Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2006, 17:26
Wandering
Wandering is offline
Hoi,

Ik ben van plan om me een geluidssysteem aan te schaffen. Ik zou graag een 5.1 setje kopen van creative, met name "Creative Inspire P5800 (5.1)".
Nu zou ik deze graag op mijn laptop willen aansluiten, maar hier heb ik enkel een uitgang op voor naar hoofdtelefoon te gaan, en ik weet niet wat voor aansluiting zo een systeem nodig heeft.
Mijn vriendin heeft een 2.1 setje van Creative, en zij heeft gewoon een kabeltje in de hoofdtelefoon uitgang en het werkt.
Is dit ook het geval bij een 5.1 set?
Of heb je allemaal verschillende ingangen voor nodig? (ik weet dat thuis op de desktop verschillende uitgangen zijn zodat je er een 7.1 systeem op zou kunnen aansluiten)
Het zou overigens ook leuk zijn als ik zo een systeem op de tv zou kunnen aansluiten, is dit mogelijk?
Heeft iemand hier een antwoord op voor mij, of een alternatief?

Dankjewel
Oud 20-02-2006, 17:40
le Y
le Y is offline
5.1 is 3 kabels

tenminste bij mij dan, heb het opgelost met verloopjes, nu heb ik 5.1 stereo
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 18:18
woebegone
woebegone is offline
Ik heb dat opgelost door het kopen van PCMCIA-meerkanaals-geluidskaart, creative b.v. deze ondersteund surround setjes tot maximaal 7.1 kanalen, veel laptops hebben tegenwoordig ook een digitale uitgand, spdif dit heeft het voordeel dat je maar 1 kabeltje nodig hebt (optisch) om meerdere kanalen aan-te-sturen. ook handig..

voor het aansluiten van je tv kun je niet werken met meerder kanalen dus wordt stereo of je sluit hem aan op je dvd-speler, maar dat is een ander verhaal. waarschijnlijk heb je 3 kabeltjes, zwart, oranje en groen de groene word gebruikt voor stereo en als het goed is gooit hij het geluid dan over al de 5 kanalen? maar dit is verschillend. is op te lossen door of; aan te sluiten op de daarvoor bestemde tulp aansluitingen achter in je tv (met een verloop stekkertje-adapter). of je gebruikt je koptelefoon aansluiting?

zijn zoveel mogeleijkheden....

succes!
Oud 21-02-2006, 12:17
Verwijderd
Als jouw laptop maar 1 jackplug-uitgang heeft gaat dat niet werken. Dat wil zeggen, je hoort (misschien) wel geluid uit alle luidsprekers, maar het geluidsbeeld is natuurlijk nooit 5.1, dat levert jouw geluidskaart gewoon niet. In het beste geval heb je dus gewoon stereo uit een hele zooi luidsprekers, in het slechtste geval heb je teveel luidsprekers gekocht.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 12:26
le Y
le Y is offline
5.1 stereo
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 12:54
Verwijderd
Dat is juist waardeloos, stereo moet je horen door twee kanalen, anders heb je geen stereobeeld. Je hebt wel veel geluid als je stereo door een 5.1 set jaagt, maar voor de audioliefhebber is dat natuurlijk een gruwel.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 17:11
le Y
le Y is offline
klinkt anders prima en dan ook nog is flink sub erbij
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 17:19
Wandering
Wandering is offline
Hmmz, dus het heeft geen nut van een 5.1 systeem te kopen, aangezien ik mijn laptop veel meer gebruik dan de gewone desktop.
Dan zal ik het maar stellen met een 2.1 setje, is ook wel leuk.
Bedankt voor de antwoorden en uitleg!
Oud 21-02-2006, 23:38
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-02-2006 @ 13:54 :
Dat is juist waardeloos, stereo moet je horen door twee kanalen, anders heb je geen stereobeeld. Je hebt wel veel geluid als je stereo door een 5.1 set jaagt, maar voor de audioliefhebber is dat natuurlijk een gruwel.
mja 4.0 is dan nog een betere optie...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 06:54
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
twain4me schreef op 22-02-2006 @ 00:38 :
mja 4.0 is dan nog een betere optie...
dat was in de jaren '70 een technisch wondertje ;-)
Reageren

Regels voor berichten