Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2005, 18:09
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
simpele vraag : ik zou in februari kunnen beginnen aan een opleiding (journalistiek, in zwolle, en ik heb nog recht op stufi, geen andere hbo's gedaan of zo hiervoor). Ik zou ook ander werk kunnen zoeken. (huidige werk schiet niet echt op mbt verdiensten, en de rijschool - ik ben mede-eigenaar van een kleine rijschool - kan voor mij (nog) geen financieel haalbaar bestaan bieden).

wat zouden jullie doen, als 21-jarige die weet dat er over een paar jaar voldoende werk (als rij-instructeur) voor 'm is, maar verder zonder diploma's, en die al een heeele tijd niet meer naar school gaat ?

(de school heb ik op een open dag wel gezien, en de opleiding viel mij ontzettend mee - op de open dag, dat wel - t.o.v. wat ik verwachtte.)

kijk, als ik in februari zou kunnen beginnen, of anders pas in september, dan ben ik wel pas klaar met studeren op zn vroegst op mn 25e...
Oud 03-12-2005, 18:20
Miracle
Miracle is offline
>> Studiekeuze
Oud 03-12-2005, 18:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
oke, prima, dankje. had ik zelf ook wel kunnen verzinnen natuurlijk, maar t gaat me niet over welke studie nou precies. Vandaar dat-ie bij S&S stond.
Oud 03-12-2005, 19:29
Verwijderd
Studeren. Er hoeft maar iets mis te gaan met die rijschool en je staat zonder diploma.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 20:10
Verwijderd
Wat heb je hiervoor gedaan, havo?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 10:17
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 03-12-2005 @ 20:29 :
Studeren. Er hoeft maar iets mis te gaan met die rijschool en je staat zonder diploma.
(om les te geven heb je ook een diploma nodig, dus dat valt nog wel een beetje mee).

@snees : yup, dat heb ik in het volwassenonderwijs alsnog gehaald.
Oud 04-12-2005, 10:52
Miracle
Miracle is offline
Wat doe je nu dan precies?

Ik zou een job zoeken van niet teveel uur, waar je goed mee kunt leven. Daarnaast kun je een deeltijd/duale opleiding volgen naar keuze. Dan heb je iig wat op zak. Met een HBO diploma heb je zoveel meer dan wat je nu hebt.
Oud 04-12-2005, 13:17
reminiscent
reminiscent is offline
Je bent pas 21 en zeker niet de enige die dan pas aan een (dergelijke) opleiding begint -als het gaat om mbo/hbo/ uni-. Daarnaast zijn er genoeg studenten die rond hun 25e afstuderen (evt. studievertraging, werk - wellicht zoals jij- , reizen). Natuurlijk had je op je 21e al afgestudeerd kunnen zijn, maar had je dan voor de rest van je leven willen werken, vraag ik me af. Juist, met jouw werkervaring kun je de behoefte voelen om er meer uit te halen. Uiteindelijk ben je niet zeker van je toekomst, de prognose is goed, maar is daar alles mee gezegd? Door je nieuwe opleiding worden er nieuwe mogelijkheden geschept, misschien moet je je afvragen of je daar geen spijt van krijgt als je ze laat liggen.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 13:28
Krynn
Krynn is offline
Ik ken jou niet...misschien ben je wel gelukkig met je baan, en blijf je als rijschoolinstructeur ook wel gelukkig. Waarom zou je dan weer gaan studeren? Baanzekerheid? Moet je geen Journalistiek gaan doen....

Maar goed, je vroeg wat ik zou doen. Ik heb in jouw situatie gezeten...ben na het VWO gehaald te hebben er een jaartje tussenuit gegaan. Reizen en werken, wie doet het niet? Na dat jaartje dacht ik te gaan studeren. Dat ging niet...opleiding was een zooitje, maar m'n hoofd ook. Dus toen ben ik maar weer gaan werken...baantje hier, baantje daar...tot ik er eentje vond waar ik het goed naar m'n zin had, in een boekenwinkel. Daar heb ik anderhalf jaar voltijd gewerkt...en toen ben ik weer gaan studeren. Op m'n 22ste.

Waarom?

Omdat ik me heel goed voor kon stellen dat ik het in die winkel binnen vijf jaar wel gezien zou hebben. Ik kon er hooguit tot bedrijfsleider groeien. En dan? Beetje mensen aansturen? Je blijft uiteindelijk toch de hele tijd bezig met dezelfde boeken en dezelfde klanten. Omdat ik van het salaris misschien wel een eigen plekkie kon vinden, maar dat was dan alles...weinig tot geen geld meer over voor leuke dingen of een deeltijdstudie mocht ik dat ooit willen.

In het kort: schijt aan leeftijd, ga studeren als je vind dat je je wilt ontwikkelen. Maar ook: schijt aan al die mensen die roepen dat je zonodig een diploma moet halen...als je gelukkig bent in je huidige vak, en denkt dat te blijven, waarom zou je.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 14:03
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-12-2005 @ 19:09 :
wat zouden jullie doen, als 21-jarige die weet dat er over een paar jaar voldoende werk (als rij-instructeur) voor 'm is, maar verder zonder diploma's, en die al een heeele tijd niet meer naar school gaat ?
Naar een HBO of universiteit gaan, vooral om twee belangrijke redenen. Ten eerste weet je niet of die rijschool jou echt structureel lange tijd van een vast inkomen kan voorzien. Ten tweede, en dat zou voor mij nog belangrijker zijn, wil je ook een grote hoeveelheid theoretische kennis opdoen; alleen werken om in je onderhoud te voorzien is wel een beetje 'plat', ik zou zelf streven naar meer intellectuele bevrediging. Die kun je opdoen als je gaat studeren, maar dan moet je wel een leuke en interessante opleiding kiezen (geen rechten ofzo )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten