Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Respect heeft te maken met respecteren en ik zie dat vooral als 'de ander in zijn/haar waarde laten en zijn/haar keuzes niet veroordelen'. Als ik het zo definieer, kan ik zeker wel respect opbrengen voor niet gelovigen. Overigens, ik heb veel respect voor iemand als Mahatmi Gandhi. Dat ik daarnaast geloof dat hij een godsdienst aanhangt die ik niet 'de juiste' vind, heeft niets met het al dan niet respect hebben voor mensen te maken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat is respecteren? Iemand in zijn waarde laten? Tolereren? Accepteren? Als gelijkwaardig zien? Waarderen? Eerbiedigen? Deze discussie is zo lastig als je de woorddefinitie's niet duidelijk hebt. |
![]() |
||
Citaat:
Dat zouden meer mensen moeten doen ![]()
|||
Citaat:
![]() ![]() Ik heb dit werkelijk 2x met open mond moeten nalezen om zeker te weten dat ik het goed had gelezen. ![]() Nare man: Citaat:
Een Nederlander zal onder respect (lichte) bewondering voor iemands kunnen/doen/denken verstaan. Dit vindt uiting door positief te reageren op hem. Een allochtoon die elders is opgegroeid zal onder respect verstaan dat je bij meningsverschillen de ander zijn mening niet automatisch inferieur acht aan die van je zelf, maar het verschil in mening wijt aan verschil in ervaring, blik op het leven, intelliegentie, opleiding, etc. en het daarom tijdelijk laat rusten, waardoor beide partijen hun meningen kunnen reviseren maar dan met de kritiek van de tegenpartij opgenomen/geplaatst te hebben in de eigen visie. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat dat betreft is dit forum van beide kanten geen goed voorbeeld. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Mijn punt was ook niet zozeer dat mijn definitie goed of fout is, meer dat het veel scheelt om een voor jou goede definitie te geven en daarover je mening te geven. Trouwens, als je eerst stelt dat respect volgens jou niet inhoudt 'het niet veroordelen van elkaars opvatting' en vervolgens zegt dat bij jou, als je iemands opvattingen veroordeelt, respect ontbreekt, is dat niet erg overtuigend.
|||
Citaat:
Citaat:
Er moet gewoon een nieuw komen voor de allochtoonse perceptie. Is het trouwens niet zo dat uitvinders zelf een naam mogen verzinnen? ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Bovendien heeft niet per se de agnost gelijk. De agnost erkent gewoon dat hij het niet kan weten. Het Uiteindelijke Gelijk is nog iets anders.
||
Citaat:
![]() Totdat iemand het gelijk vindt, heeft de agnost gelijk, vind ik trouwens maar een rare stelling, dat is als zeggen: voor Columbus bewees dat de wereld niét plat was, hadden alle andere wetenschappers gelijk.
||
Citaat:
Grosso modo komen mijn visie en jouw visie aardig overeen met het cultuurrelativisme, dat stelt dat je iedere cultuur moet beoordelen vanuit zijn eigen normen en waarden. Op zich is dat principe niet houdbaar, want als je het te strikt doorvoert kun je zelfs geen commentaar meer leveren op culturen waarin het normaal is om baby's levend te roosteren en op te eten. Ook de cultuurrelativist blijkt grenzen te hebben, en die liggen bij zijn eigen taboes. Gelukkig zijn de echte taboes wel wereldwijd hetzelfde. Gij zult niet stelen en moorden zijn mondiaal geaccepteerde normen. In iedere menselijke samenleving moet dergelijk gedrag gereguleerd worden. Maar het zijn de cultureel bepaalde taboes die voor problemen zorgen. Een moslim zal een in zijn ogen "lichte vrouw" toch echt wel met opgetrokken wenkbrauwen bejegenen, terwijl datzelfde gedrag bij een westerse hedonist geen enkele reactie oproept. Omgekeerd is het idee dat mannen zijn aangesteld als voogden over de vrouwen de westerlingen weer een klap in het gezicht. Er zal nog heel wat water naar de zee vloeien voordat we daarin een compromis gevonden hebben. Blijven discussieren en een gulden middenweg vinden is de aangewezen methode. Kijk, het eten van varkensvlees en het halal slachten is geen probleem meer. Er is geen moslim meer die voor het suikerfeest zelf zijn schaap wil slachten, dat doen ze netjes in het slachthuis, en er is geen werkgever in nederland meer die zijn islamitische werknemers varkensvlees zal voorzetten in de personeelskantine. De grens wordt gevormd door de wet. Je dochter vermoorden omdat ze een nederlands vriendje heeft zal hier nooit door de beugel kunnen. Op strafvermindering vanwege de sociale druk waar de dader aan blootstond hoeft hij hier niet te rekenen. en daarbij"moord is in de islam net zo verboden als hier. Eerwraak is iets cultureels waar zelfs de islam niet tegen opgewassen bleek. Door de islamitische nadruk op de kuisheid van vrouwen heeft dit gebruik juist eeuwenlang kunnen overleven. Het respect dat de islam oplegt aan (kuise) vrouwen, heeft er helaas voor gezorgd dat de onkuise vrouw met haat en minachting bejegend wordt. Op zich is dat geen islamitische uitvinding hoor. Het katholicisme met zijn nadruk op de onbevlekte ontvangenis van Maria heeft eeuwenlang in dezelfde mate voor vrouwenhaat gezorgd. De angst voor de sexuele macht en energie die vrouwen over mannen hebben is echt iets wat we in de drie religies terugvinden. Het verschil tussen die culturen/geloven zit hem daarin dat in het westen de emancipatiegedachte eerder is ingezet en al verder is ontwikkeld. Het geloof heeft terrein prijsgegeven, het westen is ontkerkelijkt, de oude kerkelijke waarden van kuisheid zijn min of meer verlaten en daarmee ook de angst en dus de haat voor vrouwen. Want laten we niet vergeten dat jodendom, christendom en islam drie loten zijn aan dezelfde stam. Au fond zijn we allemaal hetzelfde, alleen in het westen doen we er niet zoveel meer mee. meneer pastoor is de baas niet meer en in de God van vroeger, die man met die baard, gelooft nog maar een minderheid. Laatst gewijzigd op 28-10-2005 om 20:47. |
![]() |
||
Citaat:
Je tweede argument doet trouwens niet zo ter zake ![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Saaiderups # 463 Verwijderd | 500 | 16-12-2008 19:08 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het nederlandse onderwijssysteem Wammus | 114 | 24-03-2008 23:58 | |
Afschaffing commissie Gelijke Behandeling Gatara | 107 | 14-11-2006 11:45 | |
Arabische vrijheid? [Arab Development Report, VN] Gatara | 183 | 11-04-2005 19:05 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Van echte Islam niets te vrezen Silvia19 | 93 | 24-05-2004 08:20 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarvoor leef jij?? Roxanne | 73 | 14-03-2002 18:00 |