouden als Maxline met vijf jaar garantie worden verkocht. Zonder communiqué van Maxtor daarover blijft het echter gissen.

Een schijf is niet zoiets als een CPU-die, waarvan je makkelijk een grid van 20x20 processoren kunt doormeten en simpelweg bepalen bij welke klokfrequentie ze ermee ophouden, waarna de ene helft als 3000+ en de andere helft als 3500+ wordt verkocht. Een schijf is dynamisch en mechanisch, en kent effecten en verouderingsprocessen die pas na jaren intensief gebruik optreden. Met kunstmatige veroudering is wel een hoop te bereiken maar de praktijk is altijd net iets anders.

Ikzelf hou het er voorlopig dan ook op dat de Maxline technisch identiek is aan de Diamondmax 10 (want ook die hebben een 'component design life' van minimaal vijf jaar, zie de white papers). Het verschil zit 'm dan ook puur in het aangesproken marktsegment en bijbehorende garantie- en gebruikspatronen. Ik zie trouwens niet in hoe jij een jaar garantie op een Diamondmax kunt krijgen: ik heb mijn DMax10 nu een paar maandjes en die garantie loopt gewoon door tot 2008.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 11:17
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-10-2005 @ 11:33 :
Kan, kan ook zijn dat ze aan selectie doen; de beste platters in de MaxLine, de rest in de consumentenschijfjes. De garantieperiode is met 5 jaar in elk geval een stuk langer dan de 1 jaar die je normaal krijgt.
Eén jaar? Welnee, ik heb hier een DiamondMax 10, begin dit jaar gekocht, en daar zit nog garantie op tot mei 2008, volgens de Maxtor site.
Oud 18-10-2005, 11:22
Jolt
Jolt is offline
Ach ze heeft natuurlijk weer via andere wegen.
Op GPU gebied is het nu maar 1 jaar , maar dat scheelt nog per fabrikant.

Daarnaast is het prijs verschil tussen Maxline III en Diamond Max 10 nihil, c.q 3 euro. Daarvoor doe je niet moeilijk als je 5 jaar of 3 jaar garantie krijgt.

Toch?

Wel een domme zet van Maxtor, concurrent voor zijn Diamond Max 10 lijn.
Reageren

Regels voor berichten