Ik heb het af, ik hoop dat het een beetje in de goede richting is, het is geen belangrijke opdracht, maar het is wel fijn als ik hem een beetje goed heb.

Het is trouwens ook een beetje in eigen woorden geschreven soms, maar dat is niet belangrijk, het gaat om de inhoud.
Taak 14; ‘videobewaking onklaar maken’ bij een bankoverval
Alle deelnemingsvormen worden gekenmerkt door opzet. Medeplegers werken bewust samen. De medeplichtige assisteert doelbewust. Men spreekt hier wel van opzet op het deelnemen. Ik werk doelbewust mee aan de overal.
Art. 312 Sr; Diefstal met geweldpleging
V1 Diefstal, voorafgegaan, vergezeld of gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen
V2 Gepleegd met het oogmerk om die diefstal voor te bereiden of gemakkelijk te maken
V1 Voldaan, er is gedreigd met geweld tegen de employees, en uiteindelijk is er ook geschoten op een bankemployee.
V2 Voldaan, is gedaan om het makkelijker te makken, dat de bankemployees sneller het geld zullen geven aan de daders.
‘Strafverzwarende’ omstandigheid is dat het feit gepleegd wordt door twee of meer verenigde personen.
Regelanalyse art. 47 lid 1 Sr
Rg Iemand is een dader van een strafbaar feit.
V1a Deze persoon pleegt het feit.
V1b Deze persoon doet het feit plegen.
V1c Deze persoon medepleegt het feit.
Medeplichtigen van een misdrijf (art. 48 Sr)
1. opzettelijk behulpzaam zijn bij een misdrijf, of
2. opzettelijk anderen in staat stellen een misdrijf te plegen.
Het is duidelijk dat het onklaar maken van een beveiligingscamera 'opzettelijk behulpzaam zijn' bij een bankoverval is.
Bij medeplegen moet er sprake zijn van:
1. bewuste samenwerking, en
2. gezamenlijke uitvoering
1. er zijn concrete afspraken gemaakt tussen de medeplegers m.b.t. hoe ze de overval gaan plegen.
2. er is sprake van een zekere onderlinge gelijkwaardigheid, handelingen tot op zekere hoogte inwisselbaar, maakt niet uit wie de vluchtauto bestuurt of wie de camera onklaar maakt.
Er is dus sprake van medeplegen. Op grond van art. 47 Sr kan ik als dader van een strafbaar feit worden gestraft, degene die het feit medepleegt.
NB: voor medeplegen is niet vereist dat de medepleger lijfelijk aanwezig is bij het plegen van het delict. Wel is dan noodzakelijk dat de niet aanwezige medepleger een belangrijke rol had in totstandkoming van het delict. en dit is hier ook het geval.
Art. 45 Sr; Poging tot misdrijf
alleen strafbaar wanneer het voornemen van de dader zich door een begin van uitvoering heeft geopenbaard, hieraan is voldaan, want de overval op de bank is ten uitvoering geopenbaard, ze waren er mee begonnen.
Verdachte kan dus worden vervolgd voor medeplegen aan poging tot diefstal met geweldpleging.
De moord op de bankemployee kan hem niet worden aangerekend, want daar was het opzet niet op gericht.