Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2005, 23:05
Rata
Rata is offline
Beste mensen,

Vorig schooljaar volgde ik een hbo-opleiding (bestuurskunde) aan Hoge School Avans. Ik twijfelde sterk of bestuurskunde wel was ik wilde, daarnaast had ik het niet naar mijn zin in Den Bosch. Daarom besloot ik om naar Enschede te gaan. Mijn plan was om een soort overbruggingsjaar te gaan doen. Ik schreef me in voor de hbo-opleiding PTP (propedeuse toegepaste psychologie) aan Saxion. HEt schooljaar was al begonnen, binnen twee dagen kwam ik erachter dat PTP absoluut niets voor mij was.... Dus ik ben uiteindelijk ingestroomd in het 2e jaar van de opleiding Bestuurskunde, (het eerste jaar heb ik gevolgd in Den Bosch).

Tot nu toe valt het mij in Enschede erg tegen, ontzettend tegen zelfs. Er zijn sowieso hele grote verschillen tussen Avans(Den Bosch) en Saxion (Enschede). Ook opleiding is minder goed (zie elsevier) en dat merk je dagelijks. Verder sluit het 1e jaar Avans ook slecht aan op het 2e jaar Saxion.

Daarnaast spelen er nog wel meer kleine dingentjes mee waar ik van baal. Elk weekend reis ik 6 tot 10 uur om mijn ouders of vriend te bezoeken. De reisafstand naar mijn ouders toe heb ik onderschat. Toen ik besloot om naar Enschede te gaan was het nog niet zo serieus met mijn vriend. Verder is een groot verschil tussen Enschede en Brabant. Ten slotte ligt Enschede een beetje in de uithoek van Nederland, in tegen stelling tot bijv Den Bosch (dat zeer centraal ligt).

Er zijn verschillende opties voor mij:
- Stoppen met studie, gaan werken. Volgend jaar terug naar Avans.
- Dit jaar op Saxion afmaken en volgend jaar evt. instromen in het 2e jaar op Avans.

problemen waar ik tegenaan loop:
- Voor mijn kamer heb ik een huurcontract van een jaar.
- Begin dit schooljaar heb ik 1500 euro collegegeld betaald. Het schrijnt heel lastig te zijn om een gedeelte van het collegegeld terug te krijgen. Heeft iemand hier meer informatie over?
- Ik moet de financiën ook een beetje in de gaten houden. Studeren kost geld en 5 jaar op het hbo nog meer.
- Stel dat ik besluit om ¾ jaar ga werken, vind ik dan wel werk wanneer ik alleen een havo-diploma en Propedeuse bezit. Verdien ik genoeg om mijn vaste lasten te kunnen betalen?

Ik ben heel erg aan het twijfelen, piekeren wat ik moet doen? of ik iets moet doen? Moet ik het nog een blok aan kijken? Waar doe ik verstandig aan? Hebben jullie wat tips? een iets helderdere blik op mijn situatie?

gr.
Ratah
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2005, 07:06
Wawl
Wawl is offline
Dit jaar afmaken en daarna naar Avans.
Oud 21-11-2005, 08:46
Miracle
Miracle is offline
>> Studiekeuze
Oud 21-11-2005, 10:01
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 21-11-2005 @ 08:06 :
Dit jaar afmaken en daarna naar Avans.
Vrij nutteloos imo om eerst het tweede jaar op het Saxxion te doen en dan alsnog in te stromen in het tweede jaar bij Avans. Dan kan je beter nu stoppen en gaan werken ofzo, zodat je maar 3 of 4 maanden studiefinanciering hebt verspeeld. Dan kan je gaan werken in de tussentijd en dan heb je ook weer wat financiele ruimte
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 12:38
*amélie*
*amélie* is offline
Heb je al met een studieadviseur op Avans gesproken? Is er niet de mogelijkheid dat je in februari instroomt in het 2e jaar op de Avans?
Oud 21-11-2005, 16:57
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
stefano schreef op 21-11-2005 @ 11:01 :
Vrij nutteloos imo om eerst het tweede jaar op het Saxxion te doen en dan alsnog in te stromen in het tweede jaar bij Avans. Dan kan je beter nu stoppen en gaan werken ofzo, zodat je maar 3 of 4 maanden studiefinanciering hebt verspeeld. Dan kan je gaan werken in de tussentijd en dan heb je ook weer wat financiele ruimte
Waarom zou ze niet gewoon in het derde jaar kunnen instromen op Avans?
Oud 21-11-2005, 18:02
Rata
Rata is offline
Citaat:
Wawl schreef op 21-11-2005 @ 17:57 :
Waarom zou ze niet gewoon in het derde jaar kunnen instromen op Avans?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat die optie mogelijk is. De onderwerpen en vakken verschillen behoorlijk.
Daarnaast is het studiejaar op Avans heel anders opgebouwd vergeleken met saxion.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 18:24
JNR
JNR is offline
Ik denk dat je wel zou kunnen instromen in DenBosh rond februari ofzo. Bij mij op school (Hanze Hogeschool) was dat ook gewoon mogelijk voor alle studies. Ik zou daar echt ff naar informeren.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 19:55
Rata
Rata is offline
Ik zie het gewoon neit zitten om zodrekt terug te verhuizen richting brabant. Om mijn kamer in onderhuur te zetten, om weer nieuw leventje op te bouwen in brabant. Om daar 'in de trein te stappen', het schooljaar is inmiddels al lang aan de gang.

Ik wil de keuze maken teussen:
- nu stoppen en werken.
- Of dit jaar afmaken...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 16:08
Kwiz
Kwiz is offline
Dan zou ik kiezen om te stoppen. Wat stefano ook zij vanwege je stufi. Daar doe je slimmer aan dan een jaar te verspillen als het ware, want je stroomt daar óók weer in het tweede jaar in.
Reageren

Regels voor berichten