Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2005, 13:10
Mikkelmike
Mikkelmike is offline
Hey,

Ik heb binnekort een debat over de stelling Preventief Fouilleren moet verplicht worden. Weten jullie nog goeie argumenten tegen deze stelling? En welke argumenten zou de partij die er voor is kunnen gebruiken en hoe kan ik die weerleggen?
En hoe staat het met preventief fouilleren en de privacy wet?
Alvast bedankt,

Mike
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2005, 16:25
Nona
Nona is offline
Verplicht worden? Wanneer, waar en hoe dan?
Oud 13-11-2005, 17:45
Verwijderd
Inzet extra politie kost meer geld, schending van privacy, het kost veel tijd (opstopping, oponthoud), extra politie kan beter ergens anders ingezet worden
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 15:11
Mikkelmike
Mikkelmike is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 13-11-2005 @ 17:25 :
Verplicht worden? Wanneer, waar en hoe dan?
In bijv. Centrum van Amsterdam, op willekeurige tijden met politie, mensen fouilleren op wapenbezit.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 15:12
Mikkelmike
Mikkelmike is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 13-11-2005 @ 18:45 :
Inzet extra politie kost meer geld, schending van privacy, het kost veel tijd (opstopping, oponthoud), extra politie kan beter ergens anders ingezet worden
bedankt, en weet je toevallig ook of er een (grond)wet voor privacy is, en of die hier dan mee wordt overtreden?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Mikkelmike schreef op 14-11-2005 @ 16:12 :
bedankt, en weet je toevallig ook of er een (grond)wet voor privacy is, en of die hier dan mee wordt overtreden?
Er is geen echte grondwet op de privacy maar er zijn wel bepaalde wetgevingen over afzonderlijke zaken die daarmee te maken hebben, zoals bescherming persoonsgegevens etc. Ik geloof niet dat er een wetgeving is die preventieve fouillering verbiedt. In ieder geval is privacy een actueel onderwerp in de politiek en elke partij heeft er weer een andere mening over.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 16:38
professor2
professor2 is offline
Citaat:
europese rechten van de mens
een land mag nit zomaar de privacy van burgers schenden als er geen aanleiding voor is oid ik weet het niet meer precies maar ik heb dat iig gebruikt bij een debat over zelfde soort stelling
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 17:22
Verwijderd
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Privacy
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 17:39
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 14-11-2005 @ 17:25 :
Er is geen echte grondwet op de privacy maar er zijn wel bepaalde wetgevingen over afzonderlijke zaken die daarmee te maken hebben, zoals bescherming persoonsgegevens etc. Ik geloof niet dat er een wetgeving is die preventieve fouillering verbiedt. In ieder geval is privacy een actueel onderwerp in de politiek en elke partij heeft er weer een andere mening over.
art. 10 GW:

1. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.

2. De wet stelt regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met het vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens.

3. De wet stelt regels inzake de aanspraken van personen op kennisneming van over hen vastgelegde gegevens en van het gebruik dat daarvan wordt gemaakt, alsmede op verbetering van zodanige gegevens.

Art. 8 EVRM
1. Eenieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven, zijn gezinsleven, zijn huis en zijn briefwisseling.”

Er staat dus wel degelijk iets in de Gw en EVRM. Ook in de gemeentewet dacht ik, maar dat weet ik niet meer uit m'n hoofd. Overgens mag bv de burgemeester een gebied aanwijzen waar preventief gefouileerd mag worden. Voetbalwedstrijden wordt ook al preventief gefouilleerd.
Maar ik vind het wat overdreven om in het gehele centrum zo'n gebied aan te wijzen. Wordt de sfeer niet beter op, kans groot dat allochtonen zich nog meer gediscrimineerd voelen.

[edit] Hier stukje over het betreffende artikel in de gemeentewet.
http://www.hetccv.nl/geweld/geweldin...ieffouilleren/

Artikel 151b gemeentewet
1. De raad kan bij verordening de burgemeester de bevoegdheid verlenen om bij verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens, dan wel bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, een gebied, met inbegrip van de daarin gelegen voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven, aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied. In een veiligheidsrisicogebied kan de officier van justitie de bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 50, derde lid, 51, derde lid, en 52, derde lid, van de Wet wapens en munitie toepassen.

2. De burgemeester gaat niet over tot aanwijzing als veiligheidsrisicogebied dan na overleg met de officier van justitie in het overleg, bedoeld in artikel 14 van de Politiewet 1993.

Laatst gewijzigd op 14-11-2005 om 17:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten