![]() |
||
Citaat:
Kraken is verder niet zo'n big issue...zoals de naam al zegt kraaaaaak je de deur open. that's it ![]() Instanties houden zoch niet bezig met kraken. Er zijn bureautjes die zich er op richten onschuldige woningzoekenden als kraakwacht onderdak te verschaffen in leegstaande panden, in overleg met de eigenaar. Dit heet ANTI-kraak en is dus ook TEGEN kraken/krakers bedoelt. Lijkt allemaal leuk en aardig en voor veel mensen biedt het een oplossing maar de boa constrictor onder het verdorde gras: Je tekent een gestript huurcontract. Jaren is er gevochten voor een sterke huurdersposititie zodat men niet meer ten prooi viel aan huisjesmelkers en ander soort kapitaalkrachtig tuig. Door juist schijt te hebben aan die regels help je langzaamaan de gesettelde regels en wetten om zeep. Een gestript contract voor anti-kraak betekend dat de eigenaar altijd binnen mag komen, privacy is dus niet gewaarborgd. Je krijgt vaak een oprottermijn van 2 weken dus zodra je hoort dat je weg moet dien je ook direct te beginnen met verhuizen (een gekraakte situatie duurt vaak langer...eerst rechtzaak (of meerdere) en dan pas kun je rechtmatig ontruimt worden.) Daarnaast woon je absoluut niet efficient: 3 man op 2000 vierkante meter is natuurlijk achterlijk en in eigen beheer zou je die vierkante meters natuurlijk verdelen onder veel meer woningzoekenden. Als je zelf een pand kraakt kost het je in principe niets. Tsja, kleine dingen kosten geld...als je een pand uitzoekt moet je soms papieren scoren bij KVK of Kadaster. Het wonen kost je geen reet. In theorie. Het punt met kraakbare panden is dat ze leeg staan en dat staan ze niet zomaar. Vaak wordt er gestunt met onroerend goed vanwege winstbejag. Langdurige leegstand en achterstallig onderhoud laat zo zijn sporen achter en ramen, kozijnen, deuren en soms complete muren ontbreken. Om niet te spreken over de staat van de woningen. Veel panden worden systematisch uitgesloopt door de eigenaar om kraken te voorkomen ("Je kunt er niet eens wonen!") Dit houdt dus in dat je geen wc, keuken, gas licht en water hebt. Althans, niet zoals je het gewend bent. Dat moet je dus zelf fixen. Al met al kun je in het meest geragde krot nog redelijk goedkoop wonen en improvisorisch dingen maken (vuilnis biedt de oplossing voor elke doorgewinterde nobudget doe-'t-zelver), tijd ben je kwijt...heel veel tijd. En als je dat omzet in geld heb je een verdomd duur huurhuis... Voordelen van kraken Je kunt zelf kiezen in welke stad, plaats, buurt, straat whatever je gaat wonen. Je kunt een beetje kritisch zijn qua pand ("Neuh, da's me wat te klein") Je voegt panden toe aan het woningbestand (een pand kraken is niet voordringen. Voordringen kan namelijk niet als er geen wachtrij is en voor een leeg pand wat geen bestemming heeft is geen wachtrij) Je hebt rechten Je hebt vrijheid Je hebt ruimte Je leert een hoop algemene kennis op het gebied van D-H-Z Je krijgt vrij snel door hoe een ambtelijke machine werkt (of dat een voordeel is...) |
Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Niet iedereen studeert. En als je alles moet lenen dan dient het ook terugbetaald te worden. Citaat:
Doodstraf dan maar meteen? ![]() Citaat:
Feit is dat er ruim een miljoen vierkant meter kantoorruimte leegstaat en dat er nog continue bijgebouwd wordt, terwijl de huur/koopprijzen asociaal hoog zijn.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Offtopic:
Citaat:
|||||
Citaat:
De mensen die niet studeren hebben werk of een uitkering, daar kan je best van leven in je eentje of als een paar. Mensen met kinderen kraken denk ik niet. Beter lenen en terugbetalen dan andermans eigendommen stelen. Citaat:
Neuj, een jaartje of 5 de cel in lijkt me een genoeg afschrikkende werking hebben. Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Er werd om een voordeel gevraagd, ik noem de voordeel van keuzemogelijkheid aangezien er gewoon veel leeg staat. Als je een studentenkamertje krijgt aangeboden van 2 m2 EN eentje van 4 m2 voor dezelfde prijs kies je voor de laatste. Lijkt mij. Er zijn overigens ook mensen met kinders die kraken. Nogmaals, het is niet voor ieder persoon weggelegt om woonruimte via de reguliere wegen te krijgen. Niet iedereen heeft pappies en mammies met een flinke buidel voor de aankoop/huur van een mooi pandje voor de koters. En wachten op een studentenkamer...tsja...een studie duurt gemiddeld 4 jaar. De wachttijd voor een hoofdstedelijke kamer(tje) 5-6-7 jaar.... |
![]() |
|
[QUOTE]MB schreef op 31-10-2005 @ 00:30 :
De mensen die niet studeren hebben werk of een uitkering, daar kan je best van leven in je eentje of als een paar. Mensen met kinderen kraken denk ik niet. Beter lenen en terugbetalen dan andermans eigendommen stelen. Ten eerste is het óntzettend moeilijk om bijvoorbeeld in Amsterdam als student een betaalbare kamer te vinden, en ik kan me voorstellen dat je het lenen graag wilt uitstellen, kraken vind ik een goede (tijdelijke)optie. Ten tweede zijn er zat mensen met kinderen die wel kraken/ in een kraakpand wonen. Daarnaast is het de regel dat als een pand langer dan 1 jaar leeg staat het gekraakt mag worden. Om dit te voorkomen zou een baas van zo'n pand antikrakers erin kunnen zetten. Vaak wordt er een excuus aangedragen dat de baas van het pand alweer een nieuw plan heeft voor het pand terwijl dat helemaal niet zo is (hij wil gewoon de krakers eruit hebben) dus die rechtzaak vind ik ook zo gek nog niet, laat ze maar bewijzen dat ze er échtw eer wat mee gaan doen. Ben ik het er natuurlijk wel mee eens dat ze de boel gewoon netjes moeten halen/ niet mogen vernielen.
||
![]() |
Citaat:
ik vind het misdadiger om goede panden leeg te laten staan, dan dat jij jezelf een dak boven je hoofd toeeigent. en dat gezeik over "stelen" en "eigendom": de mentaliteit dat je het belangrijker vindt om dingen te hebben ("want ik heb er voor betaald") dan dat je je medemens een dak boven zijn hoofd gunt, is walgelijk. sommige mensen leven onder erbarmelijke omstandigheden in dit land, en dan ga jij lopen verdedigen dat "de rijken" het recht hebben om hier en daar een mooi pandje te kopen en er geen fuck mee te doen (of nog rijker worden)? waarom mogen de rijken (huisbezitters) wel beter worden over de rug van de armen, en mag het niet andersom???
||
Citaat:
helemaal mee eens ![]()
||
Citaat:
Juist, datzelfde geld bij huizenbezit. Bezit rechtvaardigt het stelen van dat bezit niet. Kraken bij totaal nutteloze leegstand: best. Niet vertrekken als de eigenaar het pand nodig heeft of er een puinzooi van maken, tja, dan zijn we snel uitgepraat, dan verniel je stelselmatig andermans eigendommen en dien je dus ook als een dief en vandaal behandeld te worden.
||
![]() |
Citaat:
die huizen staan ook stof te vangen. en het verschil tussen mij en die huiseigenaar is, dat ik jou die computer gun als ik er zelf niets mee doe en die eigenaren gunnen hun medemens geen fatsoenlijk onderkomen.
||
![]() |
Citaat:
ook blijft de eigenaar natuurlijk eigenaar. maar vaak worden krakers uitgezet, zodat de eigenaar het pand weer zelf kan gebruiken als leegstand. ik ben het eens met de regel dat een eigenaar niet zo maar alles mag doen met een gekraakt pand. natuurlijk blijft hij eigenaar en heeft hij rechten. maar net zoals bijv. een verhuurder heeft hij rekening te houden met de lokaalvrede van de bewoners (de krakers).
||
![]() |
Citaat:
wat ik bedoel is dat je in een samenleving een verantwoordelijkheid hebt ten opzichte van de medemens. wij betalen via de belasting bijvoorbeeld allemaal mee aan het levensonderhoud van de allerarmsten. daar heb je hopelijk ook niets op tegen dat jouw "eigendom" (je loon) gedeeltelijk wordt ingehouden (belasting), zodat iemand anders daar van kan leven? op het moment dat jij een pand leeg laat staan, terwijl er woningnood is (of iig gebrek aan goede woningen voor alle inkomensgroepen) gedraag jij je onverantwoordelijk tov anderen in deze samenleving. je mag je van mij met al je persoonlijke eigendomme opsluiten op een klein eiland. maar je maakt nu, hier, in Nederland (of Belgie) deel uit van een groep, en dan hoor je je verantwoordelijk te gedragen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
je vindt je "eigendom" belangrijker dan je medemens?
wat vind je van een bakker die een container vol brood over heeft aan het eind van de dag en dit gewoon weg gooit, ipv aan de hongerige armen te geven? zo iemand vind ik een asociale kl**tzak, ook al is het brood zijn "eigendom." en datzelfde geldt voor mensen die zo met huizen om gaan. fuck it, er is meer dan "hebben" in deze wereld. (en je hebt zelf vast nog nooit betaalbare woonruimte hoeven zoeken in een grote stad, waar veel leeg staat, maar niets te huur is)
||
Citaat:
En ja, ik ben ook al ruim 3 jaar op zoek naar geschikte woonruimte. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om woonruimte onrechtmatig toe te eigenen. En het stelen van brood (om maar even voort borduren op jouw voorbeeld, hoewel enigzins aangepast) is in sommige zeker gerechtvaardigd. Als het gaat om het vervullen van de eerste levenbehoeften (wat een dak boven je hoofd ook is, maar toch een andere orde), hoef je niet te creperen van de honger op straat. Dan is diefstal zeker goed te keuren. Kraken, omdat men woonruimte wilt of omdat men al jarenlang op een lijst staat voor woonruimte, is fout. Laatst gewijzigd op 14-11-2005 om 15:17. |
![]() |
|||
![]() |
wij verschillen erg van mening
![]() kun je geen antwoord geven op mijn vraag: Citaat:
Citaat:
mijn volgende vraag is dan ook: vind je naleving van regeltjes (het mag niet, want het mag niet, ook al heb je misschien verdomd goede argumenten) belangrijker dan je medemens (die dus wellicht verdomd goede argumenten heeft)?
||
Citaat:
"vind je naleving van regeltjes (het mag niet, want het mag niet, ook al heb je misschien verdomd goede argumenten) belangrijker dan je medemens (die dus wellicht verdomd goede argumenten heeft)?" Nee, nogmaals: niet PERSE, zie het stukje over brood stelen. Dus ik zeg: als alles gelijk is (mbt die argumenten) is kraken verkeerd. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Feit is gewoon dat als je net op kamers gaat het relatief te duur is en je niet op de plaats zit waar je het liefst wilt zitten. Iedereen wilt een kamer in de mooiste stukjes van een stad, maar is het echt noodzakelijk daar te zitten?
Gewoon even goed je best doen en rond blijven kijken en je stroomt vanzelf wel door naar 'betere' kamers. |
![]() |
|
Starten op de woningmarkt is moeilijk. Pas als je wat ouder bent, klaar met je opleiding en beter verdient kun je doorstromen naar de betere woningen.
Heel sneu, maar ja, we zijn allemaal begonnen op een rotkamertje voor te veel geld, of we bleven langer bij paps en mams thuis en gingen met de trein heen en weer. Waarom zou een kraker dan het recht hebben om die eerste stap over te slaan? Omdat hij het niet wil? Nou en? Naar zijn mening wordt in dit geval dus echt effe niet gevraagd. Helaas pindakaas en achteraan aansluiten. Ik heb voor mijn eigendom ook lang en hard moeten werken, wat geeft jou het recht dat in te pikken? |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
jij hebt een paar mooie huizen en die laat je verpieteren, terwijl er honderden mensen in een kut huis wonen.
dan ben je asociaal ten opzichte van je medemens. eigendom of niet. en omdat jij hebt gekozen om hard te werken voor je geld, wil niet zeggen dat je dat een kraker, die de slimme oplossing kiest, kwalijk moet nemen. we moeten namelijk niet allemaal "hard werken voor ons eigendom". er is eigendom (waaronder huizen) genoeg in dit land. ook als we allemaal wat minder hard werken. we moeten het alleen wat socialer verdelen. (dus niet een grachtenpand van een rijke ondernemer leeg laten staan en een moeder met zes kinderen in een flatje in de buitenwijk proppen) neem het de kraker niet kwalijk dat hij pakt wat hij krijgen kan. met die "achteraan in de rij"-mentaliteit worden de wachtlijsten alleen maar langer en (daardoor) de huizenprijzen alleen maar duurder, zodat de moeder met haar 6 kinderen naar een nog kleiner flatje moet en de rijke een nog groter huis leeg kan laten staan.
||
![]() |
Citaat:
het is niet dat ik het niet kan krijgen, het is dat het mij ontzegt wordt. ik heb geen geld, dus ik heb minder recht op een woning dan iemand met veel geld? je bent arm (ook al werk je 12 uur per dag) dus ga jij maar in de lelijke buitenwijk wonen. het is niet dat ik me iets illegaal wil toe-eigenen, het is dat mij iets onthouden wordt op een oneerlijke manier. doe iets aan de leegstand en de kunstmatig hoge huizenprijzen en je mag van mij kotsen op krakers. maar kots niet op mensen die reeele onjuistheden in onze samenleving aan de kaak durven stellen.
||
![]() |
Citaat:
we hoeven helemaal niet allemaal klaar te zijn met onze opleiding en we hoeven niet allemaal moeilijk te beginnen op de woningmarkt ALS we de beschikbare ruimte benutten en de prizjen (daardoor) omlaag kunnen.
||||||
Citaat:
Citaat:
Oneerlijk, pff, met je zelf-verdiende geld een mooi pand kopen en er dan achter koman dat er van die sloebers in zijn gaan wonen, dat is pas oneerlijk. Citaat:
Citaat:
Verder sluit ik mij volledig aan bij Levitating Nun: Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
natuurlijk is er verschil tussen mensen en hun inkomen. maar hoe kun je het in vredesnaam goed vinden dat een moeder met 6 kinderen op een klein, lelijk flatje woont, puur omdat een rijke "elite" de grote, mooie panden kunstmatig duur houdt, zodat ze er allemaal nog rijker van worden en binnen een klein kringetje rondverkocht kunnen worden. ik vind het best schokkend dat mensen materialisme boven medemenselijkheid stellen (en niemand heeft nog een argument gegeven waarom het rechtvaardig/sociaal is om een huis leeg te laten staan, terwijl je er iemand blij mee kunt maken) zo van "het is van mij, dus einde discussie" kijk verdomme eens verder dan dat "mij" en "bezit." ik kijk nu uit op grote panden die alleen nog maar door bedrijven betaald kunnen worden. de halve binnenstad zit vol bedrijven (particulier is het niet meer te betalen) en in de buitenwijken stapelen we de mensen op in lelijke, gevaarlijke buurten. en ja, ik weet dat het "mag", maar dat wil niet zeggen dat het goed is. de halve grachtengordel hier in Amsterdam is in handen van bedrijven. een particulier die een woning wil, kan nooit opboksen tegen het vermogen van een bedrijf. dus wat is er "eerlijk" aan dat de rijke eigenaren de deur voor minder bedeelden kunstmatig dichtgooien?
|
Ganralph, ik hou het voor gezien
![]() Ik wens je veel succes met het zoeken naar een huis. Nog een vraag trouwens: als je iets kraakt, betaal je dan huur aan de eigenaar? Laatst gewijzigd op 16-11-2005 om 14:28. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
ik weet heel goed wat bezit is. bezit is dat deeltje uit mijn leven waarvan ik een straatkrant koop, met kerst een broodje geef aan een arme sloeber en mensen een duurder cadeau koop dan ik soms terug krijg. nee, ik ben geen wereldverbeteraar, maar om mijn wereld staat geen hoog hek met binnen "van mij" en buiten "verrekt allen". en dat is zo veel gezelliger. Citaat:
Citaat:
maar mijn mening: als kraker dien je de kosten van gas/water/licht, onderhoud en andere onkosten wel te betalen. huur betalen is onzin, want dan gaat de eigenaar het verhuren en bepaalt hij de (achterlijke) prijs.
Laatst gewijzigd op 16-11-2005 om 17:17. |
![]() |
|||
Citaat:
Overigens zijn jouw voorbeelden hierboven puur weggeef-voorbeelden. Dat is niet reeël. In de eerste plaats is bezit iets wat van jezelf is. Jij bepaalt wat er mee gebeurd. Je kunt ervoor kiezen het weg te geven of te houden. Is dat individualistisch? Zeker. Is dat egoïstisch? Nee hoor. Ik heb die macht nou eenmaal. Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-11-2005 om 17:42. |
![]() |
||
![]() |
hopelijk wil je dit nog even lezen (ik neem het recht om mij nog even te verdedigen tegen je "aanvallen", en dan is de discussie misschien maar beter gesloten (tenzij je nog een inhoudelijke toevoeging hebt natuurlijk).
Citaat:
mijn uitgangspunt is dat je het niet zou moeten willen dat jij een leegstaand huis hebt, terwijl er mensen onder slechte omstandigheden wonen. maar goed. laat ik het nog met 1 ander voorbeeld proberen uit te leggen. hopelijk worden mijn woorden deze keer niet verdraaid (zo heb ik diefstal nooit goed gekeurd) het is diefstal als: mijn fiets wordt losgeknipt en iemand er mee weg rijdt. of als ik zometeen ga pissen en mijn tas is weg bij terugkomst. maar nu geef ik je dit voorbeeld: jij hebt een grote tuin met een oude schommel. je doet er niets mee, dus dat ding staat lekker te roesten. nu gaan er buurtkinderen op schommelen (op jouw bezit). is dat diefstal? of anderszins strafbaar? (je eigen kinderen worden er niet vanaf geslagen, dat ding stond echt ongebruikt) hopelijk klaag jij die kinderen niet aan voor diefstal. en nou komt het: jij ziet kraken als het wegrijden met een losgeknipte fiets ik zie kraken als het nuttig gebruiken van een roestende schommel. dat is ons verschil van mening in mijn ogen. en daar is niets mis mee, maar ga niet roepen dat ik misdrijven goed keur. daarnaast mag je mij de post aanwijzen waarin ik "totale anarchie" propageer. huisvesting is in mijn ogen een primaire levensvoorziening. het jatten van fietsen, computers, telefoons, speelgoed, enz heb ik nooit goed gekeurd en zal ik niet goed keuren. daarnaast heb ik nooit gezegd dat je mensen mag beschadigen bij kraken. maar een huis dat stof staat te vangen gaan bewonen, is wat anders dan iemand overvallen. het gekraakte pand blijft absoluut eigendom van de eigenaar. maar in Nederland is het zo geregeld dat je na een jaar leegstand een deel van je rechten "verspeelt." huisvesting is een maatschappelijk onderwerp. ga jij daar onverantwoord mee om, dan mag je krakers zien als een "sanctie" voor je gedrag.
Laatst gewijzigd op 17-11-2005 om 15:10. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar uit deze opmerking van ganralph 'de halve grachtengordel hier in Amsterdam is in handen van bedrijven. een particulier die een woning wil, kan nooit opboksen tegen het vermogen van een bedrijf. dus wat is er "eerlijk" aan dat de rijke eigenaren de deur voor minder bedeelden kunstmatig dichtgooien?' weet ik al hoe laat het is.
De fout die je maakt (of tenminste, de kern van je betoog) is dat je je eigen opvattingen over rechtvaardigheid, solidariteit en verdeling van materiële welvaart zonder wederspraak op de eerste plaats stelt. Dan kom je altijd als vanzelf uit op het punt 'een bedrijf is machtiger dan een particulier, dus de particulier mag bepaalde inbreuken maken op de rechten van dat bedrijf'. Dat is natuurlijk onzin. Dat bedrijf hoeft zich armlastigen niet aan te trekken, dat bedrijf is een particulier, een persoon. Als je iemand wilt dwingen deuren niet kunstmatig dicht te houden, pak dan de overheid aan. Dat geldt ook voor kraken. Je stelt 'in Nederland verspeel je na een jaar je rechten op een onroerende zaak, met krakers als sanctie'. Dat is natuurlijk onzin; dat is ook maar een arbitraire keuze van de Nederlandse wetgever. Het spreekt niet vanzelf dat zoiets gebeurt. Er wordt gesproken over een 'maatschappelijk probleem', onvoldoende huisvesting. Niet alleen is huisvesting geen grondrecht, maar ook nog eens, en veel belangrijker, is dat er een nóg dieperliggend fundamenteel beginsel is, namelijk het beginsel dat eigendom niet zomaar teloor gaat als je er een tijdje niets mee doet. Een goed afgebakend systeem van eigendomsrechten is de basis van elke beschaafde en succesvolle samenleving. Verder zie ik vaak dat studenten kraken omdat ze te lui zijn een gewone kamer te zoeken, omdat ze niet op een wachtlijst willen staan, noem maar op. Ik erger me daa groen en geel aan. Het is begrijpelijk dat je kraakt als je anders volledig dakloos onder een brug moet slapen, geen ouders, vrienden of familie hebt, et cetera. Maar in elk ander geval is het gewoon gemakszucht. Er zijn ook studenten die wél twee jaar vijfeneenhalf uur heen en weer treinen, omdat ze geen kamer kunnen krijgen, is het 'dom' dat die niet gaan kraken? Begrijp me niet verkeerd, ik sta niet afwijzend tegenover alle vormen van kraken. Er zijn situaties te bedenken waarin het door de vingers kan worden gezien. Maar dat de fundamenten van eigendom en bezit in stand moeten blijven, is een veel hoger belang dan wat dan ook dat hier ter sprake is gebracht. Anders breng je namelijk de fundamenten van de samenleving zelf aan het wankelen, alleen omdat er mensen rondlopen met een soort Robin Hood-achtige opvatting over rijkdomverdeling. Zo komen ook winkeldieven in de wereld: 'oh, het is niet erg dat ik wat uit de AH pik, want de beurskoers van Ahold staat zo hoog'. ![]() |
![]() |
||||||
![]() |
even in het kort
![]() ik heb het nergens over algemene waarheden en de Nederlandse wet. ok hier en daar misschien wel, maar mijn hele betoog is gezien vanuit mijn ideaalbeeld en mijn mening. huisvesting staat vast niet als grondrecht in onze wet, maar dat neemt niet weg dat iedereen recht heeft op een goed huis, in mijn mening. (ik zeg ook niet dat de huiseigenaren strafbaar zijn, ik noem ze asociaal ) Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
1) ik keur kraken goed (in veel gevallen) 2) Levitating Nun noemt kraken diefstal 3) ik word neergezet als iemand die diefstal goed keurt. en hier stoor ik me erg aan. ik hoop dat jullie inzien dat die conclusie te snel getrokken is. het probleem is: jullie noemen kraken diefstal (en de wet misschien ook wel), maar ik zie het als in bruikleen nemen of onvrijvillige verhuur. (geef het ene leuke naam) misschien is het voor de wet wel onmogelijk om kraken niet onder het kopje diefstal te plaatsen. maar het ging hier (nogmaals) om mijn mening. en ik kan me idd makkelijker uitzonderingen veroorloven dan de wet. dit klinkt misschien flauw, maar het topic gaat over kraken, niet over diefstal. dus ik geef mijn mening over kraken en niemand heeft het recht om dat zo maar te projecteren op diefstal in het algemeen. LN mag zijn mening hebben, best. maar als hij beweert dat ik "totale anarchie" propageer, dan is ie de strekking van het topic een beetje uit het oog verloren. dat was nog even lekker zo voor het weekend ![]()
Laatst gewijzigd op 18-11-2005 om 13:54. |
![]() |
|
Kraken geen diefstal? Er zijn zelfs wetten voor gemaakt.
Wie zich daar niet aan houdt bezet in feite wederrechtelijk andermans eigendommen. Hoe dat verschilt van diefstal zie ik niet in, je zorgt ervoor dat een ander zijn eigendom niet meer kan gebruiken zonder dat je dat vraagt of daar een vergoeding voor geeft. De enige basis voor kraken is eigenlijk een raar soort gevoel dat het bezit van een ander je recht geeft op eenzelfde soort bezit. Onzin uiteraard, het fundament van onze economie en samenleving is dat iedereen een bepaalde, gelijke, basis krijgt en daarna zijn eigen succes en geluk bepaald. Iemand die weigerd huur te betalen wil kennelijk niet het 'succes' van wonen. Nou ja, wat blijft er dan over? Je kan een woning kopen, of de grond kopen en er zelf een bouwen. Krakers doen geen van die drie, wat hen tot de enige asocialen in deze hele discussie maakt, niet alleen oneerlijk tegenover de eigenaar die ze van zijn inkomen uit bezit bestelen, maar ook omdat ze zich onterecht zaken toeeigenen die anderen niet hebben. En zolang ze er geen puinzooi van maken en idd een pand pikken dat nodeloos lang (en die grens ligt ver, heel ver) leeg staat en vertrekken wanneer de rechtmatige eigenaar er weer een doel voor heeft is het te tolereren, maar niet anders.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
probleem met boxjes (kraken) Verwijderd | 2 | 19-12-2010 17:10 | |
Werk, Geld & Recht |
Wat zijn gevolgen van kraakverbod per 1 oktober op anti-kraak wonen? speelgoedgitaar | 9 | 06-09-2010 12:54 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kraken definitief verboden Hakuna | 134 | 26-07-2010 20:51 | |
Werk, Geld & Recht |
invloed van kraakverbod op anti-kraak fib | 2 | 02-01-2008 10:44 | |
Werk, Geld & Recht |
[kraken] hoe kan je legaal kraken Verwijderd | 14 | 08-12-2003 23:41 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
kraken nieuwe trend onder studenten. Sjied No Clue | 64 | 31-08-2003 21:55 |