Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2005, 13:38
:) L. :)
:) L. :) is offline
Heeft er hier iemand verstand vanm excel? ik moet nl van hele lange lijsten getallen het gemiddelde en de standaardeviatie berekenen. En we moeten ook een cardiotachogram grafiek maken, maar ik heb geeen idee hoe ik zoiets zou moeten aan pakken. Iemand tips? T lukt me niet eens die getallen in te voeren in excel zonder ze over te typen (T zijn er nl zoveel, daar is niet aan te beginnen) Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2005, 13:41
dafelix
dafelix is offline
copy + paste

laatste cel "=SUM(A3:A100)" en "=AVARAGE(A3:A100)", grafiek maken doe je dmv 'invoegen' daar 'grafiek' te kiezen

school opdracht zeker?
Oud 11-12-2005, 14:39
Ja het is inderdaad een schoolopdracht, en ik ben niet zo handig met zulk soort programma's dus das vervelend.
Ik heb t net op jouw manier geprobeerd, maar bij het knippen en plakken komen de getallen wel in de cellen te staan maar ze slaan steeds een cel over waardoor de laatste cel cel 455 is ofzo. En als ik de som of het gemiddelde dan probeer te doen zegt ie dat het niet kan of hij geeft 0 aan. Wat een gedoe he, hihi. Naja misschien weet iemand nog een oplossing.
Bedankt iig!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 14:55
dafelix
dafelix is offline
plak ze eerst 'ns in kladblok (notepad), doe dan weer alles selecteren plus kopiëren, en nu in excel gooien

als je NL versie van excel hebt, is het 'SOM' en 'GEMMIDELD' (of 'GEM"), mocht je wel EN versie hebben, zorg ervoor dat de 'range' (dus, eerste cel en laatste cel) juist zijn

SUM(A3:A100) -> telt alle cellen tussen A3 en A100 op, (dus A3, A4, A5 (...) A99, A100). Als je variabelen in andere cellen staan pas je de range gewoon aan (BV SUM(B2:B50))

lotte, lisette, lisanne ?

Laatst gewijzigd op 11-12-2005 om 14:58.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 15:17
Als ik eerst in de kladblok plak zitten er geen cellen meer tussen maar zitten er twee getallen per cel, haha, t lijkt gewoon onmogelijk. Verder doe ik precies wat je zegt maar er blijft maar 0 uitkomen (zal ik toch wel ietsss over het hoofd zien). Naja als t echt niet anders kan moet ik t maar los gaan berekenen (daar gaan dan wel uren inzitten, he das t nadeel van niet handig zijn met computers). Ik heet Lieke btw, en jij?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 15:56
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
L. schreef op 11-12-2005 @ 16:17 :
Als ik eerst in de kladblok plak zitten er geen cellen meer tussen maar zitten er twee getallen per cel, haha, t lijkt gewoon onmogelijk. Verder doe ik precies wat je zegt maar er blijft maar 0 uitkomen (zal ik toch wel ietsss over het hoofd zien). Naja als t echt niet anders kan moet ik t maar los gaan berekenen (daar gaan dan wel uren inzitten, he das t nadeel van niet handig zijn met computers). Ik heet Lieke btw, en jij?
los berekenen is juist niet nodig bij Excel, de kracht van 't programma is juist dat hij dat zelf kan berekenen! Gebruik anders eens de help en kijk naar voorbeelden, wellicht dat dat wat duidelijker word

overigens, voor 't copy-pasten ben ik out-of-idea's, wellicht iemand anders hiero nog?

dafelix
Oud 14-12-2005, 18:06
Intussen heb ik alll die getallen ingevoerd en daarna ging het berekenen van t gemiddelde enzo wel op de manier die je zei. Bedankt.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 18:14
dafelix
dafelix is offline
gelukkig maar en graag gedaan

hoe is 't je (puur nieuwsgierigheid) gelukt alle getallen goed in te voeren, handmatig?
Oud 15-12-2005, 17:23
Ja ik heb de getallen uiteindelijk allemaal overgetypt. Was ik wel lang mee bezig, maar ze staan er nu iig in. Nu heb ik alleen weer een ander vraagje dat misschien iemand weet: ik wil steeds 60000/elk ingevoerd getal doen. Kan dat via een formule in excel ofzo?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 17:51
dafelix
dafelix is offline
je wilt voor elke variabele het getal gedeelt door 6000? Dat kan!

Stel, in cel A1-A100 staan je ingevoerde getallen (_0_ respect voor overtypen!), dan zet je in cel B1 deze formule: "=A1/6000", vervolgens selecteer je de cel en pak je dat kleine vierkantje rechtsonderin de cel vast, en sleept 'm naar beneden tot aan cel B100. Nu staat in cel B2 "=A2/6000", in B3 "=A3/6000", B100 "=A100/6000" etc. etc

*edit* wil je steeds de som optellen? Dan kun je dit 'trucje' gebruiken; vul in cel B1 "=A1" en in cel B2 zet je "=B1+A2", nu doe je weer 'tzelfde trucje met het blokje slepen naar cel B100, zal je zien dat in de B rij steeds de som staat (alle tot nu toe ingevoerde getallen, plus huidige getal). Dan zet je in kolom C de eerder genoemde formule (dus, C1 "=B1/6000", C2 "=B2/6000" etc), eventueel de kolom B 'hidden' maken (bijvoorbeeld door de tekstkleur dezelfde kleur te geven als de achtergrond)

Laatst gewijzigd op 15-12-2005 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 19:58
Oh bedankt Echt heel fijn, nu lukt t tenminste. Ik had echt al een hoop geprobeerd, zat tussen de formules te zoeken maar vond t niet. Maar dit is een fijne manier zeg! Echt heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 22:07
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
L. schreef op 15-12-2005 @ 20:58 :
Oh bedankt Echt heel fijn, nu lukt t tenminste. Ik had echt al een hoop geprobeerd, zat tussen de formules te zoeken maar vond t niet. Maar dit is een fijne manier zeg! Echt heel erg bedankt!
graag gedaan L
Oud 16-12-2005, 13:51
Toch nog iets : Nu heb ik die rij met 60000/A1, 60000/A2, enz. Maar als ik daar t gemiddelde van wil berekenen op diezelfde manier als eerst gewoon doet ie het niet of geeft ie 0 als uitkomst. Ja t kan natuurlijk dat ik weer iets over t hoofd zie, maar volgens mij doe ik gewoon precies hetzelfde als eerst hoor. Het is wel zo dat die 'formules' niet helemaal in de vakjes passen, zou dat erg zijn?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 21:48
dafelix
dafelix is offline
als 't vakje te klein is (bijvoorbeeld bij data zie je dat), zal het vakje opgevult zijn met "######" en niet met 0, heb je de formule van de andere cel gekopieerd? dat zou moeten werken (hij past als 't goed is zelf de range aan)
Oud 17-12-2005, 10:02
Wat er letterlijk in t ondersta vakje komt als ik t gemiddelde probeer t berekenen is:#DEEL/0!
Enig idee wat dat kan betekenen?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 10:14
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
L. schreef op 17-12-2005 @ 11:02 :
Wat er letterlijk in t ondersta vakje komt als ik t gemiddelde probeer t berekenen is:#DEEL/0!
Enig idee wat dat kan betekenen?
#DEEL/0 betekend dat het getal gedeelt word door 0 (nul) wat wiskundig gezien onmogenlijk is. Deze fout zal optreden wanneer je formule niet klopt (bijvoorbeeld “5/0”)
Bij gemiddelde heb ik dit nog nooit gezien, wellicht gebruik je de formule niet helemaal goed. Weet je zeker dat de 'range' (het gebied wat in de formule staat) helemaal gevuld is? Misschien zorgt een lege cel ergens dat het niet werkt (although, me dit niet echt redelijk lijkt om deze error te genereren).
Controleer ook of je de range wel goed hebt opgegeven (mss heb je ':' (dubbele punt) en ';' (punt-komma) door elkaar gebruikt). vergelijk anders je formule met de werkende variant en vergelijk de range's met elkaar om te zien of het probleem daar mss ligt

Overigens, als een uitkomst van een formule met een '#' (hekje/hash) begint, geeft dit aan dat er een error is opgetreden
Reageren

Regels voor berichten