Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2005, 19:22
Bumpie
Bumpie is offline
Hi,

wij hebben een practicum gedaan met aardappelstaafjes en osmose in zoutwaardes van 0%; 0,5%; 1%; 2%; 4% & 8%. Verwachting: in de eerste twee zijn de staafjes groter geworden, in de laatsten kleiner en slapper, bij 8% zijn de aardappelstaafjes slapper dan bij 2%.
Maar bij mij is het: 0% = sterker en groter, 0,5% ongeveer hetzelfde, 1% en 2% slapper en kleiner, en vervolgens is die van 4% groter en sterker en de 8% nog groter en sterker!
Die laatste twee zijn wel kleiner dan de beginlengte, maar groter dan die 1% en 2%!
Help...
Is daar een goede reden voor of heb ik het fout gedaan? Dan heb ik pech, het is een PO, 20% voor 't examen

bumpie
Oud 24-10-2005, 19:28
Verwijderd
Ik weet niet veel van osmose, maar als je theorie en hypothese kloppen, maar je resultaten daar niet mee stroken, heb je alsnog een goed werkstuk. Wel erop ingaan dat dat niet gebeurd is en hoe dat zou kunnen komen. Geen resultaat is ook een resultaat.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:55
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Bumpie schreef op 24-10-2005 @ 20:22 :
Hi,

wij hebben een practicum gedaan met aardappelstaafjes en osmose in zoutwaardes van 0%; 0,5%; 1%; 2%; 4% & 8%. Verwachting: in de eerste twee zijn de staafjes groter geworden, in de laatsten kleiner en slapper, bij 8% zijn de aardappelstaafjes slapper dan bij 2%.
Maar bij mij is het: 0% = sterker en groter, 0,5% ongeveer hetzelfde, 1% en 2% slapper en kleiner, en vervolgens is die van 4% groter en sterker en de 8% nog groter en sterker!
Die laatste twee zijn wel kleiner dan de beginlengte, maar groter dan die 1% en 2%!
Help...
Is daar een goede reden voor of heb ik het fout gedaan? Dan heb ik pech, het is een PO, 20% voor 't examen

bumpie
heb je opgeschreven wat je precies hebt gedaan ? Dan moet je daar gaan kijken wat er eventueel is fout gegaan.

--> bijvoorbeeld: we konden die zoutoplossing niet vinden, dus hebben we iets anders gedaan en toen is er dit uitgekomen.

--> iig deze resultaten zijn wel erg bizar
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 22:16
Keith
Keith is offline
Je gebruikt wel heel veel vergelijkende woorden "groter" etc. kan jeo ns niet een tabelletje geven met beginlengte, eindlengte en % verschil met erbij ook een aanduiding van hoe slap ze zijn?
Oud 25-10-2005, 09:41
pino123
pino123 is offline
gewoon dit allemaal invullen, maar bij discussie heel erg goed en veel vertellen waarom jij denkt dfat dit fout is en wat er uit zou moeten koemn
Oud 25-10-2005, 10:01
remy476
remy476 is offline
kijk eens wat je klasgenoten hebben
Oud 25-10-2005, 10:05
Keith
Keith is offline
Citaat:
remy476 schreef op 25-10-2005 @ 11:01 :
kijk eens wat je klasgenoten hebben
Waarom? En dat in je verslag zetten? Daar heb je niks aan. Op de middelbare school doe je (heel dom) elke proef apart. Het zou beter zijn om alle gegeven bij elkaar te gooien, kijken naar welke er kennelijk fout meote nzijn, dan gemiddeldes te nemen en aan de hand van die gemiddeldes ieder een verslag laten schrijven, maar zo werkt het niet. Je moet verklaren waarom jouw resultaten zo zijn. Iets dat helemaal is uitgedroogd zou ook steviger kunnen zijn dan iets dat nog een beetje water bevat, omdat zetmeel toch stijf is, dus als je al het water uit een aardappel haalt blijft er een stijf iets over.
Oud 25-10-2005, 12:53
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Keith schreef op 25-10-2005 @ 11:05 :
Waarom? En dat in je verslag zetten? Daar heb je niks aan. Op de middelbare school doe je (heel dom) elke proef apart. Het zou beter zijn om alle gegeven bij elkaar te gooien, kijken naar welke er kennelijk fout meote nzijn, dan gemiddeldes te nemen en aan de hand van die gemiddeldes ieder een verslag laten schrijven, maar zo werkt het niet. Je moet verklaren waarom jouw resultaten zo zijn. Iets dat helemaal is uitgedroogd zou ook steviger kunnen zijn dan iets dat nog een beetje water bevat, omdat zetmeel toch stijf is, dus als je al het water uit een aardappel haalt blijft er een stijf iets over.
ben je een stuutje... ik zit op 6VWO en als ik iets niet snap vraag ik het aan mijn klasgenoten( die hebben immers dezelfde proef gehad ). En dat dan uiteraard NIET in mijn verslag schrijven...want dan ben je echt dom bezig

Je gaat toch niet alles zelf maken al die jaren..hulp van je vrienden/klasgenoten moet je gebruik van maken (tenzij je geen vrienden hebt natuurlijk )
Oud 25-10-2005, 13:54
Keith
Keith is offline
Je mag ze wel om hulp vragen, maar wellicht hebben zij dus wel de verwachte resultaten gekregen. Ik kreeg het idee dat jij suggereerde dat de TS maar de resultaten moest aanpassen zodat ze wel klopte.
Oud 25-10-2005, 17:01
Bumpie
Bumpie is offline
het probleem is dat het een PO is, alles moet zwijgend, je mag niet overleggen, en moet aan het begin en aan het eind van de les alle papieren en info inleveren, mag er ook niks extra's bij houden ofzo...
Ik heb dus geen verdere info. De meesten die ik ken kijken me raar aan als ik ze zeg wat ik heb, er is een groepje die heeft het ook, maar die weten ook niet hoe het komt...
Het is om het met plusjes en minnetjes aan te geven:
waarde NaCl: 0% 0.5% 1% 2% 4% 8%
lengte in verhouding tot de beginlengte: ++ + - --- -- -
zoiets...
Oud 25-10-2005, 19:20
sdekivit
sdekivit is offline
hehe ik ga een onderzoek doen en ga het ook even vragen aan andere onderzoekers uit de groep wat die hebben gevonden --> neem hun resultaten over en publiceer het onder mijn eigen naam

--> sorry zo werkt het helaas niet. Gewoon een verslag schrijven met je eigen resultaten
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 19:49
flyaway
flyaway is offline
bij mij was t:
eerst langer dan 50 mm en sterk, dan bij 2% 50 mm en daarna werd het minder, de sterkte ook.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 21:24
sdekivit
sdekivit is offline
dat kan best kloppen

--> blijf erbij dat er een fout is gemaakt in de proef, ofwel met de zoutconcentratie ofwel met de verwerking van de resultaten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten