Ik loop momenteel voor mijn stage orthopedagogiek stage bij een onderwijsbegeleidingsdienst. Ik doe daar nu hetzelfde werk als de testassistentes en als de orthopedagogen.
De testassistentes nemen vooral intelligentie- en taaltesten af. Ze krijgen de benodigde gegevens over het kind van de orthopedagoog, nemen de test af, observeren het kind tijdens de afname en schrijven daarover een verslag. Wanneer de orthopedagoog bijvoorbeeld vraagt te letten op tekenen van faalangst, wordt dit ook in het verslag beschreven.
Dit gaat dan weer terug naar de orthopedagoog, die zelf eventueel nog aanvullend onderzoek doet (persoonlijkheidstesten, didactisch onderzoek, dat soort dingen) en dan conclusies uit het onderzoek trekt.
Ik weet alleen niet wat voor opleiding de testassistentes bij die onderwijsbegeleidingsdienst hebben...
Enne, Leonoor: een master psychologie is niet hetzelfde als de opleiding tot GZ-psycholoog: die opleiding kun je pas doen als je een masterdiploma in de psychologie of orthopedagogiek hebt, en dan nog veel geld en nog meer geluk

.