Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2006, 12:38
Konijn
Konijn is offline
Hallo,

Ik heb een aantal vraagjes. Ik heb gisteren een CV gemaakt, en die klopt volgens mij wel, maar een aantal dingen zijn niet echt standaard, dus weet ik niet precies hoe ik ze in moet vullen:

1
Ik woon op papier bij mijn ouders, in de Achterhoek, maar woon eigenlijk (sowieso doordeweeks) bij mijn vriend (daar niet in de buurt). Ik zoek ook werk bij mijn vriend. Hoe moet ik dat nou doen? Heb op mn CV nu adres 1 en adres 2 ervan gemaakt (met mn ouders eerst en dan mn vriend). Maar moet ik er iets van officieel adres en verblijfsadres ofzoiets van maken, of wat is het duidelijkst? (Me in laten schrijven bij mn vriend is geen optie vanwege financien).
En op het sollicitatieformulier (nou ja op internet dus, open sollicitatie) welk adres moet ik er daar op zetten? Heeft het gevolgen als ik daar het adres van mn vriend invul terwijl ik daar op papier niet woon?

2
Ik ben op de middelbare school ziek geworden, waardoor ik 8 jaar over mn gymnasium heb gedaan. Ik heb dat verder niet vermeld, maar iedereen kan natuurlijk aan de data zien dat ik 20 was toen ik mn diploma haalde. Moet ik hier iets bijvermelden (maar ben bang dat als ik er 'ziekte' ofzo in zet ik gelijk in de prullenbak beland), of kan ik het gewoon zo laten en uitleggen als ik eventueel een gesprek krijg?

3
Ik wil graag wat open sollicitaties schrijven aan winkels hier in de buurt, maar waar moet ik op letten? Zijn er nog dingen die je daar anders in moet doen dan in solliciteren op een advertentie ofzo?
Oud 12-01-2006, 12:49
Verwijderd
1. Je vult gewoon het adres in waar je functioneel, dus voor de communicatie met je werkgever, te bereiken bent. Welk adres dat is moet je zelf bepalen.

2. Een opleidingsduur van acht jaar op de middelbare school is niet extreem veel. Je doet sowieso al zeven jaar over het traject HAVO > VWO via 5H > 5V en dan mag je nog een keer zakken. Dan ben je ook acht jaar bezig. In jouw geval heb je er een goede verklaring voor. Het is niet nodig het er vantevoren al op te zetten. Hooguit als het echt belachelijk lang heeft geduurd (> 10 jaar) dan kun je vermelden waarom, maar ik zou het hier niet doen.

3. Als je een open brief schrijft moet je vooral motiveren waarom die winkel iets aan jou heeft. Doe niet alsof je per se een baan moet hebben, niet wanhopig overkomen. Gebruik geen te dik taalgebruik en hemel jezelf niet overdreven op. Zeg gewoon dat je een enthousiaste kracht bent die zij goed kunnen gebruiken en leg uit waarom je graag bij die winkel wilt werken. Werkgevers kicken erop dat je voor hén kiest, met motivering; als er zoiets uit de brief straalt van 'tsja, ik moet toch ergens werken' dan word je meteen afgewezen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 12:52
Konijn
Konijn is offline
Ok, bedankt voor je antwoorden!
Over punt 1, ik doe nu ook een thuisstudie, wat eventueel ook opvallend is (Open Universiteit is geen alledaagse bezigheid voor jonge studenten). Maar ik leg dat ook liever zelf uit, mondeling, dus ga er inderdaad maar niks bij vermelden dan.
Oud 12-01-2006, 12:56
Verwijderd
Het is natuurlijk ook een beetje aanvoelen wat belangrijk is voor werkgevers en wat niet. Je hoeft niet uit eigen beweging alle details over je privéleven, over eventuele ziektes, over je studiehouding etc. op te geven. Alleen als je vermoedt dat het ten positieve van belang kan zijn voor je werkgever. Je moet natuurlijk geen dingen gaan verzwijgen, maar je hoeft ook echt niet meteen open kaart te spelen.

Als je wordt afgewezen ná een gesprek is dat altijd nog minder erg dan wanneer je vooraf al per brief wordt afgewezen omdat je teveel in je brief hebt gezet. Dan kun je het inderdaad beter zelf uitleggen. Het gaat erom dat je op gesprek kunt komen. Dat is ook aan de kant van de werkgever puur psychologisch trouwens: mensen stellen iemand die ze in de ogen hebben kunnen kijken moeilijker teleur dan iemand die ze nooit hebben gezien. Da's gewoon menselijk.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 06:56
Jolt
Jolt is offline
Je moet sowieso eerlijk blijven op je CV, dus ziekte mag je best erbij zetten.

Misschien kan je het ook erbij zetten wat je toen had of een kleine uitleg.
Oud 13-01-2006, 08:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Jolt schreef op 13-01-2006 @ 07:56 :

Je hoeft toch niet perse op een CV te verantwoorden waarom je langer over je VWO hebt gedaan? Daarvoor is toch ook een sollicitatiegesprek?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 10:08
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 13-01-2006 @ 07:56 :

Er is een wereld van verschil tussen niet meer eerlijk zijn en gewoon alleen die dingen vermelden die van belang zijn. Ik heb eens in de twee-drie weken ook enorm last van migraine, maar dat ga ik toch niet op mijn cv zetten? Dat hoeft ook helemaal niet. Je moet het wel een beetje slim aanpakken. Eerlijk zijn is niet hetzelfde als vantevoren je hele levensverhaal al vertellen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 19:34
SuperSanne
SuperSanne is offline
Het ligt ook aan je timing. Als je iets hebt wat ze zeker weten zullen merken tijdens je werk, dan moeten ze dat weten. Het is echter wat slimmer om dat dan te vertellen nádat ze je hebben uitgenodigt voor een gesprek. Dan kun je tenminste nog laten zien wat voor een geweldige werknemer je bent ( ) en dan zijn je kansen allicht beter dan wanneer je het op je cv zet en waarschijnlijk niet wordt uitgenodigt.
Oud 13-01-2006, 19:37
Konijn
Konijn is offline
Die ziekte had ik niet, die heb ik nog steeds en zal ik waarschijnlijk altijd blijven houden. Dit is dus ook een van de redenen dat ik het er niet bij zet, want dan word ik volgens mij gelijk afgewezen.

Echter, ik solliciteer dus ook niet op banen voor meer dan de uren die ik aankan. In die zin kan ik dus tijdens een gesprek gewoon uitleggen welke ziekte ik heb én vertellen dat het geen beperkingen voor het specifieke werk zal leveren.
Oud 14-01-2006, 11:42
matrix21
matrix21 is offline
Ikzelf heb ook een tijdje over een Hbo opleiding gedaan en uiteindelijk niet afgemaakt door omstandigheden. Mijn ervaring hiermee is dat als je het niet vermeld in je brief je grote kans hebt afgewezen te worden nog voor je een gesprek hebt gehad.
Op je CV hoor je het volgens mij niet te zetten, daar moeten enkel de feiten opstaan wat je gedaan hebt. Maar ik zou je willen aanraden de ziekte in je motivatiebrief er wel bij te zetten, dat wil zeggen als je vwo/schoolcarriere van belang is voor de functie. Als je schoonmaakster gaat worden denk ik niet dat ze het interessant vinden.
Als het van belang is komt het toch wel op tafel bij het sollicitatiegesprek en dan kan je maar beter eerlijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 12:04
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 14-01-2006 @ 12:42 :
Ikzelf heb ook een tijdje over een Hbo opleiding gedaan en uiteindelijk niet afgemaakt door omstandigheden. Mijn ervaring hiermee is dat als je het niet vermeld in je brief je grote kans hebt afgewezen te worden nog voor je een gesprek hebt gehad.
Er is een wereld van een verschil tussen het niet afmaken van een opleiding en er iets langer over doen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 12:24
Roos
Roos is offline
Je kunt het kort vermelden, als jij denkt dat de werkgever je anders niet uitnodigt op gesprek.
Ik zou het wel vermelden tijdens het interview, behalve als het hem/haar totaal niet uitmaakt. Hangt natuurlijk ook van de baan af
Oud 17-01-2006, 18:33
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-01-2006 @ 13:04 :
Er is een wereld van een verschil tussen het niet afmaken van een opleiding en er iets langer over doen.
Begrijp ik ook wel. Waar het mij om ging is dat je het beter goed kan motiveren in de brief die je erbij schrijft dan dat je het zo in je cv zet en die mensen hun conclusies laat trekken.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 12-01-2006 @ 13:38 :
3
Ik wil graag wat open sollicitaties schrijven aan winkels hier in de buurt, maar waar moet ik op letten? Zijn er nog dingen die je daar anders in moet doen dan in solliciteren op een advertentie ofzo?
Wat toevallig, ik heb net mijn eerste sollicatiebrief de deur uit gedaan en ik werd net opgebeld of ik op gesprek wou komen Dat terzijde,

Ik zou vooral je drijfveren erin vermelden, waarom je zou graag daar wilt werken en ook vooral wat ze aan jou hebben (aangezien het om een open sollicitatie gaat). Op internet las ik een paar voorbeeldbrieven en tips en daar stond ook zat je in je brief een paar opvallende en krachtige zinnen moet zetten, zodat hij opvalt en de bedrijfsleider denk: zo hé, die moet ik eens uitnodigen. Veel succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten