Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2005, 06:32
justhanna
justhanna is offline
Ik heb een vraagje over de IBgroep.
Een maand geleden heb ik ze gebeld omdat ik nog steeds geen bericht had over mijn aanvullende beurs. Die vrouw zei dat ik me geen zorgen moest maken, dat bericht zou snel genoeg komen. Nu heb ik gisteren weer gebeld, want ik heb nog niets er over gehoord. Toen werd me verteld dat ze nog niet alle belastingbrieven binnen hebben gekregen van de belastingsdienst, waardoor ze mijn aanvullende beurs niet kunnen berekenen. Vrijdag krijgen ze nog weer brieven binnen, maar deze worden waarschijnlijk niet meer voor januari verwerkt en ze zei dat ik er op moet rekenen dat het pas per februari rond zal zijn en dat ik in januari alleen de uitwonende basisbeurs krijg. De aanvullende beurs zal ik dan met terugwerkende kracht krijgen.

Kan de IBgroep dit maken? Want als ik alleen maar de basisbeurs krijg, krijg ik maar de helft van wat ik normaal krijg, en normaal gesproken kom ik maar net uit met de stufi die ik krijg. Van alleen de basisbeurs kan ik nog niet eens mijn huur betalen laat staan eten/drinken kopen. En daarbij kan ik niet rood staan, dus wordt het helemaal een probleem, omdat mijn huur dan dus niet kan worden afgeschreven.
Oud 22-12-2005, 07:15
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Tsja, de ib kan er denk ik weinig aan doen dat ze die belastingbrieven te laat krijgen. En ze betalen het je wel terug, hetzij met terugwerkende kracht.

Kun je het rood staan niet aanvragen? Of eventueel van iemand geld lenen? Of heel snel een lening aanvragen bij de ib-groep voor 1 maand? Ik noem maar wat
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 07:49
Neiu
Neiu is offline
Ja dit mogen ze doen. Zolang zij onvoldoende gegevens hebben mogen ze je niet eens uitbetalen. Misschien kun je voor die tijd nog roodstaan aanvragen? Je krijgt het geld komende maand dan weer terug, dan kun je het dan weer uitzetten.

Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-12-2005 @ 08:15 :
Kun je het rood staan niet aanvragen? Of eventueel van iemand geld lenen? Of heel snel een lening aanvragen bij de ib-groep voor 1 maand? Ik noem maar wat
Lening aanvragen moet voor de 1e van de maand om aan het einde van die maand bij je stufi te ontvangen, dus dat is geen optie vrees ik.
Ik denk dat de eerste twee en ik denk het roodstaan de beste opties zijn.
Oud 22-12-2005, 07:56
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Neiu schreef op 22-12-2005 @ 08:49 :
Ja dit mogen ze doen. Zolang zij onvoldoende gegevens hebben mogen ze je niet eens uitbetalen. Misschien kun je voor die tijd nog roodstaan aanvragen? Je krijgt het geld komende maand dan weer terug, dan kun je het dan weer uitzetten.

Lening aanvragen moet voor de 1e van de maand om aan het einde van die maand bij je stufi te ontvangen, dus dat is geen optie vrees ik.
Ik denk dat de eerste twee en ik denk het roodstaan de beste opties zijn.
het gaat om een lening voor de maand januari geloof ik als ik het zo lees dan kan ze het nu nog best aanvragen
Oud 22-12-2005, 08:02
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 22-12-2005 @ 08:56 :
het gaat om een lening voor de maand januari geloof ik als ik het zo lees dan kan ze het nu nog best aanvragen
Eind december krijg je de studiefinanciering voor januari en juist dan kreeg ts geen aanvullende beurs begreep ik, vandaar.
Oud 22-12-2005, 08:08
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Neiu schreef op 22-12-2005 @ 09:02 :
Eind december krijg je de studiefinanciering voor januari en juist dan kreeg ts geen aanvullende beurs begreep ik, vandaar.
Okay we begrijpen de post dus anders
ik begrijp dat ze in december wel een aanvullende beurs krijgt maar in januari niet meer.
Maar at jij zegt kan natuurlijk ook
Oud 22-12-2005, 08:13
mar87
mar87 is offline
Oh dat gezeur heb ik ook ieder jaar weer. M'n ouders laten de belastingaangifte enz. bij een boekhouder doen en die is behoorlijk traaaaag, dus alle belastingaangiftes komen veel te laat binnen.
Maar ik bel altijd even naar de boekhouder en die stuurt dan de benodigde gegevens op naar IB-groep en dan komt het ook wel in orde. Alleen de eerste maand wat minder stufi.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 09:12
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ja, klopt.
ik heb zelf nu ook aanvullende beurs. in september heb ik de basisbeurs en een lening gekozen. 2 maanden later kreeg ik ook een aanvullende beurs. dus werd de lening verrekend met de aanvullende beurs en heb ik nu zo goed als niks geleend.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 09:54
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
justhanna schreef op 22-12-2005 @ 07:32 :
Ik heb een vraagje over de IBgroep.
Een maand geleden heb ik ze gebeld omdat ik nog steeds geen bericht had over mijn aanvullende beurs. Die vrouw zei dat ik me geen zorgen moest maken, dat bericht zou snel genoeg komen. Nu heb ik gisteren weer gebeld, want ik heb nog niets er over gehoord. Toen werd me verteld dat ze nog niet alle belastingbrieven binnen hebben gekregen van de belastingsdienst, waardoor ze mijn aanvullende beurs niet kunnen berekenen. Vrijdag krijgen ze nog weer brieven binnen, maar deze worden waarschijnlijk niet meer voor januari verwerkt en ze zei dat ik er op moet rekenen dat het pas per februari rond zal zijn en dat ik in januari alleen de uitwonende basisbeurs krijg. De aanvullende beurs zal ik dan met terugwerkende kracht krijgen.

Kan de IBgroep dit maken? Want als ik alleen maar de basisbeurs krijg, krijg ik maar de helft van wat ik normaal krijg, en normaal gesproken kom ik maar net uit met de stufi die ik krijg. Van alleen de basisbeurs kan ik nog niet eens mijn huur betalen laat staan eten/drinken kopen. En daarbij kan ik niet rood staan, dus wordt het helemaal een probleem, omdat mijn huur dan dus niet kan worden afgeschreven.
natuurlijk kunnen ze dat maken. uiteindelijk krijg je je geld heus wel, maar ze zijn niet verplicht dat nu meteen te doen.

rood kunnen staan is binnen een paar minuten wel geregeld, en je kan eventueel in januari toch nog wel lenen ? (als je nu een lening aanvraagt, en die in de maand januari uitbetaald krijgt, bedoel ik dan dus.)

hey, even iets anders, er werd gezegd dat je bv in december je stufi over januari krijgt; is het dan ook zo dat je, als je in september met een studie begint, je stufi in augustus al krijgt ? nee toch ?
Oud 22-12-2005, 11:05
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Neiu schreef op 22-12-2005 @ 09:02 :
Nee, eind december krijg je de stufi voor december
Oud 22-12-2005, 17:11
Tiño
Tiño is offline
vandaag is stufi van december gestord.
Dat is dus studifinanciering december 2005.
Oud 22-12-2005, 17:28
JCG
JCG is offline
Citaat:
Tiño schreef op 22-12-2005 @ 18:11 :
vandaag is stufi van december gestord.
Dat is dus studifinanciering december 2005.
tof dan kan ik vanavond wer de kroeg in
Oud 22-12-2005, 17:40
justhanna
justhanna is offline
Oke, bedankt voor alle antwoorden
Ik moet maar eens goed gaan rekenen en anders dan toch rood gaan staan...

Wel vind ik het gewoon stom, mijn ouders hebben hun belasting aangifte allang opgestuurd, hun hadden in oktober alweer bericht terug van de belastingdienst, dus waarom kan de belastingdienst het dan ook niet gewoon meteen doorsturen naar de IBgroep? Was er tenminste niet zo'n gezeur geweest...
Oud 23-12-2005, 09:52
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 22-12-2005 @ 12:05 :
Nee, eind december krijg je de stufi voor december
het leek me ook al vreemd om je stufi eerder te krijgen, dingen als salaris krijg je tenslotte ook pas eind van de maand.
Oud 23-12-2005, 12:06
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-12-2005 @ 10:52 :
het leek me ook al vreemd om je stufi eerder te krijgen, dingen als salaris krijg je tenslotte ook pas eind van de maand.
Mjah, er valt wat voor te zeggen. Vantevoren zou ik overigens ook heel logisch vinden. Zaken als je zorgtoeslag krijg je ook bij voorbaat en je hebt het geld aan het begin van de maand nodig en (theoretisch gezien) niet aan het eind van je laatste studiemaand.
Oud 23-12-2005, 15:47
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 23-12-2005 @ 13:06 :
Mjah, er valt wat voor te zeggen. Vantevoren zou ik overigens ook heel logisch vinden. Zaken als je zorgtoeslag krijg je ook bij voorbaat en je hebt het geld aan het begin van de maand nodig en (theoretisch gezien) niet aan het eind van je laatste studiemaand.
jawel, maar dit lijkt me voor de IBG wat handiger vooral. Stel, jij stopt met je studie, op de 10e van de maand. Dan krijg je geen stufi van die maand. Als je die al gehad zou hebben, moet je dat weer terugbetalen, en geld krijgen van studenten is een theoretische onmogelijkheid.
Oud 23-12-2005, 23:56
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
justhanna schreef op 22-12-2005 @ 18:40 :
Oke, bedankt voor alle antwoorden
Ik moet maar eens goed gaan rekenen en anders dan toch rood gaan staan...

Wel vind ik het gewoon stom, mijn ouders hebben hun belasting aangifte allang opgestuurd, hun hadden in oktober alweer bericht terug van de belastingdienst, dus waarom kan de belastingdienst het dan ook niet gewoon meteen doorsturen naar de IBgroep? Was er tenminste niet zo'n gezeur geweest...
Bij de belastingdienst gaat alles momenteel een beetje trager omdat ze een hoop extra werk hebben met die zorgtoeslag enzo...
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 06:03
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-12-2005 @ 10:54 :
is het dan ook zo dat je, als je in september met een studie begint, je stufi in augustus al krijgt ? nee toch ?
Nee, je eerste studiefinanciering krijg je eind september, en heet ook studiefinanciering september <jaartal>
Wij gebruiken alleen de studiefinanciering van september, voor oktober, omdat het pas zo laat gestort wordt
Reageren

Regels voor berichten