Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2005, 10:15
N00se
N00se is offline
Hi

Kheb een ATI 9800xt in mijn pc zitten, maar de laatste 2 weken maakt de mini fan die hier op zit een nogal snerpend geluid.
Blijkt dat dit nog wel meer voorkomt bij ATI kaarten en dat als ik dit niet vervang, de kaart naar de knoppen is.

Maar nu is mijn vraag, wat vervang ik, en wat moet er juist in de plaats ?

En nieuwe fan erin ? Of geheel nieuwe koeling ? Of wat anders ?

Ik ben niet zo thuis op gebied van koeling, dus wat kunnen jullie hier over vertellen ...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2005, 10:51
]{ing
]{ing is offline
standaard fan = heatsink = koeling

oftewel je moet het hele geval vervangen. gebruik hiervoor een arctic vga silencer (voor ati) of een zalman d80hp. beiden rond de 20-25 euro
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 10:52
N00se
N00se is offline
Iemand heeft mij nu deze koeling aangeraden :
Zalman VF700-CU Actieve VGA Cooler

De deze dus

Voldoet deze ?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 10:55
]{ing
]{ing is offline
die voldoet zeker, maar is niet zo stil als een zalman zm-80d-hp. daar staat tegenover dat de 700cu veel sneller gemonteerd is
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 10:58
Jolt
Jolt is offline
zm D80 moet ook een fan op bij die 9800XT, dus lawaai heb je sowieso, vf700 op 5 volt is ook onhoorbaar.
Oud 29-10-2005, 11:00
N00se
N00se is offline
Heb net de flashfilmpjes gezien op de Zalman site, de D80 heeft inderdaad wat meer werk.

Maar dat ziet er wel vrij breed uit die D80, en ik weet niet juist of daar wel genoeg plaats voor is.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 11:09
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Jolt schreef op 29-10-2005 @ 11:58 :
zm D80 moet ook een fan op bij die 9800XT, dus lawaai heb je sowieso, vf700 op 5 volt is ook onhoorbaar.
als je voldoende airflow hebt in je systeem heb je geen fan nodig met zo'n passief koelblok. de fan in de vf700 zal altijd aan moeten staan, daarom is de 80d-hp stiller. in 2d modus is zelfs airflow niet echt nodig, het blok heeft een behoorlijke overcapaciteit voor een radeon

installatie van zo'n vf700 lijkt me veel relaxter, zou ik ook maar doen in dit geval
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 11:25
N00se
N00se is offline
Het gezoem zal in ieder geval al een pak minder zijn dan dat het nu doet, erg kan dat niet zijn.

Weet iemand misschien waar ergens ik zo'n VF700 kan krijgen in Antwerpen ?
Hebben ze die vb in de Media Markt ?
Of ergens daar in de buurt ?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 11:41
M@rco
M@rco is offline
http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=11

Veel beter dan die Zalman meuk En niet duur.
Oud 29-10-2005, 11:53
N00se
N00se is offline
Die koeling heb ik ook gezien, maar die past niet op mijn kaart.
Het is niet zo'n rooie kaart van ATI, maar een andere versie van Medion, dus die Arctic is uigesloten
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 12:55
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 29-10-2005 @ 12:41 :
http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=11

Veel beter dan die Zalman meuk En niet duur.
Zalman is bepaald geen 'meuk', maar in dit geval wel te duur. En ronduit slecht is dat dat ding op standaard 12V helemaal niet 'stil' is, terwijl op een lager voltage de koelprestaties weer niet zijn wat je ervan verwacht.

Bovendien heb je met dat ding meteen een paar honderd gram aan je videokaart hangen, ook niet echt een fijn idee. Je zult maar een beetje onhandig zijn en vaak tegen je bureau aanstoten, dan is je videokaart na een tijdje ook wel lekker kromgetrokken.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 13:11
]{ing
]{ing is offline
Ik had een arctic silencer maar heb deze een week of drie geleden vervangen door zalman 80d-hp. Ding is helemaal niet te zwaar, mijn videokaart is ook nog steeds gewoon recht

Bovendien compleet stil itt arctic silencers. De airflow komt bij mij door de voeding en hdd-fan, en dat is voldoende om het beetje hitte af te voeren (ook met OC en lang gamen). De nieuwste versie van de Arctic Silencer voor een ATi 9800 kost toch ook iets van 20 euro, dan is een Zalman koeler helemaal niet meer zo duur..
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 13:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Gewoon wat kruipolie in het krengfannetje spuiten, knapt ie flink van op.

Soms komt het voor dat het 'gaas' (soort fangrill) vóór de fan tegen de fanbladen aankomt, fysiek. Dan krijg je dus ook een irritant geluid. Die olie lijkt me iig een goedkope en makkelijke oplossing om eens te proberen.
Oud 29-10-2005, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-10-2005 @ 14:40 :
Gewoon wat kruipolie in het krengfannetje spuiten, knapt ie flink van op.
Nou, hoe soepel dat krengfannetje ook draait, zo'n klein fanatiek 40 mm-zoemertje krijg je nooit stil, domweg omdat hij ontzettend veel toeren moet maken om dat ding koel te houden.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 01:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-10-2005 @ 17:06 :
Nou, hoe soepel dat krengfannetje ook draait, zo'n klein fanatiek 40 mm-zoemertje krijg je nooit stil, domweg omdat hij ontzettend veel toeren moet maken om dat ding koel te houden.
Oke maar vaak gaan die krengfannetjes stuk na een aantal maanden, en dan produceren ze 4 keer zoveel herrie, één klein takkefannetje houdt je dan uit je slaap. In dat geval kun je dat oplossen met wat kruipolie. Werkte bij mij perfect in elk geval.
Oud 30-10-2005, 01:39
Jolt
Jolt is offline
@king na de 9700 moet de Passive zalman koeling uitgerust worden met een fan! Sowieso koelt de VF700 van alle luchtkoelingen het beste voor GPU`s, de Artcic is een goedkopere oplossing maar koelt toch niet goed vergeleken met een VF700, mijn X850XT heeft een Arctic Silencer toch moeite mee, daarnaast zorgt een VF700 weer voor een leuke flow in je kast, en trust me het is een fijn ding, heb zowel diverse artcics silencers als VF700´s versleten
Oud 30-10-2005, 10:44
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-10-2005 @ 02:20 :
Oke maar vaak gaan die krengfannetjes stuk na een aantal maanden, en dan produceren ze 4 keer zoveel herrie, één klein takkefannetje houdt je dan uit je slaap. In dat geval kun je dat oplossen met wat kruipolie. Werkte bij mij perfect in elk geval.
Nou, in mijn geval houdt zo'n fannetje me sowieso uit mijn slaap, hoe soepel het ook draait. Geef mij maar mijn ATI Silencer @ 5V
Oud 30-10-2005, 11:13
Verwijderd
Zalman heeft er trouwens een handje van dingen nogal wat rooskleuriger voor te stellen dan ze zijn. 20 dB is niet 'noiseless' en 25 dB is niet 'silent'. En dan te bedenken dat die VF700 maximaal 28.5 dB produceert...moet er niet aan denken dat op mijn bureau te hebben
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 12:22
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Jolt schreef op 30-10-2005 @ 02:39 :
@king na de 9700 moet de Passive zalman koeling uitgerust worden met een fan! Sowieso koelt de VF700 van alle luchtkoelingen het beste voor GPU`s, de Artcic is een goedkopere oplossing maar koelt toch niet goed vergeleken met een VF700, mijn X850XT heeft een Arctic Silencer toch moeite mee, daarnaast zorgt een VF700 weer voor een leuke flow in je kast, en trust me het is een fijn ding, heb zowel diverse artcics silencers als VF700´s versleten
Pff dan produceert de 9700/9800 en hoger wel erg veel hitte ineens. En dan pleur je er toch een 12 cm fan op, stuk stiller dan zo'n 5cm fannetje wat in de VF700 zit lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 12:55
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-10-2005 @ 12:13 :
Zalman heeft er trouwens een handje van dingen nogal wat rooskleuriger voor te stellen dan ze zijn. 20 dB is niet 'noiseless' en 25 dB is niet 'silent'. En dan te bedenken dat die VF700 maximaal 28.5 dB produceert...moet er niet aan denken dat op mijn bureau te hebben
Bovendien: 20 dB op 2 cm van een fan is super, maar 20 dB in je oor is nasty.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 13:15
N00se
N00se is offline
Binnen een paar dagen heb ik de VF700, was weer leuk niet op voorraad

Maar zit nog wel met een ander klein probleempje, deze nieuwe fan gebruikt een voeding met dit soort tussenstuk :

Nu, ik heb zo'n grote plug niet meer over, die zijn allemaal in gebruik (alle 4), maar ik heb er nog wel 2 kleinere.

Moet ik dan ergens aftakken om een voeding te maken voor de fan ?
Zijn er daar dan ook weer tussenstukken voor ?
Of moet ik iets anders doen ?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 18:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je hebt gewoon molex-stroomsplittertjes, kun je bij elke redelijke computershop kopen.
Oud 30-10-2005, 19:42
J-roenn
J-roenn is offline
4 molex aansluitingen maar ?

das wel erg weinig...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 01:49
Jolt
Jolt is offline
pff wat doen jujllie moeilijk en zo bespaar je 3 of 5 euro, gewoon aansluiten op je moederbord

daarnaast @#king check site zalman eens staat het erop. HP80D vind ik sowieso niks VF700CU is de beste luchtkoeling
Reageren

Regels voor berichten