Standpunten zijn altijd goed, als je ze goed kunt onderbouwen. Of de directie het ermee eens is, is natuurlijk een ander verhaal, maar jij moet ze kunnen onderbouwen.
Het afschaffen van het 7e en 8e uur is natuurlijk geweldig leuk voor de leerlingen, maar dat alleen is geen goed argument. Geef voordelen voor het afschaffen van het 7e en 8e uur, en hoe ga je de verloren lestijd compenseren? Denk maar niet dat je zomaar lestijd kunt schrappen. Want alleen het voordeel dat iedereen eerder klaar is, is natuurlijk niet genoeg. Je zou hierbij kunnen aandragen dat de concentratie in die laatste uren weg is, en dus de lessen niet efficiënt genoeg zijn, maar bedenk wel wanneer je de lestijd dan wil inhalen. De pauzes korter maken zal ook niet in de smaak vallen.
Verder zou je nog kunnen denken aan:
-Zo lang mogelijk dezelfde mentor op een klas, zodat hij/zij de leerlingen goed leert kennen
-Vaste lokalen per leerjaar, bijvoorbeeld, alle eerste klassen op de begane grond (ligt er aan hoe je school in elkaar zit natuurlijk), dat geeft rust bij lokaalwisselingen.
Verder kom ik zo gauw even niet, maar zoals ik al zei, bedenk goed dat je alles moet kunnen onderbouwen, en het mag natuurlijk niet ten nadele gaan van de lesuren en schoolprestaties.
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
|