Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2005, 17:29
Nickie
Nickie is offline
Hallo!!

Ik hoorde laatst van een ziekte die ze MSA noemen, in het begin heeft het de verschijnselen van parkinson.

Op het internet kan ik er weinig over vinden..dus mijn vraag is.. wat houd de ziekte precies in ??

- x - Nickie
Oud 27-11-2005, 17:35
coopergirl
coopergirl is offline
Je bedoelt een progressieve ziekte? Ik weet wel dat er onderzoeken plaatsvinden/ of plaats zullen vinden waarbij ze gelijktijdig onderzoek doen na de behandeling van parkinson, A.L.S en M.S. (d.m.v klonen oid)
Oud 27-11-2005, 17:48
Nickie
Nickie is offline
Ik heb er net wat over gevonden omdat ik nog niet wist dat het een progressieve ziekte was.. dit vond ik er over voor de mensen die er ook meer over willen weten..

Bij alle vormen van MSA doen zich stoornissen voor in het autonome zenuwstelsel. Er zijn echter enkele zeldzame vormen van MSA waarbij deze stoornissen op de voorgrond staan. Het gaat dan om MSA van het Shy Drager type. Het autonome zenuwstelsel regelt onder andere de bloeddruk, het hartritme, de lichaamstemperatuur, het zweten en de werking van darm en blaas. Een van de belangrijkste verschijnselen van stoornissen in het autonome zenuwstelsel is een te lage bloeddruk met een neiging tot flauwvallen bij opstaan en lopen. Dit verschijnsel treedt al op in een vroeg stadium van de ziekte. Andere verschijnselen zijn:

hartritmestoornissen
bij mannen impotentie, vanaf het begin van de ziekte
hardlijvigheid (=constipatie)
verminderde transpiratie
stoornissen in de urinelozing, zoals: te sterke aandrang; veel moeten plassen, ook ´s nachts onvoldoende uitplassen
incontinentie
Stoornissen in het autonome zenuwstelsel zijn bij MSA meestal redelijk te behandelen. Te lage bloeddruk is bijvoorbeeld te behandelen door extra zout te gebruiken, door halfzittend te slapen, door het gebruik van steunkousen of door bloeddrukverhogende medicijnen. Er zijn ook medicijnen om de functie van blaas en darm, of het hartritme te verbeteren.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze ziekte?

-x- Nickie
Oud 27-11-2005, 19:04
Roos
Roos is offline
Hey, ik weet er verder niks over, maar ik vind het wel raar dat je arts je verder helemaal geen informatie hebt gegeven.
Sterkte in ieder geval!
Oud 27-11-2005, 19:44
Nickie
Nickie is offline
nou ik heb de ziekte zelf niet.. maar ik hoorde er over .. en aangezien ik er nog nooit over gehoord heb vroeg ik hier om informatie. Er zijn ook maar 1500 mensen waar de ziekte bij bekend is in nederland.
Oud 28-11-2005, 23:06
Verwijderd
He toevallig, die ziekte heeft mijn opa.

Het begon eigenlijk al jaren terug, hij is nu 81 maar rond zn 75e. Gewoon steeds langerzamer worden, wij wijden het aan de ouderdom.
Hij ging steeds minder eten en drinken. Droogte daardoor ontzettend uit. Afgelopen februari werd hij met spoed opgenomen in een huisartsenbed om aan te sterken en vooral te drinken. Tot er ineens op een avond gebeld werd, een soort aanval.
Complete stijfheid, dus echt geen reactie meer.. naar het ziekenhuis. Nja na en tijdje kwam hij bij, toen weer terug. Maar week later was het weer hetzelfde geval, een verstijfingsaanval.
Toen is er meer onderzoek gedaan en kwam eruit dat hij MSA heeft.

Ondertussen 3/4 jaar verder woont hij in een verpleegtehuis. Hij is er goed aan toe: eet super goed en ziet er gewoon goed uit. Afgelopen september ecter wel een super lage bloeddruk aanval.
Hij reageerde ook niet meer en we dachten dat het over was. Waarschijnlijk kreeg hij teveel medicijnen en kon zijn hart dit niet aan.

Wat heb ik nou van die ziekte kunnen merken over algemeen?
stoornissen in de urinelozing, zoals: te sterke aandrang; veel moeten plassen, ook ´s nachts onvoldoende uitplassen
deze ontzettend. Het kan ook zijn medicijnen voor heth art zijn geweest, maar waarschijnlijk toch de ziekte.

lagebloeddruk zoals hierboven beschreven.

Het is een ziekte met een snelle terugval. Het blijft een periode heel stabiel, waarna het weer een stuk achteruit gaat. Met medicijnen is er toch wel goed mee om te gaan. Ik zie nu een hele lieve opa, veel zachter dan vroeger.

Het is dus idd een zeldzame ziekte, werk zelf in het verpleegtehuis waar hij woont en dacht dat hij de enige is met dat ziektebeeld.

Je moet natuurlijk niet vergeten, parkinson is een ontzettend grote naam. MSA is een zusje ervan, maar bijvoorbeeld dementie (sterk vergeten) ook. Alles omvattende naam is Psychocheriatrie.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 23:08
toemba
toemba is offline
Citaat:
Anneka schreef op 29-11-2005 @ 00:06 :
He toevallig, die ziekte heeft mijn opa.

Het begon eigenlijk al jaren terug, hij is nu 81 maar rond zn 75e. Gewoon steeds langerzamer worden, wij wijden het aan de ouderdom.
Hij ging steeds minder eten en drinken. Droogte daardoor ontzettend uit. Afgelopen februari werd hij met spoed opgenomen in een huisartsenbed om aan te sterken en vooral te drinken. Tot er ineens op een avond gebeld werd, een soort aanval.
Complete stijfheid, dus echt geen reactie meer.. naar het ziekenhuis. Nja na en tijdje kwam hij bij, toen weer terug. Maar week later was het weer hetzelfde geval, een verstijfingsaanval.
Toen is er meer onderzoek gedaan en kwam eruit dat hij MSA heeft.

Ondertussen 3/4 jaar verder woont hij in een verpleegtehuis. Hij is er goed aan toe: eet super goed en ziet er gewoon goed uit. Afgelopen september ecter wel een super lage bloeddruk aanval.
Hij reageerde ook niet meer en we dachten dat het over was. Waarschijnlijk kreeg hij teveel medicijnen en kon zijn hart dit niet aan.

Wat heb ik nou van die ziekte kunnen merken over algemeen?
deze ontzettend. Het kan ook zijn medicijnen voor heth art zijn geweest, maar waarschijnlijk toch de ziekte.

lagebloeddruk zoals hierboven beschreven.

Het is een ziekte met een snelle terugval. Het blijft een periode heel stabiel, waarna het weer een stuk achteruit gaat. Met medicijnen is er toch wel goed mee om te gaan. Ik zie nu een hele lieve opa, veel zachter dan vroeger.

Het is dus idd een zeldzame ziekte, werk zelf in het verpleegtehuis waar hij woont en dacht dat hij de enige is met dat ziektebeeld.

Je moet natuurlijk niet vergeten, parkinson is een ontzettend grote naam. MSA is een zusje ervan, maar bijvoorbeeld dementie (sterk vergeten) ook. Alles omvattende naam is Psychocheriatrie.
Psychogeriatrie is wel heel algemeen, dat gaat over alle psychiatrische aandoeningen bij ouderen

Terwijl MSA, multipele systeem atrofie, een somatische ziekte is met psychische verschijnselen.

Je hebt 2 varianten: eentje waarbij parkinsonisme op de voorgrond staat, en een met vooral ataxie.

Ik kan het hele verhaal wel overtypen, maar hier kun je het zelf lezen..

Regels voor berichten