Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Feestdagen 2005

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2005, 16:34
Noddy
Noddy is offline
Hoi!
Ik heb een klein probleempje. Ik heb een neefje (4 jaar) en een nichtje (2 jaar). Dat is niet het probleem, want het zijn echt hele lieve kinderen. Maar ik heb ook nog een oma. Mijn oma is heel erg lief, maar ze is bang dat ze mijn neefje en nichtje niet zal zien opgroeien. Daarom probeert ze veel aandacht aan hun te besteden, wat ik absoluut begrijp.
Dit heeft wel een beetje een nadeel: overal waar zij en de kinderen zijn, is de sfeer totaal verpest. Al haar aandacht gaat naar hun, ze worden enorm vervelend, omdat bijna iedereen in onze familie wel bepaalde regels hebben, maar bij mijn oma mogen ze alles. Daarbij is het ook onmogelijk om met mijn oma te kunnen praten. Als je iets tegen haar zegt, reageert ze niet. dat doet ze niet expres, maar ze hoort het gewoon niet omdat ze zo druk is.

Nou is het probleem dus dat mijn neefje en nichtje bij ons kerst komen vieren, en mijn oma dus ook.
We zijn thuis nogal bang het de kerstsfeer totaal zal verpesten als mijn oma weer een hele avond al haar aandacht aan hun zal besteden, waardoor de kinderen heel vervelend worden. Dit is de afgelopen paar jaren ook het geval geweest.

Maar we hadden een oplossing bedacht: we geven iedereen een vaste plek aan tafel, en dan zetten we mijn oma niet in de buurt van mijn neefje en nichtje.
Maar nu zie ik al voor me wat er gaat gebeuren: Mijn neefje komt het huis binnen, en zodra hij mijn oma ziet zegt hij dat hij naast haar wilt zitten. Mijn oma vindt dat een heel goed idee, maar dan krijgen ze te horen dat het niet kan, iedereen heeft namelijk een vaste plek. En dan komt een van de twee met de oplossing dat er wel geruild kan worden.

Dat is dus absoluut niet de bedoeling! Ik wil, net als een groot deel van de familie, ook een keer een leuke gezellige kerst!

Dus heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen? Of weet iemand misschien iets anders i.p.v. een tafelschikking?
Oud 09-12-2005, 17:01
American*Dream
American*Dream is offline
Maak voor je nichtje en neefje een speciale " kindertafel" ; maw neem een lager tafeltje met kleine stoeltjes, zet daarop speciale kinderkerstbordjes, bekertjes, servetjes, snoepjes, spelletjes, etc... versier de stoeltjes met een glimmende kerstslinger... maak er hun eigen VIP tafel van! Zo hebben zij ten eerste geeneens zin meer aan de ´saaie grote mensen tafel´te gaan zitten want die van hun is veel mooier,leuker, etc en komt je oma echt niet op het idee te gaan ´ruilen ´want dat is gewoon vrijwel onmogelijk. Maak alsnog voor de volwassenen een tafelschikking en plaats je oma een flink end van de twee kleintjes vandaan. Ze mag dan best zo nu en dan bij hen komen kijken, maar eten zal ze op haar eigen plek, ver weg van je nichtje en neefje moeten doen.
Oud 09-12-2005, 17:28
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Jaa, het idee van hierboven kun je goed gebruiken! En dan is voor iedereen de sfeer leuker met Kerst!
Oud 09-12-2005, 17:41
Noddy
Noddy is offline
Ja dat is idd wel een heel goed idee! Thnx!
Oud 09-12-2005, 18:55
American*Dream
American*Dream is offline
haha graag gedaan hoor :-)
Oud 09-12-2005, 23:09
Nona
Nona is offline
En dan een speciale stoel voor je oma reserveren, want zij is oud en zij moet op een goede stoel om haar gewrichten te sparen. En dan bij voorkeur een stoel die zo groot is dat hij alleen aan DIE kant van de tafel kan, ver bij de kleintjes vandaan.
Oud 10-12-2005, 09:47
Roos
Roos is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 10-12-2005 @ 00:09 :
En dan een speciale stoel voor je oma reserveren, want zij is oud en zij moet op een goede stoel om haar gewrichten te sparen. En dan bij voorkeur een stoel die zo groot is dat hij alleen aan DIE kant van de tafel kan, ver bij de kleintjes vandaan.
Dan kunnen die kinderen toch alsnog naast die grote stoel gaan zitten?
Oud 10-12-2005, 12:19
Flijn
Flijn is offline
Kun je niet aan je oma vertellen wat het probleem is? Je zegt zelf al dat ze het goed bedoelt en zelf niet doorheeft dat de sfeer op die manier verpest wordt.

Ik snap wel dat dat misschien pijnlijk is, dus misschien is het handig het een paar dagen eerder te bespreken zodat de dag zelf geen familiedrama wordt

Als dit echt geen optie is, dan moet je zoals gezegd maar met een kindertafel werken. (Als ik klein was zou ik dat absoluut geweldig vinden )
Oud 10-12-2005, 22:47
Nona
Nona is offline
Citaat:
Roos schreef op 10-12-2005 @ 10:47 :
Dan kunnen die kinderen toch alsnog naast die grote stoel gaan zitten?
Niet als er een speciale kindertafel is.
Oud 11-12-2005, 18:52
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
Flijn schreef op 10-12-2005 @ 13:19 :
Kun je niet aan je oma vertellen wat het probleem is? Je zegt zelf al dat ze het goed bedoelt en zelf niet doorheeft dat de sfeer op die manier verpest wordt.

Ik snap wel dat dat misschien pijnlijk is, dus misschien is het handig het een paar dagen eerder te bespreken zodat de dag zelf geen familiedrama wordt

Als dit echt geen optie is, dan moet je zoals gezegd maar met een kindertafel werken. (Als ik klein was zou ik dat absoluut geweldig vinden )
Ja daar had ik zelf ook al aan gedacht, maarja. Kijk het is zo moeilijk om dat te zeggen. Ze geeft namelijk heel veel aandacht aan iedereen... als de kinderen er niet zijn dan. En verder doet ze ook heel veel voor ons.
Ik denk gewoon dat het heel hard aankomt, en daarbij heeft ze ook niet echt een spectaculair leven of zo. Dan kijkt ze heel erg uit naar dingen zoals kerst, en ook met die kinderen natuurlijk.
Tsja.. het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik denk gewoon niet dat dit een optie is. Ik weet absoluut niet hoe ze er op zal reageren.
Als het aan tafel maar rustig is, anders bemoeit ze zich steeds met wat de kinderen moeten gaan eten enzovoort.

ik denk idd dat de kindertafel de beste oplossing blijft,
Oud 11-12-2005, 23:45
Balance
Balance is offline
Je kunt ook de kinderen spreiden onder het mom van dat ze dan beter door eten en dat er dan altijd een volwassene naast de kinderen zit om te helpen met het eten. Dat doen wij altijd.

En wij hadden vroeger ook altijd kindertafels, maar meestal waren er dan ook wel meer kinderen aanwezig dan 2. Ik vind het een beetje lullig om 2 kinderen verder apart te zetten. Bovendien is het ook niet praktisch om een 2- en 4-jarige alleen te laten eten. Het is gewoon handig als daar een volwassene naast zit.

Oh ja, wel raar dat het zo'n gedoe is met het feit dat die kleintjes bij je oma alles mogen en bij anderen niet, want ik weet niet anders dan dat bij m'n opa en oma alles wat normaal niet mag wél mocht. Al m'n neefjes en nichtjes konden daar prima mee omgaan: als de omgeving maar consequent blijft krijgen ze prima door dat die regels echt alleen bij oma niet gelden.
Oud 12-12-2005, 19:56
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
Balance schreef op 12-12-2005 @ 00:45 :
Je kunt ook de kinderen spreiden onder het mom van dat ze dan beter door eten en dat er dan altijd een volwassene naast de kinderen zit om te helpen met het eten. Dat doen wij altijd.

En wij hadden vroeger ook altijd kindertafels, maar meestal waren er dan ook wel meer kinderen aanwezig dan 2. Ik vind het een beetje lullig om 2 kinderen verder apart te zetten. Bovendien is het ook niet praktisch om een 2- en 4-jarige alleen te laten eten. Het is gewoon handig als daar een volwassene naast zit.
Het is misschien wel raar om 2 kinderen alleen te laten eten, maar misschien dat we ze aan een bepaald uiteinde van de tafel kunnen zetten, met hun ouders daarnaast. En dan mijn oma aan de andere kant van de tafel.

Maar ik heb het al tegen mijn ouders gezegd en zij vonden het een goed idee...

Regels voor berichten