Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
edit: thanks
![]() Ehm, heel nobel idee en zo, maar ik denk niet dat het effect gaat hebben. Heel veel ouders vinden het geen probleem als hun (jonge) kinderen drinken, en iederen kent wel iemand die meerderjarig is en even voor ze naar de slijter wil. Om jongeren van de drank te krijgen zullen er veel verdergaande maatregelen genomen moeten worden. Ik ben sowieso wel voor een streng beleid wat betreft openbaar alcoholgebruik. Denk hierbij aan samenscholing van jongeren op pleintjes en stations met ieder 5 halve literblikken Edahbier. Het lijkt wel of daar helemaal niet naar omgekeken wordt, terwijl dáár het probleem ligt. Ik vind overigens niet dat jongeren überhaupt niet mogen drinken, een glas champagne met oud en nieuw, af en toe een wijntje meedrinken bij het avondeten hoef je echt geen 18 (of 16) voor te zijn wmb. Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 10:45. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Zoals ik al vaker heb gezegd, stam ik nog uit de tijd dat er eigenlijk geen controle op alcohol en sigaretten was. En ik kan niet zeggen dat daar zo'n misbruik van gemaakt werd. Ik zag vrijwel alleen na de examens flink bezopen jongeren, maar die varieerden in alle leeftijden. Wijzelf gingen, als wij woensdags al eens het dorp in mochten (internaat), een kriekje drinken, hoogstens 2. En misschien een keer een cocktail proberen. Na het werk op zaterdag een Palm drinken, maar ook niet meer dan één. Bij het uitgaan kwamen we ook niet verder dan enkele glazen bier of wijn. En dan spreek ik over 14-15-16, misschien nog 17.
Daarna ben ik steviger beginnen drinken, en de mensen om mij heen ook. Een jaar nadat ik daar van school was (17), voerden de cafés controles in. Ik heb zelf het idee dat het rond de tijd van de controles stukken erger is beginnen worden. Verandering van sociaal gedrag? Minder controle van ouders? Rebels gedrag van jongeren? Ik vond mijn tijd als puber niet verontrustend eigenlijk. Het waren vooral de oudere jongeren die zopen, en dan nog met carnaval en tentfeesten of festivals. |
![]() |
|
Mwah, de verhoging van de leeftijd is simpelweg nutteloos; men krijgt het amerika-effect dat mensen van 18+ drank regelen voor de kleintjes en dat het als "stoer" ervaren wordt om <18 te drinken.
|
Ik vind het idee om de leeftijdsgrens naar 18 te verhogen werkelijk te bespottelijk voor woorden. Hiermee creëer je alleen maar problemen. Zoals al in het artikel vermeldt word denk ik dat dit tot een hoop onbegrip onder de jongeren uitlopen. Zoals al vermeld staat in het artikel krijgen supermarkten (waar ik zelf ook werk) nu soms al te maken met behoorlijk agresieve reacties van jongeren die de verkoop van alcohol geweigerd wordt. Nu zijn 15 jarige jongeren over het algemeen nog niet heel erg agresief en loopt het allemaal met een sisser af. Als er nu ineens aan de wat oudere (en meestal ook een stuk mondigere cq agresievere) jongeren de verkoop van alcohol geweigerd wordt dan vrees ik voor hele nare situaties die verder strekkende gevolgen kunnen hebben dan de discussie die in het artikel genoemd wordt alleen.
Verder is het zo dat alcohol een maatschappelijk geacepteerde drug is. Op een aantal zeer kortzichtigdenkende ouders zullen er weinig meer zijn die er een probleem mee hebben als hun kind in het weekend een paar biertjes drinkt. Hier wil ik bij vermelden dat het voor ouders onmogelijk is om te controleren of het bij een normaal (1 tot 3 drankjes op een avond imo) aantal blijft maar dat is een kwestie van een goede vertrouwensband met je kind scheppen. Het invoeren van boetes voor jongeren onder de 16 die alcohol proberen te verkrijgen vind ik wel een goede zaak. Ik vind het te belachelijk voor woorden dat alleen de supermarkt die ze het verkoopt strafbaar gesteld kan worden. Dit omdat het soms heel moeilijk is om in te schatten of iemand wel of geen 16 jaar of ouder is. Winkels zijn verplicht bij alcoholhoudende dranken in stellingen aan te geven dat jongeren onder de 16 geen alcoholhoudende drank mogen kopen en het is dus bij ze bekend. Als ze dit willens en wetens dan toch doen vind ik dat ze hiervoor gestraft moeten worden omdat het uiteindelijk hun eigen verantwoordelijkheid is zich aan de regels te houden. Het idee om Breezers en dergelijke mixdrankjes uit de schappen te halen vind ik op zich een goed idee. Ze hadden dit alleen al veel eerder moeten doen. Namelijk op het moment dat duidelijk werd dat de Breezer een zeer populair drankje aan het worden was onder jongeren. Je gaat mij niet wijsmaken dat een minister niet op internet rondsurft en ook hij zal dus wat hebben meegekregen van de Br33z4H generatie. Hier had toen direct op ingegrepen moeten worden. Hiermee had voorkomen kunnen worden dat de problemen (voor zover die er nu nog zijn want mijns inziens is de hele Breezer hype wel zo'n beetje voorbij) groter waren geworden. Wat ik hier wel bij wil zeggen is dat je met deze maatregel de drempel om alcohol aan te schaffen flink verhoogd. Jongeren houden over het algemeen gezien toch eerder van zoete mixdrankjes dan van bier en zullen eerder aan Breezers beginnen dan aan bier. Tevens is voor jongeren een veel grotere stap om de slijterij in te gaan dan om in een supermarkt een Breezer uit het vak te halen en mee te nemen. In een slijterij wordt toch over het algemeen een stuk serieuzer omgegaan met de leeftijdscontrole dan in een supermarkt. Bovendien staat er in een slijterij bijna altijd een volwassene en die weten over het algemeen een stuk beter om te gaan met eventuele discussies over de leeftijdsgrens dan een 16 jarige cassiëre die het hele idee ook maar belachelijk vindt en daarom de jongere toch het drankje zal verkopen. Ik ben ook voor een véél strengere controle op de uitvoering van de regels. Zoals gezegd werk ik in een supermarkt en ik heb in de 5.5 jaar dat ik daar nu werk slechts een zéér beperkt aantal keer controle hierop gezien. Of het moet al zo zijn dat er iedere keer gecontroleerd wordt als ik er niet ben maar dat lijkt me toch heel sterk. Dit vind ik een schandelijke zaak. Je geeft aan controle uit te oefenen op naleving van de regels maar uiteindelijk gebeurt er bar weinig. Dit geld overigens alleen voor mijn persoonlijke geval. Hoe dit in de rest van het land geregeld is weet ik niet en daar ga ik dus ook geen uitspraken over doen. Ook ben ik het met Katje eens dat er een veel strengere controle moet komen op openbaar drankgebruik omdat ik ook denk dat juist daar de problemen liggen.
|
Persoonlijk vind ik het wel een goede leeftijdsgrens op het moment, en waar wat verkocht wordt is voor mij ook niet zo'n probleem.
Wat dat betreft ben ik het niet eens dus. Maar de JONGERE beboeten voor bezit van alcohol (of het kopen van) onder de 18 vind ik op zich wel een goed plan. Het is niet alleen de winkel die 'fout' zit door het spul te verkopen, de jongere weet net zo goed dat het eigenlijk niet mag ![]() Puiq idee, wat dat betreft ![]() >> En Wammus, als ik binnenkort de tijd heb lees ik jouw reply ook nog ![]()
|
De leeftijdsgrens optrekken naar 18 is echt nutteloos. Je blijft houden dat er toch weer oudere broers, zussen of vrienden de drank voor de minderjarige persoon halen, dus het is echt een kansloze zaak
![]() Die regeling invoeren van ook een boete voor de minderjarige koper vind ik wel goed, want die is inderdaad net zo fout als de verkoper van de drank.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Maar drank alleen te verkopen in slijterijen kan ik nog mee leven. En waarschijnlijk letten die dan beter op de leeftijden
|
Verwijderd
|
Ik ben het roerend eens met Katje.
Ik pleit daarbij ook voor geld-/taak-/leerstraffen of een combinatie van die 3. En niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de ouders. Koppel het dan ook aan incidenten onder invloed van alcohol. Gevechten? Schade betalen en verplichte agressieverminderingscursus Vandalisme? Werkstraf en alles betalen. |
![]() |
||||
Citaat:
De supermarkten lopen hierdoor flinke omzetten mis en het zal lijden tot een groot onbegrip bij de klanten. Mensen zijn zo gewend om voor bij bijvoobeeld het avondeten en een belangrijke voetbalwedstrijd alcoholische consumpties te halen als ze boodschappen doen. Als dit niet meer mogelijk is zal men naar een slijterij moeten die hier mijns inziens niet op berekend zijn wat betreft de ruimte die ze beschikbaar hebben voor hun assortiment en het personeel wat beschikbaar is voor de verkoop en het vullen van de vakken. Als er streng gecontroleerd wordt op de leeftijdsgrens is het in mijn ogen prima mogelijk om alcohol in een supermarkt te verkopen. Citaat:
Ik denk dat er op het gebied van voorlichting nogal wat tekortkomingen zijn. Ok er zal op scholen en door ouders vast wel wat verteld worden over alcohol en het gebruik/misbruik ervan en de mogelijke gevolgen maar ik denk dat dit veel te weinig is. Ik ben er groot voorstander van dat de overheid zich gaat inzetten voor een actieve voorlichting. Hiermee bedoel ik het opzetten van o.a een goede website met duidelijke en toegankelijke informatie over alcoholgebruik of zelfs drugsgebruik in zijn algemeenheid. Natuurlijk moet hier ook op tv en op scholen meer aandacht aan worden besteedt. De vraag die ik hierbij wel wil stellen is of dit enige zin zal hebben. Er heerst volgens mij op het moment een soort sfeer waarin het allemaal normaal is om je als jongere ieder weekend maar de tering in te zuipen (of blowen of snuiven of slikken noem het maar op maar het gaat in deze discussie even puur en alleen om het alcoholgebruik) en je bijna raar aangekeken wordt als je nee zegt tegen een aangeboden biertje van je vrienden en alleen maar cola drinkt. Dit vind ik een zeer slechte maatschappelijke ontwikkeling. Jongeren moeten weten en het als normaal gaan beschouwen als mensen geen alcohol drinken en ik denk dat er een flink aantal zijn die dit niet doen. Citaat:
Natuurlijk valt het niet goed te praten dat er niet consequent gevraagd wordt om een legitimatiebewijs bij twijfel over de leeftijd maar soms ben je echt in de veronderstelling dat iemand 16+ is en die blijkt dat achteraf niet te zijn. Dit is dan ook een van de redenen dat ik voorstander ben van het bekeuren van de jongeren die ondanks dat ze niet aan de leeftijdsgrens voldoen toch alcohol kopen. Maar nogmaals dan dient er wel streng op gecontroleerd te worden anders heeft dit alles totaal geen zin.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus moet er wat gebeuren.... Ook als een kassiere het verkeerd doet. Dat is hun verantwoording. Als ze daardoor omzet missen. Pech gehad. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat me overigens een betere oplossing lijkt is om de controles op naleving van de regels te verhogen en verscherpen. Met verhoogde straffen op het niet naleven van de regels (ik post dit wel maar ben zo niet op de hoogte van de nu geldende straffen en ben nu ook te lui om dit uit te gaan zitten zoeken so correct me if i'm wrong oid). 1e keer: Een hoge boete (uiteraard voor zowel de supermarkt als voor de jongere). 2e keer: Een nog hogere boete en een waarschuwing met als gevolg sluiting van de winkel. 3e keer: Sluiting van de winkel voor een bepaalde tijd (bijvoorbeeld een maand). 4e keer: Definitieve sluiting van de winkel. Ik denk dat de supermarkten hun beleid op dit punt dan wel zullen aanpassen en zelf voor een veel strengere controle gaan zorgen. Zo niet dan komen ze er snel genoeg achter dat het toch geen zin heeft om door te gaan met het overtreden van de regels aangezien hun winkel anders dicht gaat. Dit zal mischien niet meteen werken maar als een een x aantal winkels gesloten is na overtreding van de regels en dit ook een beetje goed in het nieuws komt dat er dan nog wel eens een keer goed nagedacht word bij het verkopen van een fles drank aan een jongere. Ik zou ook graag een bron willen zien van de bewering dat dit voorstel afgewezen is.
||
Citaat:
http://zoek.volkskrant.nl/artikel?te...DAT=%2A&ADOC=0 |
![]() |
|
Verwijderd
|
jongeren bebeoeten omdat ze alcohol kopen die ze nog niet mogen is een top idee.
maar de leeftijd verhogen naar 18jaar voor zwak alcohol houdende drank werkt niet. mischien een soort agecoin idee/pas+foto ofzo die je Moet laten scannen om alcohol mee te krijgen/cafe's binnen te komen om te zuipen(anders stempel op VOORHOOFD IK BEN TE JONG GEEF MIJ GEEN ALCOHOL) maar er moet worden gezocht naar een manier om het excessief drinken van jongeren te stoppen want het probleem ligt bij diegene die minimaal 2 keer per week 10+dsrankjes achterover tikken, het type dat drinkt o lam te worden ipv omdat het lekker is/licht aangeschoten te worden |
![]() |
||
Citaat:
Ik kreeg laatst een boete van 50 euro voor het in mijn hand hebben van een blikje bier op straat ![]() Niet alleen om mijn persoonlijke frustratie te uiten hoor, maar ze kunnen zo overdrijven met dat soort regeltjes. Laten ze in plaats daarvan veel harder optreden bij aanstootgevend gedrag. Van die zuipfeesten/hangplekken waar er liters doorheen gaan en iedereen straalbezopen is, die zou men niet moeten toestaan. Is er geen mogelijkheid om het te veel drinken (al dan niet onder de 18) te bestraffen, in plaats van het drinken zelf? Klinkt misschien wat hypocriet, maar het probleem zit hem daar natuurlijk wel in. Bestraf dronken gedrag, of doe voor mijn part een blaastest ofzo ![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar goed, Katje en ik hebben ook wel eens een boete gekregen voor drinken in het openbaar, alleen dat was net een razzia ![]() Tegenwoordig vaar ik met mijn boot naar het park en dan ga ik op het gras zitten. Als er agenten komen dan vaar ik er vandoor. Over controle; In de supermarkt is het misschien via uitlokking te controleren(dat agenten dus meisjes van 14 naar binnen laten gaan om te kijken of ze drank meekrijgen) maar het lijkt me verder niet echt praktisch. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Ik hoorde trouwens dat die regel over openbaar alcoholgebruik niet landelijk is geregeld, maar enkel in sommige gemeenten (Zwolle in dit geval). Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Dan kan je die agent nog zo'n dientstklopper vinden (wat in mijn ogen ongegrond is aangezien jij degene bent die fout zit) maar dan nog overtreed je de wet en de straf daarop is een boete. Lijkt me vrij simpel. Ik weet er verder niet gek veel vanaf ofzo maar ik denk haast dat dit weldegelijk landelijk geregeld is, aangezien ik hier in Haarlem met een paar maten ook een keer aangehouden ben omdat we op een basketbalveldje met een biertje een beetje zaten te praten. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Vind het een beetje belachelijk. Voor sterke dranken vind ik 18 jaar nog wel een goede leeftijd, voor bier enzo is 16 (zoals het nu hier in belgie is...denk ik toch) volgens mij goed genoeg.
Die regels worden trouwens toch zwaar genegeerd, ik heb toen ik ergens tussen 12 en 14 jaar oud was best wel eens een biertje gekocht in een café zonder dat ook maar iemand zich daar vragen bij stelde. Ik ben wel vrij groot dus misschien hadden ze gewoon niet door dat ik me met "illegale praktijken" ![]() Je kan trouwens ook gewoon in de supermarkt alcohol kopen als je minderjarig bent zonder dat ook maar iemand je een vraag stelt... in theorie zijn er regels maar in de praktijk ![]() Die paar biertjes hebben mij heus geen alcoholieker gemaakt ofzo. Er zullen heus wel jongeren zijn die dit systeem misbruiken maar jah... zo'n dingen zijn er altijd denk ik... Bijna iedereen die ik ken heeft als kind wel eens alcohol gekocht, of het nu een breezer was of een biertje, maakt niet uit. Geen enkele van hen heeft hier ooit problemen door gehad... mensen die echt misbruik willen maken van alcohol raken er toch aan one way or another... 18 is echt zielig hoog voor'n biertje vind ik... Dan krijg je misschien van die toestanden zoals in amerika waar de jeugd op 21 opeens een enorme vrijheid op vlak van alcohol krijgt. Ik zie daar weinig positiefs in eigenlijk... as i said, zij die het willen kunnen toch doodsimpel aan bier raken... edit: leer de jeugd misschien op een normale manier met alcohol omgaan ipv het opeens half te gaan verbannen... Trouwens fuiven enzo, worden die dan compleet alcoholloos? of krijgt iedereen die boven 18 is een grote stempel op z'n hand ofzo? zucht Laatst gewijzigd op 25-01-2006 om 11:52. |
![]() |
||
Citaat:
Dan mag je je heerlijks elk weekend lam zuipen zonder dat ook maar iemand er een fuck om geeft. ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Dit idee heeft weinig zin. Er moet gewoon meer controle komen op de verkoop van alcohol. Als je die flitsende gekken nou eens op zaterdagavond een rondje door de stad laat lopen en die gaat dandertienjarige (zatte) meisjes controleren. Als er vervolgens een te hoog alcoholpercentage wordt gevonden, dat kind een boete geeft die ze op haar 16e nog steeds niet afbetaald heeft dan pakken we het probleem pas goed aan.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|