Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2006, 17:26
basenernie
basenernie is offline
Je Muurtje,

Je voelt je zo alleen en weet niet wat te doen.
Dan kom ik met je praten, maar je ontwijkt,
Mijn blik.
Als ik weg ga, vraag je me een zoen.
Het gevoel dat niks helpt en alles fout gaat,
dat zelfs je harde werken er niet bij baat.

Nu ben je met vrienden, en weet ik niet wat te doen.
Jw muurtje houdt ze tegen, jij bent nooit verlegen,
want niemand kan je zien.
Totdat ik bij je ben.
Alles komt eruit, met de gevolgen vandien.
Ik neem alles over en verwerk het,
In mij.
Denk aan wat ik zei, ''Je muurtje houdt ze tegen''.

Nu ik je muurtje heb verslagen, weet ik wat te doen.
Ik denk aan toen,
Toen ik niet wist wie je was, alleen een vage schim.
Je muurtje hield mij tegen, ik wist niet wat te doen.
Nu ik je gevoelens heb gekregen, valt het zwaarder dan gedacht.
Hierdoor moet ik knokken voor waar ik je toen bracht.

Je muurtje houdt ze tegen,
Jij bent nooit verlegen, want niemand kan je zien.

© by Bas Lenstra
Oud 05-01-2006, 18:01
Halogeen
Halogeen is offline
De metafoor van de muur is niet zo origineel en zeker niet de manier waarop jij het presenteert. Ik vind ook dat het veel meer naar een verhaaltje / proza neigt, dan naar een gedicht.
Oud 05-01-2006, 18:14
basenernie
basenernie is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 05-01-2006 @ 19:01 :
Ik vind ook dat het veel meer naar een verhaaltje / proza neigt, dan naar een gedicht.
Een gedicht kan best een chronologisch verhaaltje zijn, iemand als jij die er hopelijk verstand van heeft weet dat toch??
Het gaat over een bepaald persoon en een Mij die verteld over wat dat muurtje doet en wat hij/zij dr mee doet.

De metafoor van de muur is niet zo origineel en zeker niet de manier waarop jij het presenteert.

tegenwoordig is bijna niks origineel Halogeen!
Het is toch een ander gedicht dan die anderen??
Als jij het niet origineel vind kan jij dan ook meer van dit soort gedichten voor mij vinden??
met hetzelfde onderwerp en inhoud waardoor jij dus gelijk hebt met je ''De metafoor van de muur is niet zo origineel en zeker niet de manier waarop jij het presenteert.''??

Oud 05-01-2006, 18:44
taam_07
taam_07 is offline
ik vind het juist heel erg mooi omdat je heel erg goed je eigen gevoel erin beschrijft... ik vind het echt heel erg mooi... als je nog meer gedichten hebt wil je ze dan plaatsen want ik vind je werk heel mooi doei kus taam
Oud 05-01-2006, 19:48
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
basenernie schreef op 05-01-2006 @ 19:14 :
Een gedicht kan best een chronologisch verhaaltje zijn, iemand als jij die er hopelijk verstand van heeft weet dat toch??
Het gaat over een bepaald persoon en een Mij die verteld over wat dat muurtje doet en wat hij/zij dr mee doet.
Allereerst vind ik het flauw om direct in de persoonlijke aanval te gaan. Natuurlijk heb ik geen verstand van dichten.

Een gedicht is, mijns inziens veel vaker een beschrijving van een moment, dan een reisverslag van a tot z en wat er allemaal wel niet gebeurd is. Natuurlijk begeef ik me op glad ijs, omdat dat niet altijd op gaat, maar vaak wel. En ja, ik ben geen voorstander van de vermengeling van proza en poëzie, maar dit alles staat los van wat ik bedoel.

Je hebt een verhaaltje geschreven over gevoelens en dat verhaaltje in stukjes geknipt en onder elkaar geplakt en meer dan dat is het niet. Zie je nu dat dit proza noch gedicht is? En dat bedoelde ik ook te zeggen.

Citaat:
basenernie schreef op 05-01-2006 @ 19:14 :

tegenwoordig is bijna niks origineel Halogeen!
Het is toch een ander gedicht dan die anderen??
Als jij het niet origineel vind kan jij dan ook meer van dit soort gedichten voor mij vinden??
met hetzelfde onderwerp en inhoud waardoor jij dus gelijk hebt met je
dat klopt. Maar er is een verschil tussen cliché en zo uitgekauwd dat zelfs acda en de munnink er geen liedjes over schrijven. En verder, het is zeker in die zin origineel, dat jij de eerste bent die zo letter voor letter, leesteken voor leesteken, dit hebt geschreven. Ik wil je niet beschuldigen van plagiaat, maar zoals ik al zei, ik heb dit veel te vaak gelezen en het verrast of vermaakt de lezer ook niet meer.

En over gedichten vinden: gebruik de zoekfunctie maar eens. Ik kon er al zo 4 vinden.

Laatst gewijzigd op 05-01-2006 om 19:50.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 19:52
me... just me
me... just me is offline
Ik vind het erg mooi... ik kan je geen verdere tips geven aangezien ik niet beter kan dichten dan jij dus, tja. ga zo verder zou ik zeggen

kus- me
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 18:37
scrooping~paper
scrooping~paper is offline
Bas, als jij hier je gedichten post mag ik aannemen dat je dat doet om kritiek te krijgen , zodat je beter wordt. Ik vind het dus een beetje lomp om zo te reageren op de post van Halogeen. Hij probeert je namelijk alleen te helpen

Ok, nu over het gedicht. Ik zie een aantal hoofdletters en komma's die overbodig zijn, daar zou ik even wat aan doen als ik jou was. Je einde vind ik leuk, maar ik ben het met halogeen eens dat het niet echt een gedicht is. Ik denk, dat als je hetzelfde onderwerp en misschien zelfs een deel van wat je nu hebt herschrijft en wat meer met de woorden/zinnen probeert te spelen, dat je dan iets veel mooiers op papier kunt zetten dan dit. Maargoed, je bent 14, dus genoeg tijd om je te ontwikkelen. Ga zo door
Oud 09-01-2006, 16:25
basenernie
basenernie is offline
ja ok

trouwens taam_07 en me...just ne dankje
Reageren

Regels voor berichten