Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2006, 22:20
Verwijderd
Mann mot mann

Het was een avond, niet zoals avonden later dan dat tijdstip. Deze was immers eerder, zelfs de eerste. Een avond waarop de wereld begon te draaien. Deze wereld. Hij was mooi, toen. Er waren mannen, samen, ze wisten nog van niks. Toch waren zij de personen die de warmte van de wereld maakten. Het was niet anders. Het begon op die dag en daarna zou het niet meer stoppen. Tot op heden heeft de aarde nog niet stil gestaan. Ik zou als ik er objectief naar zou kijken, het niet begrijpen. Mijn gevoel zou het zo zeggen, maar nu nog niet.
Die mannen van toen maakten de warmte op aarde. Zonder de warmte zou alles aan elkaar vriezen, waardoor er niets meer zou kunnen groeien. Volgens gelovigen had God die man die als eerste kwam, uit de modder gemaakt. Dat zie ik ook terug, mannen zijn maar modder. De man die als tweede kwam, was uit de rib van de eerste gemaakt. Maar die man was dan weer anders, niet precies hetzelfde als de eerste. Die werd dus maar vrouw genoemd, door de man, die zich ook al snel man noemde. Eigenlijk waren het mannen, allebei, maar dat vertelde ik ze maar niet. Het was nu al leuk genoeg.
Modderinteelt leverde schijnbaar resultaten op, waar niet iedereen weg van zou zijn. De mensheid was voor mijn gevoel mislukt en ik was er nog trots op ook. Ik bekeek het schouwspel al vanaf het begin der tijden, toen die mannen de draai aan de aarde gaven.
Ja, warmte was er genoeg, toen. Nu niet meer. De wereld is versteend en de mensen zijn niet meer zoals ze toen waren. Ze zijn erger dan modder geworden. Ik vraag me vaak af of ik ze zou vernietigen, gewoon, voor mijn plezier. Ik twijfel, want ik wil het eigenlijk niet. Ik heb alle mensen lief, schreven ze. Jaren geleden. Tweeduizend.
Onzin natuurlijk. Ik maak geen modder naar mijn evenbeeld. Zij wilden dat te graag, die twee en hun nakomelingen.
Ik knipperde met mijn ogen en keek nogmaals naar de wereld. Ik hoefde die wereld niet meer te vernietigen, dat zouden ze zelf wel doen. Man tegen man, modder tegen modder.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2006, 23:19
Verwijderd
Ik vind de zinnen een beetje... houterig, als ik het zo mag zeggen. Het loopt allemaal niet lekker. Lees het maar eens hardop voor, dan zie je denk ik wel wat ik bedoel.
Verder vind ik het verhaal ook verwarrend, maar dat zal aan het tijdstip liggen

De titel trouwens: toevallig Kaizers Orchestra?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 05:33
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 20-01-2006 @ 00:19 :
Ik vind de zinnen een beetje... houterig, als ik het zo mag zeggen. Het loopt allemaal niet lekker. Lees het maar eens hardop voor, dan zie je denk ik wel wat ik bedoel.
Verder vind ik het verhaal ook verwarrend, maar dat zal aan het tijdstip liggen

De titel trouwens: toevallig Kaizers Orchestra?
Titel: onder andere Kaizers, maar ik versta dat ook min of meer, dus het is niet zozeer geïnspireerd op dat nummer.

En ja, dat is dan ook de functie van die bijvoegelijke naamwoorden, het verhaal vloeiender te maken Al heb ik inderdaad enorm zitten kutten om die zinnen zonder bijvoegelijke naamwoorden te maken
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 07:55
Verwijderd
Ik vind het wel een goede poging hoor, ik moet zelf nog beginnen en de moed zinkt me al in de schoenen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 20-01-2006 @ 08:55 :
Ik vind het wel een goede poging hoor, ik moet zelf nog beginnen en de moed zinkt me al in de schoenen
Het is gewoon een oefening, dus je wordt er niet op afgerekend hoor
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 14:15
Barones
Barones is offline
Ik heb niet zoveel tijd eigenlijk, dus mijn reactie is even snel.

Ik vind het onderwerp leuk gekozen. En ook grappig uitgewerkt. Ik vind je verhaal in het begin een beetje houterig lopen, zoals Krummeltje ook al zegt. Je hebt denk ik te veel korte zinnetjes. Later wordt het minder, het verhaal leest dan prettiger.

was het de bedoeling dat hier geen bijvoegelijke naamwoorden in voor kwamen?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 14:58
I C U
I C U is offline
Origineel onderwerp! En leuk om te lezen ook nog. In het begin inderdaad wat houterig, maar later wordt dat minder, gelukkig. Een geslaagde eerste VO, dacht ik zo
Oud 20-01-2006, 18:43
Verwijderd
Het was inderdaad de bedoleing dat er geen bijvoegelijke naamwoorden in voor zouden komen, daar dit de nieuwe VO opdracht is En ja, ik had op het begin wat opstartproblemen, maar het begin is vaak ook de beschrijffase, waar ik juist die krengen nodig heb Ik bedoel, geen zinnig mens schrijft 'Het was een avond'
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:03
Barones
Barones is offline
nou dan vind ik dat het goed is gelukt

ben benieuwd naar de andere VO verhalen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 20:06
Tink*
Tink* is offline
Ik vind deze ook heel leuk. Ik vind dat je andere soorten woorden goed gebruikt in je zinnen zodat het toch mooi geformuleerd is zonder bijvoeglijke naamwoorden.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Tink* schreef op 20-01-2006 @ 21:06 :
Ik vind deze ook heel leuk. Ik vind dat je andere soorten woorden goed gebruikt in je zinnen zodat het toch mooi geformuleerd is zonder bijvoeglijke naamwoorden.
Zit er schijnbaar nog één in, maar die ontken ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten