Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2006, 17:48
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Hey,
Ik post even namens een vriend van mij, die heeft een aantal vragen waarbij ik hem ook niet zo 1,2,3 kan helpen omdat ik niet bekend ben op dit gebied..

Als je wordt opgenomen in een crisisopvang (een instelling, waar je wordt opgenomen als je het leven niet zo meer ziet zitten, maar van de gedachten af wilt, en toch verder wilt leven), hoe zit het dan met de kosten, de voorwaarden als je er komt, mag je bezoek ontvangen?

Hebben er toevallig mensen hier in een crisisopvang gezeten, en zouden die ervaringen willen vertellen?

Alvast bedankt

Inge
Oud 09-01-2006, 17:58
Verwijderd
Ik denk dat veel van die dingen (zeker voorwaarden, bezoekregeling ed) verschillen per opvang...kosten worden volgens mij vaak wel vergoed door de verzekering (of een deel ervan).

Maar er lopen hier vast wel mensen rond die er wat meer over kunnen vertellen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 18:00
akumabito
akumabito is offline
Crisisopvang: 87.800 resultaten Je zou toch haast denken dat er wel wat antwoorden tussen staan?
Oud 09-01-2006, 18:09
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 09-01-2006 @ 19:00 :
Crisisopvang: 87.800 resultaten Je zou toch haast denken dat er wel wat antwoorden tussen staan?
Het is een directe vraag aan de psychgangers hier, ik geloof niet dat je dat op Google vindt
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 18:17
akumabito
akumabito is offline
Lijkt me van wel... aangezien dat zaken zijn die van inrichting tot inrichting kunnen veranderen. Lijkt me handig om eens te gaan kijken welke instelling het dichste bij de persoon in kwestie is, en dan rechtstreeks informatie gaan inwinnen bij die mensen of op hun website?
Oud 09-01-2006, 18:30
Minami
Minami is offline
Hoi,

Ik zal je even helpen met wat vragen, en wat andere belangrijke dingen vertellen. Maar ik weet ook niet alles hoor
Hoe het met de kosten zit weet ik niet precies, dat verschilt ook per leeftijd, is hij ouder of jonger dan 18 jaar?
Je mag bezoek ontvangen, maar dat verschilt. Als je in een open instelling zit mag je op bepaalde tijden bezoek ontvangen van familie of vrienden en mag je ook onder begeleiding naar buiten toe. Zit je op een gesloten afdeling dan mag je de eerste 2 weken niet naar buiten, en je moet ook eerst laten zien dat je je goed kan gedragen en het aan kan om met de hele groep naar buiten te gaan, of iig met een begeleider (je mag niet alleen).
Bij een gesloten afdeling mag je ook alleen bezoek van familie hebben, dat is de eerste weken zo, daarna mogen er ook vrienden komen. De gesloten afdeling is gewoon een stuk strenger en veiliger voor die persoon zelf, het ligt er maar net aan waar je heen gaat.
Bij een open instelling heb je wel een rooster dat je krijgt, met tijden erop dat je met een groepje en begeleider naar buiten gaat, is paar keer per week. Ook boodschappen doen doe je gezamelijk, en koken ook.
De voorwaarden weet ik niet precies, dat verschilt ook per instelling/opvang. Je mag iig geen scherpe dingen in je kamer hebben (zakmes, scheermes), je mobiel mag je 1 uur per dag gebruiken (verschilt denk ik ook per instelling), en je hebt op sommige instellingen ook computers. Je moet altijd wel gezamelijk eten en afruimen, ieder heeft zo zijn taak, zo ook voor schoonmaken en afwassen.

Verder weet ik niet wat je of hij nog meer wilt weten, het verschilt volgens mij heel erg dus je kan idd beter even informeren bij instellingen in de buurt, of bij jeugdzorg/GGZ naar binnen gaan en even wat informatiefolders halen, mag je zo meenemen en hoef je verder ook niets te vragen als je dat eng vind.
Oud 09-01-2006, 20:11
Verwijderd
Van telefoon en bezoek weet ik zeker dat het per instelling verschilt (post ook btw). Een meisje dat ik ken mocht haar mobiele telefoon helemaal niet meenemen, de eerste weken mocht ze ook geen post en bezoek ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 22:29
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ingetjuhh schreef op 09-01-2006 @ 18:48 :
Hey,
Ik post even namens een vriend van mij, die heeft een aantal vragen waarbij ik hem ook niet zo 1,2,3 kan helpen omdat ik niet bekend ben op dit gebied..

Als je wordt opgenomen in een crisisopvang (een instelling, waar je wordt opgenomen als je het leven niet zo meer ziet zitten, maar van de gedachten af wilt, en toch verder wilt leven), hoe zit het dan met de kosten, de voorwaarden als je er komt, mag je bezoek ontvangen?

Hebben er toevallig mensen hier in een crisisopvang gezeten, en zouden die ervaringen willen vertellen?

Alvast bedankt

Inge
Bedoel je een algemeen psychiatrisch ziekenhuis afdeling acute opname?
Hoe beland je er? Als je vrijwillig opgenomen wilt worden, neem je contact op met je huisarts. Die regelt een doorverwijzing naar de crisiafdeling van bv een RIAGG. Achten die opname noodzakelijk, dan wordt je doorgestuurd naar de opname afdeling. Daar krijg je een anamnese (worden er vragen door een verpleegkundige en arts gesteld).

Het wordt volledig vergoed door de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).
Oud 09-01-2006, 23:10
Verwijderd
Wordt inderdaad vergoed tot zover ik weet. Via de AWBZ zoals coopergirl al zei.
Wat betreft bezoek ligt het aan de instelling waar je heen gaat. Wij bezoeken onze bewoners wel altijd en op een paaz mag je ook gewoon langs. Wel moet je dan vaak even een afspraak maken.

Verder kan ik je niet echt iets zeggen m.b.t. persoonlijke ervaringen, omdat ik er nooit zelf gezeten heb.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:33
Verwijderd
Ik heb wel wat ervaring. Ik denk dat als je naar een crisisgroep gaat dat de deuren dan gesloten zullen zijn. Je maakt dan afspraken met je behandelaren over of je naar buiten kunt, al dan niet onder begeleiding. In de meeste instellingen kun je gewoon bezoek ontvangen en mag je ook bellen. Dat bellen gaat dan vaak wel weer met afspraken (om te voorkomen dat er drugs enzo geregeld wordt). Je hebt vaak een dagprogramma met een ontspannend karakter (beetje creatieve therapie enzo). Je eet gezamelijk en moet ook corvee doen. De grootte van de groep verschilt per instelling. Op een jeugdafdeling zijn de groepen in het algemeen iets kleiner (rond de 6 personen), op een paaz heel groot (rond de 20 personen) en op een crisisafdeling van een algemeen psychiatrich ziekenhuis rond de 10 personen.

Verder maak je afspraken met je behandelaren over het verblijf daar. Wat je wel en niet in het bezit mag hebben, hoe er gereageerd wordt op crisissen (op een crisisafdeling hebben ze separeers/isoleercellen), waar je aan gaat werken, hoe je zorgt dat je zo snel mogelijk weer thuis kan zijn enz.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik heb het geschreven zoals ik het heb meegemaakt, dus het kan best zijn dat er in andere instellingen andere afspraken gelden. Als je vragen hebt mag je me altijd pm-en.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 20:13
Maresha
Maresha is offline
Minami beschrijft nu wel heel mooi dat dat allemaal zogaat maar dat verschilt per crisis opvang
ikzelf ben 3 x opgenomen, 2x op de gesloten afdeling
Ik mocht wel bezoek, op bezoektijden(dat was 4 x per week)
Kosten is nix
OP sommige gesloten afdeling mag je helemaal niet naar buiten , ook niet na 2 weken(was bij ons wel zo) en dat hangt er ook maar net vanaf wat voor problematiek je hebt
En op open afdeling heb ik ook gezeten en daar mochten wij gewoon altijd wel naar buiten(uurtje ongeveer) ook wel alleen, als we op dat moment geen therapie ofzo hadden

naja dit zeg k gewoon even omdat t bij minami overkomt alsof veel van die dingen overal zo is
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 21:51
Verwijderd
Is de crisisopvang niet een soort huis waar mensen die echt meteen uit huis geplaatst moeten worden (als in: mishandeling ofzo), naar toe gaan? Daar heeft een vriendin namelijk een tijd gezeten
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 18:33
Maresha
Maresha is offline
Citaat:
Secret Agent schreef op 13-01-2006 @ 22:51 :
Is de crisisopvang niet een soort huis waar mensen die echt meteen uit huis geplaatst moeten worden (als in: mishandeling ofzo), naar toe gaan? Daar heeft een vriendin namelijk een tijd gezeten

dat kan een crisis opvang zijn ja
maar kan ook zijn voor zelfmoordacties, erge ondervoeding voor anorexiapatienten die echt niks meer mogen doen, paniekaanvallen etc
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 21:34
kenni
kenni is offline
Ik loop stage op een crisisopvang, wel een ander soort als waar jij het over hebt.. maar ik ben wel op de hoogte wat dat betreft...

ik kan er wel wat vragen over beantwoorden..
Oud 17-01-2006, 12:45
coopergirl
coopergirl is offline
Waarom reageert Ingetjuh niet meer?! Ik heb er zo'n hekel aan als mensen alleen een topic openen en er vervolgens niet meer naar omkijken
Reageren

Regels voor berichten