Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2006, 23:19
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Offtopic: Ik weet niet of dit hier hoort, of op hardware, maar als het niet goed staat moeten jullie het maar goed zetten.

Ik heb al een aantal keren een topic aangemaakt over dit probleem, maar er is nog nooit een oplossing uitgekomen. Ook andere topics over dit probleem hebben geen oplossing, dus daarom maak ik een nieuw topic aan hierover.

Dan nu wat het probleem is. Tijdens het spelen van spellen valt mijn monitor uit. Ik krijg dan de boodschap: Power enable monitor will shut down in a few seconds. Dan springt mijn monitor ook op standby, terwijl mijn pc wel gewoon door blijft lopen. Ik weet niet of het spel enzo door blijven lopen, want ik hoor geen muziek meer, maar ik hoor ook niet dat het spel blijft hangen. Ik heb dit probleem vooral met nieuwere spellen zoals: fable, farcry, gta vice city, enz.. Met de oudere spellen (quake 2, unreal tournament, enz.) komt het zo goed als niet voor, alleen met unreal tournament 2 gebeurt het zo mee en dan ook. Om weer te kunnen werken op de computer moet ik hem resetten zodat hij weer opnieuw opstart. In windows zelf en met een aantal zware programma's werkt het wel goed.

Ik heb al vanalles geprobeerd om dit op te lossen, maar tot nu toe heeft nog niets gewerkt. Wat ik geprobeerd heb:
- nieuw moederbord
- nieuw ram geheugen
- nieuwe harde schijf
- nieuwe videokaart
- alle onderdelen van de pc schoon gemaakt met een busje perslucht
- alle pci-kaarten op een ander pci-slot gezet
- alle usb apparaten op een ander usb slot gezet
- de pc uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet
- de pc met zo min mogelijk kaarten en randapparatuur aangesloten, maar wel dat de spellen nog moeten draaien
- een ander beeldscherm
- de pc een aantal keren geformateerd en opnieuw geïnstalleerd

Maar waar ik vandaag achter kwam is dat er in het logboek rond de tijd van de crash er 4 fouten komen te staan, waar van het 2 dezelfde zijn, namelijk deze:
- Gebeurtenis 51: Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk2\DR4 tijdens een wisselbestandbewerking.
- Gebeurtenis 34: Het stuurprogramma heeft de schrijfcache op apparaat \Device\Harddisk2\DR4 uitgeschakeld.

Deze 2 fouten worden op precies hetzelfde ogenblik in het logboek gezet. Hierdoor denk ik dat er iets mis is met mijn harde schijf, maar zou ik dan niet tijdens gewoon gebruik er ook last van moeten hebben en niet alleen als ik spellen aan het spelen ben?

Dan nog even de samenstelling van mij pc:
- asus a7v880
- Coolermaster 450watt voeding
- 2x 512mb kingston ddr400
- amd semprn 3000+
- 2 extra fans (op mobo aangesloten)
- cd-rom schrijver
- dvd schrijver
- 2 harde schijven
- 8 usb poorten in gebruik
- windows 2000 (helemaal up-to-date)

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen!! Alvast bedankt.

Frank.

Laatst gewijzigd op 25-01-2006 om 23:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2006, 23:30
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
ook ander beeldscherm geprobeerd?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 23:39
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Chilli Dude schreef op 26-01-2006 @ 00:30 :
ook ander beeldscherm geprobeerd?
Yup, dat heb ik ook al geprobeerd (ben ik vergeten er tussen te zetten, maar dat is nu wel gebeurt).
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 00:13
M@rco
M@rco is offline
Ik denk idd dat dit beter past op Hardware, dus daar gaat 'ie nu heen.

Verder vraag ik mij het volgende af:
  • Wat zijn de andere twee fouten?
  • Wat voor videokaart?
  • Heb je al geprobeerd om die tweede harde schijf af te koppelen?
  • Heb je die schijf al getest met de software die de fabrikant daarvoor beschikbaar stelt?
  • Heb je niet ergens een andere voeding die je kunt proberen? Zo te zien gaat het mis wanneer je voeding veel vermogen moet leveren, je zal zeker niet de eerste zijn met een kapotte/ontoereikende voeding.
Oud 26-01-2006, 08:26
Koning
Koning is offline
Is dit niet meer iets voor tweakers? Het gaat om een vrij specifiek probleem, en je moet denkik iemand zoeken die axact het zelfde heeft gehad.
Oud 26-01-2006, 12:50
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
M@rco schreef op 26-01-2006 @ 01:13 :
Ik denk idd dat dit beter past op Hardware, dus daar gaat 'ie nu heen.

Verder vraag ik mij het volgende af:
  • Wat zijn de andere twee fouten?
  • Wat voor videokaart?
  • Heb je al geprobeerd om die tweede harde schijf af te koppelen?
  • Heb je die schijf al getest met de software die de fabrikant daarvoor beschikbaar stelt?
  • Heb je niet ergens een andere voeding die je kunt proberen? Zo te zien gaat het mis wanneer je voeding veel vermogen moet leveren, je zal zeker niet de eerste zijn met een kapotte/ontoereikende voeding.
1. De 2 fouten die ik in de eerste post heb vermeld krijg ik beide 2 keer, dus ik krijg 2 keer de fout van gebeurtenis 34 en 51.
2. de videokaart die ik heb is een geforce 4 ti4200 256mb
3. ik heb de 2e schijf ook al geprobeerd om af te koppelen, maar dan doet'ie het nog steeds. Maar de 2e schijf is alleen maar voor opslag en er wordt niets op geïnstalleerd. Ook wordt er op die schijf geen swapfile aangemaakt.
4. Ik heb de schijf nog niet getest met software van de fabrikant, maar volgens mij heeft dat ook geen zin omdat die schijf helemaal niet gebruikt wordt voor applicaties.
5. Ik heb ook al met een andere voeding geprobeerd, maar dat is een Q-tec 350watt, dus die is veel lichter dan die ik er nu in heb zitten en daar geeft'ie die fout ook op. Maar ik zou zeggen dat de voeding die ik nu heb wel genoeg vermogen zou moeten hebben voor dit systeem?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 12:59
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef op 26-01-2006 @ 13:50 :
1. De 2 fouten die ik in de eerste post heb vermeld krijg ik beide 2 keer, dus ik krijg 2 keer de fout van gebeurtenis 34 en 51.
2. de videokaart die ik heb is een geforce 4 ti4200 256mb
3. ik heb de 2e schijf ook al geprobeerd om af te koppelen, maar dan doet'ie het nog steeds. Maar de 2e schijf is alleen maar voor opslag en er wordt niets op geïnstalleerd. Ook wordt er op die schijf geen swapfile aangemaakt.
4. Ik heb de schijf nog niet getest met software van de fabrikant, maar volgens mij heeft dat ook geen zin omdat die schijf helemaal niet gebruikt wordt voor applicaties.
5. Ik heb ook al met een andere voeding geprobeerd, maar dat is een Q-tec 350watt, dus die is veel lichter dan die ik er nu in heb zitten en daar geeft'ie die fout ook op. Maar ik zou zeggen dat de voeding die ik nu heb wel genoeg vermogen zou moeten hebben voor dit systeem?
Dat is nog maar de vraag. Q-tec voedingen zijn gewoon kwalitatief gezien kut (nee dit is geen mening dit is een feit). Als je er nu weer een hebt gekocht dan heb je een vrij grote kans dat het daar aan ligt. Voor een antwoord op de vraag hoe het precies met die voedingen zit verwijs ik je naar de zoekfunctie omdat ik het je zo niet uit m'n hoofd kan vertellen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het ook echt aan de voeding ligt. Ik zou dus ergens een goede kwaliteit voeding opduiken en die er inschroeven en het dan nog een keer proberen.
Oud 26-01-2006, 13:21
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
wammus schreef op 26-01-2006 @ 13:59 :
Dat is nog maar de vraag. Q-tec voedingen zijn gewoon kwalitatief gezien kut (nee dit is geen mening dit is een feit). Als je er nu weer een hebt gekocht dan heb je een vrij grote kans dat het daar aan ligt. Voor een antwoord op de vraag hoe het precies met die voedingen zit verwijs ik je naar de zoekfunctie omdat ik het je zo niet uit m'n hoofd kan vertellen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het ook echt aan de voeding ligt. Ik zou dus ergens een goede kwaliteit voeding opduiken en die er inschroeven en het dan nog een keer proberen.
Maar ik heb er nu een collermaster 450watt voeding in zitten, dat is toch wel een goede voeding, of wil dat coolermaster alleen iets zeggen over de fan die in de voeding zit?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 19:03
Verwijderd
Hoe het met de andere (lees: eerdere) voedingen van Coolermaster zit weet ik niet, maar de 'Real Power'-serie is in elk geval van hoge kwaliteit. Als die voeding in orde is dan ligt het daar zeker niet aan (ik zeg in orde omdat natuurlijk ook een kwalitatief zeer hoogwaardige voeding altijd een keer kan overlijden).
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 03:02
Droyd
Droyd is offline
Een stap in de goeie richting om je fouten in het logboek na te gaan idd. Ik zou daar nog wat verder op zoeken.

Al vind ik het werkelijk heel vreemd dat je na al die hardwarewisselingen nog steeds problemen lijkt te hebben.
Als ik een gok mag wagen zou ik het alsnog op de voeding gooien.

Misschien moet je eens proberen om zoveel mogelijk los te koppelen (USB-apparaten, één van je schijven, je cd-rom/dvd-drives) en zien of het probleem nog steeds opduikt.

Zoniet kan je de conclusie wel zelf trekken
Oud 28-01-2006, 14:21
twain4me
twain4me is offline
@ ts heb je het geheugen alleen van bank verwisseld of ook getest met geheel ander geheugen?

- stop je pc in een geaard stopcontact
- memtest86 een dag laten draaien
- andere driver proberen ( een oudere ipv een nieuwere)
- kabel van je hardisk controleren en master/slave gebruiken ipv cable select
- bios instellingen mbt power managment
- andere versie van windows proberen
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 15:33
Droyd
Droyd is offline
Waarschijnlijk een stom voorstel maar misschien moet je werkelijk eens je stroomkabels controleren en kijken of je niet te veel apparaten op je verlengsnoer hebt aangesloten (via nog een extra verlengsnoer ofzo)

Ik hoorde vandaag van een vriend van me dat dit de oorzaak was van zijn probleem, na nieuwe ram en een nieuwe grafische kaart gestoken te hebben om nadien nog eens "te laten solderen op zijn moederbord"...(al neem ik aan dat hij het wel over de voeding zal hebben, maar dan nog...waarschijnlijk is hij gewoon opgelicht)

Overigens is het wel een beetje nalatig om zelf zoiets over het hoofd te zien, maar hij is eenmaal niet zoveel bezig met computers, naast het gamingaspect dan.
Oud 29-01-2006, 11:40
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Droyd schreef op 28-01-2006 @ 16:33 :
Waarschijnlijk een stom voorstel maar misschien moet je werkelijk eens je stroomkabels controleren en kijken of je niet te veel apparaten op je verlengsnoer hebt aangesloten (via nog een extra verlengsnoer ofzo)

Ik hoorde vandaag van een vriend van me dat dit de oorzaak was van zijn probleem, na nieuwe ram en een nieuwe grafische kaart gestoken te hebben om nadien nog eens "te laten solderen op zijn moederbord"...(al neem ik aan dat hij het wel over de voeding zal hebben, maar dan nog...waarschijnlijk is hij gewoon opgelicht)

Overigens is het wel een beetje nalatig om zelf zoiets over het hoofd te zien, maar hij is eenmaal niet zoveel bezig met computers, naast het gamingaspect dan.

pfff moeilijk te zeggen , maar solderen op een moederbord misschien bedoelde die het aarde kabeltje vast maken
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 13:25
Droyd
Droyd is offline
Mogelijk. En om trouwens alle verwarring te vermijden, het geval dat ik aanhaalde als voorbeeld is een ander geval dan dat van de TS. (ik vond het nodig om dit te vermelden na het opnieuw lezen van mijn vorige post )
Oud 29-01-2006, 21:23
Jolt
Jolt is offline
Vaak, komt dat door hitte of te wel instabiliteit van overlock, als ik mijn pc te ver doe overlocken, kom ik wel mooi in Windows, (of met te weinig voltage) zodra ik een spel ga spelen, beelscherm zwart en/of reboot hij.

Probeer dus eens zowel je cpu als videokaart terug te clocken, en anders eens voltage te verhogen.
Oud 30-01-2006, 01:23
Verwijderd
probeer er eens een andere (oude) schijf in te hangen.. installeer XP en probeer het dan nog eens.
2000 is (naar mijn weten) niet echt multimedia gericht, neemt niet weg dat het niet kan draaien.
en wat Jolt al zei.. warmte? kijk of je air-flow in je kast goed is, en misschien wel een lagertje van 1 van je koelertjes kapot?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten