![]() |
|
AMSTERDAM - De Russische president Poetin heeft op de eerste dag van zijn staatsbezoek aan Nederland grote indruk gemaakt.
Op datzelfde moment hield Brinkhorsts partijgenote en D66-Tweede-Kamerlid Van der Laan in de Kamer een bevlogen betoog dat het kabinet in de contacten met de Russische regering de mensenrechten niet mag vergeten. Volgens Van der Laan is het beeld ontstaan, ,,dat als je maar op genoeg olie en gas zit, de blauwe loper uitgaat''. Van der Laan kreeg steun van de linkse oppositie. Staatssecretaris Nicolaï van Buitenlandse Zaken beloofde dat het kabinet in de gesprekken op woensdag de mensenrechten aan de orde zal stellen. Hij wees er echter ook op dat de Nederlandse invloed op het Russische beleid beperkt is. Beatrix prees in haar tafelrede haar Russische gast en sprak lovend over Poetins handelen op economisch gebied en in de internationale strijd tegen het terrorisme. ,,Het grote Rusland heeft zijn plaats op het wereldtoneel weer ingenomen'', aldus de koningin. Ook voor zijn ,,doortastend optreden'' tegen uitingen van racisme en xenofobie die zich in Rusland hebben voorgedaan, had Beatrix lof. Volgens de koningin is er in Rusland ,,ruimte voor een verdere versterking van de democratische instellingen''. Ze wees erop dat ,,een onafhankelijke pers de belangrijke taak kan vervullen het democratisch proces kritisch te volgen''. http://www.ad.nl/binnenland/article52213.ece Het is fijn om te weten dat de dictators elkaar internationaal steunen ![]() In ieder geval, hoe dioent Nederland te reageren bij bijvoorbeeld een staatsbezoek van zulk enen schavuijt als Poetin?
|
![]() |
|||
Heh, ik zat me gisteren al achter de oren te krabben toen ik het las.
![]() Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Maar ja, het is ook niet echt realistisch om te denken dat iemand van de Nederlandse regering ook maar enige kritiek durft te uiten als zo'n belangwekkend figuur als Putin eindelijk naar Nederland komt. Het had wel wat geweest als minister Bot bijvoorbeeld had gezegd: "Nou, meneer Putin, eigenlijk kan dat toch niet wat u allemaal doet."
|||
Citaat:
Citaat:
zie je de congruentie ![]() (uiteraard ben ik het in dit topic met je eens ) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En het klopt dat de Nederlandse regering niet echt kritiek durfde te uiten, tot dat Poetin zelf over het onderwerp begon. Denk dat de Nederlandse regering die onderwerpen liever gemeden had om aardig voor Poetin te zijn, maar ik vond het knap dat Poetin er zelf over begon. Over mensenrechten en de oorlog in Tjetjenië. Hebben mensen toevallig hier het interview van netwerk met hem gezien. Het lijkt daar een hele aardige slimme man. Tuurlijk is er veel corrupsie en nog weinig persvrijheid. Maar dat komt allemaal wel dat is niet tegen te houden. Poetin zei zelf ook dat er meer dan 3000 kranten en tv stations zijn en dat je die niet allemaal kan controleren en zeker nu met de komst van internet de controlle over heel veel verliest. En aan de corrupsie moet hij inderdaad nog veel doen, maar dat probleem heeft zelfs Nederland ook hoor (bouwfraude enzo) . Ik vind het een stomme suggererende titel. Kan die aangepast worden? |
![]() |
||
Citaat:
Maar ja, dat kun je niet zonder internationale rel te veroorzaken regelrecht in iemands gezicht zeggen, dus moet het maar zo. Maar denk erom dat Poetin de oodschap wel gekregen heeft. (of hij er zich wat van aan zal trekken is een tweede) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
een voorbeeld.. wat hebben we al voor klappen gehad in de bio sector ? - varkenspest - mond en klauwzeer - bse - nu vogelgriep.. ik voorspel je ( en die voorspelling heb ik al eens gedaan .. een tijd terug) dat als we zo respectloos om blijven gaan met wat "De natuur" ons geeft, dat we op de volgende klap kunnen wachten. en als mensen respect hebben voor ALLES wat leeft dan hoop ik dat ze ELKAAR ook wat minder vlug overhoop schieten |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik denk sowieso niet dat er heel veel mensen zijn die echt weten dat Putin zichzelf totaal geïsoleerd heeft in een positie van macht. De partij van Putin heeft alle controle in handen, zo ook met betrekking tot de Doema. En daarnaast is de invloed op het openbare leven en de verdere samenleving ook enorm, en niet zozeer op een positieve manier. En oh ja, ik heb dat interview ook gezien met Putin, daarin kwam hij inderdaad niet naar voren als een wreedaard. En het is ook echt heel zielig dat hij zelf vroeger ratten moest vangen als kind, zodat het gezin zich staande kon houden, maar als hij zelf weet hoe het is, laat hem dan snel iets doen aan bijvoorbeeld de armoede en de verbetering van sociale voorzieningen.
|||
![]() |
Citaat:
[QUOTE] Je realiseert je ook wel en zo dat onafhankelijk televisiezenders helemaal niet bestaan en dat kranten niet in staat zijn om het regeringsbeleid openlijk ter discussie te stellen? En dat je een incident zoals de bouwfraude in Nederland wilt vergelijken met de dagelijkse en corrupte gang van zaken in Rusland is ook een beetje een kromme vergelijking vind ik. [/qoute] Het is inderdaad niet een hele goede vergelijking maar wilde aangeven met dat voorbeeld dat zelfs wij in Nederland last hebben van corruptie en aangezien Nederland toch wel wat rijker is denk ik dat de bedragen in Nederland mischien zelfs wel groter zijn. Ambtenaren die vakanties laten betalen en de bouwfraude en de topsalarissen en bonussen die sommige politici elkaar geven. Dus ik denk dat we eerst dat allemaal in Nederland moeten oplossen voordat we iets zeggen over de corruptie in Rusland. En ik weet dat de kranten inderdaad niet openlijk het regeringsbeleid kunnen bekritiseren, maar het is toch zeker vrijer geworden dan eerst. Dat komt wel door de komst van meer kranten en zeker door het internet wat alles oncontroleerbaar maakt. Maar ze hebben daar nog wel een lange weg in te gaan denk ik. Maar er zit vooruitgang in. [qoute] Ik denk sowieso niet dat er heel veel mensen zijn die echt weten dat Putin zichzelf totaal geïsoleerd heeft in een positie van macht. De partij van Putin heeft alle controle in handen, zo ook met betrekking tot de Doema. En daarnaast is de invloed op het openbare leven en de verdere samenleving ook enorm, en niet zozeer op een positieve manier. [/qoute] Ja de partij heeft inderdaad bijna alle macht daar. En zijn ook zwaar bevoordeeld in de verkiezingen. Daar zou iets aan moeten gebeuren. Maar er zijn westerse landen waar ook 1 partij bijna alle macht heeft, zoals Amerika en Engeland (komt door het 2 partijen stelsel) Daar zijn alleen de verkiezingen wel eerlijker dan in Rusland. Rusland zou eerlijke verkiezingen moeten houden waarbij alle partijen kans krijgen hunnen plannen goed te presenteren. Een regering heeft bijna altijd grote invloed op de nationale munt, omdat die gekoppeld is aan de economie en de regering vaak veel op economisch beleid bepaald. In Nederland is dat niet zo omdat wij samen met veel landen vast zitten aan die *** euro. Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
True. toch vreemd dat Poetin juist de macht heeft lopen centraliseren, in plaats van autonomie aan kleinere streken toe te kennen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Lees trouwens eens iets over hoe de tweede Tjetjeense oorlog nu precies is begonnen, vooral de voorgeschiedenis is Moskou. Erg verhelderend tegenover alle eenzijdige media-aandacht voor Tjetjeense slachtoffers.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Bovendien zou je ook eens oog kunnen krijgen voor de schendingen van mensenrechten van Tjetjenen dóór Tjetjenen. Dat komt bijna even regelmatig voor als schendingen van mensenrechten door de Russen, ware het niet dat het er op tv erger uitziet als er tanks en vliegtuigen aan te pas komen. Let's face it, het Tjetjeense verzet zal stuk voor stuk weg moeten voordat er op de Kaukasus uberhaupt vrede kan zijn, los van wat voor opstelling of aanpak Rusland ook neemt.
Laatst gewijzigd op 03-11-2005 om 18:35. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, zij zijn slecht dus ik mag ook slecht zijn is niet een geldende redenering. PS. Je bedoelt de Kaukasus. Geeft niet, je zit er maar een paar duizend kilometer naast.
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar als je hen bestrijd dan valt dat onder anti-terreur acties, ten slotte, als dat niet zo zou zijn kan je Tjetjenie niet gebruiken als kritiekpunt daarop. Je spreekt jezelf tegen hier, of de Tjejenen zijn terroristen, of Poetin's pogingen terrorisme in Rusland te bestrijden gaan op een verkeerde manier, beiden tegelijk kan niet. Bovendien, denk eens aan wat Van Balen hierover (wat ik al eerder aanhaalde) zei "De mensen die hier kritiek op uiten hebben geen idee hoe internationele diplomatie in elkaar steekt" Als je iemand publiekelijk afkraakt keert dat zich tegen je. Dus waar oefen je kritiek uit? Achter de schermen, het liefst nadat we zakenbelangen in Rusland hebben zodat Poetin weet dat niet meewerken geldverlies betekent. Dát werkt, en niet half-hypocriet een staatsbezoek benutten om iemand publiekelijk af te zeiken.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2) Waar staat dat ik die tsjetjenen allemaal vrijheidsstrijders vind? Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Waarom krijgen die groepen dan geen steun? Terwijl zij bovendien een stuk minder overlast bezorgen aan de rest van de wereld? Stel dat de friezen zelfstandig willen worden. Jij zegt dus dat er dan pas een reden is om ze die zelfstandigheid te geven op het moment dat ze aanslagen plegen? Ik zou nog maar eens goed nadenken over dit soort dingen voordat je kritiek levert op het Russische beleid tov Tsjetsjenie. ![]()
Laatst gewijzigd op 03-11-2005 om 23:39. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het lukt gewoon niet om een groep bij een land te houden als ze dat niet willen. Kijk na de geschiedenis. Wat is er met alle koloniën gebeurd? Het enige Europese land wat dat goed aangepakt heeft is Frankrijk. Door ze eigen zeggen schap te geven als departement van Frankrijk (Frans Guyana e.d.) En de Basken veroorzaken wel overlast, mischien minder slachtoffers omdat ze meestal waarschuwen als ergens een bom hebben geplaatst, maar toch. Maar ik hoop dat ik je duidelijk maak hoezo Tjetjenië onafhankelijk moet worden. Het heeft geen zin ze bij Rusland te houden als ze dat niet willen en te opstandig zijn. Mischien moet Rusland ze gedeeltelijken onafhankelijkheid geven, een tussen oplossing. Maar een opstandige provincie kan je gewoon niet bij een land houden. |
![]() |
||
Citaat:
En totdat we datzelfde gGeld, geld, geld ergens in Rusland hebben geïnvesteerd is diplomatieke druk achter de schermen eigenlijk een slag in de lucht. Bedenk verder: Krom als het is, de populariteit van Poetin is de stabiliteit van Rusland. Als hij van toneel verdwijnt, in wie geloven de Russen dan? Na een eeuw communisme verwachten de mensen sterke figuren die (zeggen) problemen op te lossen. Al was het maar om ondanks alle problemen die ze hebben zich ten minste nog voor te kunnen spiegelen dat er iemand aan een oplossing werkt, puur hoop geven dus. Tjetjenië. Tja, Poetin kan het niet oplossen, wil dat vast ook niet. Maar, Poetins eigen invloed op zijn beleid terzijde, wat denk je dat de Russen er zelf van vinden? De golf aanslagen in Moskou voor de tweede oorlog zaaide angst, erg veel angst. Stel je voor dat je dag in dag uit bang moet zijn voor de dood. Niet als je in een populaire plek bent, de metro, een hoog gebouw, nee, gewoon, bij je thuis, in de huiskamer, achter de computer. Daar kwam later nog het drama in het theater en in Beslan bij. Dat, plus nog een serie doodskisten van zonen van families die door Tjetjenen vermoord zijn en dus nooit meer van hun dienstplicht terug zullen keren. Denk je dat de Russen zelf met zo'n beeldvorming ook maar een ruk te maken willen hebben met wat de Tjetjenen allemaal vinden dat er moet? Dunkt me van niet, ze willen veilig zijn en weten dat hun land stabiel is en blijft. Zes jaar na die aanslagengolf kun je je als Tjetjeen nog steeds beter niet in Moskou op straat vertonen, om maar aan te geven hoe zoiets op de psyche van de mensen in hakt. Met zo'n publieke opinie kan Poetin het niet maken publiekelijk gas terug te nemen in zowel de bestrijding van terreur als de oorlog in Tjetjenië, zelfs al zou hij willen. En, temidden van al die onmogelijkheden komt daar dan een klein rotlandje ergens aan de zee dat de Russen tijdens het eerste staatsbezoek in drie eeuwen wel even komt vertellen hoe de zaken geregeld dienen te worden. Worden we dan serieus genomen denk je? Is het niet beter de ethische bezwaren even in te slikken omdat we er toch weinig aan kunnen veranderen, maar door dat te doen wel in een positie kunnen komen waarin onze mening wel degelijk boeit?
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||||
Citaat:
Verder meen ik dat geld niet de enige reden moet zijn bij het bedrijven van politiek. Citaat:
Citaat:
After two years of investigation, the FSB has failed to produce any conclusive evidence of the Chechen involvement in the blasts. The Russian public at large, and intellectuals in particular, are disgusted by the FSB's inability to track down, try and charge the alleged perpetrators of the terrorist attacks on Russian cities. The army operations in Chechnya continue to enjoy some public support, but it erodes as the war drags on with no end in sight. As casualties mount and hijackings of Russian planes and buses across Russia and abroad continue, many Russians begin to look for a negotiated solution to the Chechen conflict. There is also a growing sense of resignation and cynicism among the Russians as a result of Putin's concerted efforts to roll back democratic reforms and drastically curtail the freedom of speech. Given the fact that Putin rose to power on the war ticket, he has no option but continue the war in Chechnya. As for the victims of the terrorist attacks, they are forgotten by the majority of Russians who are too preoccupied with surviving at the time of a lingering economic crisis. http://www.fathom.com/feature/122483/ Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is overigens gebruikelijk om bronnen te geven bij dergelijke beweringen over handel.
||
Citaat:
![]() Maargoed, als jij zoveel benul hebt van diplomatie, leg dan eens uit hoe het wel zou moeten, en waarom? "The Netherlands hold the 5th-6th place among foreign investors in terms of joint investments in the Russian economy and the third place in terms of direct investments, the Russian Economic Development and Trade Minister said. " The Netherlands is a leading investor on the Russian market. Dutch investment increased by more than 20-fold from $600 million to $14.2 billion in the past four and a half years. In terms of accrued direct investment, the Netherlands ranks second after Cyprus among Russia's foreign investors. http://72.14.207.104/search?q=cache:...ient=firefox-a , http://english.pravda.ru/economics/2.../24/16028.html Woot, na Cyprus!
Laatst gewijzigd op 05-11-2005 om 16:27. |
![]() |
||
Citaat:
Hoezo hoor ik je trouwens niet over dat Beatrix niets heeft gezegd over de schendingen van de mensenrechten door Tjetjeense terroristen? ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Niks mis met die andere kant ook af te zeiken, natuurlijk ^^
||
Citaat:
Tevens zijn er meerdere Tjetjeense instellingen in Nederland actief die in Rusland verboden zijn omdat ze met het geld dat wordt ingezameld wapens aanschaffen voor terreuracties.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|