Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Serieus, taalpuristen zijn irritant. Als je het belangrijk vindt om je aan alle grammatica- en spellingsregels te houden moet je dat vooral doen maar zolang het bij jou duidelijk overkomt wat andere mensen bedoelen wanneer ze iets zeggen zijn dit geen dingen om over te vallen. Het gebruik van Engelse woorden al helemaal niet. Taal verandert constant, hoe denk je dat de taal die we nu hebben is ontstaan, dat is ook gewoon een samenraapsel van verbasterd Duits, Engels, Frans, Latijn, Grieks en weet ik wat allemaal nog meer. Het is niet alsof Nederlands ooit vanuit het niets is verzonnen en sindsdien aan het vervallen is. Over honderd jaar hebben we ook mensen zoals jij die ons komen vertellen dat we gewoon op z'n Nederlands 'e-mailen' en 'smilies' moeten zeggen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Ten eerste: de oorzaak van de Engelse termen op dit forum ligt in de nationaliteit van de producent en de gewoonte om teksten op internet in een taal te zetten die voor veel mensen in de Westerse wereld (en in mindere mate daarbuiten) hun eerste of tweede taal is, het (Amerikaans-)Engels.
Ten tweede: het Nederlands heeft altijd andere talen omarmd. Als jij zoveel van de Nederlandse taal houdt, zou je je er van bewust moeten zijn dat juist deze taal de neiging heeft ontzettend in beweging te zijn. Verder is het Nederlands meer een politieke en geografische aangelegenheid dan een taalkundige en daarmee alweer een 'taal' die veel van buurtalen heeft en/of overneemt. Citaat:
En dan nog een praktische overweging: wiens taal is de taal die behouden moet worden? De taal van een oude hoogleraar taalkunde? Jouw taal? De taal van de stad waar 'het netst Nederlands' wordt gesproken? Hoe zie jij dat voor je? Wat wil je met archaïsche uitdrukkingen? Behoren die tot de taal die behouden moet worden of niet? Waarom vind je een leenwoord dat niet in die vorm in het Nederlands voorkomt wel geoorloofd? Want zoals mathfreak al zegt, afhankelijk van de context is überhaupt prima te vertalen. We hebben niet een woord dat de lading van überhaupt helemaal dekt, maar dat lijkt me niet nodig. Edit: typfoutjes en een extra gedachte. ![]() Laatst gewijzigd op 19-02-2006 om 20:17. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-02-2006 om 11:49. |
![]() |
||
Citaat:
Ik dacht bovendien even dat de ts bedoelde dat "smilies" ook als Nederlands meervoud wordt gebruikt.
||
![]() |
Citaat:
![]() Ach ja, daar ben je 14 voor... |
![]() |
||
Citaat:
Taal is dynamisch, deal with it ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik maak zelf ook gebruik van Engelse catchfrases(
![]() Zeg dan gewoon niets ofzo.
|||||
![]() |
Citaat:
Ik probeer er een voorstelling van te maken... Waarschijnlijk heeft taal veel meer waarde dan ik besef. Ergens een beetje herkenbaar waardoor ik het misschien wel weet, maar waarschijnlijk voor altijd ontbreken de gevoelens ervoor... Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Echt helemaal gek ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En hoezo dat? |
![]() |
|
![]() |
Ik vergat te reageren op de reacties over die komma's.
Het is in feite niet fout, zoals Mr Soija al aangeeft. In principe ben je vrij komma's te gebruiken als het een bepaalde functie heeft in de zin. In een opsomming komt er inderdaad geen komma voor 'en', maar je mag het wel als rust gebruiken in een twee zinnen die door 'en' gekoppeld worden. De komma na 'die' gebruikte ik omdat het tweede zinsdeel dermate lang zou worden, dat een komma - vanuit mijn oogpunt - noodzakelijk was om niet een onleesbare zin als resultaat te krijgen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Kortom, ik let er soms wel op, maar als ik er geen zin in heb ( zoals vaak) en het niet per se hoeft dan komen er chaosteksten. Maar nooit als ik op een forum een standpunt verdedig van een serieuse discussie! Dan probeer ik zoveel mogelijk juiste informatie te verzamelen en is het nodig om alles zo goed mogelijk te formuleren! ---> NO WAY! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
godsdienst: De verschillen tussen de kerkgebouwen van moskee, synagoge en kerk. klaasje12 | 6 | 18-03-2012 18:09 | |
De Kantine |
Wat heb jij voor vreemde trekjes? Verwijderd | 296 | 08-04-2008 23:48 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Master opleidingen volgend jaar in Engels Verwijderd | 65 | 06-04-2004 16:56 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
oud nederlands...vraagje Toet0r | 13 | 18-02-2003 13:57 | |
Romeinse goden :-( | 2 | 13-11-2001 18:04 | |
Testversie nieuwe ANNOUNCEMENT Sikamikanico | 8 | 13-07-2001 11:42 |