Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2005, 12:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb al ruim een jaar twee goudvissen in een kom. Ik had ze eerst op mijn studentenkamer en toen had ik er totaal geen problemen mee, ik kon de kom soms twee maanden niet schoonmaken omdat het gewoon niet nodig was, blijkbaar was het biologisch evenwicht gewoon in orde.

Sinds de zomer woon in echter weer thuis bij mijn ouders en nu heb ik om de haverklap dat mijn kom smerig is, soms al na een halve week. Ik had het idee dat het kwam doordat er een plantje in zat maar dat had ik op mijn studentenkamer ook en dan had ik er geen problemen mee. Vorige week is een van mijn vissen uit de kom gesprongen (door zuurstofgebrek??) en ik heb toen een nieuwe vis gekocht. Toen ik gister bij mijn vissen ging kijken dreef deze vis op zijn zij. Ik heb hem toen een nacht in een bak water gezet met een doek erover en nu zwemt ie weer gewoon rond maar het lijkt wel alsof hij gewond is (het is een gele goudvis en hij heeft een soort wondje, boven op zijn snuit).

Het gaat dus allemaal niet meer zo goed en ik ben bang dat die vis over een tijdje echt wel doodgaat want hij was er echt al bijna niet meer geweest. Hoe kan het komen dat mijn kom nu zo snel vies wordt en belangrijker: wat doe ik eraan om dat te voorkomen? Hoe kan het komen dat mijn vis bijna dood was?
Oud 31-10-2005, 12:55
Bloem
Bloem is offline
Kan het zijn dat er misschien een of andere bacterie in je kom zit?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 13:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Bloem schreef op 31-10-2005 @ 13:55 :
Kan het zijn dat er misschien een of andere bacterie in je kom zit?
Het zou kunnen, maar gaat die dan niet dood/weg als ik de kom schoonmaak?

Ik heb nu mijn vissen in mijn kom van mijn studentenkamer en verder is alles in de kom hetzelfde als daar, alleen de temperatuur enzo is natuurlijk anders. Eens kijken of dat uitmaakt. Als het een bacterie zou zijn dan zou het nu ook over moeten zijn.
Oud 31-10-2005, 13:15
Bloem
Bloem is offline
Ik heb er geen verstand van hoor, maar ik geloof dat ik wel eens gelezen heb dat zo'n eventuele bacterie behoorlijk hardnekkig kan zijn, en eventueel ook op je vissen zou kunnen zitten. Idd even kijken of het nu beter gaat, anders zou ik eens bij een dierenwinkel vragen wat het kan zijn, en of ze er een middeltje tegen hebben.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 15:44
Verwijderd
Waarom koop je niet meteen een vierkante (plastic) bak? Dan ben je van de bacterie af, je vissen krijgen genoeg zuurstof (groot wateroppervlak) èn je vissen zijn een stuk gelukkiger. Twee vissen hebben samen tien liter nodig. Een plastic bak van tien liter kost ongeveer 10 euro.

Oh en je mag de vissenkom nóóit in de zon zetten, daardoor wordt het water te warm om genoeg zuurstof vast te houden en groeien algen en bacteriën extra snel.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 15:47
Verwijderd
Wat voor kleur wordt het water? Een beluchtingsapparaatje voor het kleinste aquarium met het kleinste bruisblok zou de klus kunnen klaren.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 15:59
Henkje
Henkje is offline
Als de zon er op schijnt, wordt het water ook snel groen en vies, toch?
Oud 01-11-2005, 14:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
zuster schreef op 31-10-2005 @ 16:44 :
Waarom koop je niet meteen een vierkante (plastic) bak? Dan ben je van de bacterie af, je vissen krijgen genoeg zuurstof (groot wateroppervlak) èn je vissen zijn een stuk gelukkiger. Twee vissen hebben samen tien liter nodig. Een plastic bak van tien liter kost ongeveer 10 euro.

Oh en je mag de vissenkom nóóit in de zon zetten, daardoor wordt het water te warm om genoeg zuurstof vast te houden en groeien algen en bacteriën extra snel.
Ik heb zo'n plastic bak maar die vind ik te klein voor ze. Bovendien heb ik al drie vissenkommen dus ik vind het eigenlijk zonde om weer een nieuwe te kopen. Tis overigens geen ronde kom, weest niet bang

Mijn vissenkom staat niet in de zon maar het is hier beneden in de woonkamer wel warmer dan op mijn studentenkamer toen en op mijn slaapkamer alleen als ik mijn kom daar neer zet dan ben ik bang dat de kat mijn vissen eruit vist.
Oud 01-11-2005, 14:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
deadlock schreef op 31-10-2005 @ 16:47 :
Wat voor kleur wordt het water? Een beluchtingsapparaatje voor het kleinste aquarium met het kleinste bruisblok zou de klus kunnen klaren.
Het water wordt een beetje groen/bruinig.

Wat is dat voor apparaatje en wat kost zoiets ongeveer? Het moet allemaal niet heel groot worden want dan hebben mijn vissen helemaal geen ruimte meer om rond te zwemmen.
Oud 01-11-2005, 14:33
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik weet niet waar jouw vissenkom staat, maar in de zon is ook niet goed. Hij moet in de schaduw staan.
Oud 01-11-2005, 14:34
Verwijderd
Je moet een vis die doodgegaan is niet vervangen door een andere vis, want dan gaat ie dood. Vraag me niet waarom maar tis wel zo...
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 14:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
motormuis schreef op 01-11-2005 @ 15:34 :
Je moet een vis die doodgegaan is niet vervangen door een andere vis, want dan gaat ie dood. Vraag me niet waarom maar tis wel zo...
Dat zou dan toch betekenen dat als al je vissen dood zijn dat je nooit meer nieuwe kan nemen of ben ik nou gek?
Oud 01-11-2005, 14:47
Verwijderd
Nou ik bedoel dat als je eerst 2 vissen hebt en er gaat 1 dood dat je er dan niet een nieuwe voor in de plek moet kopen. Je moet wachten tot ze alle twee dood zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 14:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
motormuis schreef op 01-11-2005 @ 15:47 :
Nou ik bedoel dat als je eerst 2 vissen hebt en er gaat 1 dood dat je er dan niet een nieuwe voor in de plek moet kopen. Je moet wachten tot ze alle twee dood zijn.
Ow, okee

Maar dat is dan toch hardstikke zielig voor die achterblijvende vis? Ik heb er juist een bij gekocht omdat ik die vis zo zielig vond en hij zit nu duidelijk weer beter in zijn vel. (als je dat kan zeggen van vissen dan ) Ik heb toen hier op dit forum gevraagd of het verstandig was om er een bij te doen en toen zei iemand ook dat het groepsdieren waren. Die ene vis is ook echt doodgegaan omdat ie uit de kom gesprongen is en niet door ziekte ofzo.
Oud 01-11-2005, 17:19
Verwijderd
de winkel waar ik het toen haalde zei dat je geen vissen erbij moest halen. En ik dacht dat ik het ook gelezen had in een boekje over vissen. Maar je weet maar nooit hoe de vis er op reageert misschien die van jou wel goed ;-)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 01-11-2005 @ 15:29 :
Het water wordt een beetje groen/bruinig.

Wat is dat voor apparaatje en wat kost zoiets ongeveer? Het moet allemaal niet heel groot worden want dan hebben mijn vissen helemaal geen ruimte meer om rond te zwemmen.
5 tot 6 euro. Vraag gewoon naar een bruisapparaat in de dierenzaak
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 14:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb mijn vissen nu een week in die andere kom zitten en weer is het water vies en stinkt het. Het water is ook troebel en mijn ene (die nieuwe) goudvis lag weer op ape-gapen. Heb hem weer in een bak gedaan en nu zwemt ie wel weer rond. Die oude vis lijkt nergens last van te hebben. Ik vind het maar vreemd.

Ik ga nu toch maar de kom opnieuw schoon maken en dan die vissen eens apart zetten om te kijken of die nieuwe misshcien een ziekte ofzo bij zich draagt. Ik weet het anders ook niet. Anders toch maar eens kijken naar zo'n bruisapparaatje maar dan houden ze nog minder ruimte om te zwemmen over. Het zat hem dus niet in de kom of in de steentjes, iemand nog meer tips?
Oud 06-11-2005, 16:07
Verwijderd
Het kan ook aan het water liggen. Het kan bijv. dat er bij jou ouders meer kalk of iets anders in het water zit dan in het water van het studentenhuis ..
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 22:59
Verwijderd
Juist. AquaSafe halen oid. AlguMin kan ook een bééétje helpen, maar tis koud water dus dat zal wel meevallen.
Je kan ook je water even laten testen(klein potje meenemen naar de dierenspeciaalzaak)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten